Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Kim Drejer Nielsen
|
Hold
|
2024 Sa1/fp61 (2h Sa1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitet og socialisering
Socialisering, normer, sociale grupper, kulturelle forskelle, identitet og sociale medier, det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
Læsning af Giddens, Ziehe, Bourdieu og Riesman.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring "Luk samfundet op".
-
Luk samfundet op (4. udg.); sider: 29-78
-
Fokus: Forstå socialisering, herunder primær, sekundær samt dobbeltsocialisering
-
Forstå betydningen af normer, sociale roller og social kontrol. Forstå forskel på jeg-identitet, personlig identitet, social identitet og kollektiv identitet.
-
Forstå Hofstedes løgmodel, national identitet og sammenhængskraft
-
Forstå jeg-kultur overfor vi-kultur, Hylland Eriksens identitetsformer, Honneths tre anerkendelsesbehov, de tre integrationstyper samt begrebet subkultur
-
Forstå Erving Goffmans teorier og begreber
-
Forstå identitetsdannelsen på de sociale medier, herunder branding og image.
-
Forstå kendetegn ved det traditionelle og det moderne samfund og de deraf følgende personlighedstyper.
-
Forstå de syv karaktertræk ved det senmoderne samfund ifølge Giddens
-
Forstå de centrale begreber hos Thomas Ziehe, Ulrich Beck og David Riesman.
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Ulighed og social arv
Sociale forhold i Danmark:
- Definition af klasse, jf klassesamfund.dk
- forskelle i indkomst og formue
- geografiske forskelle
- social arv
- ulighed i samfund
Kernestof:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Det danske demokrati
De politiske ideologier: Socialisme, liberalisme og konservatisme.
Regering, folketing, partierne, retssystemet og medierne i det danske demokrati.
Relevante dele af grundloven gennemgået.
Partier og vælgere samt disses adfærd, Downs model og Molins model.
Den parlamentariske styringskæde og Eastons model.
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem
kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Partiskema nr. 1
|
29-11-2024
|
Partiskema nr. 2
|
06-12-2024
|
Rapport 1: Retssystemet
|
03-02-2025
|
Rapport 2: Medieforbrug
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Velfærd og økonomi
Gennemgang af
- Velfærdsmodeller, herunder stat, marked og civilsamfund,
- Ulighed, herunder gini-koefficienten
- Markedsmekanisme (udbud og efterspørgsel),
- Det økonomiske kredsløb,
- De økonomiske mål
- Finanspolitik
- Pengepolitik
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport 3: Det økonomiske menneske
|
14-03-2025
|
Rapport 4: Velstand og velfærd
|
07-04-2025
|
Synopsis 1
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092444",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092444",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092444"
}