Holdet 2024 ol/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Emil Langhoff Christensen, Lea Engelbrecht Lavtsen
Hold 2024 ol/l (3l ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Det athenske demokrati
Titel 3 Den græske tragedie
Titel 4 Epos: Iliaden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

Introduktion til faget, kerneområder, tekster, mm. Også lidt om Athen som antik og moderne storby.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det athenske demokrati

Vi skal beskæftige os med det antikke demokrati belyst gennem datidens tilhængere og kritikere. Vi vil undervejs beskæftige os med forholdet mellem den antikke og den moderne demokrati debat. Udgangspunktet er derfor den moderne demokrati diskussion.

Materiale:
Mogens Herman Hansen: Kilder til Demokratiet i Athen, NNF 2007
Andreasen & R. Poulsen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, Systime 2013
Romersk Antologi, Mus.Tus.Forlag 2006

Basistekster omfang i alt: 35 s.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den græske tragedie

Gennem læsning af Sofokles tragedie Antigone, skal vi arbejde med det antikke dramas oprindelse, udvikling og funktion. Vi vil l arbejde med væsentlige temaer i Antigone, hvor vi især vil lægge vægt modsætningerne imellem polis/oikos, guddommelige love/verdslige love, mand/kvinde. Vi vil analysere tragedien efter Aristoteles' principper for den gode tragedie. Vi skal perspektivere til Per Flys "Drabet".


Basistekst: Sofokles Antigone, v. Otto Foss, 1977 omfang ialt: 45 s.

Baggrundsstof: Paideia s. 101-112 + s. 115-116

Perspektiverende stof: Per Fly, "Drabet", 2005
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Epos: Iliaden

Med udgangspunkt i Iliaden skal vi beskæftige os med den græske episke digtning. Vi kommer til at beskæftige os med det homeriske spørgsmål, samt det homeriske kunstsprog. Vi vil især beskæftige os med heltebegrebet i Iliaden, samt undersøge centrale begreber som moira, areté, oikos, kléos, og timé. Vi vil sammenligne værket med et uddrag af Vergils "Aeniden", hvor vi også vil analysere hovedkarakteren Aeneas som helt. Videre vil vi undersøge heltebegrebet i det moderne samfund og perspektivere til det homeriske.

Materiale:
B. Andreasen og Jens Refslund Pedersen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, Systime 2013

Homers Iliade overs. at Otto Steen Due, 1999
Romersk Antologi, MuseumTusculanums Forlag 2006

Basis tekster omfang i alt: 46 ns.
Supplerende materiale: 32 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer