Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Per Juul Larsen
|
Hold
|
2022 MU/l (2l MU, 3l MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Teori, musikudøvelse og skriftligt arrangement
Holdet har arbejdet med følgende emner:
Elementær musikteori
Grundbog: Johannes Grønager: "Nøgle til musikken", hele bogen med emnerne:
Intervaller, skalaer, Kvintcirklen, akkorder (3 klange og firklange), funktionsharmonisk analyse og rytmik.
Musikalsk analyse: Formanalyse, melodisk analyse, motivanalyse, tonalitetsbestemmelse af sange fra sangbogen "Ringe i Vandet".
Holdet har anvendt opslag fra Musikipedia i forbindelse med undervisningen både i forbindelse med musikforståelse, musikudøvelse og den skriftlige dimension.
Musikudøvelse
Sammenspil:
Bruno Mars: "Treasure"
Amy Winehouse: "You Know I'am No Good"
John Lennon: "Happy Christmas, War Is Over"
Sammenspil til Stjerne for en aften:
”Karma” af Burhan G & L.O.C.
”Videre” af Blæst
”Set fire to the rain” af Adele
”Julia” af LIGA
”Strip no more” af Lukas Graham
Sang:
Div. énstemmige sange fra sangbogen
Christmas carol: "Angels From the Realms of glory"
Shubidua: "Den Himmelblå"
Skriftligt arrangement
Grundbog: Johannes Grønager: "Groovy".
Holdet arbejder med udsættelse af en pop/rock melodi.
Først er der arbejder med flydekor, rytmiseret flydekor og basgang.
Opgaverne i bogen afleveres elektronisk i pogrammet Primus.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
41,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ekskursion til koncert - Afgørende Øjeblikke
Forberedelse af koncertoplevelse med efterfølgende ekskursion til Konservatoriets koncertsal med overværelse af koncertarrangementet "Afgørende Øjeblikke" med Henryk Górecki: Symfoni nr. 3 sat i relation til krigen i Ukraine.
Copenhagen Phil
Instruktør / Christian Lollike
Dirigent / Giordano Bellincampi
Skuespillere / Sofie Gråbøl, Morten Hee Andersen, Kirsten Olesen,
Solbjørg Højfeldt, Youssef Wayne Hvidtfeldt
Sopran / Henriette Bonde-Hansen
Górecki / Symfoni nr. 3, Symphony of Sorrowful Songs
Podcast / Third Ear (lyt nedenfor)
Rasmus Zwicki / Komponerer musik under monologerne
Lys og scenografi / Vertigo
AFGØRENDE ØJEBLIKKE #6
– Stemmer fra Ukraine
I Copenhagen Phils sidste koncert i rækken af Afgørende øjeblikke møder Henryk Góreckis Symphony of sorrowful songs hverdagsberetninger fra det krigsramte Ukraine – med skuespillerne Sofie Gråbøl, Morten Hee Andersen, Kirsten Olesen, Solbjørg Højfeldt og Youssef Wayne Hvidtfeldt samt sopran Henriette Bonde-Hansen på scenen i hænderne på en af dansk teaters mest markante instruktører, Christian Lollike
Afgørende øjeblikke #6 præsenterer projektet War Vocabulary: En samling af hidtil ufortalte hverdagsskildringer skrevet af ukrainske borgere, der ufrivilligt er fanget i fjendtligheder. Beretningerne er alle skrevet, efter krigen med Rusland brød ud, og vidner om den menneskelige søgen efter at skabe en mening. Om den umiddelbare næstekærlighed, håbet og det stærke fællesskab og sammenhold, der binder os alle til hinanden – på tværs af landegrænser. Personlige og rammende øjeblikke, der denne aften omhylles af Góreckis stærke symfoni af sorgfulde sange i Christian Lollikes iscenesættelse.
”Skelsættende øjeblikke kan knytte pludselige og stærke bånd mellem mennesker uagtet etnicitet, sprog og overbevisning. For de fleste af os var Ukraine – før 24. februar 2022 – et fremmed land. Men med den russiske invasion ændrede det sig. Mange har stadig ukrainske flag i vinduerne og følger indigneret med i medierne. Ukraine er rykket tættere på. Blevet en befolkning, vi føler for og med. Med ’Afgørende øjeblikke #6’ dykker vi ned i de dage, hvor alt ændrede sig i Ukraine. Vi ønsker at skabe en vidnesbyrdfortælling om de rædsler, ukrainerne lever under netop nu for at søge at forstå, hvordan livet og hverdagen kan ændre sig fra den ene dag til den anden. Og netop det gør vi ved at give ukrainerne ordet.” Christian Lollike.
Den polske komponist Henryk Górecki komponerede i 1976 sin umådelig gribende symfoni nr. 3. Musikken udtrykker både sorg og håb. Med sit enkle tonesprog har den bevæget publikum verden over i en grad, så den er blevet et globalt hit med salg i millionklassen, der har slået alle markedsrekorder for moderne kompositionsmusik. Og med et gjorde Górekci verdensberømt. Symfonien er komponeret for orkester og solosopran i tre satser, der udforsker temaerne krig og tab: Den første en religiøs klagesang fra 1500tallets Polen, den anden en bøn skrevet på væggen af en ung polsk kvinde i en nazistisk fængselscelle og endelig skildrer den tredje en centraleuropæisk schlesisk folkesang, hvor en mor leder efter sin søn.
“Krig forandrer ords betydning.
Nogle betydninger bliver sløve og må slibes igen som en kniv mod en sten.
