X - Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 nf/p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Jesper Juulsgaard Meyer, Mette Lind-Harder, Torben Ryhding
Hold
2024 nf/p (
1p nf
,
1p nf bi
,
1p nf bi øv
,
1p nf ke
,
1p nf ke øv
,
1p nf ng
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kemi: Krop og sundhed
Titel 2
Biologi: Cellebiologi
Titel 3
Geografi: Mad og bæredygtighed
Titel 4
Biologi: Kost og sundhed
Titel 5
Geografi: ØL
Titel 6
Kemi: Ølbrygning
Titel 7
Biologi: Den genetiske arv
Titel 8
Biologi: Ølbrygning og enzymer
Titel 9
Geografi: Klima og vand
Titel 10
Kemi: Vand og miljø
Titel 11
Biologi: Økologi i vandet
Titel 12
Biologi: Særfaglighed
Titel 13
Særfagligt forløb kemi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kemi: Krop og sundhed
Eleven skal kunne anvende Bohr atommodel og det periodesystem til at forklare hvordan bindinger og molekyler dannes, herunder octetreglen, og forstå forskelle på sumformel og strukturformel herunder zig-zag formler.
Ved hjælp af viden om atomers elektronegativitet kan eleven forklare hvorfor nogle molekyler kan blandes med vand mens andre ikke kan og ud fra viden om bindingernes polaritet og hydrofile grupper diskutere blandbarhed med vand ud fra en struktur.
Eleven kan redegøre for opbygningen af simple carbohydrater og fedtstoffer og deres egenskaber, herunder de funktionelle grupper alkoholer og CC-dobbeltbindinger.
Øvelser:
Blandbarhed
Mættet eller umættet fedt
Basiskemi C s 8-13, 18-26, 53-75, 132-136, 144-146
Indhold
Kernestof:
Modul 1
Modul 2
Spørgsmål til video om madspild
Arbejdsspørgsmål_celler.docx
Biologi til tiden 2. udgave; sider: 13-15, 20-22, 24-30, 33-34
Hej 1p. I modulet tager vi hul på det første forløb i biologidelen af NF. Vi skal arbejde med cellebiologi og I får udleveret materiale når vi mødes, hvorfor I ikke behøver at forberede noget til modulet. Jeg ser frem til at møde jer alle! :) Mvh Jes
Biologi i udvikling 1. udgave; sider: 17-21
Celletyper øvelse:
Arbejdsspørgsmål_cellemembranen.docx
Arbejdsspørgsmål_cellemembranen.pdf samme arbejdsspørgsmål, men som PDF.
I modulet skal vi arbejde med cellemembranen og transportprocesser via nogle scannede sider fra bogen Biologi i udvikling (side 17-21). Siderne findes som PDF nedenfor. Hjemmefra bedes I bruge 15 min. på at læse fra første side (side 17) og kigge på
modul 3
Øvelsesvejledning kartoffel-osmose første dag.docx
Arbejdsspørgsmål_transportprocesser.docx
Hej 1p. Som vi snakkede om i sidste modul, skal I som lektie åbne nedenstående dokument kaldet 'Cellemembranen og transportprocesser' og fokusere på figur 16, 17 og 18.
Cellemembranen og transportprocesser.pdf
modul 4
Alverdens Geografi; sider: 20, 85-87, 92-94, 100-101, 153-155
Medbring jeres resultater fra osmoseforsøget i sidste modul, da vi arbejder med disse i modulet! :) Læs desuden om osmose på side 20 i nedenstående PDF og øv jer på, om I kan forklare figur 18 ud fra det læste. I bedes også skrive titlen på figur 18
Arbejdsspørgsmål_Makronæringsstoffer.docx
Hjælp til osmose graf.xlsx
Læs om kulhydrater på side 26 i Biologi til tiden 2. udgave og tag den med til modulet.Under læsning bedes I holde øje med hvad forskellen er på monosakkarider, disakkarider og polysakkarider. I skal ikke læse side 27-29, men blot kigge kort på figur
Modul 5
Modul 6
læseopg
I modulet arbejder vi med fedtstoffer og proteiner. I kan med fordel kigge på siderne, men da vi arbejder intensivt med dem i modulet, er det ikke lektie :) Tilføjelse til lektien: Tag Biologi til tiden med!
Arbejdsark_Erhvervstyper.docx
Artikel_Corona giver byggeboom.docx
Forsøgsvejledning nedbrydning af stivelse med amylase.docx
Læs de angivne sider om fordøjelsen af de makronæringsstoffer (kulhydrat, protein, fedt) som vi har arbejdet med. Hele side 25 er en stor figur, som jeg viste i sidste modul, så selve tekstmængden er meget begrænset. Forventet lektietid: 10 min.
Modul 7
Arbejdsspørgsmål BTT s. 20-22.docx
Vi skal i modulet arbejde med s. 20-22 i Biologi til tiden, som bliver vigtige sider i forbindelse med jeres PP1 projekt. I kan med fordel kigge på siderne hjemmefra og skal huske at have bogen med til modulet.
Modul 8
Fedtstoffer arbejdsark.docx Mættet eller umættet fedt.docx
Miniprojekt om selvvalgt land.docx
Opgaver_kroppens energibalance.docx
Opgaver_Blodsukkerregulering.docx
Tag biologi i fokus med! :)
LDL og HDL_biu 2. udgave.pdf
Blodsukkerregulering og diabetes.docx
Video om diabetes: https://www.youtube.com/watch?v=KYQsD2lCBQU
I modulet arbejder vi med de angivne sider om diabetes. Læs dem gerne hjemmefra, da der er meget lidt tekst. Forventet lektietid 5-10 min.
Biologi i udvikling 2. udgave; sider: 67
Modul 9
Fuglsang Maltfabrik og Bryggeri (Dansk Version)
Naturgeografi - Vores Verden; sider: 300-301
Mangelsen, J. et al. (2016). 2. udg, 1. opl.
Supplerende stof:
Arbejdsark_Fødevarer og sundhed.docx
Læsespørgsmål
Arbejdsark til timen
Spørgsmål til lektien:
Arbejdsark_Befolkning 1.docx
Demografiske Transition
Arbejdsark_Befolkning 2.docx
Pyramidemodellen.docx
Arbejdsark 2_Erhvervsfordelingstrekant.docx
Find en valgfri artikel
Enkeltfaglig opsummering2.docx
Arbejdsark 1.docx
Alverdens geografi s. 20.docx
Læsefokus:
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Biologi: Cellebiologi
I dette biologiforløb er der arbejdet med cellebiologi og fokus på forskellige celletyper (prokaryoter og eukaryoter), organeller, cellemembranens opbygning og transport over denne.
Materiale:
- Biologi til tiden s. 13-17
- Biologi i udvikling s. 17-21
- Forsøgsvejledninger
Øvelser/forsøg:
- Osmose i kartofler
- Mikroskopering af vandpest og mundhuleskrab (udført i sidste korte særfaglige forløb)
- Små forsøg med diffusion og osmose (udført i sidste korte særfaglige forløb)
Indhold
Kernestof:
Modul 1
Modul 2
Spørgsmål til video om madspild
Arbejdsspørgsmål_celler.docx
Biologi til tiden 2. udgave; sider: 13-15
Hej 1p. I modulet tager vi hul på det første forløb i biologidelen af NF. Vi skal arbejde med cellebiologi og I får udleveret materiale når vi mødes, hvorfor I ikke behøver at forberede noget til modulet. Jeg ser frem til at møde jer alle! :) Mvh Jes
Biologi i udvikling 1. udgave; sider: 17-21
Celletyper øvelse:
Arbejdsspørgsmål_cellemembranen.docx
Arbejdsspørgsmål_cellemembranen.pdf samme arbejdsspørgsmål, men som PDF.
I modulet skal vi arbejde med cellemembranen og transportprocesser via nogle scannede sider fra bogen Biologi i udvikling (side 17-21). Siderne findes som PDF nedenfor. Hjemmefra bedes I bruge 15 min. på at læse fra første side (side 17) og kigge på
modul 3
Øvelsesvejledning kartoffel-osmose første dag.docx
Arbejdsspørgsmål_transportprocesser.docx
Hej 1p. Som vi snakkede om i sidste modul, skal I som lektie åbne nedenstående dokument kaldet 'Cellemembranen og transportprocesser' og fokusere på figur 16, 17 og 18.
Cellemembranen og transportprocesser.pdf
modul 4
Alverdens Geografi; sider: 92-94, 153-155
Medbring jeres resultater fra osmoseforsøget i sidste modul, da vi arbejder med disse i modulet! :) Læs desuden om osmose på side 20 i nedenstående PDF og øv jer på, om I kan forklare figur 18 ud fra det læste. I bedes også skrive titlen på figur 18
Supplerende stof:
Arbejdsark_Fødevarer og sundhed.docx
Læsespørgsmål
Arbejdsark til timen
Spørgsmål til lektien:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Geografi: Mad og bæredygtighed
Eleverne arbejder med bæredygtighed, madspild, fødevarer (kalorieforbrug), befolkningspyramider, demografisk begrebsforståelse som transitionsmodel (Blacker) og demografiske faser. Derudover undersøges eksogene – og endogene sygdomme og middellevetid samt erhvervsudvikling (Fourasties udviklingsteser) i de udviklet lande. Undervejs vises Manden med de 38 børn fra DR Horisont (2011). Eleverne afslutter med et mini-projekt, hvor de selv indsamler demografisk data fra
Globlis.dk
. Igennem forløbet arbejdes med empiriindsamling fra hjemmesiderne: Globalis, Our World in Data, https://www.census.gov/ og
Verdensmaalene.dk
.
Indhold
Kernestof:
Modul 1
Modul 2
Spørgsmål til video om madspild
Arbejdsspørgsmål_celler.docx
Biologi til tiden 2. udgave; sider: 13-15, 20-22, 24-30, 33-34
Hej 1p. I modulet tager vi hul på det første forløb i biologidelen af NF. Vi skal arbejde med cellebiologi og I får udleveret materiale når vi mødes, hvorfor I ikke behøver at forberede noget til modulet. Jeg ser frem til at møde jer alle! :) Mvh Jes
Biologi i udvikling 1. udgave; sider: 17-21
Celletyper øvelse:
Arbejdsspørgsmål_cellemembranen.docx
Arbejdsspørgsmål_cellemembranen.pdf samme arbejdsspørgsmål, men som PDF.
I modulet skal vi arbejde med cellemembranen og transportprocesser via nogle scannede sider fra bogen Biologi i udvikling (side 17-21). Siderne findes som PDF nedenfor. Hjemmefra bedes I bruge 15 min. på at læse fra første side (side 17) og kigge på
modul 3
Øvelsesvejledning kartoffel-osmose første dag.docx
Arbejdsspørgsmål_transportprocesser.docx
Hej 1p. Som vi snakkede om i sidste modul, skal I som lektie åbne nedenstående dokument kaldet 'Cellemembranen og transportprocesser' og fokusere på figur 16, 17 og 18.
Cellemembranen og transportprocesser.pdf
modul 4
Alverdens Geografi; sider: 85-87, 92-94, 100-101, 153-155
Medbring jeres resultater fra osmoseforsøget i sidste modul, da vi arbejder med disse i modulet! :) Læs desuden om osmose på side 20 i nedenstående PDF og øv jer på, om I kan forklare figur 18 ud fra det læste. I bedes også skrive titlen på figur 18
Arbejdsspørgsmål_Makronæringsstoffer.docx
Hjælp til osmose graf.xlsx
Læs om kulhydrater på side 26 i Biologi til tiden 2. udgave og tag den med til modulet.Under læsning bedes I holde øje med hvad forskellen er på monosakkarider, disakkarider og polysakkarider. I skal ikke læse side 27-29, men blot kigge kort på figur
Modul 5
Modul 6
læseopg
I modulet arbejder vi med fedtstoffer og proteiner. I kan med fordel kigge på siderne, men da vi arbejder intensivt med dem i modulet, er det ikke lektie :) Tilføjelse til lektien: Tag Biologi til tiden med!
Arbejdsark_Erhvervstyper.docx
Artikel_Corona giver byggeboom.docx
Forsøgsvejledning nedbrydning af stivelse med amylase.docx
Læs de angivne sider om fordøjelsen af de makronæringsstoffer (kulhydrat, protein, fedt) som vi har arbejdet med. Hele side 25 er en stor figur, som jeg viste i sidste modul, så selve tekstmængden er meget begrænset. Forventet lektietid: 10 min.
Modul 7
Arbejdsspørgsmål BTT s. 20-22.docx
Vi skal i modulet arbejde med s. 20-22 i Biologi til tiden, som bliver vigtige sider i forbindelse med jeres PP1 projekt. I kan med fordel kigge på siderne hjemmefra og skal huske at have bogen med til modulet.
Modul 8
Fedtstoffer arbejdsark.docx Mættet eller umættet fedt.docx
Miniprojekt om selvvalgt land.docx
Opgaver_kroppens energibalance.docx
Opgaver_Blodsukkerregulering.docx
Tag biologi i fokus med! :)
LDL og HDL_biu 2. udgave.pdf
Blodsukkerregulering og diabetes.docx
Video om diabetes: https://www.youtube.com/watch?v=KYQsD2lCBQU
I modulet arbejder vi med de angivne sider om diabetes. Læs dem gerne hjemmefra, da der er meget lidt tekst. Forventet lektietid 5-10 min.
Biologi i udvikling 2. udgave; sider: 67
Modul 9
Supplerende stof:
Arbejdsark_Fødevarer og sundhed.docx
Læsespørgsmål
Arbejdsark til timen
Spørgsmål til lektien:
Arbejdsark_Befolkning 1.docx
Demografiske Transition
Arbejdsark_Befolkning 2.docx
Pyramidemodellen.docx
Arbejdsark 2_Erhvervsfordelingstrekant.docx
Find en valgfri artikel
Enkeltfaglig opsummering2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Biologi: Kost og sundhed
Biologi:
I biologi er der arbejdet med kost og sundhed med fokus på opbygningen og fordøjelsen af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer, fordøjelsesenzymer, BMI, energibalance, blodsukkerregulering og diabetes. I forlængelse heraf er der arbejdet kort med respiration, hjertet, blodtryk og puls.
Forløbet er mundet ud i NF1 projekt omkring fedme.
Materiale:
- Biologi til tiden s. 16-17, 20-22, 24-31, 33-36, 42-44
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 67
Forsøg/øvelser:
- Amylaseforsøg
- McDonalds kostanalyse (udført i sidste korte særfaglige forløb)
- Blodtryk og puls målinger
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål_Makronæringsstoffer.docx
Hjælp til osmose graf.xlsx
Biologi til tiden 2. udgave; sider: 16-17, 20-22, 24-30, 33-36, 42-44
Læs om kulhydrater på side 26 i Biologi til tiden 2. udgave og tag den med til modulet.Under læsning bedes I holde øje med hvad forskellen er på monosakkarider, disakkarider og polysakkarider. I skal ikke læse side 27-29, men blot kigge kort på figur
Modul 5
Modul 6
læseopg
Alverdens Geografi; sider: 20, 85-87, 100-101
I modulet arbejder vi med fedtstoffer og proteiner. I kan med fordel kigge på siderne, men da vi arbejder intensivt med dem i modulet, er det ikke lektie :) Tilføjelse til lektien: Tag Biologi til tiden med!
Arbejdsark_Erhvervstyper.docx
Artikel_Corona giver byggeboom.docx
Forsøgsvejledning nedbrydning af stivelse med amylase.docx
Læs de angivne sider om fordøjelsen af de makronæringsstoffer (kulhydrat, protein, fedt) som vi har arbejdet med. Hele side 25 er en stor figur, som jeg viste i sidste modul, så selve tekstmængden er meget begrænset. Forventet lektietid: 10 min.
Modul 7
Arbejdsspørgsmål BTT s. 20-22.docx
Vi skal i modulet arbejde med s. 20-22 i Biologi til tiden, som bliver vigtige sider i forbindelse med jeres PP1 projekt. I kan med fordel kigge på siderne hjemmefra og skal huske at have bogen med til modulet.
Modul 8
Fedtstoffer arbejdsark.docx Mættet eller umættet fedt.docx
Miniprojekt om selvvalgt land.docx
Opgaver_kroppens energibalance.docx
Opgaver_Blodsukkerregulering.docx
Tag biologi i fokus med! :)
LDL og HDL_biu 2. udgave.pdf
Blodsukkerregulering og diabetes.docx
Video om diabetes: https://www.youtube.com/watch?v=KYQsD2lCBQU
I modulet arbejder vi med de angivne sider om diabetes. Læs dem gerne hjemmefra, da der er meget lidt tekst. Forventet lektietid 5-10 min.
Biologi i udvikling 2. udgave; sider: 67
Modul 9
Fuglsang Maltfabrik og Bryggeri (Dansk Version)
Naturgeografi - Vores Verden; sider: 264-267, 300-301
Mangelsen, J. et al. (2016). 2. udg, 1. opl.
Arbejdsspørgsmål_Respiration.docx
Arbejdsspørgsmål_Hjertets opbygning og funktion.docx
Tag jeres biologibog med og tænk over udbyttet fra jeres PP1 forløb.
modul 10
Ølbrygning
Modul 11
Supplerende stof:
Arbejdsark_Befolkning 1.docx
Demografiske Transition
Arbejdsark_Befolkning 2.docx
Pyramidemodellen.docx
Læsespørgsmål
Arbejdsark 2_Erhvervsfordelingstrekant.docx
Find en valgfri artikel
Enkeltfaglig opsummering2.docx
Arbejdsark 1.docx
Alverdens geografi s. 20.docx
Læsefokus:
Arbejdsark 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Geografi: ØL
Eleverne skal i dette forløb arbejde med ølproduktion.
I geografi starter eleverne med at undersøge naturgrundlaget og klimaets betydning for ølproduktion herunder klimazoner, plantebælter, klimaforandringer, drivhuseffekt, albedo, jordbund, glacialmorfologi, næringsstoffer, permeabilitet og istider. Næstefter undersøges økonomiske faktorer for ølproduktion såsom push/pull effekt og lokaliseringsfaktorer. Endvidere berøres bæredygtighed ift. produktion.
Forsøg
• CO2 er en drivhusgas
• Jordbund og nedsivning
• Albedoøvelse
Litteratur
- Vores Verden: s. 15-20, 220-201, 264-267, 299-301
- Alverdens Geografi: 20, 119-122
- Artikel: jordbund og gletchere (KX - selvlavet)
Videoer
- Drivhuseffekten fra undervisningslokalet
- Albedo fra undervisningslokalet
- Topdirektørerne DR1, 2014:
https://www.dr.dk/drtv/episode/topdirektoererne_-carlsberg_-jacob-paa-nyt-territorium_444179
Indhold
Kernestof:
Fuglsang Maltfabrik og Bryggeri (Dansk Version)
Naturgeografi - Vores Verden; sider: 15-20, 220-221, 243-246, 264-267, 300-301
Mangelsen, J. et al. (2016). 2. udg, 1. opl.
Alverdens Geografi; sider: 20, 119-122
Arbejdsspørgsmål_Respiration.docx
Arbejdsspørgsmål_Hjertets opbygning og funktion.docx
Biologi til tiden 2. udgave; sider: 16-17, 35-36, 42-44, 104-108, 152-153
Tag jeres biologibog med og tænk over udbyttet fra jeres PP1 forløb.
modul 10
Ølbrygning
Modul 11
CO2 er en drivhusgas_experimentariet .docx
Drivhuseffekten
Arbejdsspørgsmål_DNAs opbygning.docx
Som lektie bedes I kigge på figur 60 på side 42, som vi brugte lidt tid på i sidste modul. I skal hjemmefra øve jer på at forklare blodets vej gennem hjertet. Start ved at blod uden ilt, som vises med blå pile, modtages i højre forkammer og slut ved
Modul 12
Klimaforandringer kan sende ølpriser på himmelflugt.docx
Modul 13
Albedoforsøg .docx
Albedo
Arbejdsspørgsmål_Proteinsyntesen.docx
Læs de angive sider om proteinsyntesen. Fokuser på at kunne fortælle, hvordan DNA og RNA adskiller sig fra hinanden og hvor mange baser der koder for en enkelt aminosyre. Forventet lektietid: 15 min.
Glacialmorfologi og jordbund_MN.pdf
Modul 14
Transskription.html + TranslationV2.html
Øvelse - Isolering af DNA fra kiwi.docx
Kig en ekstra gang på jeres besvarelser af opgaverne fra sidste modul omkring proteinsyntesen. Derudover bedes I tage jeres biologibog med :)
Modul 15
Danmark og istiderne
Nedsivningsforsøg.docx
Modul 16
Milankovich.pptx
Mutationer_Biologi i udvikling 2 udg. s. 128-130.pdf
Arbejdsspørgsmål_Mutationer.docx
Læs side 104-105 om mutationer og sygdomme. Bladrer derefter igennem side 106-108 og find tre fagbegreber (de er markeret med blå skrift), som du tænker er vigtige. Skriv dem i elevfeedback.
Enzymers reaktionshastighed.jpg
DNA fra kiwi.jpg
Opgaver om nedarvning.docx
Ingen lektie, men tag bogen med. Vi arbejder med siderne 106-108 og genbesøger også vores forsøg med DNA fra kiwi, så I kan få færdiggjort efterbehandlingen af denne.
Tjek af grundbegreber og krydsningsskemaer.docx
Stamtavler og nedarvningsmønstre.docx
Ingen lektie - tag bogen med. Vi arbejder videre med side 106-108 i bogen.
https://educationalgames.nobelprize.org/educational/medicine/bloodtypinggame/gamev3/index.html
Tag Biologi til tiden med. Som lektie skal I kigge på nedenstående figurer og skrive i elevfeedback hvilken arvegang der ses (autosomal dominant eller autosomal recessiv). Man må meget gerne begrunde sine svar. Der er hjælp af hente på side 108 i bog
Figur 1:
Figur 2:
Modul 18
Opgaver om blodtyper.docx
I får mulighed for at bestemme jeres blodtyper i modulet. Læs øvelsesvejledningen nedenfor grundigt, da vi skal kunne arbejde koncentrereret og sikkert. Forventet lektietid: 10-15 min.
Øvelse_Blodtypebestemmelse.docx
Enkeltfaglig opsummering.docx
modul
NF-projekt 2025_RY JM MN.docx
Modul 19
Biologi i Udvikling s. 90-92 om enzymer.docx Test din viden om enzymer.docx
Tag jeres biologibog med (biologi til tiden). I modulet forbereder vi os til at brygge øl på mandag.
Supplerende stof:
Arbejdsark 1.docx
Alverdens geografi s. 20.docx
Læsefokus:
Arbejdsark 2.docx
Læsespørgsmål
Modul 4_Klimaforandringer_Arbejdsseddel.docx
Læsespørgsmål:
Arbejdsark 3.docx
Istider_Spørgsmål.docx
Arbejdsark_modul 6 - økonomiske faktorer.docx
Nedskriv tre pointer fra teksten.
Arbejdsark 1_vejr og klima.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kemi: Ølbrygning
Eleven skal kunne redegøre for opbygning, egenskaber og navngivning af simple alkoholer, herunder isæt ethanol. Øvrige simple alkaner kan også navngives.
eleven kan ved hjælp af molbegrebet forklare og gennemføre en udregning af det forventede udbytte af en kemisk reaktion som gæringsreaktionen, herunder definere og forklare de begreber der indgår i mængdeberegning, samt forklare og afstemme en kemisk reaktion.
Eleven kan redegøre for de grundlæggende principper i ølbrygning, de kemiske reaktioner og faktorer der indgår, samt forklare betydningen af en opløsnings volumenprocent.
