Holdet 2023 En/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Anne Erben
Hold 2023 En/j (1j En, 1j En vejl, 2j En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Værklæsning: The Hunger Games
Titel 2 American issues
Titel 3 SA and Born a Crime
Titel 4 American election 2024
Titel 5 Identities
Titel 6 Children's Literature
Titel 7 Being British
Titel 8 tilladte hjælpemidler ved skr eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Værklæsning: The Hunger Games

Værklæsning: The Hunger Games. Der skal læses et værk i løbet af engelskforløbet i 1.j, og det bliver THG, hvor der ud fra forforståelse af læsning af fiktive tekster arbejdes med eks. characters, setting, mood, conflicts, themes og vi anvender the Hollywood model og The Hero's Journey som del af analysearbejde. Der arbejdes også med receptionsteori, hvor vi undersøger, hvad forskellige læseoplevelser gør ved forståelse og hvordan vi husker det læste. Der bliver tale om integreret grammatikundervisning, hvor vi bruger bogen som udgangspunkt for grammatik. Her knytter vi an til undervisning i grundforløbet og i AP. Tematisk vil vi berøre eks. family, friendship, trust, deceit, dystopic vs utopic society, power, oppression.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 American issues

Forløbet tager udgangspunkt i bogen Being American af Mette Holm (Systime, 2020). Der indledes med introduktion til amerikanske begreber som Frontier, the American Dream, city upon a hill, beacon of light, all men are created equal (Declaration of Independence, 1776), ethnicities, immigrants, American values, Constitution (1787/1788) etc., hvor vi koncentrerer os om historie, samfundsfaglige emner og aktuelle problemstillinger. Hele bogen er ikke læst af alle, men er delt op og eleverne har undervist hinanden. Eleverne vælger desuden et emne og foretager fremlæggelse af dette. Vi studerer taler og talere og analyserer den retoriske situation.
Kernestof i forløbet, ud over hvad der fremgår af lektionsbeskrivelser:
Sider læst fra Mette Holm: Being American: 6-18
Langston Hughes: Thank You,Ma'am, 1958
Arnold Schwarzenegger, tale til det russiske folk: This is an Illegal War, 2022: https://www.youtube.com/watch?v=fWClXZd9c78&ab_channel=TheTelegraph

Supplerende stof:
Cosmetic surgery for teenagers. Skriftig opgave, eksamenssæt 2018: https://www.eg-gym.dk/fagene/engelsk/Stil/StxB/2018Vejl1/index.html#
Amy Chua, debatindlæg: Why Chinese Mothers are Superior (2011). Læst i forbindelse med skriftlig aflevering. https://www.wsj.com/articles/SB10001424052748704111504576059713528698754

Estimeret sidetal: 50
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 3: Royal assignment 07-02-2024
Answers for USA-slides 23-02-2024
Assignment 3b: genaflevering 29-02-2024
Assignment 4: American short story 16-03-2024
Assignment 4b: genaflevering 18-04-2024
Assignment 5: grammatik og sprog minlæring 30-04-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Indførsel i amerikansk historie, samfundsforhold, hvad der betegner det særligt amerikanske.
  • Almene (tværfaglige) - Træning af analytiske evner og kommunikative færdigheder.
  • Personlige - Selvstændigt at overskue stoffet og vælge hvad der er væsentligt at vide og huske
  • Sociale - At kunne indgå i forskellige arbejdskonstellationer.
  • IT - Digitalt og analogt arbejde
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 SA and Born a Crime

Der skal studeres et engelsksproget område uden for England og USA, hvor vi fokuserer på Sydafrika. Vi studerer historie, politik og kultur og vi læser og lytter Trevor Noahs selvbiografi Born A Crime. Fokus bliver, med udgangspunkt i Noahs værk, på problemer under og efter Apartheid, tematiske omdrejningspunkter som bedste/forældre-barn-relation, venskab, tillid og løgn, kriminalitet, modstandsdygtighed, fiasko og succes, danskere i Sydafrika.
Kendskab til og forståelse for Sydafrikas komplekse historie, politiske forhold og mangefacetterede kulturer, sprog og selvopfattelser. Værklæsning/læsning af autobiografi. Træning af ordforråd og grammatik (integreret i værklæsningen). Brug af receptionsteori i læsning af værket.

Sideløbende med forløbet har der været en del fokus på grammatik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
essay South Africa 05-09-2024
Notes for Born a Crime chapter 13+15 09-09-2024
Notes for chapter 18 19-09-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 American election 2024

Forløbet er en forlængelse af forløb "American Issues", hvor vi her koncentrerer os om valgprocesser i USA. Klassen har som samfundsfag A-studieretning undersøgt det amerikanske demokrati i samfundsfag og har med udgangspunkt i Mette Holms Being American arbejdet med nøgleelementer i et amerikansk præsidentvalg.

Sideløbende med forløbet har der været en del fokus på grammatik.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Identities

NB: Forløbet dækker over grundforløb, men da dette ikke er overført fra grundforløbets studieplan, fremgår det som oktober-materiale, selvom det reelt var placeret august-oktober 2023.
Vi samler op fra jeres undervisning i grundskolen og undersøger forskellige kilder med det overordnede tema "Identities". Arbejdet med kilder kombineres med grammatik- og sprogundervisning i øvrigt, og vi taler om kultur, historie, politik - hvad vi nu har tid til i dette indledende kursus, der er springbræt til jeres studieretning.

Indledende. Short short stories

Young identity:  
Short story: Michael Richards: Just Like That (1987)

Short movie: Stephen Daldry: Eight (1998) (12.35)
https://www.youtube.com/watch?v=zlYzsIYP6GE&ab_channel=FilmmanCineMix

Digital identity:  
Article: Ashley Crossman: The Presentation of Self in Everyday Life (2015): on Goffman

Ethnic identity:
LeAlan Jones: Our America

Identity – before and after:
Ray Bradbury: The Highest Branch on the Tree (1998)

Gender Identity:
National Geographic, The Gender Issue, children on gender (2016): https://www.youtube.com/watch?v=2B3ea7IGwLA

Article: Alexa Keefe: Gender Revolution Carries a Message of Hope (2016)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Children's Literature

Kursus i litterær strømning: børnebogslitteratur. Nedslag i børnebogslitteratur fra 1700-tallet til nyere udgivelser (Rowling: Harry Potter, young adult fiction) med fokus fokus på litteratures elementer af underholdning og opdragelse, hvor der suppleres med faglitterære artikler. Vi arbejder med analyse af fiktion med fokus på karaktertegning, fortæller, stemningsopbygning, budskab og henvendelse til læseren. De enkelte uddrag sættes i historisk kontekst og der sammenlignes mellem værkerne.
Der læses uddrag af:
Newbury: Goody Two-Shoes
Carroll: Alice in Wonderland
Stevenson: Treasure Island
Milne: Winnie the Pooh
Rowling: Harry Potter

Skriftlig opgave "Children's Literature" indgår i pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Being British

Som del af forløbet har eleverne lavet projekt i grupper om Stripping away the welfare state+school system, Politics, Nations and cultural differences, Britain in the world. Bogen Being British er brugt som baggrundsmateriale.
Klassen har været i teater og set musical "The Last Ship", som berører fagforeningskonflikter i 1980erne set ud fra lukning af skibsværft som omdrejningspunkt. I forbindelse med dette har vi set kort dokumentar om Margaret Thatcher.
Klassen har deltaget i madlavning, hvor mad, som man møder det i Stobritannien, skulle laves: Cucumber sandwiches, chicken tikka masala, scones with lemoncurd. Dertil er lavet øvelser og set videomateriale om britisk madkultur.
Der er skrevet opgave, hvor eleverne kunne vælge mellem analyse af følgende kilder:
Keir Starmers første tale som PM (Guardian News, sept 2024):
https://www.youtube.com/watch?v=g6YJ0GMi0hk
Stephen Fry: What it means to be British (Triggernometry, jan 2025):
https://www.youtube.com/watch?v=UIeFUXEhx5M
Trump delivers his most brutal attack on Biden (CPAC 2025):
https://www.youtube.com/watch?v=eGaZsqRIx_Y
Spoken word, Maddi Maxwell-Libby: Kids Coins Cuts (BBC, 2017):
https://www.youtube.com/watch?v=6ycr6uVhE_c
Energy crisis: UK fuel poverty forcing people to food banks (Channel 4 News, May 2024):
https://www.youtube.com/watch?v=hM3_F1Z1K70
The Chimney Sweeper, by William Blake, 1794 (Future of the Book, read by Toby Jones 2009): https://www.youtube.com/watch?v=JC4Dq2scQDI

Skr. opgave "Royal Assignment" indgår i pensum
ARbejdemed novelle "The Drover's Wife" er brug som perspektivering ift. temaer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 tilladte hjælpemidler ved skr eksamen

Skriftlige prøver på engelsk på Espergærde Gymnasium og HF

Overordnede regler og retningslinjer:

- Digitale og ikke-digitale hjælpemidler er tilladte ved de skriftlige prøver, medmindre der er begrænsninger i det enkelte fag. Disse
fremgår af nedenstående oversigt og af læreplan og vejledninger i de enkelte fag.
- For alle prøver gælder, at besvarelsen skal være elevens egen og selvstændige besvarelse. Brug af hjælpemidler, der hindrer dette, er ikke tilladt.

For de digitale hjælpemidler gælder....

