Holdet 2024 Ng/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Nina Kløcker Heinel
Hold 2024 Ng/2 (3g2h Ng2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 byen
Titel 2 kridt og kalk råstof og dannelse
Titel 3 Plastik
Titel 4 Afrikas Horn
Titel 5 Dansk landskab med Case Liseleje
Titel 6 Geologiske ressourcer og menneskelig konc

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 byen

Faglige mål:
planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener, ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser, identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge.

Kompetencer:
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet, Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer  

Væsentlige arbejdsformer
feltarbejde arbejde, klasseundervisning og gruppearbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
byklima opgave 02-09-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 kridt og kalk råstof og dannelse

Identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge, planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener,ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser, indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser,demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof områder: Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv,Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme,Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet.

Feltarbejde på Stevns og  forsøg med kalk klasseundervisning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stevns Klint 30-10-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Plastik


Plastik et globalt miljøproblem
Hvorfor er plastik et globalt miljøproblem

Faglige mål:
Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering,analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag.

Kompetencer
Faglige Mål: Det globale vinds Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår, Det globale kulstofkredsløb -Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkningystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter,FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv de globale vindsystemer, bæredygtighed, miljøproblemer, havstrømme, floder .

Væsentlige arbejdsformer
klasseundervisning, case undervisning og projektarbejde.  

Evalueringsformer
fremlæggelser og skriftlige arbejder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
plastik opgave 25-11-2024
ole forsøg 03-12-2024
plastik fremlæggelse 06-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Afrikas Horn

Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering -Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport,Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer -Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår -Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning -Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår -FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling. demografi, klimaforandring , jordbund, nedbør, vindsystemer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvorfor sulter de på Afrikas horn 13-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Dansk landskab med Case Liseleje

Introduktion til geofaglige kort værktøj og jordbundsforståelse

Faglige mål:
planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener, ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser, identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge.

Kompetencer
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet, Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer .

Væsentlige arbejdsformer
feltarbejde arbejde, klasseundervisning og gruppearbejde.

Evalueringsformer
skriftlig produkt .
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Liseleje 01-05-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer