Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Kathrine Leth Jørnø
|
Hold
|
2024 ng/m (1m ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Samfund og ressourcer
Emner:
Introduktion til naturgeografi
Geografi som "syntesefag"
Fagets metoder
Forskellige typer modeller i naturgeografi
Rumlig skala
Tidsskala
Opdeling af Verden
HDI, BNP, i-lande og u-lande
Demografi
Befolkningsvækst
Blackers demografiske transitionsmodel
Befolkningspyramider
Forudsætninger for industrialisering
Erhvervstyper
Fourastiés diagram
Global fordeling af fødevarer, fødevareindtag i rige og fattige lande, vegetabilske vs animalske fødevarer og energi
Haber-Bosch processen og dennes indflydelse på fødevareforsyning, udvikling og befolkningsvækst
Materiale:
Naturgeografi - Vores Verden (1. udgave) s.314-319, s.302-306
Alverdens Geografi s.153-155
Haber-Bosch Artikel fra videnskab.dk (ca. 6 sider): (https://videnskab.dk/naturvidenskab/store-opdagelser-fikseringen-af-luftens-kvaelstof/)
Databaserede øvelser:
1. Bestemmelse af fase i Blackers demografiske transitionsmodel ud fra befolkningspyramider for udvalgte lande.
2. Erhvervsfordeling i udvalgte lande.
3. Miniprojekt om Haber-Bosch processen og udvikling. Analyse af udviklingen i HDI, BNP, erhvervsfordeling og demografi for Niger og Kina; diskuteret i forhold til indflydelsen fra Haber og Bosch' arbejde med at udvikle storskalaproduktion af ammoniak via Haber-Bosch processen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
2. Bæredygtighed og klimaændringer
Emner:
Bæredygtighed (økologisk, økonomisk og social bæredygtighed)
Verdensmålene
Bæreevne
Økologisk fodaftryk
Miljømæssige påvirkninger af atmosfæren, biosfæren, hydrosfæren og lithosfæren
Fortidens klima
Klimaforandringer, global opvarmning, temperaturstigninger, udledning af drivhusgasser, koncentration af CO_2 i atmosfæren over en længere tidsperiode, konsekvenser af klimaforandringer
Klimamodeller generelt (input, præcision og anvendelighed)
Drivhuseffekt, solindstråling, kortbølget stråling, langbølget stråling, indstråling, udstråling, strålingsbalancen
Drivhusgas og effekt af forskellige drivhusgasser
Albedo
Årsager til klimaændringer (naturlige og menneskeskabte)
Kulstofkredsløbet, kulstofreservoir, optag og afgivelse af kulstof fra organisk materiale, fotosyntese, respiration
Dannelse af kul og olie
Fluxe i kulstofkredsløbet, balancen mellem fluxe i kulstofkredsløbet
Menneskets indflydelse på kulstofkredsløbet
Kulstofpuljen i jorden
Skovens rolle ift kulstofkredsløbet, skovrydning, indflydelse af skovrydning (ifm etablering af landbrug) på kulstofkredsløbet og drivhuseffekten
Forskellige fødevarers klimaaftryk
Global opvarmning og klimaændringer, gennemsnitstemperatur og tidsskala
Konsekvenser af global opvamrning
Materialer:
Naturgeografi - Vores verden (1. udg.): s.16-19 (gennemgået), s.21-23, s.29-31 (gennemgået), s.241-243, s.295-297, s.298-299, s.308-311
DR horisont film om madspild:
https://www.youtube.com/watch?v=aKGjEndEhgg
https://www.youtube.com/watch?v=P2EZm4zbhi8 (undtagen interviewet)
Find jeres eget økologiske fodaftryk med http://www.footprintcalculator.org/
"Modul 3 - lektie - Uddrag fra Experimentarium om fortidens klima", Uddrag fra hjemmesiden: https://www.experimentarium.dk/klima/fortidens-klima/ (vedhæftet som materiale)
"Modul 3 - Uddrag fra Experimentarium om klimaforandringer og klimamodeller", Uddrag fra hjemmesiden: https://www.experimentarium.dk/klima/klimaforandringer-og-global-opvarmning (vedhæftet som materiale)
Hjemmeside om strålingsbalancen og albedo: https://www.arcgis.com/apps/Cascade/index.html?appid=65864664419f41e8a9c456668dc99ed4
Om variationer i kortbølget indstråling: https://www.dmi.dk/nyheder/2017/dranet-for-energi-sa-meget-stjaler-korte-dage-lav-sol-og-tunge-skyer/
Tekst: "Modul 6 - uddrag fra Kulstof i kredsløb", Uddrag fra Kulstof i kredsløb, s.22-25 (fra samlehæftet SKOV, klima og mennesker) (vedhæftet som materiale)
Film om kul og olie: https://www.youtube.com/watch?v=j9WRFqkhgus&feature=youtu.be
hjemmeside med interaktivt kulstofkredsløb nu og for 300 år siden:
http://d3tt741pwxqwm0.cloudfront.net/WGBH/pcep14/pcep14_int_co2cycle/index.html#s
Film: forsøg med testning af kuldioxids drivhuseffekt: https://www.youtube.com/watch?v=RSVPFaJSlEA
Film om drivhuseffekten: https://www.youtube.com/watch?v=NPXVKb-k2nU
Artikel "En tredje vej til et landbrug i balance med naturen", af Torben Chrintz, daværende videnschef i CONCITO, 2016 (https://concito.dk/concito-bloggen/tredje-vej-til-landbrug-balance-med-naturen)
Fra ourworldindata.org, data om fødevareproduktionens indflydelse på klimaet:
https://ourworldindata.org/uploads/2019/11/How-much-of-GHGs-come-from-food-768x777.png
https://ourworldindata.org/grapher/ghg-kcal-poore
https://ourworldindata.org/grapher/food-emissions-supply-chain
Figurer fra ourworldindata.org:
https://ourworldindata.org/grapher/annual-co2-emissions-per-country
https://ourworldindata.org/grapher/co-emissions-per-capita?time=2020
https://ourworldindata.org/grapher/real-gdp-per-capita-pwt?tab=map&time=1950
https://ourworldindata.org/grapher/cumulative-co-emissions
Databaseret arbejde / feltarbejde / forsøg:
1. Find jeres eget økologiske fodaftryk med http://www.footprintcalculator.org/ (modul 1)
2. Strålingsbalancen (modul 6)
3. Empiribaseret opgave. Undersøgelse af total CO_2 udledning, udledning per capita, akkumuleret udledning for udvalgte årstal, koblet til diskussion om forskellige landes ansvar ift klimaændringer. Undersøgt vha data tilgængeligt på ourworldindata.org. (modul 5)
Fra grundforløbet databaseret arbejde / feltarbejde / forsøg:
1. Olies migration i sand.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Miniprojekt om Haber-Bosch
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Vind, vand og vejr
Emner:
Hvorfor er det vigtigt for mennesker og samfundet at vide noget om vand og vejr
Atmosfærens opbygning
Lufttryk, varme og densitet
Termiske og dynamiske tryk, højtryk, lavtryk
Solindstråling og temperatur (globalt, lokalt, årstidsvariationer)
Coriolis-effekten
Den atmosfæriske cirkulation: én-celle modellen og 3-celle modellen
Nedbørsdannelse, dugpunktstemperaturen, absolut og relativ luftfugtighed, nedbørstyper
Hydrotermfigurer, klimazoner, plantebælter
Den atmosfæriske cirkulations indflydelse på nedbør og de forskellige klimazoners plantebælter
Hydrologi
Vandets kredsløb, fluxe og reservoirer, aktuel og potentiel fordampning, transpiration og evaporation, vandbalanceligningen
Regionale og globale forskelle i vandbalancen
Vandressourcer globalt og landbrugspotentialer
Forskellige afgrøders vandbehov
Materialer:
Naturgeografi - Vores verden: s.239-240, s.242-243, s.245-248, s.251-253, s.260-263, s.265-267, s.272-273
Naturgeografi C s.88-89
Demonstration af corioliseffekten: https://www.youtube.com/watch?v=dt_XJp77-mk
Film om 3-cellemodellen:
https://www.youtube.com/watch?v=xqM83_og1Fc
Film om Coriolis-effekten:
