Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Hanne Skadborg
|
Hold
|
2024 la/1 (2g3g la1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Augustus - begyndertekster
Overgang fra AP-latin: Som begyndermateriale arbejder vi med de 4 begynderstykker (konstrueret tekst) fra Susanne Høegs 'Latinserien' I. Tekststykkerne fungerer således dels som repetition og som afsæt for det videre arbejde med originalteksterne. Vi fokuserer på Augustus som politisk og personlig figur og sætter fokus på kongedømmet, republikken og kejsertiden generelt. . Grammatisk træner vi substantiver, adjektiver, og verber, samt hel- og ledsætning.
Materiale:
Susanne Høeg: God Latin 1, Augustus + Basisgrammatik, Modtryk, 2019.
Indledning side 4-7
Grammatik side 10-13, 16-17, 22-23, 28-31, 44, 52-57 + 62-72.
Perspektivering:
side 32-33 Ara Pacis
side 34-37 Sueton om Augustus
side 38-39 Seneca om Augustus
side 26-27 Augustusportrætter
Tekst I, II, III A & B og IV
Omfang latinsk tekst: 1.3 ns.
Omfang supplerende materiale: 14 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Catul
Vi har arbejdet med Catuls kærlighedspoesi med udgangspunkt i digterens eget liv med venner og fjender, kærester og eks-kærester (det private og personlige digter-jeg). Vi har haft fokus på det erotiske og tilbagetrukne liv med elskerinden og vennerne - otium i stedet for det traditionelle aktive, politiske liv - negotium.
Vi har gennem flere digte fulgt kærligheden mellem Catul og Lesbia og dens udvikling: Den forsigtige begyndelse, den stormende forelskelse, og den bitre afsked til den totale fornedrelse. Eleverne har perspektiveret til nutidige tekster. Vi har talt om: - (modstridende) følelser og dermed det genkendelige i digtene; - om kærlighedsforholdets magtstrukturer - Catuls/Lesbias kærlighedsideal set i forhold til samtiden.
Materiale: Susanne Høeg: Catul, Modtryk 2019:
Statarisk læst (eksamenstekster) i den nævnte rækkefølge: digt 13, 5, 3, 8, 87, 58, 85
Kursorisk/i oversættelse: Digt 51.
Perspektivering:
Sappho digt 31
Nick & Jay, 'Elsker hende mere' (2003)
Omfang latinsk tekst: ca. 4,5 ns.
Øvrigt materiale/baggrundsstof:
Små projektorienterede elevoplæg i relation til emnet/brug af div. internetkilder:
Catuls liv og digtning
Sappho
Neoterikerne
Epikuræisme
Stoicisme
Susanne Høeg: Catul, Modtryk 2019:
Side 4-5 (indledning)
Side 41-44: Ciceros forsvarstale for Caelius.
Omfang supplerende materiale: ca. 20 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Phaedrus
I forløbet har vi har arbejdet med fablens opbygning, temaer, stiltræk og funktion, herunder Phaedrus´ samfundskritiske og politiske perspektiver. Derudover har vi set på fablens 'persongalleri' (mennesker og dyr) som indgår i de små fortællinger og den rolle de spiller, samt hvilke dyder og laster, der tillægges de forskellige aktører.
Materiale:
Jo Hermann: Gloseret latinsk tekst fundet på nettet. @ Artige Ord 2005.
Oversættelser fra:
Sommer & Sørensen, Latinserien, ved Erik Jensen og Sv. Aa. Outzen.
Latin her og nu, Jørgensen og Jensen, Praxis, 2021
Omfang latinsk tekst: 2,5 ns.
Statarisk læst (eksamenstekster):
Den sprængte frø og oksen (Rana rupta et bos I, 24)
Ræven og druen (IV,3 De vulpe et uva)
Koen, geden, fåret og løven (I,5 Vacca et capella, ovis et leo)
Ulven og lammet (I,1 Lupus et agnus)
Perspektiverende:
Om menneskenes fejl (IV,10 De vitiis hominum)
Æslet og den gamle hyrde (I,15 (Asinus ad senem pastorem)
Omfang øvrigt materiale: ca. 12 sider.
Indledningen side 59-62 i Latin her og nu, Jørgensen og Jensen, Praxis, 2021
Små projektlignende elevopgaver om følgende emner: - Om Phaedrus - Om fabelgenren.
lærerproduceret introduktionsmateriale
Elevernes egne opslag på nettet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca
Med udgangspunkt i Senecas 'Slavebrev' (Seneca, Epistulae ad Lucilium V, brev 6) skal vi kort stifte bekendtskab med brevgenren. Vi taler om Senecas menneskesyn med udgangspunkt i stoicismen, og eleverne får kendskab til slaveriet i Rom. Vi skal perspektivere til uddrag af to andre Senecabreve.
Materiale:
Jo Hermann: Gloseret latinsk tekst fundet på nettet. @ Artige Ord 2004.
Oversættelsen er fra Torzten og Christensen, Romersk Antologi.
Omfang latinsk tekst: ca 3 ns.
Seneca, Epistulae ad Lucilium/Slavebrevet:
læst statarisk (eksamenstekst): afsnit 1, 3 og 5.
læst kursorisk/oversættelse: Resten af brevet (afsnit 2, 4, 6-21)
Perspektivering:
Seneca: brev 16 (afsnit 3-5) og brev 50 (fra Susanne Høeg & Margit Kiil Jørgensen: God Latin 4: Seneca - stoiske tanker, Modtryk).
Supplerende materiale:
Susanne Høeg & Margit Kiil Jørgensen: God Latin 4: Seneca - stoiske tanker, Modtryk 2020 Introduktion til Seneca og hans tid; side 4-6
Lærerproduceret materiale om det romerske slaveri og stoicisme.
Omfang supplerende materiale ca. 10 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092425",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092425",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092425"
}