Øvelser
Ølbrygning
Ølkage
vandopløselighed
Basiskemi C s 117-132, 145-146, 10, 82-93, 101-103
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål_Respiration.docx
Arbejdsspørgsmål_Hjertets opbygning og funktion.docx
Biologi til tiden 2. udgave; sider: 16-17, 35-36, 42-44, 104-108, 152-153
Tag jeres biologibog med og tænk over udbyttet fra jeres PP1 forløb.
modul 10
Ølbrygning
Modul 11
Naturgeografi - Vores Verden; sider: 15-20, 220-221, 243-246, 250-252, 264-267
Mangelsen, J. et al. (2016). 2. udg, 1. opl.
CO2 er en drivhusgas_experimentariet .docx
Drivhuseffekten
Arbejdsspørgsmål_DNAs opbygning.docx
Som lektie bedes I kigge på figur 60 på side 42, som vi brugte lidt tid på i sidste modul. I skal hjemmefra øve jer på at forklare blodets vej gennem hjertet. Start ved at blod uden ilt, som vises med blå pile, modtages i højre forkammer og slut ved
Modul 12
Klimaforandringer kan sende ølpriser på himmelflugt.docx
Modul 13
Albedoforsøg .docx
Albedo
Arbejdsspørgsmål_Proteinsyntesen.docx
Læs de angive sider om proteinsyntesen. Fokuser på at kunne fortælle, hvordan DNA og RNA adskiller sig fra hinanden og hvor mange baser der koder for en enkelt aminosyre. Forventet lektietid: 15 min.
Glacialmorfologi og jordbund_MN.pdf
Modul 14
Transskription.html + TranslationV2.html
Øvelse - Isolering af DNA fra kiwi.docx
Kig en ekstra gang på jeres besvarelser af opgaverne fra sidste modul omkring proteinsyntesen. Derudover bedes I tage jeres biologibog med :)
Modul 15
Danmark og istiderne
Nedsivningsforsøg.docx
Modul 16
Milankovich.pptx
Mutationer_Biologi i udvikling 2 udg. s. 128-130.pdf
Arbejdsspørgsmål_Mutationer.docx
Læs side 104-105 om mutationer og sygdomme. Bladrer derefter igennem side 106-108 og find tre fagbegreber (de er markeret med blå skrift), som du tænker er vigtige. Skriv dem i elevfeedback.
Enzymers reaktionshastighed.jpg
DNA fra kiwi.jpg
Opgaver om nedarvning.docx
Ingen lektie, men tag bogen med. Vi arbejder med siderne 106-108 og genbesøger også vores forsøg med DNA fra kiwi, så I kan få færdiggjort efterbehandlingen af denne.
Tjek af grundbegreber og krydsningsskemaer.docx
Stamtavler og nedarvningsmønstre.docx
Ingen lektie - tag bogen med. Vi arbejder videre med side 106-108 i bogen.
Alverdens Geografi; sider: 119-122
https://educationalgames.nobelprize.org/educational/medicine/bloodtypinggame/gamev3/index.html
Tag Biologi til tiden med. Som lektie skal I kigge på nedenstående figurer og skrive i elevfeedback hvilken arvegang der ses (autosomal dominant eller autosomal recessiv). Man må meget gerne begrunde sine svar. Der er hjælp af hente på side 108 i bog
Figur 1:
Figur 2:
Modul 18
Opgaver om blodtyper.docx
I får mulighed for at bestemme jeres blodtyper i modulet. Læs øvelsesvejledningen nedenfor grundigt, da vi skal kunne arbejde koncentrereret og sikkert. Forventet lektietid: 10-15 min.
Øvelse_Blodtypebestemmelse.docx
Enkeltfaglig opsummering.docx
modul
NF-projekt 2025_RY JM MN.docx
Modul 19
Biologi i Udvikling s. 90-92 om enzymer.docx Test din viden om enzymer.docx
Tag jeres biologibog med (biologi til tiden). I modulet forbereder vi os til at brygge øl på mandag.
Modul 21
Spørgsmål om respiration, gæring og ølbrygning.docx
Læs om respiration og gæring på side 8-10 i pdf fra bogen biologi i industrien, som I finder nedenfor. Fokus: Hvad er forskellen på respiration og gæring? Tænk her på hvilken proces der skal bruge ilt, hvilken der producerer alkohol og hvor meget ATP
Gæringsprocesser og produktion af øl. Biologi i industrien s. 7-18.pdf
Kulstoffets kredsløb
Kulstofkredsløbet_lektie til 2 modul.docx
Forsøgsvejledning: Grønlandspumpen.docx
Kulstofkredsløbet med fokus på hydrosfæren
Vi skal have vores øl på flasker, så Torben kigger også forbi i dette modul. I skal selv medbringe tomme flasker til dette!Læs desuden side 14-16 i nedenstående PDF, som vi har arbejdet med tidligere. Fokuser på at kunne angive de enkelte trin i ølbr
Aktuel naturvidenskab_ølbrygning.pdf Mikrobiel vækst og amylase.docx
Tidligere udleveret materiale til PP2 projektet:
(Gen)læs side 14-16 i nedenstående PDF, som vi har arbejdet med tidligere. Fokuser på at kunne angive de enkelte trin i ølbrygningsprocessen (figur 12) og hav kigget på figur 14, som vi arbejder med kort inden I får tid til at arbejde på jeres projek
Forsøg_Konvektionsstrømme.docx
Arbejdsark 3_Vinde.docx
Modul
Rapport laves i makkerpar, som ses nedenfor.
Blodtyper.pptx
I modulet genopfrisker vi teori om blodtyper og I får lov til at starte på jeres rapport omkring blodtypebestemmelse. Sørg for at I kan finde billeder af resultaterne fra jeres blodtypebestemmelse. Læs også nedenstående dokumenter om agglutination, A
Agglutination_Biologibogen s. 214.pdf Biologi i udvikling s. 192-194_blodtyper.pdf
Tider for fremlæggelser. Vær klar i god tid før, da vi har et stramt program.
Modul 25
Supplerende stof:
Arbejdsark 2.docx
Læsespørgsmål
Modul 4_Klimaforandringer_Arbejdsseddel.docx
Læsespørgsmål:
Arbejdsark 3.docx
Istider_Spørgsmål.docx
Arbejdsark_modul 6 - økonomiske faktorer.docx
Nedskriv tre pointer fra teksten.
Arbejdsark 1_vejr og klima.docx
Arbejdsark 2
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 55
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Biologi: Den genetiske arv
Der er arbejdet med genetik under inddragelse af genetiske grundbegreber (dominante og recessive egenskaber, genotype, fænotype, homozygot, heterozygot), kromosomer, DNA, proteinsyntesen, mutationer, nedarvningsmønstre, krydsningsskemaer og relevant teori for blodtypebestemmelse.
Materialer:
- Biologi til tiden s. 101-108, 150-153
- Biologi i udvikling s. 192-194
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 128-130
- Biologibogen s. 214
- Øvelsesvejledninger
Forsøg/øvelser:
- Test af egne træk
- DNA ekstraktion fra kiwi
- Blodtypebestemmelse
- The blood typing game:
https://educationalgames.nobelprize.org/educational/medicine/bloodtypinggame/
Indhold
Kernestof:
CO2 er en drivhusgas_experimentariet .docx
Drivhuseffekten
Arbejdsspørgsmål_DNAs opbygning.docx
Som lektie bedes I kigge på figur 60 på side 42, som vi brugte lidt tid på i sidste modul. I skal hjemmefra øve jer på at forklare blodets vej gennem hjertet. Start ved at blod uden ilt, som vises med blå pile, modtages i højre forkammer og slut ved
Modul 12
Klimaforandringer kan sende ølpriser på himmelflugt.docx
Naturgeografi - Vores Verden; sider: 15-20, 220-221
Mangelsen, J. et al. (2016). 2. udg, 1. opl.
Modul 13
Albedoforsøg .docx
Albedo
Arbejdsspørgsmål_Proteinsyntesen.docx
Biologi til tiden 2. udgave; sider: 104-108, 152-153
Læs de angive sider om proteinsyntesen. Fokuser på at kunne fortælle, hvordan DNA og RNA adskiller sig fra hinanden og hvor mange baser der koder for en enkelt aminosyre. Forventet lektietid: 15 min.
Glacialmorfologi og jordbund_MN.pdf
Modul 14
Transskription.html + TranslationV2.html
Øvelse - Isolering af DNA fra kiwi.docx
Kig en ekstra gang på jeres besvarelser af opgaverne fra sidste modul omkring proteinsyntesen. Derudover bedes I tage jeres biologibog med :)
Modul 15
Danmark og istiderne
Nedsivningsforsøg.docx
Modul 16
Milankovich.pptx
Mutationer_Biologi i udvikling 2 udg. s. 128-130.pdf
Arbejdsspørgsmål_Mutationer.docx
Læs side 104-105 om mutationer og sygdomme. Bladrer derefter igennem side 106-108 og find tre fagbegreber (de er markeret med blå skrift), som du tænker er vigtige. Skriv dem i elevfeedback.
Enzymers reaktionshastighed.jpg
DNA fra kiwi.jpg
Opgaver om nedarvning.docx
Ingen lektie, men tag bogen med. Vi arbejder med siderne 106-108 og genbesøger også vores forsøg med DNA fra kiwi, så I kan få færdiggjort efterbehandlingen af denne.
Tjek af grundbegreber og krydsningsskemaer.docx
Stamtavler og nedarvningsmønstre.docx
Ingen lektie - tag bogen med. Vi arbejder videre med side 106-108 i bogen.
Alverdens Geografi; sider: 119-122
https://educationalgames.nobelprize.org/educational/medicine/bloodtypinggame/gamev3/index.html
Tag Biologi til tiden med. Som lektie skal I kigge på nedenstående figurer og skrive i elevfeedback hvilken arvegang der ses (autosomal dominant eller autosomal recessiv). Man må meget gerne begrunde sine svar. Der er hjælp af hente på side 108 i bog
Figur 1:
Figur 2:
Modul 18
Opgaver om blodtyper.docx
I får mulighed for at bestemme jeres blodtyper i modulet. Læs øvelsesvejledningen nedenfor grundigt, da vi skal kunne arbejde koncentrereret og sikkert. Forventet lektietid: 10-15 min.
Øvelse_Blodtypebestemmelse.docx
Enkeltfaglig opsummering.docx
modul
Supplerende stof:
Modul 4_Klimaforandringer_Arbejdsseddel.docx
Læsespørgsmål:
Arbejdsark 3.docx
Istider_Spørgsmål.docx
Arbejdsark_modul 6 - økonomiske faktorer.docx
Nedskriv tre pointer fra teksten.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Biologi: Ølbrygning og enzymer
I biologi er der arbejdet med mikroorganismers vækst, respiration, gæring, enzymers opbygning og virkning samt faktorer der påvirker enzymers reaktionshastighed (pH og temperatur).
Forløbet er mundet ud i NF 2 projekt om ølbrygning, hvorfor der har været fokus på biologien bag og herunder relevante enzymer.
Materialer:
- Biologi i industrien s. 8-12, 14-16
- Biologi i udvikling s. 90-92
- Biologibogen s. 214
- Figurer fra Aktuel naturvidenskab artiklen 'Ølbrygning - Avanceret bioteknologi':
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2016oelbryg.pdf
- Øvelsesvejledninger
Forsøg/øvelser:
- Gæringsforsøg
- Ølbrygning
Indhold
Kernestof:
NF-projekt 2025_RY JM MN.docx
Modul 19
Naturgeografi - Vores Verden; sider: 243-246, 250-252
Mangelsen, J. et al. (2016). 2. udg, 1. opl.
Biologi i Udvikling s. 90-92 om enzymer.docx Test din viden om enzymer.docx
Tag jeres biologibog med (biologi til tiden). I modulet forbereder vi os til at brygge øl på mandag.
Modul 21
Spørgsmål om respiration, gæring og ølbrygning.docx
Læs om respiration og gæring på side 8-10 i pdf fra bogen biologi i industrien, som I finder nedenfor. Fokus: Hvad er forskellen på respiration og gæring? Tænk her på hvilken proces der skal bruge ilt, hvilken der producerer alkohol og hvor meget ATP
Gæringsprocesser og produktion af øl. Biologi i industrien s. 7-18.pdf
Kulstoffets kredsløb
Kulstofkredsløbet_lektie til 2 modul.docx
modul
Forsøgsvejledning: Grønlandspumpen.docx
Kulstofkredsløbet med fokus på hydrosfæren
Vi skal have vores øl på flasker, så Torben kigger også forbi i dette modul. I skal selv medbringe tomme flasker til dette!Læs desuden side 14-16 i nedenstående PDF, som vi har arbejdet med tidligere. Fokuser på at kunne angive de enkelte trin i ølbr
Aktuel naturvidenskab_ølbrygning.pdf Mikrobiel vækst og amylase.docx
Tidligere udleveret materiale til PP2 projektet:
(Gen)læs side 14-16 i nedenstående PDF, som vi har arbejdet med tidligere. Fokuser på at kunne angive de enkelte trin i ølbrygningsprocessen (figur 12) og hav kigget på figur 14, som vi arbejder med kort inden I får tid til at arbejde på jeres projek
Forsøg_Konvektionsstrømme.docx
Arbejdsark 3_Vinde.docx
Modul
Rapport laves i makkerpar, som ses nedenfor.
Blodtyper.pptx
I modulet genopfrisker vi teori om blodtyper og I får lov til at starte på jeres rapport omkring blodtypebestemmelse. Sørg for at I kan finde billeder af resultaterne fra jeres blodtypebestemmelse. Læs også nedenstående dokumenter om agglutination, A
Agglutination_Biologibogen s. 214.pdf Biologi i udvikling s. 192-194_blodtyper.pdf
Tider for fremlæggelser. Vær klar i god tid før, da vi har et stramt program.
Modul 25
Modul 26
Vi samler lidt op på ølbrygningen inden vi bevæger os videre. Tag jeres biologibog med.
Biologi til tiden 2. udgave; sider: 117-118
Øvelsesvejledning simpelt gæringsforsøg_1p.docx
Vi laver et gæringsforsøg. Man kan med fordel tjekke noter om gæring på forhånd. Tag også biologibogen med!
Supplerende stof:
Arbejdsark 1_vejr og klima.docx
Arbejdsark 2
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Geografi: Klima og vand
Beskrivelse:
Omdrejningspunktet for forløbet er atmosfæren og stofkredsløb der knytter sig hertil - herunder vandets kredsløb og kulstofkredsløbet. Atmosfæren er livsvigtig, da den indeholder vigtige drivhusgasser, og det er her vindbevægelser og nedbørdannelsen sker. Eleverne arbejder fokuseret med afstrømning, nedbørsdannelse og fordampning. Kulstofkredsløbet undersøges med et fokus på atmosfærens CO2-indhold samt oceanernes betydning heraf. I denne forbindelse efterligner eleverne grønlandspumpen og lærer om hydrosfærens CO2-optag/afgivelse til atmosfæren. Undervejs i forløbet præsenteres eleverne for en række forsøg i laboratoriet samt et feltarbejde, hvor måler vi vandføringen i Nivå (en del af NF-projekt 3). Afslutningsvis arbejder eleverne projektorienteret med iltsvind og FN’s verdensmål (nr. 13+14).