Andre ord bliver så skarpe, at man ikke engang tør kigge på dem.
Nogle ord dør bare hen og forsvinder,
mens andre dukker op fra fortiden
og bliver vigtige igen med en ny mening.”
– Ostap Slyvynsky (litteraturkritiker, digter og hovedansvarlig for War Vocabulary)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sonateformen 1, sammenspil og skriftlig musik
Musikalsk analyse:
Emne: Sonateformen i wienerklassikken
Gennemgåede satser med nodebilag:
L. van Beethoven: Leichte Sonate for klaver, op. 49, nr. 2.
W. A Mozart: Klaversonate nr. 2 i G-dur, 1. sats
W. A. Mozart: Klaversonate nr. 11 i C-dur, 1. sats
W. A Mozart; Eine kleine Nachtmusik, 1. sats
Skriftligt arbejde:
I den sidste del af skoleåret er fokus sat på udarbejdelse af skriftligt arrangement og indstudering af musikken til translokationen.
Musikudøvelse:
Scarlet Pleasure: "What A Life" (spilles ved translokationen).
Lukas Graham: "Strip No More" (spilles ved translokationen).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stjerne for en aften
Klassen deltog i musikarrangementet "Stjerne for en aften", en sangdyst i samarbejde med Helsingør Gymnasium, med optræden ved 2 koncerter på henholdsvis Espergærde Gymnasium og Helsingør gymnasium.
Følgende numre blev spillet:
”Karma” af Burhan G & L.O.C.
”Videre” af Blæst
”Set fire to the rain” af Adele
”Julia” af LIGA
”Strip no more” af Lukas Graham
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sonateformen 2 og sammenspil
Sonateformen.
Ludvig van Beethoven: Måneskinssonaten 1. sats.
Ludvig van Beethoven: Strygekvartet op. 18, nr. 6, 1. sats
Menuetformen
Ludvig van Beethoven: Måneskinssonaten 2. sats.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sammenspil og musikteori
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Antonin Dvoraks 9. symfoni
Forløbet tager udgangspunkt i Dvoraks 9. symfoni og dels skal træne eleverne i læsning af et orkesterpartitur og dels give eleverne en koncertoplevelse med et stort symfoniorkester. Forløbet afsluttes med en ekskursion til Konservatoriets Koncertsal, hvor værket fremføres af Copenhagen Phil.
1. sats er gennemgået i uddrag med orkesterpartitur og hele 2. sats er gennemgået med orkesterpartitur. 3.- og 4. sats er arbejdet med auditivt..
FROM THE NEW WORLD
– MELODRAMA #1
Copenhagen Phil
Chefdirigent / Christoph Gedschold
Medvirkende / Al Agami (spoken word), Simon Mathew (skuespil og sang), Juliana Zara (sopran)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Musikteori, skriftlig musik og sammenspil
Eleverne arbejder med de forskellige discipliner i M1 opgaverne samt pop/rock-arrangement i M2.
Desuden arbejder eleverne med sammenspil til julekoncerten og orienteringsaftenen.
Sammenspilsnumre:
Julekoncert:
Shubidua: "Den Himmelblå"
John Lennon: "Happy Christmas, War Is Over
Orienteringsaften:
Abba: "Suiper Trouper"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Rytmisk musik, sammenspil Stjerne for en aften
Eleverne arbejder med analyse af rytmisk musik på baggrund af bogen af Anders Aare m. fl.: "Rockmusik i tid og rum", Systime, 2000.
Følgende kapitler er læst:
Kap. 1: "Tid og rum", s. 16-19
Kap. 2: "Hook, break og gimmick", s. 22-26
Kap. 3: "Form - musikkens hus", s. 30-50
Kap. 4: "Tonalitet og harmonik", s. 54-79
Kap. 5: "Groove", s. 82-88
Kap. 6: "Sound", afsnittet "Sound-analyse af tre versioner af "Come Together" s. 123-131.
Der arbejdes med fagbegreber som:
Tid og rum, hook, break, gimmick, klar-parat-start, tonalitet og harmonik, den harmoniske trekant, funktionsharmonik, bluesharmonik, modalharmonik, groove, sound.
Flere af bogens eksempler er gennemgået med musikalsk analyse, hverunder bl.a.:
Eric Clapton: "Wonderful Tonight"
Abba: "Honey, Honey"
Der er arbejdet med udviklingen i den rytmiske musik med musik fra 1950'erne, 1960'erne, 1970'erne og 1990'erne.
Følgende satser er analyseret er gennemgået med særskilte nodebilag:
Elvis Presley: "Heartbreak Hotel"
Little Richard: "Tutti Frutti"
Bill Haley: "Rock Around The Clock"
Carl Perkins: "Blue Suede Shoes"
Deep Purple: "Smoke On The Water"
The Beatles "A Hard Day´s Night"
The Beatles: "Come Together"
Michael Ruff Band: "Come Together"
Michael Jackson: "Come Together"
Stjerne for en aften
Eleverne har dannet et band i forbindelse med årets store koncertbegivenhed "Stjerne for en aften". Følgende sammenspilsnumre er spillet:
I Will Always Lowe You (Whitney Houston)
Kl. 10 (Medina)
Told You So (Christopher)
I den sidste periode øver eleverne i sammenspilsgrupper med henblik på en evt. kommende mundtlig eksamen og translokationen.
Følgende sammenspilsnumre spilles:
Abba: "Slipping Through My Fingwers"
Tøsedrengene: "Si' du ka' li' mig".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091835",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091835",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091835"
}