Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Andreas Steen Rasmussen, Lars Mikkelsen
|
Hold
|
2023 Ma/t (1t Ma, 1t Ma vejl, 2t Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Deskriptiv statistik
Undervisningsmateriale
Kernestof Mat1 stx, s. 46-55
Eleverne skal kunne
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
Kernestoffet er:
- simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer
Supplerende stof:
- bearbejdning af autentisk datamateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Procent, rente og eksponentialfunktioner
Undervisningsmateriale
Kernestof Mat1 stx, s. 112-119 og Kernestof Mat1 stx, s. 130-139 + 248-261
Eleverne skal kunne:
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestoffet er:
- overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel symbolmanipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, det udvidede potensbegreb, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi
- funktionsbegrebet, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: eksponentielle funktioner
- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
Supplerende stof:
- opsparings- og gældsannuitet
- inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
Kernestoffet er:
- procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel
- opsparings- og gældsannuitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Undervisningsmateriale
Kernestof Mat1 stx, s. 66-79
Eleverne skal kunne
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
Kernestoffet er:
- kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval og hypotesetest i binomialfordelingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Vektorer
Undervisningsmateriale:
Kernestof Mat1 stx, s. 90-101 + 182-201
Eleverne skal kunne:
- opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestoffet er:
- vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Potensfunktioner og Andengradspolynomier
- Kendskab til potens funktionen, grafen for denne, betydning og beregning af a og b samt potens regression.
- Graf, betydning af konstanterne a, b, c og d i andengradspolynomiet
- Toppunktsformlen for andengradspolynomiet
- Bestemmelse af rødder for et andengradspolynomium.
- Faktorisering af andengradspolynomier.
- Regression
- Kendskab til polynomier af højere grad.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Differentialregning
Differentiabel, kontinuert, tangent, sekant, differenskvotient vs differentialkvotient, regneregler for at finde differentialkvotient, tretrinsreglen, afledet funktion for de elementære funktioner samt differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion, trigonometriske funktioner, tangentligning (bevis), væksthastighed, monotoniforhold, bevis for toppunktsformlen, optimering.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kernestof Mat2, stx, 1. udgave; sider: 30-31, 92-103, 110-117, 122-131
Per Gregersen og Henrik Bindesbøll Nørregaard
-
image.png
-
120912 opgaver differentialregning.docx
-
180924 opgaver differentialregning.docx
-
200924 opgaver grafgenkendelse differentialregning_timen.docx
-
Denne time arbejder vi med matematik aflevering.
-
tekst før hver opgave - favoritpalette.mw
-
260924 opgaver Tangentens ligning.docx
-
011024 Opgaver tangentens ligning.docx
-
Hjemmeopgave 3 2t.docx
-
Opgave fra 011024 .mw
-
081024 Opgaver Stykvis lineær.docx
-
Kernestof Mat1, stx, 1. udgave; sider: 218-219
Per Gregersen og Majken Skov Andersen,
Lindhardt og Ringhof, 2018
-
091024 Opgaver kontinuitet og differentiabilitet.docx
-
Oversigt.pdf
-
101024 opgaver differentiere sammensat funktion.docx
-
Opgave 802 og opgave 814 fra timen i går hvis du ikke blev færdig.
-
Kig på beviset på produktreglen i bogen side 116-117. Se evt. dette link: Produkt-regnereglen for differentialkvotient (bevis)
-
Timen i dag: Vi regner opgaver 812, 815, 817, 818.
-
Vi arbejder med en aflevering.
-
Hjemmeopgave 4 2t.docx
-
MatB formelsamling.pdf
-
Zayan og Viktor forbereder bevis af produktreglen.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 1
|
06-09-2024
|
Hjemmeopgave 2
|
29-09-2024
|
Hjemmeopgave 3
|
13-10-2024
|
test
|
24-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Mere om funktioner
- Repetition af begreberne definitions- og værdimængde.
- Stykkevis definerede funktioner
- Kendskab til graferne for logaritmefunktionerne (log(x) og ln(x)).
- Sammensatte funktioner.
- Lidt om lodret og vandret parallelforskydning af grafer (kun udvalgte).
- Trigonometriske funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 4
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8.Sandsynlighed, binomialfordeling og binomialtest
Opstart af sandsynlighed:
- Udfaldsrum og hændelser
- Sandsynlighedsfelt, symmetrisk sandsynlighedsfelt
- Multiplikations- og addtitionsprincippet ved sandsynligheder
Binomialfordeling: stokastisk variabel, middelværdi og spredning, og logiske argumentation for reglerne.
Binomialtest: stikprøve, signifikans niveau, kritisk mængde, acceptområde
Hertil konfidensinterval
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. Analytisk geometri
Vi arbejder med følgende ting
- Linjer på formen ax+by+c=0, herunder beviset for formlen.
- Linjens parameterfremstilling, herunder beviset for formlen.
- Skæring mellem linjer
- Ortogonale og parallelle linjer
- Vinkler mellem linjer
- Afstand mellem to punkter, herunder beviset for formlen.
- Afstand mellem punkt og linje
- Cirklens ligning, herunder beviset for formlen.
- Skæring mellem cirkel og linje
- Cirkeltangenter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2t Ma skr. terminsprøve
|
27-01-2025
|
Hjemmeopgave 7
|
02-03-2025
|
Hjemmeopgave 8
|
21-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10. Opsparing og lån
Introduktion til formlerne
- Annuitetsopsparing
- Annuitetslån
- Forståelse af hvordan annuiteter adskiller sig for renteformlen
- Regnearkforståelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
11. Opsamling og repetition
Repetition af tidligere emner + eksamenstræning.
Vi fokusere på:
- Gruppedelsspørgsmål.
- Mundtlige eksamensspørgsmål.
- Træning af beviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 9
|
11-04-2025
|
Test 2
|
24-04-2025
|
Test 3
|
30-04-2025
|
Eksamenstræning
|
08-05-2025
|
Hjemmeopgave 10
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092045",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092045",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092045"
}