Kernestof
- Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
- Jordens og landskabernes processer
- Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
- miljø og bæredygtighed
Begrebsmodeller
- Atmosfæren
- Kulstofkredsløbet
- Thermohaline Cirkulation
- Grønlandspumpen
- Fossile og ikke-fossile brændsler
- Vind og tryk
- Vandets kredsløb herunder fokus på fordampning, afstrømning og nedbørsdannelse
- Stigningsregn
- Vandføring (Q)
- Topografisk opland
- Meanderbuer
- Vandbalanceligning
- FN’s verdensmål
- Iltsvind
Forsøg/feltarbejde
- Basilikum-plante-forsøg
- Grønlandspumpe
- Skydannelse
- Konvektionscelle
- Vandføring i en å
Litteratur:
Vores Verden:
- 235-237, 243-246, 250-252, 256-258, 269-273
- Dokument: Kulstofkredsløbet med fokus på hydrosfæren + Kulstofkredsløbet
YouTube-film
- Kulstofkredsløbet, vind, stigningsregn, dannelse af meanderbuer, genopretning af åers forløb.
Dokumentar:
- Jorden Kalder: Er der håb for havet? (24 min, DR, 2024)
Indhold
Kernestof:
NF-projekt 2025_RY JM MN.docx
Modul 19
Naturgeografi - Vores Verden; sider: 235-237, 243-246, 250-252, 256-258, 269-273
Mangelsen, J. et al. (2016). 2. udg, 1. opl.
Biologi i Udvikling s. 90-92 om enzymer.docx Test din viden om enzymer.docx
Tag jeres biologibog med (biologi til tiden). I modulet forbereder vi os til at brygge øl på mandag.
Modul 21
Spørgsmål om respiration, gæring og ølbrygning.docx
Læs om respiration og gæring på side 8-10 i pdf fra bogen biologi i industrien, som I finder nedenfor. Fokus: Hvad er forskellen på respiration og gæring? Tænk her på hvilken proces der skal bruge ilt, hvilken der producerer alkohol og hvor meget ATP
Gæringsprocesser og produktion af øl. Biologi i industrien s. 7-18.pdf
Kulstoffets kredsløb
Kulstofkredsløbet_lektie til 2 modul.docx
modul
Forsøgsvejledning: Grønlandspumpen.docx
Kulstofkredsløbet med fokus på hydrosfæren
Vi skal have vores øl på flasker, så Torben kigger også forbi i dette modul. I skal selv medbringe tomme flasker til dette!Læs desuden side 14-16 i nedenstående PDF, som vi har arbejdet med tidligere. Fokuser på at kunne angive de enkelte trin i ølbr
Aktuel naturvidenskab_ølbrygning.pdf Mikrobiel vækst og amylase.docx
Tidligere udleveret materiale til PP2 projektet:
(Gen)læs side 14-16 i nedenstående PDF, som vi har arbejdet med tidligere. Fokuser på at kunne angive de enkelte trin i ølbrygningsprocessen (figur 12) og hav kigget på figur 14, som vi arbejder med kort inden I får tid til at arbejde på jeres projek
Forsøg_Konvektionsstrømme.docx
Arbejdsark 3_Vinde.docx
Modul
Rapport laves i makkerpar, som ses nedenfor.
Blodtyper.pptx
I modulet genopfrisker vi teori om blodtyper og I får lov til at starte på jeres rapport omkring blodtypebestemmelse. Sørg for at I kan finde billeder af resultaterne fra jeres blodtypebestemmelse. Læs også nedenstående dokumenter om agglutination, A
Agglutination_Biologibogen s. 214.pdf Biologi i udvikling s. 192-194_blodtyper.pdf
Tider for fremlæggelser. Vær klar i god tid før, da vi har et stramt program.
Modul 25
Modul 26
Vi samler lidt op på ølbrygningen inden vi bevæger os videre. Tag jeres biologibog med.
Biologi til tiden 2. udgave; sider: 117-132, 136-140
Øvelsesvejledning simpelt gæringsforsøg_1p.docx
Vi laver et gæringsforsøg. Man kan med fordel tjekke noter om gæring på forhånd. Tag også biologibogen med!
Energi i økosystemet.docx
En længere lektie til denne gang, som vi arbejder grundigt med i modulet. Fokus: Hvad er et fødenet og en fødekæde? Hvad står BPP, NPP og R for? Skriv det gerne ned mens I læser, så I har nogle noter på det. Forventet lektietid: 30 min.
Øvelsesvejledning til fotosynteseforsøg med spinat.docx
Læs om respiration og fotosyntese i de angivne sider. I modulet laver vi forsøg med fotosyntese. Fokus: Hvor i cellen foregår respiration og fotosyntese? Hvad forbruges og produceres i de to processer? Forventet lektietid: 10-15 min.
https://www.iucnredlist.org/
Tag biologibogen med (og husk også at have den klar ved modulets start). Vi snakker kort om sidste moduls forsøg og arbejder ellers på vores gruppearbejde om økologi, så vi kan træne brugen af figurer via korte fremlæggelser. Hvis der er mere tid, sn
Fotosyntese, respiration, energistrømme og C-kredsløb.docx
Respiration.docx
Energistrømme og C-kredsløb.docx
Biologi i udvikling 2. udgave; sider: 219, 228, 246-250
Biologi i udvikling_Fødepyramide og C-kredsløb.pdf
Resultat af demonstrationsforsøg med fotosyntese.jpg
Fotosyntese demonstrationsforsøg 1p.docx
Siderne kan skimmes hjemmefra (kig teksten igennem og kig på figurerne). I modulet arbejder vi med siderne og relaterer teorien til sidste moduls demonstrationsforsøg med fotosyntese.
Modul 27
opgaver
Koncentration læs selv.docx
fra sidste modul
Vandløbet som økosystem.docx
Læs fra 'Vandløbet som økosystem' på side 129 og indtil 'Når åen forurenes' på side 132. Store figurer, så teksten er ikke så omfattende, som den kunne se ud.Skriv følgende i elevfeedback:- Et eksempel på vandløbsdyr fra mindst tre forskellige ernæri
https://www.footprintcalculator.org/home/en
Arbejdsspørgsmål om bestemmelse af vandløbskvalitet.docx
Læs nedenstående PDF af side 246-250 fra Biologi i udvikling 2. udgave. Start ved 'Bestemmelse af vandløb' på side 246. Der er store, flotte figurer, som man som minimum skal have kigget på. Fokus: Hvordan vurderer man vandløbskvaliteten? Hvad er BI5
Biologi i udvikling 2. udgave s. 246-250.pdf
Iltoptagelse og eutrofiering .docx
Læs om søen som økosystem. Fokus: Hvad er forskellen på den næringsfattige og næringsrige sø? (se figur 186). Hvad er et springlag? Hvordan kan man skabe bedre miljøtilstand i forurenede søer? Forventet lektietid: 20-25 min.
Projekt 3
Feltarbejde_vandføring.docx
Opmåling af topografisk opland.docx
Hvorfor bugter et vandløb sig? Meanderbue-udvikling.
Ekskursion til Nivå.docx
Øvelsesvejledning makroindeks EG.docx
Øvelsesvejledning_ Lav et springlag.docx
Lektien er at læse side 25-27 i nedenstående PDF. Start ved '5.3 Ilt og iltsvind' på side 25. Tag også jeres biologibog med. Lektiefokus: Hvad er et springlag? Hvornår og hvorfor kan der opstå iltsvind i vandet? Forventet lektietid: 10-15 min. Når ma
wwfopdaghavetundervisning.pdf
Benyttet i modulet:
Tag jeres biologibog med! :)
Video om Hvorfor regner det?
FN's verdensmål-projekt.docx
Vandets kredsløb_opsamling.pptx
Læs side 20-25 i nedenstående dokument om kulstofkredsløbet (som vi har snakket om tidligere), forsuring af havene og biodiversitet.Fokus: Hvorfor bliver havene surere og hvilke konsekvenser har denne forsuring? Forventet lektietid: 25 min.
Eutrofiering
Biodiversitet og masseudryddelse
Læs side 35-37 i nedenstående PDF om masseudryddelse og tag høretelefoner med til modulet.Fokus: Hvorfor er biodiversiteten under pres? Forventet lektietid: 10 min.
Alverdens Geografi
Klik her for at se opgaverne, som I kan vælge i mellem.