Det er tilladt:
- At anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, der opbevares lokalt på eksaminandens computer, og som ikke
kræver adgang til internettet, herunder noter, ebøger m.v., medmindre der er begrænsninger i det enkelte fag, eller
hjælpemidlerne grundlæggende ændrer på prøvevilkårene.
- At anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, der kræver internetadgang, hvis disse fremgår af
undervisningsbeskrivelsen og ikke kan opbevares lokalt på eksaminandens computer. Det gælder fx digitale ordbøger eller digitale
lærebøger, der er brugt i undervisningen.

Det er ikke tilladt:
- At benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst, fx chatbots, da en besvarelse således ikke længere eksaminandens
egen, selvstændige besvarelse.
- At foretage søgninger på nettet, fx ved brug af Google.
- At benytte hele portaler, ibogsbiblioteker og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale, der ikke har
været benyttet i undervisningen.
- At benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly).
- At kommunikere med omverdenen (fx Messenger, WhatsApp)

Eksempler på ikke-tilladte digitale hjælpemidler:
- ChatGPT
- Google-søgning
- Tilføjelsesprogrammer til Word, der selv genererer tekst

Tilladte hjælpemidler:
- Programmer og funktioner i programmer:
     - som ikke kan ændre elevens tekst-input i væsentlig grad, fx tekstbehandlingsprogrammet i Word , fordi eleven selv skal kunne anvende viden om syntaks, morfologi, ordforråd m.m.
     - som kan læse tekst op
     - som giver mulighed for opslag, fx ordbøger, grammatikker og digitale bøger

Eksempler på tilladte digitale hjælpemidler:
- Stavekontrol i Word
- Online-ordbøger, der fremgår af
undervisningsbeskrivelsen

- Digitale læremidler, der ikke kan downloades. Eleverne har arbejdet med onlineplatformen MinLæring og må ligeledes benytte denne via https://app.minlaering.dk/login

Ikke tilladte hjælpemidler:
- Programmer og funktioner i programmer:
     - som kan oversætte hele udtryk, verbalformer, ordkæder og længere sammenhængende tekstmængder eller sætninger fra et sprog til et andet
     - som indeholder eller giver adgang til tekstdatabaser, hvor eleven kan finde store dele af eller hele tekster som originaltekst og/eller i oversættelse til et moderne fremmedsprog
     - som giver sætnings- og formuleringsforslag
     - som kan omsætte elevens tale til tekst
     - som genererer ny original tekst

Eksempler på ikke tilladte hjælpemidler - (Vær opmærksom på, at elever på særlige prøvevilkår har adgang til hjælpemidler, fx AppWriter, der ligger ud over det i oversigten tilladte)

- Oversættelsesfunktioner i onlineordbøger
- Dikterings-og stemmeskrivningsværktøjer
- Følgende hjælpemidler må desuden hverken anvendes i online eller offline tilstand:
    - AppWriter
    - Grammarly
    - Word Editor
    - Chrome LiveTekstning
    -  Microsoft 365 Copilot.



Før prøven:

Du bliver orienteret af din lærer og/eller ledelsesperson i hvordan prøven foregår. Prøvens varighed er 5 timer, fra 9 - 14. Øvrig orientering om prøven findes på Teams/alle elever/eksamen og prøver.

Under prøven:  

Til prøven må du medbringe alle de bøger du vil.  

Til prøven må nedenstående links aktiveres. Disse er de eneste hjemmesider, der må bruges.  

Brug af andre hjemmesider vil tælle som snyd. Her gælder skolens studie-og ordensregler §6: eksamensregler.  

https://www.ordbogen.com/da/#/

https://www.dictionary.com/

https://www.thesaurus.com/

https://www.ldoceonline.com/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

https://www.merriam-webster.com/

https://www.macmillandictionary.com/

https://www.minlaering.dk/

TERMINSPRØVEN ligger klar til jer på Lectio/opgaver og skal afleveres i template/skabelon fra prøven/IKKE PDF på Lectio.
Til EKSAMEN skal I gå på Netprøver, når I henter opgaven.  Når I skal aflevere opgaven, skal I igen gå på Netprøver og uploade. Der skal uploades i pdf-format. Hvis I skal bruge sager fra Lectio og Teams, skal I downloade det inden prøven går i gang.

I må IKKE bruge oversættelsesprogrammer som eks. Googles og Microsoft Words tjenester og I må ikke bruge grammatikprogrammer, der kan integreres i Word, som eks. Grammarly.

I SKAL HAVE høretelefoner på MED LEDNING. I må lytte til musik som I har downloaded. I må IKKE bare have Spotify eller lignende kørende online.  

Al jeres online historik bliver sporet, så trafik på internettet kan tilgås udefra.  

Jeres computer skal betragtes som en skrivemaskine, der ikke har kontakt med omverdenen. De links, der kan aktiveres, kan I se som bøger I åbner og ikke som port til internettet.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer