Holdet 2024 Id/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Mette Lind-Harder
Hold 2024 Id/5 (3g Id5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate og elevdrevet idrætsforening
Titel 2 Volleyball, arbejdsfysiologi og sundhed
Titel 3 Sportens århundrede og rytmisk gymnastik
Titel 4 Badminton, anatomi og bevægelsesanalyse
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate og elevdrevet idrætsforening

Teori:
- Kort gennemgang af idrættens oprindelse og udvikling i Danmark i 1800-tallet og starten af 1900-tallet, med hovedfokus på svensk gymnastik og den engelske sport.
- Kendskab til de tre store hovedorganisationer i Danmark (DIF, DGI og DFIF).
- Klarlæggelse af idrættens organisering i dagens Danmark, samt hvilke faktorer som har indflydelse på danskernes fysiske aktivitetsniveau.
- Klarlæggelse af udviklingen i danskernes motions- og sportsvaner de seneste 50 år.

Desuden er formålet med forløbet at opnå viden om foreningernes rolle i danskernes idrætsliv samt at lære om det demokratiske arbejde i frivillige idrætsforeninger. Eleverne skal opnå en stor baggrundsviden og indsamle informationer nok til at opstarte og være medlemmer i deres egen idrætsforening, som muligvis kan etableres i samarbejde med DGI (fra kompendiet 'Elevdrevet idrætsforening').  

Praktisk:
I den praktisk del arbejdes i faste teams, hvor rollefordelingen er tydelig. Eleverne skal have fordelt følgende roller ved forløbets start: Træner, teknisk og taktisk træner, mental træner, anfører og soldat(er). De tre teams står selv for at afholde tre praktiske moduler.

Teknisk: Baghåndskast - Forhåndskast - Upside-down kast - At pivotere med discen - At gribe discen, høj, lav og pandekagegribning

Taktisk: Placere sig hensigtsmæssigt på banen - Opdække en modstander og markere for nøl - Vise forståelse for hensigtsmæssig angrebstaktik, cut og stacking

Fysisk: Bevæge dig hurtigt til en hensigtsmæssig position, modtage discen i god balance - Arbejde intervalnaseret, skiftevis eksplosive og kontinuert tempo op af banen

Øvrigt: Ultimate regler - dømme selv. Se materiale under kernestof for præcisering af praktiske faglige mål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Volleyball, arbejdsfysiologi og sundhed

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb skal vi arbejde praktisk med volleyball og testning. Teoretisk fokuserer vi på arbejdsfysiologi og sundhed. Vi deltager i undervisningsforløbet Hjerteblod udarbejdet af LIFE-fonden: https://life.dk/undervisningsforlob/hjerteblod

Faglige mål

Praktik
Tekniske færdigheder:
- Baggerslag
- Fingerslag
- Under- og overhåndsserv
- Smash
- Blokade
Taktiske færdigheder
- Forsvars- (3-1-2) og angrebsformationer (W-modtagning)
- Rotationsprincippet og spillernes opgaver
- ’Beton’-systemet
- Regler
Øvrigt
- Eleverne har udført både bip-test og/eller Coopertest på c-niveau  
- Maksimal iltoptagelsestest i lab (VO2max) og andre test gennem HJERTEBLOD på LIFE

Teori
Fysiologi og arbejdsfysiologi
- Ilttransportkæden
- Blodets sammensætning
- Aerobe arbejdsprocesser
- Hæmatokritværdi
- Hæmoglobin
- Slagvolumen
- Minutvolumen
- Kondital
- Maksimal iltoptagelse (aerob effekt) og træning af denne
- Udholdenhed (aerob kapacitet) og træning af denne
- Respiratorisk Kvotient (RQ)
- Effekter af hhv. træning ved maximal iltoptagelse og udholdenhedstræning
- Anaerobe arbejdsprocesser.
- KP-spaltning
- Glukolyse
- Anaerob effekt og metoder til træning af denne
- Anaerob kapacitet og metoder til træning af denne
- Effekter af hhv. anaerobtræning
- Udføre en arbejdskravs- og kapacitetsanalyse og på den baggrund reflektere over træningsmetoder og effekt af denne.
- Test af maksimal iltoptagelse, anaerobt arbejde, kropsscanning (HJERTEBLOD)

Sundhed
- Metaboliske syndrom
- Type 2-diabetes
- Hjertekarsygdomme
- Sundhedsdefinitioner: WHO, Chris McDonald, Aaron Antonovskys
- FN’s verdensmål nr. 3: Sundhed og trivsel
- Måling af blodtryk, BMI og hofte/talje-ratio
- KRAMS-faktorer

Kompetencer
- At kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger. At opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof samt træningslære, livsstil og idrætsvaner.
Arbejdsformer: Pararbejde, gruppearbejde, individuelt
Evaluering: Fremlæggelser, rapportaflevering (par)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sportens århundrede og rytmisk gymnastik

Eleverne skal opnå viden om sportens historiske udvikling og udvikling i form og identitet – fra amatørisme til professionalisme og udpræget præstationsfokusering. Derudover skal eleverne undersøge, hvad denne udvikling har gjort ved sporten som fænomen (paradoks ml. sportens ånd og væsen). Hvilke konsekvenser har det for sportens udvikling både kommercielt og moralsk? Her vil Sportsjournalistikkens bermudatrekant ligeledes blive inddraget til diskussionen. Eleverne arbejder sidst i forløbet med sport som propaganda. Her benyttes OL i Berlin 1936 som case. Afslutningsvis vises dokumentaren ’Jesse Owens’ fra 2012.

Faglige mål:
Begreber/områder
- Sportens historie ud fra teorien om Konkurrenceidrættens intensivering
o Præstationsfokusering
o Resursemobilisering (samt sportens totalisering)
o Resultatoptimering
- Sportens overskridende væsen
o Konflikten ml. sportens ånd og væsen
- Sportsjournalistikkens bermudatrekant
- Sport som propaganda

Kompetencer
- at reflektere over sporten som historisk fænomen samt og diskutere udviklingen fra dengang til nu
- at kunne diskutere og problematisere sportens indbyggede dilemmaer ud fra teorien om sportens ånd og væsen samt sportsjournalistikkens bermudatrekant
- at ud fra teoretisk og praktisk undervisning at kunne reflektere og diskutere konkurrenceelementet i sportens betydning for motivation, præstation og roller med inddragelse af relevant teori
- at eleverne får prøvet kræfter med case-eksamensspørgsmålsformen
Arbejdsformer: Gruppe, individuelt, klasseundervisning
Evaluering: Fremlæggelser og forløbet sluttes af med en todelt aflevering: Del 1: træningsprojekt fra idræt C og del 2: Eksamenscase, som indeholder både fysiologiske, træningsfysiologiske og historiske spørgsmål.

I praktik arbejder eleverne med rytmisk gymnastik. Eleverne præsenteres for forskellige delelementer: pirouette, diverse rul over gulv, baglæns kolbøtte, balanceøvelser, spring, vejrmøller, gang og chassé over gulv, sjipping. Eleverne varmes op med samme svingserie i hvert modul.

Inden elevernes kreative proces påbegyndes (i løbet af modul 4) præsenteres eleverne for Laban og hans bevægelsesteori samt elementer fra 'Performanceguide' af Helle Winther. Afslutningsvis fremfører grupperne deres performance (som endvidere filmes) for hinanden. Musikforståelsen er et fokuspunkt igennem hele forløbet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Badminton, anatomi og bevægelsesanalyse

Forløbsbeskrivelse:

Eleverne skal opnå viden om kroppens skelet, led og muskler. Der skal arbejdes med bevægelsesanalyser herunder musklernes arbejdsformer. Fokus i analyserne er på både over- og underekstremiteter.  Ligeledes arbejdes med musklernes opbygning, herunder fibertyper, samt undersøge hvilke faktorer, der spiller en rolle for muskelstyrken. Afslutningsvis præsenteres eleverne for forskellige former for styrketræning. I den praktiske del arbejdes med badminton, hvor der indlægges relevant styrketræning for badmintonspillere.  

Faglige mål:

Teori
Skeletmusklernes opbygning
Fleksion, ekstenstion, abduktion, adduktion, udad- og indadrotation, supination, pronation.
Agonist vs. antagonist
Ledtyperne: Kugle, dreje, glide, hængselled, to-akset led.
Muskelkontraktioner (koncentrisk, excentrisk, statisk)
Styrketræningsprincipper
Tværsnitsareal
Krafthastighedskurven
Længdespændingskurven
Neurale faktorer
Fibertyper  
Tværbrodannelse

Praktik:
- Korrekt greb og kende forskel på for- og baghåndsslag.
- Lang forhåndsserv
- Kort baghåndsserv
- Clear
- Drop
- Netdrop i både for- og baghånd
- Hensigtsmæssig placering af bolden i spil
- Bevægelsesmønster til hjørnerne.  
- Regler for single

Almene kompetencer: Samarbejde, fejlretning, kropsbevidsthed, centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof.

Evaluering: Fremlæggelse af ledtype, aflevering af bevægelsesanalyse af et afsæt i badminton. Forløbsprøve (slagserie) i badminton.

Litteratur:
B for bedre idræt:
- Kap. 3 (s. 38-66)
- Kap. 6: Muskler og styrke (s. 108-126)
Idræt B – idrætsteori
- S. 190-191

Videoklip fra onlineudgaven af 'B - for bedre idræt'

Badminton
Videoklip af forskellige slag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer