Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Thomas Hangård Rasmussen
|
Hold
|
2024 me/e (1e me, 1e me kunstdage)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Introduktion til filmdramaturgi
I forlængelse af jeres grundforløb, hvor I er blevet introduceret til de filmsproglige virkemidler på billed- og lydside, introduceres I nu for grundlæggende teori om filmdramaturgi: Tre-akts-modellen, orkestrering af karakterer og karaktertyper, aktantmodellen og for dramaturgiske virkemidler som set up/pay off, forhindringer, tidsfrister, suspense og surprise.
Vi gør det med udgangspunkt i to danske kortfilm på ca. 25 min. længde:
- "Ud, spring over, ind" (Thomas Daneskov, 2013)
- Sail on, my love" (Jonatan Kais, 2020)
Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 51-62.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Pilotprojekt - Lav en kortfilm (fiktion)
Pilotprojektet bliver et større filmprojekt end de tidligere I har lavet i mediefag. I skal lave en kortfilm (fiktion) på 3-5 minutter. En generalprøve på jeres eksamensprojekt, som I skal begynde på her i december.
Grupperne skal aflevere en filmsynopsis og en skudliste i præproduktionsfasen.
Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 87-92, 114, 118.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Horrorgenren
I dette genreforløb om horrorgenren er det målet at eleverne lærer horrorgenrens grundtræk - de filmiske, dramaturgiske og indholdsmæssige genretræk. Grundbogen i forløbet er Erling Olsens "Filmgenrer" og hans kapitel om horrorgenren og dens undergenrer.
Undervejs i det teoretisk-analytiske forløb skal eleverne lave en praktisk produktion - en suspensemættet horrorscene.
Eleverne skal kunne:
- anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af horrorgenren (citater og hele film)
- redegøre for grundlæggende dramaturgiske principper og fortælleforhold i horrorfilm. Derunder forskelle mellem forskellige undergenrer.
- karakterisere grundlæggende træk ved horrorgenrens dramaturgisk-sceniske niveau, horrorfilmens narrative niveau, samt horrorgenrens ikonografi (location, miljø, genstande samt personer og hændelser)
. blive fortrolig med genremotiverede filmiske virkemidler i horrorgenren
- identificere undergenrer indenfor horrorgenren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Kunstneriske dage - filmproduktion
I tre dage er der kunstneriske dage på EG. I arbejder med mediefag og skal lave en filmproduktion - I kan selv vælge om det skal være fakta eller fiktion.
Ligesom i pilotfilms-projektet er der:
- en præproduktionsfase (filmsynopsis og skudliste)
- en produktionsfase (filmoptagelser)
- en postproduktionsfase (redigering)
Så dette er sidste større filmprojekt inden eksamensproduktion!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Eksamensproduktionen
Fra midt marts og frem til start maj skal I lave eksamensproduktion:
- præproduktion (filmidé, filmsynopsis og skudliste)
- produktion (filmoptagelser)
- postproduktion (redigering af filmoptagelser)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Korte dokumentarfilm
Med udgangspunkt i Dorte Granild og Mette Wolfhagens bog "Shorts" (tekstuddrag) præsenteres eleverne for fakta-hovedgenren, faktakontrakten, autencitetsmarkører, dokumentargenren og kort for forskellige fortælleformer indenfor dokumentargenren - derunder den observerende og den poetiske fortælleform.
Filmisk materiale:
- "Svane Musikradio" (Anders Holst & Kim Frost, 2022) - træk af den observerende og den poetiske fortælleform)
- "EG - Et afsluttet kapitel" (Frederik Valentin, 2016) - der er tale om en
tidligere eksamensproduktion, der handler om elevens tre år på
Espergærde Gymnasium. Der er træk af den autoritative fortælleform og
den poetiske.
- "Alting har en begyndelse! (første syv minutter af den 21 min. lange dokumentarkortfilm, instrueret af Marie Limkilde: 2017). Den observerende og poetiske fortælleform.
- "Kvindefængslet" - episode 1 (DR 2024, tilrettelæggere Asger Mow, Maria Lyhne Høj Vejen og Simon Lereng Wilmont). Den observerende fortælleform.
. "Hotel 22" (Elizabeth Lo, 2015). Eleverne har lavet en prøveeksamen ud fra de første fire minutter af dokumentarkortfilmen. Den observerende fortælleform.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092592",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092592",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092592"
}