Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Siddik Flemming Lausten
|
Hold
|
2024 sa/a (1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ungdomskultur. Grundforløb i samfundsfag
Beskrivelse:
Omdrejningspunktet for grundforløbet i samfundsfag er problemstillingen: Hvordan kan det være, at unge i Danmark på trods af frihed, rigdom og valgmuligheder, har så dårligt mentalt helbred? Gennem forløbets ni moduler introduceres eleverne til de samfundsfaglige discipliner: sociologi, politik og økonomi. I forløbet inddrages både kvalitative og kvantitative data.
Kernestof:
Sociologisk teori om det senmoderne samfund og om social ulighed. Velfærdstrekanten og velfærdsmodeller. Rettigheder og demokratisk deltagelse. De politiske ideologier.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger.
Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik, ideologier, valg og vælgere
Forløb hvor eleverne møder de forskellige politiske ideologier med fokus på deres rolle i det danske samfund. Der er særlig fokus på socialdemokratisme, liberalisme og konservatisme.
Eleverne skal have forståelse for vælgere - issue-voting, kerne-og marginalvælgere, ligesom der er fokus på politiske partier. Herunder valg af standpunkt, partityper. Eks. catch-all, elitepartier mm. Eleverne vil stifte bekendskab med Kaare Strøms model.
eleverne arbejder ligeledes med fokus på magt, demokrati og berører kort mediernes rolle
fra læreplanen
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Bilag 127A
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den danske velfærdsstat og dens udfordringer
Forløb hvor eleverne arbejder med den universelle velfærdsmodel og sammenligner med den residuale og selektive model. I forløbet skal eleverne arbejde problemorienteret, forstå modellens udfordringer og begrænsninger. Forløbet lægger op til et forløb om ulighed og social arv. I forløbet møder eleverne ligeledes konkurrencestaten samt løsningsmodeller for velfærd i Danmark.
faglige mål fra læreplanen
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
kernestof
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Økonomi
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomien - hvordan kan den påvirkes
Forløb hvor eleverne arbejder med økonomi. Der er fokus på mål for god økonomi, BNP; inflation, Betalingsbalance samt udbud/efterspørgsel, samt finanspolitik samt pengepolitik. Eleverne vil arbejde med fokus på, hvordan politikerne kan påvirke økonomien.
fra læreplanen
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
kernestof
Økonomi
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Identitetsdannelse, individualisme og senmodernite
Genopfrisk og udvildelse af forløb med fokus på identitetsdannelse, senmodernitet. Der vil være fokus på overgangen fra det traditionelle til det senmoderne samfund, og fokus på familiens rolle.
Fokus på Giddens, Ziehe og andre teorier
fra læreplanen
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne
̶ ̶ ̶
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ulighed og social arv
Forløb om ulighed, social arv og mønsterbrud. Der er fokus på ulighed i samfundet, hvordan livet er på bunden, årsager til negativ social arv og konsekvenserne af livet på bunden. Eleverne møder Bourdieu, Bernstein og skal perspektiver til velfærd, ideologier og sociologi
fra læreplanen
̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶
̶ ̶ ̶
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering ̶ sociale og kulturelle forskelle.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092445",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092445",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092445"
}