Holdet 2024 Sa1/fp61 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Kim Drejer Nielsen
Hold 2024 Sa1/fp61 (2h Sa1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitet og socialisering
Titel 2 Ulighed og social arv
Titel 3 Det danske demokrati
Titel 4 Velfærd og økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitet og socialisering

Socialisering, normer, sociale grupper, kulturelle forskelle, identitet og sociale medier, det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.

Læsning af Giddens, Ziehe, Bourdieu og Riesman.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Ulighed og social arv

Sociale forhold i Danmark:
- Definition af klasse, jf klassesamfund.dk
- forskelle i indkomst og formue
- geografiske forskelle
- social arv
- ulighed i samfund

Kernestof:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Det danske demokrati

De politiske ideologier: Socialisme, liberalisme og konservatisme.

Regering, folketing, partierne, retssystemet og medierne i det danske demokrati.

Relevante dele af grundloven gennemgået.

Partier og vælgere samt disses adfærd, Downs model og Molins model.

Den parlamentariske styringskæde og Eastons model.

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem
kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Partiskema nr. 1 29-11-2024
Partiskema nr. 2 06-12-2024
Rapport 1: Retssystemet 03-02-2025
Rapport 2: Medieforbrug 28-02-2025
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 4 Velfærd og økonomi

Gennemgang af
- Velfærdsmodeller, herunder stat, marked og civilsamfund,
- Ulighed, herunder gini-koefficienten
- Markedsmekanisme (udbud og efterspørgsel),
- Det økonomiske kredsløb,
- De økonomiske mål
- Finanspolitik
- Pengepolitik

Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport 3: Det økonomiske menneske 14-03-2025
Rapport 4: Velstand og velfærd 07-04-2025
Synopsis 1 28-04-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde