Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Frederik Sandby
|
Hold
|
2024 eø/4 (2g3g eø4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ide, mission og vision
Introduktion til faget.
Virksomheden idé, mission og vision samt iværksætteri.
Business Model Canvas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi
Her er der kigget på forskelle modeller;
SWOT, STEEPLE, Porters Five Forces, konkurrenceformer, BCG-matricen, PLC-kurven, Porters generiske konkurrencestrategier, Ansoffsvækstmatrice, intern og ekstern vækst, integrationsformer, Blue ocean strategi, CSR-strategi.
Skriftlig aflevering: Opfølgningsopgave på strategiemnet omkring løvens hule.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Marketing
Hvad er markedsføring?
Den bedste reklame, et stærkt brand, segmentering, minerva-modellen, købsmotiver, marketingsmix - de 4 P'er (produkt, pris, promotion og place), udvidelse til de 7 P'er.
Aflevering som omhandler en selvvalgt virksomhed fra løvens hule.
Fællesforedrag omkring NILT.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Regnskab
Forståelse af begreber som resultatopgørelse, balance, aktiver og passiver. Herunder forståelse af de respektive tal.
Indsigt i beregning af de forskellige parametre (nøgletal) og fortolke disse parametre ift. virksomhedens regnskab. Prøve at realisere nogle af disse parametre ift. det vi ved omkring virksomheden.
Arbejde i regneark ud fra en fiktiv virksomhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisation & ledelse og eksamensprojekt
Indblik i forskellige ledelsesstile (situationsbaseret og værdibaseret ledelse, Adizes og Lewins ledelsesformer).
Hertil hvordan de organisatoriske forhold kan være i en virksomhed og forskellige påvirkninger fra omverdenen.
Hertil organiske og mekanistiske organisationsstrukturer.
Afleveringsopgave omkring iværksætterprojekt til eksamen.
Fællesforedrag af Birdie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
Repetition af udvalgte emner og modeller.
Eksamenstræning ift. mundtlig eksamen.
Vi kører med formen:
1) 8-10 minutter til at præsentere sine tre første spørgsmål
2) 8-10 minutter til samtale omkring ovenstående
3) 5-7 minutter til præsentation af iværksætterprojekt og præsentation af spørgsmål 4 fra eksamensspørgsmålet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092518",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092518",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092518"
}