Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Mikko Tim Østergård, Nick Mossaddeghi Nik
|
Hold
|
2023 Fy/a (1a Fy, 1a Fy øv, 2a Fy, 2a Fy øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi og effekt
Energiformer og energiomsætninger. Danmarks energiforbrug. Apparaters energiforbrug og effekt. Kræfters arbejde. Mekanisk energi.
Faglige mål:
– gennem eksempler og i samspil med andre fag kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af teknologi- og samfundsudvikling.
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
Omfang: 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Termisk energi 1
(Emnet omfatter også del 2, der kan findes længere nede i undervisningsbeskrivelsen.)
Varmeledning og varmestråling. Varmelærens første hovedsætning. Opvarmning, varmekapacitet og specifik varmekapacitet (varmefylde). Specifik fordampnings- og smeltevarme. Nyttevirkning.
Faglige mål:
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
Omfang: 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger - lyd og lys 1
(Emnet omfatter også del 2 og 3, der kan findes længere nede i undervisningsbeskrivelsen.)
Grundlæggende bølgebegreber: Amplitude, periode, frekvens, bølgelængde og udbredelseshastighed. Lydbølger og lysbølger. Interferens. Optisk gitter. Refleksion og brydning af lys. Stående bølger på en streng.
Forløbet inkluderer et tværfagligt samarbejde med matematik, hvor vi har besøgt Oticons forskningscenter på Eriksholm og lavet målinger af signal/støj-forhold i løbet af en undervisningsdag.
Omfang: 21 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger - lyd og lys 2
Se Bølger - lyd og lys 1.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atomer
Atomets opbygning. Fotoner. Bohrs model af hydrogenatomet. Emissions- og absorptionsspektre. Kvantefysikkens verdensbillede.
Faglige mål:
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
Omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysikrapport: Bølgelængder
|
03-04-2024
|
Rapport: Linjespektre
|
17-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kosmologi
Rødforskydning. Hubbles lov. Det kosmologiske princip. Afstandsbestemmelse ved parallaksemetoden og ud fra absolut og tilsyneladende lysstyrke. Den kosmiske baggrundsstråling. Big Bang-teorien.
Faglige mål:
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videotest
|
24-04-2024
|
Videoaflevering
|
01-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Væsker og gasser
Kræfter. Tryk i væsker og gasser. Temperatur. Opdrift. Idealgasligningen.
Faglige mål:
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– gennem eksempler og i samspil med andre fag kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
Omfang: 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
FysikABbogen 1; sider: 69-75, 77-81, 83-85, 89-95, 97-99, 101-107, 111-114, 116-118, 122-123, 151-156
Finn Elvekjær og Torben Benoni. Systime, 2008.
-
Rapportøvelse Gaslovene.docx
-
Ballonvejledning.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mekanisk energi
Kræfters arbejde. Kinetisk, potentiel og mekanisk energi. Situationer med og uden bevarelse af mekanisk energi.
Faglige mål:
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
Omfang: 14 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Termisk energi 2
Se Termisk energi 1 ovenfor for en nærmere beskrivelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Elektricitet
Elektrisk ladning, strømstyrke, spændingsfald og resistans. Serie- og parallelkobling af resistorer. Erstatningsresistans. Karakteristik af elektriske komponenter. Elektrisk energi og effekt (Joules lov). Serie- og parallelkobling af resistorer.
Desuden er gennemført et flerfagligt og innovativt projekt med Arduino i fysik og engelsk med henblik på at løse problemer vha sensorer og aktuatorer.
Faglige mål:
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– gennem eksempler og i samspil med andre fag kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af teknologi- og samfundsudvikling
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Omfang: 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
FysikABbogen 2; sider: 10-13, 16-18, 21-23, 27-29, 33-35, 42-43
Elvekjær, Finn og Torben Benoni. Systime, 2007.
-
Journaløvelse Karakteristik af elektriske komponenter.docx
-
Sensorer - Måling, styring, kontrol; sider: 7-9, 26-29
Sørensen, Ole. Fysikforlaget 2019.
-
Journaløvelse Joules lov.docx
-
PhET Simulation
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Bølger - lyd og lys 3
Se Bølger - lyd og lys 1 ovenfor for en nærmere beskrivelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Atomkerner, radioaktivitet, absorption af stråling
atomkernes opbygning, årsagen til radioaktivitet, kulstof 14-datering, henfaldsloven, henfaldstyper, henfaldsloven, massenergi og kernemasser, fission og fusion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Bevægelse og kræfter
Lineær bevægelse med konstant hastighed og med konstant acceleration (sted- og hastighedsfunktioner). Newtons love. Lodret og skråt kast.
Faglige mål:
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– kunne behandle eksperimentelle data med henblik på at diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysikrapport: Atwoods maskine
|
05-03-2025
|
Opgavesæt 6 - Mekanik
|
19-03-2025
|
Prøve i mekanik
|
24-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091961",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091961",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091961"
}