Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Lars Høyer Holmqvist
|
Hold
|
2024 eø/2 (2g3g eø2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ide, mission og vision. Etablering af virksomheden
Introduktion til faget.
Virksomheden idé, mission og vision samt iværksætteri.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Strategi
Her er der kigget på forskelle modeller;
SWOT, STEEPLE, Porters Five Forces, konkurrenceformer, BCG-matricen, PLC-kurven, Porters generiske konkurrencestrategier, Ansoffsvækstmatrice, intern og ekstern vækst, integrationsformer, Blue ocean strategi, CSR-strategi.
Skriftlig aflevering: Opfølgningsopgave på strategiemnet omkring løvens hule.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Marketing
Hvad er markedsføring? Den bedste reklame, et stærkt brand, segmentering, minerva-modellen, købsmotiver, marketingsmix - de 4 P'er (produkt, pris, promotion og place), udvidelse til de 7 P'er.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi og regnskab
Indsigt i beregning af de forskellige parametre (nøgletal) og fortolke disse parametre ift. virksomhedens regnskab. Prøve at realisere nogle af disse parametre ift. det vi ved omkring virksomheden.
Begreber som resultatopgørelse, balance, aktiver og passiver.
Forståelse for hvordan et regnskab ser ud og hvor de forskellige tal kan findes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisation & ledelse
Indblik i forskellige ledelsesstile (bl.a situationsbaseret og værdibaseret ledelse). Hertil hvordan de organisatoriske forhold kan være i en virksomhed og forskellige påvirkninger fra omverdenen.
Hertil organiske og mekanistiske organisationsstrukturer.
Iværksætterprojekt til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition og eksamensprojekt
Vi repeterer forskellige begreber fra årets undervisning, og arbejder med eksamensprojektet omkring iværksættervirksomheden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092516",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092516",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092516"
}