Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Line Ellen Ahl Laidlaw
|
Hold
|
2024 de/1g2 (1g de2, 1g de2 kunstdage)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Kommunikationsdesign
Forløb 1. Kommunikationsdesign og flaskeetikette
(Dette første forløb har eleverne startet ud med i deres grundforløb og har så gjort deres proces færdig ude på de nye hold. Derfor er forløbsbeskrivelsen den samme her):
Designbrief: Etikette til flaske
I 1937 fik Humlebæk sin egen biograf, der stadig i dag har til huse i en funkisbygning tegnet af arkitekten Holger Sørensen. Humle Bio viser et bredt udvalg af film, der appellerer til lokale i alle aldre. Men biografens ledelse drømmer om at få flere til at bruge caféen og udendørsområdet før og efter en film. For selvom bygningen fremstår ikonisk og genkendelig i byen, er det primært et sted, man kommer for at se film. Især interiøret er forældet i forhold til en ung målgruppe og udearealet er måske lidt uinspirerende. Der er et ønske om at skabe en visuel identitet, der er mere i tråd med tiden og samtidig passer til biografens arkitektur.
Humlebio ønsker derfor i første omgang at lancere et udvalg af alkoholfri drikkevarer i flasker med egne etiketter. Der er tale om to typer af saft, der skal produceres hos en lokal frugtavler.
Du er blevet hyret til at designe etiketten til en flaske.
Pensum:
Lærerproduceret uvmateriale om grafiske virkemidler, farveteori etc.
Design og arkitektur, Jesper Bek, Praksis Forlag 2017, s. 10-25
Politiken 6.4.2024, Rothstein, om Alexis Mark, grafisk kommunikation: Danskere står bag en af verdens smukkeste bøger
Design gennem 200 år, Ida Engholm, Gyldendal 2001, s. 54-63
Saul Bass https ://www.youtube.com/watch?v=nRpGSDsu_tg
Faglige mål:
At få kendskab til Bauhausskolen / funktionalismen
At arbejde praktisk med grafiske virkemidler (farver, komposition og typografi)
At arbejde med forskellige designparametre (fokus på målgruppe og kommunikation)
At arbejde med designprocessen
At arbejde med sammenhængen mellem målgruppe (opgavekrav) og udtryk
At arbejde med idégenerering fokus på skitser
At argumentere for valg og fravalg
At analysere / vurdere grafisk design
At arbejde med visuel formidling af en designløsning
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Arkitektur og vand
2. Arkitektur og vand
I dette forløb arbejder eleverne med arkitektur i relation til det stedsspecifikke, herunder arkitektur ved og på vand. Eleverne præsenteres for og arbejder analytisk med professionelle værker som har det stedsspecifikke og/eller det bæredygtige som et centralt element i proces og endelige projekter. Som en del af researchfasen har eleverne været på besøg på Louisiana museum, hvor de både foretog en analyse af museets arkitektur og samspil med omgivelserne og så så de udstillingen "Levende strukturer", hvor de undersøgte hvordan arkitekterne fra "Atelie Luma" og arkitekt og forsker Jenny Sabin forholder sig til naturen, bæredygtighed i deres arbejde.
Eleverne har arbejdet stedsspecifikt i deres egen designproces, idet de har skulle lave bud på pavillioner til Espergærde strand.
I forbindelse med forløbet har eleverne deltaget i "kunstneriske dage", hvor de har arbejdet og til sidst udstillet deres proces og arkitekturmodeller på skolens fællesområde.
Faglige mål
At analysere og diskutere arkitektur som proces og som resultat
At sætte ord på kropslige erfaringer
med arkitektur
AT behandle problemstillinger i samspil med andre fag
At demonstrere viden om fagets identitet og metoder
At identificere et designproblem og
gennemføre en designproces
At generere arkitektur-idéer
AT foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
At kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret arkitekturprojekt”
At foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
At detaljere nogle få aspekter af et designprojekt eller et element af et designprojekt
At arbejde iterativt
At formidle designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og
mundtligt
At beskrive formålet med deres visualiseringer
At få kendskab til arkitektur og tilknyttede formelle virkemidler i teori og praksis som proces
At sammenholde arkitektureksempler fra forskellige perioder
Arbejdsgange:
- arbejde i grupper
- arbejde selvstændigt
- tænke kritisk
- arbejde innovativt
- gå undersøgende til en opgave
Materialer og litteratur:
s. 11-14 + 25-26 + 131-138”Design og arkitekturbogen”, Busk og Yde, 2022.
Video - DR- ”Vi bygger det væk”: https://www.dr.dk/drtv/se/vi-bygger-det-vaek_-byggerier-uden-co2_83171
Video: kunstportalen, Louisiana ”Om at lytte til stedet”: https://temalinje.louisiana.dk/#show/444351dc-623c-4549-a119-59ddb798b311/active/d81d4373-cb39-43d5-a03f-d94583ff4906
Artikel: ”Huse af ålegræs og salt”, Danwatch, 2024: https://danwatch.dk/huse-af-aalegraes-og-salt-udstilling-giver-bud-paa-klimavenlig-arkitektur/
Bog: ”Stedets ånd” fra TAP s. 241-244. , Andersen og Porse, 2021.
”Biomimetik” – artikel Weekendavisen: https://www.weekendavisen.dk/2018-33/ideer/efter-naturens-opskrift
Video: https://channel.louisiana.dk/video/dorte-mandrup-icefjord-centre
Video: https://channel.louisiana.dk/video/dorte-mandrup-where-place-meets-sculpture
”Fremtidens arkitektur er grøn”- Louisiana (dokument delt i lectio)
Lærerproduceret PowerPoint med stedsspecifik arkitektur + PowerPoint om arkitektur
Arkitekturværker fra forløbet
Jørn Utzon, Sydney Operahus, 1956-73 https://www.youtube.com/watch?v=QA0WMIryzZs
Dorte Mandrup: The whale, Vadehavscenteret, Illulisat Isfjordscenter
Links
https://www.dortemandrup.dk/work/whale-norway
https://dac.dk/vidensbase/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
23-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Produktdesign og siddemøbel
Forløb 3. Produktdesign: siddemøbel til en profession
I dette forløb har eleverne arbejdet med egne og professionelle produktdesigns. I starten af førløb har eleverne indsamlet og analyseret professionelle eksempler på produktdesign med fokus på at kunne forholde sig til genstande ud fra forskellige parametre, herunder form, funktion og kommunikation. Eleverne har haft særligt fokus på siddemøbler og er blevet introduceret til møbler fra modernismen, popdesign og nyere siddemøbler, hvor blandt andet bæredygtighed har været i fokus. Eleverne har selv skulle foretage en designproces, hvor de har skulle lave en model til et siddemøbel til en selvvalgt profession.
Materiale:
Læreroplæg om produktdesign i moderismen og i dag.
Litteratur:
Design gennem 200 år. s. 80-93 (pdf)
s.33-39 i deign- og arkitekturbogen
Fra tronstol til slængestol. Undervisningsmateriale Design Museum Danmark (pdf)
https://www.houzz.dk/magasin/ung-dansk-designer-overrasker-saadan-laver-man-en-stol-af-tang-stsetivw-vs~118880229
"Danmarks næste designklassiker - ud i virkeligheden": sæson 6. afsnit 1. 2025. https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-ud-i-virkeligheden_504472
Formål:
At arbejde med målgruppe
At få kendskab til forskellige designhistoriske perioder:(dansk modernisme og design i vores samtid)
At få kendskab til begreberne sampling og redesign
At arbejde med funktion og æstetik
At arbejde med målestoksforhold
At arbejde med designprocessen
At arbejde med idégenerering og inspiration
At arbejde med skitsering
At arbejde med model
At hente inspiration i designhistorien
At lære at perspektivere
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Eksamensforberedelse
I det afsluttende forløb har eleverne arbejdet med at udvælge deres eksamensemne og forberede deres eksamenspræsentation. Vi har genbesøgt forløbene og de har læst om og reflekteret over proces og metode i faget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092497",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092497",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092497"
}