Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Søren Dissing
|
Hold
|
2024 Id/3 (3g Id3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Idrætsteori
Idræt B's teoretiske del.
Fokus har været på fysiologi, arbejds-/træningsfysiologi, træningslære, sundhed, doping, idrætssociologi og idrætshistorie - herunder sport og politik med nedslag i 1936, 2014 og 202 og dansk idrætshistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt rapport
|
15-11-2024
|
Prøve
|
17-12-2024
|
Drejebøger
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Beachvolley
Beachvolley med fokus på tekniske, taktiske og fysiske aspekter.
Teknisk er gennemgået - baggerslag, fingerslag, knuckle, serv (underhånd, overhånd), shot/smash, plade, økse.
Taktisk er gennemgået - angreb, forsvar, servemodtagning, blokade, transition/duelspil.
Fysisk fokus på bevægelse - være bag bolden, afsæt, lavt tyngdepunkt etc.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
Badminton med fokus på benarbejde, slagteknik og spiltaktik.
Der har været fokus på lang og kort serv, clear, drop, netdrop, smash og lob. Desuden har der været fokus på benarbejde fra Spilcentrum til hhv. bagbane og forbane, samt simpel singletaktik.
Desuden er de relevante sider fra Teorikompendiet gennemgået.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jive
Gennemgang af forskellige variationer i jive herunder grundtrin, sliding dors vol. 1-3, dame under arm, dame bag ryg, promenader, american spin, dame mellem ben, the walks, windmill, damespin, forskellige spark.
Eleverne har arbejdet med egen koreografi og er her introduceret til Labans bevægelighedslære. Der er arbejdet med musik i forskelligt tempo og karakter.
Gennemgang af forskellige trin i vals, herunder grundtrin, boks og højredrejning. eleverne har arbejdet med at fylde musikken ud og opnå et "svævende" bevægeudtryk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball
Floorball med fokus på tekniske, taktiske og fysiske aspekter i spillet.
Teknisk er gennemgået - trækskud/aflevering, håndledsskud, slæbeskud, slagskud, modtagninger (forhånd, baghånd), driblinger, løb med bolden.
Taktisk er gennemgået - bredde, dybde, spilbarhed, forsvar, angreb.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Boksning
Boksning med fokus på de tekniske og fysiske elementer.
Der er gennemgået - Jab, kryds, hook til begge sider, uppercut, benarbejde, defensivt arbejde både højt og lavt, samarbejde med plettehandsker/pads og handsker, sækketræning, kombinationer på både sække og plethandsker/pads.
Udholdenhedstræning på sække, cirkeltræning med boksefokus, sjippeintervaller.
Forløbet er taget op fra C-niveau.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Rytmiske opvarmningsprogrammer
Opvarmningsprogrammer med fokus på bevægelse i takt til musikken og udnyttelse af musikkens karakter. Fokus på bevægelseskvalitet og variation i øvelserne. Kobling mellem praktik og teori i forhold til effekten af opvarmningen.
Der har været fokus på løb, styrkeprægede øvelser, svingende øvelser, hop, dynamiske og passive stræk.
Forløbet er taget op fra idræt c.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092563",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092563",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092563"
}