https://www.youtube.com/watch?v=7fd03fBRsuU
Film om skydannelse (og nedbørsdannelse): https://www.youtube.com/watch?v=q87Ekar3emA
Film med animation af varmfronter og koldfronter:
https://www.youtube.com/watch?v=huKYKykjcm0
Film fra MetOffice om den atmosfæriske cirkulations indflydelse på plantebælter: https://www.youtube.com/watch?v=xqM83_og1Fc&t=42s
Hydrotermfigurer fra hjemmesiden: https://www.galapagos.dk/default.php?file=0025
Forskellige afgrøders vandbehov (fra ourworldindata.org): https://ourworldindata.org/grapher/freshwater-withdrawals-per-1000kcal?country=Maize~Apples~Bananas~Barley~Citrus+Fruit~Groundnuts~Nuts~Potatoes~Tofu+%28soybeans%29~Wheat+%26+Rye~Tomatoes~Rice~Onions+%26+Leeks~Cane+Sugar~Coffee~Dark+Chocolate
Fællesforsøg:
1. Transpiration fra basilikumplanter og evaporation fra en vandoverflade i forskellige klimaer
2. Opvarmning og afkøling af luft i en plastikflaske samt dettes effekt på luftens volumen
Databaseret arbejde / feltarbejde / forsøg:
1. Undersøgelse af vandressourcer og landbrugspotentiale for 2 selvvalgte lokaliteter ud fra hydrotermfigurer på https://www.galapagos.dk/default.php?file=0025 (Modul 7 i forløbet)
Fra grundforløbet Databaseret arbejde / feltarbejde / forsøg:
1. Forsøg med termiske tryk (fyrfadslys i konvektionskammer)
2. Feltarbejde "En vindmølle i Espergærde"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport om strålingsbalancen
|
23-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Landskabets dannelse
Emner:
Geomorfologi
Erosion, transport, aflejring
Den geomorfologiske trekant (sammenhæng mellem materialer, processer, former og tid)
Per Smeds kort
Det aktualistiske princip
Landskabsdannende processer
Hvorfor er det vigtigt for mennesker og samfundet at vide noget om landskabets dannelse
glacialmorfologi
Dannelsen af det danske landskab i grove træk (fokus på sidste istid)
Istider og mellemistider
Gletcheren og gletcherbevægelse
De vigtigste isfremstød fra Weichselistiden
Erosion, transport og aflejring af sand og ler via hhv vand og is (en gletcher)
Weichsel-istidens indflydelse på Danmarks overfladesedimenter samt muligheden for at dyrke landbrug
Sedimenter, sand, ler, porestørrelse, porøsitet, permeabilitet og nedsivningshastighed
Jordbundens sammensætning og evnen til at tilbageholde næringsstoffer og vand til planter
Grundvand og grundvandsdannelse
Trusler for vandressourcer
Fluvialmorfologi
Vandføring
Vandløbets stadier
Faktorer der påvirker vandføringen i vandløb
Kort om forureningsspredning via vandløb
Kort om konflikter pga vandressourcer og floder
Kort om flodens fordeling af næringsstoffer
kort om indvinding af vandenergi fra floder
Materialer:
Naturgeografi – Vores verden (1. udg.): s.211-215, s.216-218
Film fra dr skole om Weichsel-istiden og gletchere:
https://www.dr.dk/skole/geografi/udskoling/isens-bevaegelse
"Modul 2 - Permeabilitet, porøsitet og grundvand", tekst delvis skrevet af Kathrine Leth Jørnø og delvist med uddrag fra "Naturgeografiportalen" og "NaturgeografiCgrundbogen (begge webeditions fra Systime) (vedhæftet som materiale på modulet i forløbet)
"Modul 4 - Trusler for vandressourcer" uddrag fra "Naturgeografi - Vores Verden" (webedition) (vedhæftet som materiale på modulet i forløbet)
"Modul 5 - Lektier - Uddrag fra Vores Verden_Overfladeafstrømning" uddrag fra "Naturgeografi - Vores Verden" (webedition) (vedhæftet som materiale på modulet i forløbet)
"Modul 5 - Uddrag fra Naturgeografi - Vores Verden_Fluvialmorfologi" uddrag fra "Naturgeografi - Vores Verden" (webedition) (vedhæftet som materiale på modulet i forløbet)
Databaseret arbejde / feltarbejde / forsøg:
1. Øvelse med tværprofil af Jylland i Google Earth (modul 2)
2. Nedsivning i jord (modul 3)
3. Vandføring i en å (modul 6)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vandressourcer for to lokaliteter
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Geologi
Emner:
Jordens opbygning
Alfred Wegener og Arthur Holmes, teorien om kontinentaldrift og den pladetektoniske model
Konvektion og forskellige pladegrænser, spredningszoner (konstruktive pladegrænser), subduktionszoner (destruktive pladegrænser) og bevarende pladegrænser
Den midtatlantiske højderyg
Oceanplader og kontinentalplader
Mineraler og bjergarter
Magmatiske bjergarter (vulkanske og plutoniske), metamorfe bjergarter, sedimentære bjergarter samt disse dannelse
Erosion, transport og aflejring, diagenese, opsmeltning, metamorfose, sedimentation, afkøling, hævning
Geologiske processer og det geologiske kredsløb
Jordskælv, seismiske bølger, p-bølger, s-bølger og overfladebølger
Pladegrænser og jordskælv
Pladegrænser og vulkaner (keglevulkaner og skjoldvulkaner)
Magmaens viskositet vs dannelsen af henholdsvis en keglevulkan og en skjoldvulkan
Ressourcer fra tektonisk aktivitet (landbrugsjord, råstoffer, termisk energi)
Anvendelser af geologiske råstoffer og ressourcer
Samfundsudvikling og udviklingen i anvendelse af geologiske råstoffer og ressourcer
Materialer:
Hjemmesiden https://www.nbvm.no/dk/plate_tect1_dk.html (afsnittene: "Den kontroversielle hypotese", "Fra hypotese til teori", "Drivkraften for pladetektonikken", "Konvergerende litosfæreplader", "Divergerende litosfæreplader", "Transforme forkastninger")
Naturgeografi – Vores verden: s.200-201
Animationer af de forskellige pladegrænser på hjemmesiden: https://www.nbvm.no/dk/plate_tect1_dk.html
Hjemmesiden https://www.nbvm.no/dk/rocks1_dk.html (afsnittene: "Indledning", "Hvad er en bjergart?", Magmatiske bjergarter", "sedimentære bjergarter", "Metamorfe bjergarter", "Bjergarternes kredsløb")
Hjemmesiden https://www.nbvm.no/dk/earthquakes_dk.html (afsnittene ”Hvad er jordskælv?” (kun de første 3 slides af dette afsnit) og ”Seismiske bølger”)
Hjemmesiden https://www.nbvm.no/dk/volcanoes_dk.html (afsnittene "Indledning", "Viskositet" (vi har ikke brugt slide 2-6 fra dette afsnit) og "Hvor har vi vulkanisme?" (indtil sliden om hot-spot vulkanisme, hot-spot vulkanisme er ikke gennemgået i forløbet))
Uddrag fra MiMas Faktaark om Sjældne jordarter
Fællesøvelse:
1. Mineraler, bjergarter og det geologiske kredsløb (modul 2)
2. P-bølger og s-bølger under et jordskælv (modul 4)
Databaseret arbejde / feltarbejde / forsøg:
1. Højdeprofiler for forskellige pladegrænser i Google Earth (modul 1)
2. Pladegrænser, vulkaner og jordskælv i Seismic Explorer (modul 1+4)
3. Modellering af tektonisk bevægelse i Tectonic Explorer (modul 1)
4. Miniprojekt om Sjældne jordarter (produktion, anvendelse og potentiale for fremtidig indvinding) (modul 5)
5. Ekskursion til Espergærde strand: de forskellige typer af bjergarter og deres placering i det geologiske kredsløb (modul 6)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport om nedsivningsøvelsen
|
27-04-2025
|
Vandføring i en å
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092594",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092594",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092594"
}