Holdet 2024 ol/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Hanne Skadborg
Hold 2024 ol/a (3a ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det athenske demokrati
Titel 2 Det græske epos
Titel 3 Den græske tragedie
Titel 4 Det gode liv
Titel 5 Antik skulptur og dens efterliv
Titel 6 Tilladte hjælpemidler eksamen 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det athenske demokrati

Med udgangspunkt i den aktuelle demokratidebat sætter vi fokus på det athenske demokrati, dets opståen og indretning. I gennemgangen af Platons hulebillede har vi b.l.a talt om idélæren og de begreber, som knytter sig til denne (doxa, aporia, episteme, dualisme, fænomenverden/ideverden). Vi skal samtidig beskæftige os med den generelle antikke debat om styreformer.

Kernestof (eksamen):

Fra Mogens Herman Hansen: Kilder til det demokratiet i Athen:

Pseudo-Xenofon: Athenernes statsforfatning intro side 22-25, kilden side 59-62 kap. 1-11.
Thukydid: Perikles' gravtale intro side 27-30, kilden side 77-86

Fra Mejer og Tortzen: Kend dig selv: Platon: Hulebilledet 163-170

Baggrundsstof og perspektiv:

Dokumentar: Antikkens storbyer – Athen / DR_kultur, udgivet 2019

Politiken: Debat - 'Kun oplyste folk bør stemme', Debat: Kun oplyste folk bør stemme'; 29. oktober 2016, af Jacob Christian Eriksen.

Andreasen og Poulsen: Paideia, Systime 2012:
Side 146-154 Om Sokrates, Platon og Hulebilledet

Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det græske epos

Med udgangpunkt i Homers Odysseen skal vi beskæftige os med de græske guder og helte. Vi skal se nærmere på epernes funktion, og vi arbejder med kernebegreber som epitet, patronymikon, homeriske lignelser etc. Tematisk vil vi have fokus på forholdet mellem guder og mennesker, den antikke helt og slægtens betydning.

Kernestof (eksamen):

Homer: Odysseen
Følgende uddrag (Otto Steen Due's oversættelse):

1. sang vers 1-444
6. sang vers 1-331
9. sang vers 1-565
22. sang vers 381-501

Supplerende stof:

Andreasen og Poulsen: Paideia, side 11-27, Epos.

Artikel: Berlingske; 2006: Helte er ikke, hvad helte har været.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den græske tragedie

Med udgangpunkt i Sofokles' tragedie om Ødipus, skal vi se nærmere på grækernes forståelse af skæbnebegrebet. Vi skal arbejde med genretræk og centrale begreber som moira, ate og hybris/nemesis. Vi sammenligner med andre antikke og efterantikke skæbnesyn og som opstart ser vi skuespillet 'Antigone' af Teater ZeBu.

Baggrundsstof:

Andreasen og Poulsen: Paideia
side 101-111 om det græske teater mv.
side 114-115 om Aristoteles' dramateori.

Kernestof (eksamen):

Sofokles' Kong Ødipus (Garff & Hjortsø, Klassikerforeningen, Gyldendal)

Perspektivering:
Teater ZeBus opførelse af stykket 'Antigone' på skolen.
Film: Woody Allen: Match Point, DreamWorks 2005, 126 min.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det gode liv

Vi skal se på, hvordan den antikke filosofi (måske) kan give os råd og vejledning til 'det gode liv'. Vi skal med afsæt i Herodots fortælling om Kong Kroisos, særligt fokusere på Seneca og stoicismen (breve og tekstuddrag) og sammenligne med Epikuræismen (Epikurs brev til Menoikeus). Eleverne inddrager desuden viden om Platons filosofi og det antikke skæbnesyn generelt. Vi fokuserer på begreber som moira, sofrosyne, ate, logos, pathos, fatum,  fortuna, lykken og det gode liv, samt synet på døden.

Kernestof (eksamen):

Herodot, Kong Kroisos
Seneca: Brev 16, brev 61 og uddrag af 'Om sjælefred'
Epikur: Brevet til Menoikeus

Supplerende materiale:
Paideia:
Side 67-71 om Herodot og 'Mennesket i lykke og ulykke'
Side 164-166 om epikuræsime

Perspektivering:
Artikel 1: https://samvirke.dk/artikler/lykkeforsker-du-er-ikke-din-egen-lykkes-smed
Artikel 2: https://pov.international/derfor-er-danskerne-lykkelige/
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Antik skulptur og dens efterliv

En gennemgang af den antikke skulptur og dens formsprog med fokus på idealiseringen af hhv. mande- og kvindekroppen. Foruden antik skulpturanalyse har eleverne set/selv fundet forskellige eksempler på formsprogets senere aftegning i efterantikke skulpturer. Forløbet er læst henover hele skoleåret sideløbende med de øvrige forløb.

Baggrundsstof:

Følgende sider er læst i ’Paideia’:

Arkaisk side 47-50
Tidlig klassisk 93-99
Klassisk 129-135
Senklassisk 171-173
Hellenistisk 201-203
Romersk 247-252

Gennemgåede skulpturer er (antikke og efterantikke):

Arkaisk:
PPT Kleobis og Biton/Dioskurerne
Fig. 32 Anavyssos Kouros
Fig. 34-35 ’Peploskoren’

Tidlig klassisk skulptur:
Fig. 72 Kritiosdrengen
Fig. 73 Vognstyreren
Fig. 75 Metope Herakles’ 12 arbejder
Fig. 77 Zeus/Poseidon
PPT 'Apollon fra Olympia',

Højklassisk skulptur:
Fig. 108 Den sandalbindende Nike
Fig. 110 Korehallen og Karyatiderne
Fig. 114 Spydbæreren

Senklassisk skulptur:
Fig. 143 Venus fra Knidos
Fig. 144 Skraberen

Hellenistisk skulptur:
Fig. 164 Laokoon-gruppen
Fig. 168 Fuld, gammel kone
Afrodite & Pan (opslag på nettet/PPT)

Romersk skulptur :
Fig. 195 Prima Porta – Kejser Augustus
Fig. 198 Marcus Aurelius – rytterstatue

Perspektivering:
Fig. 202 Salys Frederik V. rytterstatue
PPT ‘Pieta’ af Micheangelo
PPT ‘David’ af Donatello
PPT ‘David’ af Bernini
PPT ‘Venus’ af Thorvaldsen
PPT ‘Mennesket ved Havet’, Svend Wiig Hansen
PPT 'Rivalerne' af R. Tegner

Øvrigt materiale:
Lærerproduceret materiale om bronzeteknikken ’Cire Perdu’, samt diverse oversigter over perioder, stilarter og skulpturanalyse
PPT– lærerproduceret PP om antik skulptur og perspektivering.

BEMÆRK: Klassen eksamineres i ukendt, antik skulptur.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tilladte hjælpemidler eksamen 2025

Ordbogen.com
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer