Holdet 2024 me/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Thomas Hangård Rasmussen
Hold 2024 me/e (1e me, 1e me kunstdage)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Introduktion til filmdramaturgi
Titel 2 Forløb 2: Pilotprojekt - Lav en kortfilm (fiktion)
Titel 3 Forløb 3: Horrorgenren
Titel 4 Forløb 4: Kunstneriske dage - filmproduktion
Titel 5 Forløb 5: Eksamensproduktionen
Titel 6 Forløb 6: Korte dokumentarfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Introduktion til filmdramaturgi

I forlængelse af jeres grundforløb, hvor I er blevet introduceret til de filmsproglige virkemidler på billed- og lydside, introduceres I nu for grundlæggende teori om filmdramaturgi: Tre-akts-modellen, orkestrering af karakterer og karaktertyper, aktantmodellen og for dramaturgiske virkemidler som set up/pay off, forhindringer, tidsfrister, suspense og surprise.

Vi gør det med udgangspunkt i to danske kortfilm på ca. 25 min. længde:
- "Ud, spring over, ind" (Thomas Daneskov, 2013)
- Sail on, my love" (Jonatan Kais, 2020)


Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 51-62.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Pilotprojekt - Lav en kortfilm (fiktion)

Pilotprojektet bliver et større filmprojekt end de tidligere I har lavet i mediefag. I skal lave en kortfilm (fiktion) på 3-5 minutter. En generalprøve på jeres eksamensprojekt, som I skal begynde på her i december.

Grupperne skal aflevere en filmsynopsis og en skudliste i præproduktionsfasen.

Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 87-92, 114, 118.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3: Horrorgenren

I dette genreforløb om horrorgenren er det målet at eleverne lærer horrorgenrens grundtræk - de filmiske, dramaturgiske og indholdsmæssige genretræk. Grundbogen i forløbet er Erling Olsens "Filmgenrer" og hans kapitel om horrorgenren og dens undergenrer.

Undervejs i det teoretisk-analytiske forløb skal eleverne lave en praktisk produktion - en suspensemættet horrorscene.

Eleverne skal kunne:
- anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af horrorgenren (citater og hele film)
- redegøre for grundlæggende dramaturgiske principper og fortælleforhold i horrorfilm. Derunder forskelle mellem forskellige undergenrer.
- karakterisere grundlæggende træk ved horrorgenrens dramaturgisk-sceniske niveau, horrorfilmens narrative niveau, samt horrorgenrens ikonografi (location, miljø, genstande samt personer og hændelser)
. blive fortrolig med genremotiverede filmiske virkemidler i horrorgenren
- identificere undergenrer indenfor horrorgenren
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4: Kunstneriske dage - filmproduktion

I tre dage er der kunstneriske dage på EG. I arbejder med mediefag og skal lave en filmproduktion - I kan selv vælge om det skal være fakta eller fiktion.

Ligesom i pilotfilms-projektet er der:
- en præproduktionsfase (filmsynopsis og skudliste)
- en produktionsfase (filmoptagelser)
- en postproduktionsfase (redigering)

Så dette er sidste større filmprojekt inden eksamensproduktion!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5: Eksamensproduktionen

Fra midt marts og frem til start maj skal I lave eksamensproduktion:
- præproduktion (filmidé, filmsynopsis og skudliste)
-  produktion (filmoptagelser)
-  postproduktion (redigering af filmoptagelser)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6: Korte dokumentarfilm

Med udgangspunkt i Dorte Granild og Mette Wolfhagens bog "Shorts" (tekstuddrag) præsenteres eleverne for fakta-hovedgenren, faktakontrakten, autencitetsmarkører, dokumentargenren og kort for forskellige fortælleformer indenfor dokumentargenren - derunder den observerende og den poetiske fortælleform.

Filmisk materiale:

- "Svane Musikradio" (Anders Holst & Kim Frost, 2022) - træk af den observerende og den poetiske fortælleform)

- "EG - Et afsluttet kapitel" (Frederik Valentin, 2016) - der er tale om en
   tidligere eksamensproduktion, der handler om elevens tre år på
   Espergærde Gymnasium. Der er træk af den autoritative fortælleform og
   den poetiske.

- "Alting har en begyndelse! (første syv minutter af den 21 min. lange dokumentarkortfilm, instrueret af Marie Limkilde: 2017). Den observerende og poetiske fortælleform.

- "Kvindefængslet" - episode 1 (DR 2024, tilrettelæggere Asger Mow, Maria Lyhne Høj Vejen og Simon Lereng Wilmont). Den observerende fortælleform.

. "Hotel 22" (Elizabeth Lo, 2015). Eleverne har lavet en prøveeksamen ud fra de første fire minutter af dokumentarkortfilmen. Den observerende fortælleform.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer