Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Kamille Launbjerg
|
Hold
|
2024 ol/m (3m ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kunsthistorie - Skulptur
Som forberedelse til studieturen arbejder vi med skulpturanalyse gennem en kort introduktion til generel periodisering af antik skulptur med fokus på at genkende og beskrive skulptur fra forskellige perioder i antikken og deres respektive inspiration og funktion. Forløbet repeteres løbende i forbindelse med andre forløb også.
Arkaisk skulptur:
Auxxerre-damen, 650 - 625fvt.
Moscophoros, 560 fvt
Dioskurene, ca. 580fvt
Anavyssos kouros ('Kroisos'), ca 530-520 fvt
Klassisk skulptur
Kritios-drengen, ca.490-480
Zeus/Poseidon fra Artemision ca. 460-450
Diskobolos, ca 450
Sandalbindende Nike, ca 410
Parthenons sydmetope, ca 440
Doryphoros (‘Spydbæreren’), Polykleitos fra Argos fra ca. 440 f.Kr.
Afrodite fra Knidos, ca 350
Hellenistisk skulptur:
Gigantomachi-frise, Pergamonalteret, 2.årh fvt
'Siddende bokser', 3. årh. f.Kr. eller ca. 80 f.Kr;
“Drunken Old Woman”, 3.-2. årh f.Kr.
‘Laokoongruppen’, fra 2. årh. f.Kr.
Romersk skulptur:
Tivoli-general, ca. 75-50 fvt.
Augustus 'Prima Porta', tidligt 1.årh evt.
Augustus 'Pontifex Maximus', ca. 12 fvt.
Marcus Aurelius-rytterstatue, ca. 164-166 evt.
Commodus som Herakles (buste), ca 190 evt.
Kolossalstatue af Konstantin den Store, (fragmenter); ca. 336 e.Kr
Perspektiv:
David, Michelangelo, 1501-1504
Venus de Milo with drawers, Dali, 1936
Kong Ødipus' Afsked med Sine Døtre, Rudolph Tegner, 1904
Baggrundsstof: Paideia s.45-53, 93-100, 129-136, 171-176
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skyld og Skæbne - Det Antikke Drama
Litterær læsning af Ødipus' kamp for at undgå sin skæbne, og at han i sin evige stræben efter at gøre det gode, ender med at møde sin egen - og slægtens - undergang. Hermed konsolideres det, at menneskets egen frie vilje er underlagt skæbnen og gudernes vilje.
Derudover er de grundlæggende begreber ate, hybris og nemesis brugt til at illustrere nogle af årsagsforklaringerne i fortællingen.
Faglige mål: Analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernetekst:
Sofokles ’Kong Ødipus’; Garff og Hjortsø, Gyldendal 1975
Herodot: "Kong Kroisos" fra Herodots Historie, 1.bog §29-34
Herodot: "Polykrates' Ring" fra Herodots Historie, 3.bog §38-44
Perspektiv: Woody Allen, 'Matchpoint' 2005
Baggrundsstof:
Paideia s. 101-111, 115-116
Aristoteles' dramateori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Styreformer i Antikken
Forløbet tager udgangspunkt i en nutidig problemstilling omkring nutidens demokrati med artiklen 'Kun oplyste folk bør stemme', og relaterer til aktuelle problemstillinger og debatter som valget af Trump i USA, klimapolitik osv..
Vi kigger på forskellige styreformer gennem Herodots forfatningsdebat og beskæftiger os med det athenske demokrati gennem Perikles' gravtale. I forlængelse af den nutidige kritik af demokratiet, ser vi på Platons demokratibegreb som det kommer til udtryk i hulebilledet.
Kernetekster:
Herodot: 'Forfatningsdebatten'. fra ’Kilder til demokratiet i Athen, NNF 2008.
Thykydid ’Perikles’ gravtale’ fra ’Kilder til demokratiet i Athen, NNF 2008.
Platon: ’Hulebilledet’ fra Mejer & Tortzen ’Kend dig selv’, Gyldendal 2000.
Perspektiv:
Abraham Lincoln Gettysbutg Adress, November 1863
Filosof: Uoplyste borgere bør ikke have stemmeret, Jason Brennan, Politiken, oktober 2016
The Matrix (første ca.35 min) (Wachowski & Wachowski, 1999)
Baggrundsstof:
Bekker-Nielsen: Demokrati
Paideia s. 148-154
BBC:" Sandheden om det athenske demokrati"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Græske Guder og Helte
Med udgangspunkt i de homeriske epers funktion og de centrale begreber som formelvers, patronymikon, epitet, sammenligninger etc. er fokus på det homeriske samfund med slægtens overlevelse, gudernes funktion, ry og rygte, ære, etc. Tematisk fokus er på homeriske helte, æresbegreber, slægtsforståelse og at kæmpe for noget, der er større end en selv.
Analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernetekst:
Iliaden: 1. sang; 3.sang v.1-145; 6. sang v.237-502; 22. sang
Perspektivtekst:
Friedrich Schiller: Hektors afsked (1780)
Baggrundsstof:
Paideia s. 11-30
Hjortsø: Græsk mytologi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvordan bliver jeg lykkelig?
Forløbets sigter efter at udforske begrebet ”lykke” i læsningen af udvalgte græske og især romerske forfattere og filosoffer. Forløbet har således til formål at kortlægge den antikke især hellenistiske forståelse af begrebet og sammenligne denne med den moderne europæiske samt at introducere romersk tid og litteratur.
Kernetekster:
Herodot: ’Kong Kroisos’
Epikur: Brevet til Menoikeus
Horats: Satire I, 6 (v 111-131); Satire II, 9 (vers 79-117)
Seneca: Uddrag af 'Om sjælefred'
Seneca: Brev 61
Perspektiv:
’Hvorfor alt fra erhvervsbosser til topatleter er begyndt at læse en 2000 år gammel filosofi? ”Det er et våben mod magtesløshed”’. Zetland 2020
Nik og Jay: ”En dag tilbage” (2004)
Baggrundsstof:
Paideia s. 159-166
Om stoicismen: https://www.youtube.com/watch?v=R9OCA6UFE-0
Om Epikur: https://www.youtube.com/watch?v=Kg_47J6sy3A
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092608",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092608",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092608"
}