Geografieksamen C-niveau_HF.pptx
Mikroskopering af dyre-, plante- og bakterieceller.docx + Øvelsesvejledning_diffusion og osmose.docx
Tag jeres biologibog med.
Modul 43
Allerede offentliggjorte spørgsmål
McDonalds kostanalyse.docx
Supplerende stof:
Arbejdsark 1_vejr og klima.docx
Arbejdsark 2
Arbejdsark 4_vandets kredsløb.docx
Nedskriv 3 ord fra lektien, og forklar hvad de betyder.
Arbejdsark 6_Fluvialmorfologi.docx
Opmåling af topografisk opland.docx
Svar på spørgsmål 1 + 2 i arbejdsarket
Hvorfor regner det.docx Opgaven
Arbejdsseddel 5_Nedbør.docx Skyforsøget
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 68
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kemi: Vand og miljø
Eleven kan forklare ioners dannelse (herunder begreberne reduktion og oxidation), navngiving og egenskaber, herunder simple ioner og udvalgte sammensatte ioner. Eleven kan forklare dannelse af ionforbindelser og deres opløselighed i vand, samt forklare en fældningsreaktion.
Eleven kan forklare begrebet stofmængdekoncentration og anvende det til udregning i en titrerings reaktion til at finde saltindholdet i en vandprøve.
Eleven kan redegøre for pH-begrebet og simple syre-base reaktioner herunder syre og basers definitioner.
Øvelser
Havvand
Syrer og baser
syre og base fødevarer
Basiskemi C s 31-38, 41-47, 69, 104-114, 153-163, 166, 173-174
Indhold
Kernestof:
Modul 26
Vi samler lidt op på ølbrygningen inden vi bevæger os videre. Tag jeres biologibog med.
Biologi til tiden 2. udgave; sider: 117-132, 136-140
Øvelsesvejledning simpelt gæringsforsøg_1p.docx
Vi laver et gæringsforsøg. Man kan med fordel tjekke noter om gæring på forhånd. Tag også biologibogen med!
Energi i økosystemet.docx
En længere lektie til denne gang, som vi arbejder grundigt med i modulet. Fokus: Hvad er et fødenet og en fødekæde? Hvad står BPP, NPP og R for? Skriv det gerne ned mens I læser, så I har nogle noter på det. Forventet lektietid: 30 min.
Øvelsesvejledning til fotosynteseforsøg med spinat.docx
Læs om respiration og fotosyntese i de angivne sider. I modulet laver vi forsøg med fotosyntese. Fokus: Hvor i cellen foregår respiration og fotosyntese? Hvad forbruges og produceres i de to processer? Forventet lektietid: 10-15 min.
https://www.iucnredlist.org/
Tag biologibogen med (og husk også at have den klar ved modulets start). Vi snakker kort om sidste moduls forsøg og arbejder ellers på vores gruppearbejde om økologi, så vi kan træne brugen af figurer via korte fremlæggelser. Hvis der er mere tid, sn
Naturgeografi - Vores Verden; sider: 235-237, 256-258, 269-273
Mangelsen, J. et al. (2016). 2. udg, 1. opl.
Fotosyntese, respiration, energistrømme og C-kredsløb.docx
Respiration.docx
Energistrømme og C-kredsløb.docx
Biologi i udvikling 2. udgave; sider: 219, 228, 246-250
Biologi i udvikling_Fødepyramide og C-kredsløb.pdf
Resultat af demonstrationsforsøg med fotosyntese.jpg
Fotosyntese demonstrationsforsøg 1p.docx
Siderne kan skimmes hjemmefra (kig teksten igennem og kig på figurerne). I modulet arbejder vi med siderne og relaterer teorien til sidste moduls demonstrationsforsøg med fotosyntese.
Modul 27
opgaver
modul
Koncentration læs selv.docx
fra sidste modul
Vandløbet som økosystem.docx
Læs fra 'Vandløbet som økosystem' på side 129 og indtil 'Når åen forurenes' på side 132. Store figurer, så teksten er ikke så omfattende, som den kunne se ud.Skriv følgende i elevfeedback:- Et eksempel på vandløbsdyr fra mindst tre forskellige ernæri
https://www.footprintcalculator.org/home/en
Arbejdsspørgsmål om bestemmelse af vandløbskvalitet.docx
Læs nedenstående PDF af side 246-250 fra Biologi i udvikling 2. udgave. Start ved 'Bestemmelse af vandløb' på side 246. Der er store, flotte figurer, som man som minimum skal have kigget på. Fokus: Hvordan vurderer man vandløbskvaliteten? Hvad er BI5
Biologi i udvikling 2. udgave s. 246-250.pdf
Iltoptagelse og eutrofiering .docx
Læs om søen som økosystem. Fokus: Hvad er forskellen på den næringsfattige og næringsrige sø? (se figur 186). Hvad er et springlag? Hvordan kan man skabe bedre miljøtilstand i forurenede søer? Forventet lektietid: 20-25 min.
Projekt 3
Feltarbejde_vandføring.docx
Opmåling af topografisk opland.docx
Hvorfor bugter et vandløb sig? Meanderbue-udvikling.
Ekskursion til Nivå.docx
Øvelsesvejledning makroindeks EG.docx
Øvelsesvejledning_ Lav et springlag.docx
Lektien er at læse side 25-27 i nedenstående PDF. Start ved '5.3 Ilt og iltsvind' på side 25. Tag også jeres biologibog med. Lektiefokus: Hvad er et springlag? Hvornår og hvorfor kan der opstå iltsvind i vandet? Forventet lektietid: 10-15 min. Når ma
wwfopdaghavetundervisning.pdf
Benyttet i modulet:
Tag jeres biologibog med! :)
Modul
Video om Hvorfor regner det?
FN's verdensmål-projekt.docx
Vandets kredsløb_opsamling.pptx
Læs side 20-25 i nedenstående dokument om kulstofkredsløbet (som vi har snakket om tidligere), forsuring af havene og biodiversitet.Fokus: Hvorfor bliver havene surere og hvilke konsekvenser har denne forsuring? Forventet lektietid: 25 min.
Eutrofiering
Biodiversitet og masseudryddelse
Læs side 35-37 i nedenstående PDF om masseudryddelse og tag høretelefoner med til modulet.Fokus: Hvorfor er biodiversiteten under pres? Forventet lektietid: 10 min.
Alverdens Geografi
Supplerende stof:
Arbejdsark 4_vandets kredsløb.docx
Nedskriv 3 ord fra lektien, og forklar hvad de betyder.
Arbejdsark 6_Fluvialmorfologi.docx
Opmåling af topografisk opland.docx
Svar på spørgsmål 1 + 2 i arbejdsarket
Hvorfor regner det.docx Opgaven
Arbejdsseddel 5_Nedbør.docx Skyforsøget
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Biologi: Økologi i vandet
Økologiforløb med overvejende fokus på vandløbet.
Gennem forløbet er der arbejdet med sammenhængen mellem fotosyntese, respiration og vækst (BPP, NPP og R) samt generelle økologiske begreber som abiotiske faktorer, biotiske faktorer, fødepyramide, fødekæder, fødenet og C-kredsløb.
Der er arbejdet med vanddyrs iltoptagelse og problematikken omkring forurening af vandløbet med fokus på organisk stof, nitrat og fosfat. Under inddragelse af søen og havet er der også arbejdet med dannelsen af springlag salt- og temperaturspringlag samt risikoen for iltsvind. Endelig er der arbejdet med forsuring af verdens havene, økologisk fodaftryk, biodiversitet og gennem en debatopgave om hvem der skal løse klimaproblemerne.
Forløbet har ledt op til PP3 om vandløb, hvor der er lavet en vurdering af vandkvalitet via makroindeks.
Materialer:
- Biologi til tiden s. 117-132, 136-140
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 219, 228, 246-250
- WWF opdag havet s. 20-27, 35-37, 79-80
- WWF podcast om eutrofiering:
https://www.buzzsprout.com/270047/episodes/1004520
- WWF podcast om biodiversitet:
https://www.buzzsprout.com/270047/episodes/2048916
Forsøg og øvelser:
- Gæringsforsøg (udført i skelet mellem dette og sidste forløb om ølbrygning)
- Virtuelt fotosynteseforsøg med begrænsende faktorer:
https://iwant2study.org/lookangejss/biology/ejss_model_photosynthesis/
- Fotosynteseforsøg med spinat
- Bestemme eget økologiske fodaftryk via
https://www.footprintcalculator.org/home/en
- Vandkvalitetsbestemmelse i Nivå Å via makroindeks
- Lav dit eget springlag (temperatur og salt)
- Påvirker forsuring havdyr?
Indhold
Kernestof:
Energi i økosystemet.docx
Biologi til tiden 2. udgave; sider: 119-132, 136-140
En længere lektie til denne gang, som vi arbejder grundigt med i modulet. Fokus: Hvad er et fødenet og en fødekæde? Hvad står BPP, NPP og R for? Skriv det gerne ned mens I læser, så I har nogle noter på det. Forventet lektietid: 30 min.
Øvelsesvejledning til fotosynteseforsøg med spinat.docx
Læs om respiration og fotosyntese i de angivne sider. I modulet laver vi forsøg med fotosyntese. Fokus: Hvor i cellen foregår respiration og fotosyntese? Hvad forbruges og produceres i de to processer? Forventet lektietid: 10-15 min.
https://www.iucnredlist.org/
Tag biologibogen med (og husk også at have den klar ved modulets start). Vi snakker kort om sidste moduls forsøg og arbejder ellers på vores gruppearbejde om økologi, så vi kan træne brugen af figurer via korte fremlæggelser. Hvis der er mere tid, sn
Naturgeografi - Vores Verden; sider: 235-237, 256-258, 269-273
Mangelsen, J. et al. (2016). 2. udg, 1. opl.
Fotosyntese, respiration, energistrømme og C-kredsløb.docx
Respiration.docx
Energistrømme og C-kredsløb.docx
Biologi i udvikling 2. udgave; sider: 219, 228, 246-250
Biologi i udvikling_Fødepyramide og C-kredsløb.pdf
Resultat af demonstrationsforsøg med fotosyntese.jpg
Fotosyntese demonstrationsforsøg 1p.docx
Siderne kan skimmes hjemmefra (kig teksten igennem og kig på figurerne). I modulet arbejder vi med siderne og relaterer teorien til sidste moduls demonstrationsforsøg med fotosyntese.
Modul 27
opgaver
modul
Koncentration læs selv.docx
fra sidste modul
Vandløbet som økosystem.docx
Læs fra 'Vandløbet som økosystem' på side 129 og indtil 'Når åen forurenes' på side 132. Store figurer, så teksten er ikke så omfattende, som den kunne se ud.Skriv følgende i elevfeedback:- Et eksempel på vandløbsdyr fra mindst tre forskellige ernæri
https://www.footprintcalculator.org/home/en
Arbejdsspørgsmål om bestemmelse af vandløbskvalitet.docx
Læs nedenstående PDF af side 246-250 fra Biologi i udvikling 2. udgave. Start ved 'Bestemmelse af vandløb' på side 246. Der er store, flotte figurer, som man som minimum skal have kigget på. Fokus: Hvordan vurderer man vandløbskvaliteten? Hvad er BI5
Biologi i udvikling 2. udgave s. 246-250.pdf
Iltoptagelse og eutrofiering .docx
Læs om søen som økosystem. Fokus: Hvad er forskellen på den næringsfattige og næringsrige sø? (se figur 186). Hvad er et springlag? Hvordan kan man skabe bedre miljøtilstand i forurenede søer? Forventet lektietid: 20-25 min.
Projekt 3
Feltarbejde_vandføring.docx
Opmåling af topografisk opland.docx
Hvorfor bugter et vandløb sig? Meanderbue-udvikling.
Ekskursion til Nivå.docx
Øvelsesvejledning makroindeks EG.docx
Øvelsesvejledning_ Lav et springlag.docx
Lektien er at læse side 25-27 i nedenstående PDF. Start ved '5.3 Ilt og iltsvind' på side 25. Tag også jeres biologibog med. Lektiefokus: Hvad er et springlag? Hvornår og hvorfor kan der opstå iltsvind i vandet? Forventet lektietid: 10-15 min. Når ma
wwfopdaghavetundervisning.pdf
Benyttet i modulet:
Tag jeres biologibog med! :)
Modul
Video om Hvorfor regner det?
FN's verdensmål-projekt.docx
Vandets kredsløb_opsamling.pptx
Læs side 20-25 i nedenstående dokument om kulstofkredsløbet (som vi har snakket om tidligere), forsuring af havene og biodiversitet.Fokus: Hvorfor bliver havene surere og hvilke konsekvenser har denne forsuring? Forventet lektietid: 25 min.
Eutrofiering
Biodiversitet og masseudryddelse
Læs side 35-37 i nedenstående PDF om masseudryddelse og tag høretelefoner med til modulet.Fokus: Hvorfor er biodiversiteten under pres? Forventet lektietid: 10 min.
Alverdens Geografi
Supplerende stof:
Arbejdsark 4_vandets kredsløb.docx
Nedskriv 3 ord fra lektien, og forklar hvad de betyder.
Arbejdsark 6_Fluvialmorfologi.docx
Opmåling af topografisk opland.docx
Svar på spørgsmål 1 + 2 i arbejdsarket
Hvorfor regner det.docx Opgaven
Arbejdsseddel 5_Nedbør.docx Skyforsøget
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Biologi: Særfaglighed
Der er repeteret og fokuseret på biologifaglighed fra forløbene og gjort klar til evt. særfaglig eksamen.
Som en del af repetitionen af de tidlige forløb og for tilføjelse af yderligere praktisk arbejde, er der udført små forsøg med diffusion og osmose samt mikroskopering af vandpest og (frivilligt) mundhuleskrab. Derudover er der også udført en kostanalyse af et McDonalds måltid i repetitionen af kost og sundhed forløbet.
Endelig er der samlet og vist en oversigt over forsøg og øvelser gennem biologiforløbene.
Liste:
- Osmose i kartofler
- Mikroskopering af vandpest og mundhuleskrab
- Små forsøg med diffusion og osmose
- Amylaseforsøg
- McDonalds kostanalyse
- Blodtryk og puls målinger
- Test af egne træk
- DNA ekstraktion fra kiwi
- Blodtypebestemmelse
- The blood typing game:
https://educationalgames.nobelprize.org/educational/medicine/bloodtypinggame/
- Gæringsforsøg
- Ølbrygning
- Virtuelt fotosynteseforsøg med begrænsende faktorer:
https://iwant2study.org/lookangejss/biology/ejss_model_photosynthesis/
- Fotosynteseforsøg med spinat
- Bestemme eget økologiske fodaftryk:
https://www.footprintcalculator.org/home/en
- Vandkvalitetsbestemmelse i Nivå Å via makroindeks
- Lav dit eget springlag (temperatur og salt)
- Påvirker forsuring havdyr?
Indhold
Kernestof:
Klik her for at se opgaverne, som I kan vælge i mellem.
Modul
Geografieksamen C-niveau_HF.pptx
Mikroskopering af dyre-, plante- og bakterieceller.docx + Øvelsesvejledning_diffusion og osmose.docx
Tag jeres biologibog med.
Modul 43
Allerede offentliggjorte spørgsmål
McDonalds kostanalyse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Særfagligt forløb kemi
Eleven fokuserer på de særfaglige aspekter af de foregående forløb, herunder fokus på det praktiske arbejde i laboratorierne.
Indhold
Kernestof:
Klik her for at se opgaverne, som I kan vælge i mellem.
Modul
Geografieksamen C-niveau_HF.pptx
Mikroskopering af dyre-, plante- og bakterieceller.docx + Øvelsesvejledning_diffusion og osmose.docx
Tag jeres biologibog med.
Modul 43
Allerede offentliggjorte spørgsmål
McDonalds kostanalyse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092389", "T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092389", "H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092389" }