X - Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 ol/l - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Emil Langhoff Christensen, Lea Engelbrecht Lavtsen
Hold
2024 ol/l (
3l ol
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion
Titel 2
Det athenske demokrati
Titel 3
Den græske tragedie
Titel 4
Epos: Iliaden
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion
Introduktion til faget, kerneområder, tekster, mm. Også lidt om Athen som antik og moderne storby.
Indhold
Kernestof:
Kære 3l. Jeg glæder mig til at se jer - og møde de af jer, som jeg ikke kender endnu. Dette første modul skal vi bruge på at tale om, hvad oldtidskundskab er for et fag og hvad I kan forvente jer af faglige indsigter ;-) Mange hilsner Lea
Antikkens storbyer, Athen. DRKultur 2019 (60 min.)
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Det athenske demokrati
Vi skal beskæftige os med det antikke demokrati belyst gennem datidens tilhængere og kritikere. Vi vil undervejs beskæftige os med forholdet mellem den antikke og den moderne demokrati debat. Udgangspunktet er derfor den moderne demokrati diskussion.
Materiale:
Mogens Herman Hansen: Kilder til Demokratiet i Athen, NNF 2007
Andreasen & R. Poulsen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, Systime 2013
Romersk Antologi, Mus.Tus.Forlag 2006
Basistekster omfang i alt: 35 s.
Indhold
Kernestof:
Kilder til Demokratiet i Athen (jeres nye røde bog) s. 22-25 øverst.
Kilder til Demokratiet i Athen: "Athenernes statsforfatning" Indledning s. 22-25 + kildetekst s. 59-62 + 68-69.
Perikles gravtale.doc
Ingen ny lektie. Vi bruger modulet på at gennemgå Perikles' gravtale, som vi arbejdede med i forrige modul. Så hav arbejdsspørgsmålene fra gruppearbejdet sprg. 1-10 klar. Arbejdsspørgsmål til Perikles gravtale (2).docx
Kilder til Demokratiet i Athen s. 30-32 + 86-93
Vi arbejder med den sidste del af Perikles' gravtale, som vi ikke nåede i modulet onsdag d. 25.9. + Xenophons beskrivelse af Feltherreprocessen, som I arbejdede med i samme modul.
Kilder til Demokratiet i Athen s. 40-43 (indledning) + s. 108-116 (Uddrag af Platon: "Staten").
Supplerende stof:
Paideia s. 7-9. Læs om hvilken proces de antikke tekster har været igennem for at blive tilgængelige for os. Vi starter så småt op på vores demokrati forløb i dette modul.
På sporet af antikkens Grækenland kap 4 s. 1-7 Demokrati Antikkens Grækenland.pdf
Vi nåede ikke i sidste modul at kigge på jeres arbejdsspørgsmål til Jason Brennan artiklen, som I læste mandag d. 19.8. Hav gerne dem helt klar, hvis ikke I nåede det i modulet. Artiklen og arb.sprg. ligger i jeres demokrati mappe her i Lectio.
Kun oplyste folk bør stemme.docx
Paideia s. 72-73. Siderne er en tidslinje over de vigtigste faser i den peloponnesiske krig, som vi skal vide lidt om for at forstå den historiske kontekst til de næste kildetekster vi læser.
Paideia s. 101-109
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Den græske tragedie
Gennem læsning af Sofokles tragedie Antigone, skal vi arbejde med det antikke dramas oprindelse, udvikling og funktion. Vi vil l arbejde med væsentlige temaer i Antigone, hvor vi især vil lægge vægt modsætningerne imellem polis/oikos, guddommelige love/verdslige love, mand/kvinde. Vi vil analysere tragedien efter Aristoteles' principper for den gode tragedie. Vi skal perspektivere til Per Flys "Drabet".
Basistekst: Sofokles Antigone, v. Otto Foss, 1977 omfang ialt: 45 s.
Baggrundsstof: Paideia s. 101-112 + s. 115-116
Perspektiverende stof: Per Fly, "Drabet", 2005
Indhold
Kernestof:
Græsk Arkitektur s. 27-30 (Højklassisk tid) Sofokles: Antigone s. 13-25. Hovedstykket i dette tekstuddrag er "Kreons tiltrædelsestale" (vers 162-211). 1.Hvordan mener Kreon, at en god hersker bør være? 2. Hvilket forhold bør borgeren i en bystat have
Vers 162-210 Kreons tiltrædelsestale.docx
Hefaistos templet.docx Afsnit
Antigone s. 25-42.
Arbejdsspørgsmål til Antigone vers 324-634.docx
1. stasimon.docx
Antigone s. 43-54 (indtil Antigones replik).
Arbejdsspørgsmål til Antigone vers 630-765.docx
Parthenon templet arbejdspapir.docx Parthenon templet billeder.docx
Ingen ny lektie. Men husk både Antigone og Græsk arkitektur. Vi samler op på alt gruppearbejde fra de sidste to moduler. Så det skal I have klar. Både jeres arbejde til tragedien, men også de tre templer fra klassisk periode I har arbejdet med
Vi gennemgår arbejdsspørgsmålene til opgøret mellem Kreon og Haimon. Arbejdsspørgsmål til Antigone vers 630-765.docx
Antigone s. 54-67. Antigone går til klippehulen, hvor hun skal spærres inde og dø. Hun begræder sin skæbne - hvorfor synes hun den er hård?
Husk Græsk Arkitektur
Arbejdsspørgsmål til Antigone vers 768-1095.docx
Hav arbejdsspørgsmålene fra sidste modul klar Arbejdsspørgsmål til Antigone vers 768-1095.docx
Hvordan den gode tragedie er opbygget.docx
Ingen lektie.Vi ser film. Per Fly: "Drabet", som perspektivering til Antigone.
Vi afslutter vores dramaforløb.
Vi runder dramaforløbet af og starter op på Epos.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Epos: Iliaden
Med udgangspunkt i Iliaden skal vi beskæftige os med den græske episke digtning. Vi kommer til at beskæftige os med det homeriske spørgsmål, samt det homeriske kunstsprog. Vi vil især beskæftige os med heltebegrebet i Iliaden, samt undersøge centrale begreber som moira, areté, oikos, kléos, og timé. Vi vil sammenligne værket med et uddrag af Vergils "Aeniden", hvor vi også vil analysere hovedkarakteren Aeneas som helt. Videre vil vi undersøge heltebegrebet i det moderne samfund og perspektivere til det homeriske.
Materiale:
B. Andreasen og Jens Refslund Pedersen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, Systime 2013
Homers Iliade overs. at Otto Steen Due, 1999
Romersk Antologi, MuseumTusculanums Forlag 2006
Basis tekster omfang i alt: 46 ns.
Supplerende materiale: 32 ns.
Indhold
Kernestof:
Nøglebegreber hos Homer.docx
Vi fortsætter med Iliaden. Til sidste modul læste I 1. sang, vers 1-187. Genlæs gerne tekststykket, hvis det ikke står i hel frisk erindring. Derudover skal I læse videre i 1. sang vers 187-356.
Arbejdspapir til Iliaden 1 sang.docx
Erechteion templet arbejdspapir.docx
Vi samler op på 1. sang, som I arbejdede med i sidste modul. Hav derfor helt styr på arbejdsspørgsmålene Arbejdspapir til Iliaden 1 sang.docx
Iliaden 3 sang v 314-460 + 6 sang v 264-529.pdf Arbejdspapir til Iliaden 3 sang vers 314-460 og 6 sang vers 264-529.docx
Arbejdspapir til Iliaden 3 sang vers 314-460 og 6 sang vers 264-529.docx
HUSK "Iliaden" + Læs s. 37-39 + s. 45 i "Græsk arktiektur"
Arbejdspapir til Iliaden 18 sang vers 1-137 + 22 sang vers 90-365.docx
Augustustemplet i Nîmes.docx Analyse af antikke bygningsværker.docx
Dana og Katrine holder oplæg om Zeus, Cassandra og Laura om Apollon.
Læs Paideia s. 30-33 + 36-37 (indtil "Ovids forvandlinger) Læs/genlæs "Græsk arkitektur" s. 37-39 + s. 45
Aeniden 2. sang vers 589-804.pdf Arbejdspapir til Aeniden 2. sang vers 589-804.docx
Sidste modul læste I et uddrag af 2. sang af Vergils Aenide. Genlæs evt. her Aeniden 2. sang vers 589-804.pdf
Augustustemplet i Nîmes.docx
Græsk arkitektur s. 45-46 (første afsnit). Læs om Romersk tid - "Augustus templet i Nimes".
Supplerende stof:
Helte er ikke hvad helte har været.docx Læs artiklen om hvordan heltebegrebet har ændret sig igennem tiden. Overvej hvilke forskelle mellem det homeriske samfund og vores moderne samfund, der betyder noget for den måde, vi forstår den "ideelle helt".
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092604", "T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092604", "H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092604" }