Holdet 2024 ds3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Dans og ballet C
Lærer(e) Pernille Vedel Vincent
Hold 2024 ds3 (2g3g ds3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Dans; alle kan danse
Titel 2 Kamp og dans
Titel 3 Screendance
Titel 4 Scenisk dans Ballet
Titel 5 Streetdance (samværsdans)
Titel 6 Det koreografiske projekt
Titel 7 Eksamensorientering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til Dans; alle kan danse

I introforløbet skaber vi en ramme for at tale om dans. Eleverne danser en simpel folkedans, de arbejder med improvisation og fremvisning og de afprøver en pardans - vals.

De introduceres til de grundlæggende danseformer
Scenisk, social og rituel dans via afprøvning og via tekst.

Efter forløbet har eleverne fået en basis forståelse for feltet "dans".

Danseåret indledes med et forløb der kort introducerer at se og skabe dans, og fra start bryder med ”danseskoledans”. I forløbet skal vi først og fremmest lære hinanden at kende, og eleverne kastes ud i at forholde sig til bevægelser der ikke nødvendigvis er dans i deres øjne.

Danseåret afsluttes ligeledes med deres eget kreative projekt, og dermed slutter året på samme måde som det startede, men i en noget mere avanceret udgave.

Formålet med introforløbet er at vi
- At vi lærer hinanden at kende
- Fra start bryder med danseskoledans
- At vi ”alle er lige”
- At vi får lov at skabe

Indhold:
• Improvisation, brug af egne bevægelser
• Introduktion til Labans begreber (når vi skaber små fraser)
• Introduktion til at se dans og tale om dans (når vi fremviser for hinanden og giver feedback)
• Introduktion til ”den følte fornemmelse” (når vi laver refleksionsskrivning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kamp og dans

I dette forløb skal eleverne arbejde med capoeira. De skal lære grundbevægelser, spark og undvigelser. De skal lære at bevæge sig rytmisk overfor hinanden.

Undervejs i forløbet får vi besøg af en Capoeira instruktør.

Perspektivering: Den new Zealandske Haka

Faglige mål:

Bedømmelseskriterier:
Eleverne bedømmes på
- Deres bevægelseskvalitet. Deres evne til at arbejde med flow og tyngde så deres trin ligner capoeira
- Deres evne til at sætte flere bevægelser sammen
- Deres evne til at lede og følge hinanden i capoeira og lave fælles koreografi

Ydermere bedømmes eleverne på deres evne til at beskrive capoeiraens oprindelse og udvikling.

Trin fra undervisningen:
Grundbevægelser:
Ginga
Balanca
Esquiva

Bevægelser i lavt niveau:
Cocorinha
Role

Spark:
Meia-lua de Frente
Amada

Tricks:
Au

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Screendance

I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med genren screendans.

Dette forløb er et mini-koreografisk projekt hvor eleverne i grupper skal lave en screendans. De skal selv koreografere, instruere og redigere filmen.

Filmen fremvises på skolen sammen med alle øvrige dansefilm. Desuden sendes én film fra hvert hold til den nationale screendans konkurrence.

Faglige mål:
Teori:
Eleven skal kunne
- beskrive og analysere screendans
-Analysere forskel mellem live og screendans
-Have kendskab til basale filmiske virkemidler
-Kunne analysere og diskutere graden af de filmiske virkemidler og hvordan de påvirker fortælling/fortolkningsmuligheder
-Beskrive screendansens oprindelse og udvikling


Praksis:
- Arbejde med bevægelseskvaliteter der understøtter filmens tema
- Arbejde med form - kroppens former
- Koreografisk arbejde
- Kunne gøre brug af filmiske virkemidler; klipning, zoom, vinkler, lys, farve mm.

Eleverne vurderes på deres koreografiske evner:
- Deres evner til at udtænke en idé og finde på bevægelse
- Deres evner til at gøre brug af rum
-Deres evner til at gøre brug af forskellige relationer; synkron/kanon/solo-kor/fragmentarisk
-Deres evne til iscenesættelse af kroppe
-Deres evne til at bruge kamera og filmiske virkemidler

Skriftligt arbejde: Krediteringsseddel. Evt. med lille beskrivelse af proces

Tilføjelse: 7.maj gennemførte eleverne en teoretisk prøve med screendansen "Achterland". Filmen blev efterfølgende gennemgået med holdet i plenum.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenstræning - danseanalyse 07-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Scenisk dans Ballet

I dette forløb er der fokus på scenisk dans i 1800 tallet, ballet.

Eleverne skal arbejde både i gruppe og som klasse.

I ballet præsenteres eleverne for ballettens historie og udvikling. De skal efter forløbet kunne redegøre for
- scenisk dans som genre
- Ballettens rødder i hofkulturen
- Ballettens udvikling fra underholdning til professionel og teknisk praksis
- Den danske romantiske ballet og August Bournonvilles kendetegn


Følgende mål fra fagbeskrivelsen indgår i forløbet:
• kreativt bevægelsesarbejde i samspil med andre
• udføre, koreografere og analysere folkedans og ballet, herunder dansetrin, bevægelser og strukturer
• reflektere over det sansemæssigt erfarede

Desuden arbejdes med at lede og at følge hinanden i dansen

Trin og terminologi ballet:
Eleverne skal kunne forstå, vise og forklare følgende ord:
- Ballettens kropsholdning
- De fem positioner
- Symetriske og asymetriske ampositioner
- Plié og grand plié
- Relevé
- Tendu
- Degagé

Perspektivering:
Workshop i GAGA teknik
Netflix serie "MOVE" Afsnit 2: Ohad Naharin

Workshop og dokumentar introducerer en radikalt anderledes måde at tænke æstetik, dansetræning og fortælling på.
Dokumentar og workshop fungerer som kontrast til balletten og gøre os i stand til at analysere forskelle (og ligheder). Ligeledes er workshoppen en introduktion til hvad moderne dans kan være. Moderne dans introduceres som en "udfordrer" til balletten som enevældig hersker indenfor Scenisk dans. Holdet 2g3g DS3 har ikke arbejdet yderligere med moderne dans - med undtagelse selvfølgelig af en introduktion af Rudolf Laban.

Forløbet afsluttes med en ekskursion til Det kongelige teater hvor vi skal se "Breakfast with Bournonville" og danse GAGA-teknik.



4 modulers undervisning, 3 modulers ekskursion
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Streetdance (samværsdans)

I dette forløb skal holdet arbejde med hiphop, under temaet streetdance - eller samværsdans.

Vi bevæger os i dette forløb udenfor Europa, og kigger på hiphop som et eksempel på hvordan samværsdans kan opstå og præges af de folk der danser, deres kultur og den tid den danses i. Vi kigger også på hvordan dansen bevægede sig fra at være en undergrundsdans til at være mainstream. Konkret gennem Per Pedersens fortælling og tekst om dansens indtog i popkulturen; musikvideoer, dansefilm mm.

.
Hiphop:
Kunne bevæge sig med hiphoppens karakteristiske bevægelseskvalitet:
tunge bevægelser, lavt tyngdepunkt, bounce og jacking

Andet:
Demonstrere relevant faktuel viden om hiphoppens oprindelse, kulturelle betydning og udbredelse til Danmark
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Det koreografiske projekt


Det koreografiske projekt - eksamensprojektet

"Der prøves i evnen til at udvikle og realisere dans og i evnen til at forstå og forklare centrale pointer i processen og produktet. Varigheden af dansen er ét til to minutter pr. eksaminand, og hele præsentationen må vare højst 10 minutter"

Formål med projektet:
•  At udforske bevægelsers form og dynamik med udgangspunkt i egne bevægelser og udvalgt stilart.  
•  At formidle en følelse/stemning/tema ved hjælp af dans, rum og lyd
•  At arbejde selvstændigt med dans som udtryksform
•  At give eleverne mulighed for at skabe deres eget danseværk


Faglige mål:
Eleverne skal kunne:  
- Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt med bevægelsesprocesser (i samspil med andre)
• Reflektere over det sansemæssigt erfarede, den skabende proces og produktet
• Demonstrere relevant, faktuel viden om danseteknikker (terminologi) og danseformer

Bedømmelseskriterier:
I bedømmes på jeres håndværksmæssige, kunstneriske og videnskabelige færdigheder.

• Med håndværksmæssige færdigheder forstås selve dansen, og kompleksiteten i jeres koreografi.  

• Med kunstneriske færdigheder forstås om I lykkes med at danse med en intention. At I "vil noget" med dansen, og ikke "bare" laver en opvisning.

• Med videnskabelige færdigheder forstås at I kan analysere jeres dans ud fra Labans begrebsapparat og inddrage relevant terminologi og evt. Kultur og historie. Disse færdigheder viser I, i jeres synopsis.  

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Eksamensorientering

I dette forløb laver eleverne en årsprøve i danseanalyse, som supplement til fremvisningen af deres eksamensprojekt.

Formålet med prøven er:
At give eleverne mulighed for at vise deres analytiske evner,
At give dem erfaring med den teoretiske del af eksamen i dans C

På baggrund af prøven bliver eleverne i stand til at stille kvalificerede spørgsmål til eksamensformen.

Desuden samler vi op på den teoretiske del af året der er gået.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer