Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Kamille Launbjerg
|
Hold
|
2022 re/f (3f re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro_Religionsfænomenologi
Introduktion til religionsfaget og dets centrale begreber.
Vi arbejder med at definere og karakterisere hvad religion kan være, ligesom vi arbejder med eksempler på skabelseberetninger, ritualer og overgangsriter fra hele verden for at få fagets centrale begreber på plads:
myte - ritual - hellig - profan - overgangritual - liminalitet - effikacitet - eskatologi - kosmologi
Rigveda, 90 (Purusha-hymnen)
Andamanerne, (Radcliffe-Brown 1948)
Nordisk skabelsesberetning (tegneserie, Folkekirkens Skoletjeneste)
Vikings (HBO) S1 Ep 2
Game of Thrones S1 Ep 6
BBC: Extraordinary Rituals ep.1
"Overgangsritualer" - Menneskets Enestestånde Ritualer 3:3 (DR2 2020)
Pubertetsrite, Majokulten hos Marind-animere (Paul Wirz, 1922-25)
Junker Pedersen et al., Grundbogen til Religion C (3.udg) s.311-321
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
ISLAM
Et studie af de centrale trosforestillinger i islam, herunder gudsbegreb, profeten Muhammed, tilblivelseshistorie, rituel praksis med mytisk forlæg, valfarten som overgangsritual. Herefter en religionssociologisk perspektivering til nutidig islam i dansk og global kontekst.
FAGLIGE MÅL:
Redegøre for væsentlige sider af islam
Formulere sig om væsentlige problemstillinger vedr. forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst Islam set i globalt perspektiv under inddragelse af dens europæiske og danske kontekst; i arbejdet indgår tekster fra Koranen samt nutidige tekster.
"Muhammad - The Last Prophet" (2002) (uddrag)
Sura 2, 4, 112
Muhammeds Første Åbenbaring (hadith)
Yusuf Estes: ”Lovprising af Muhammed” (islamtomorrow.com/muhammad)
BBC: Hajj - The Journey of a Lifetime (2006)
Konversionsberetninger ("Sine", "Emilie", "Victor" & "Belal")
Islam i global kontekst i dag (elevprojekt med underemner)
Junker Pedersen et al., Grundbogen til Religion C (3.udg.) 111-147 + 330-335 + 306-310
Forman, Jens: Islam og Muslimerne, systime (2011): side 11-12, 20-22, 25-27, 30-32, 41-43, 102-103
"Konvertitislam" i Østergaard, Kate: Danske Verdensreligioner - Islam (2006), kap .11 (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
introduktion til centrale trosforestillinger i kristendommen med særligt fokus på overgangen fra jødedom til kristendom, evangeliernes kristologier, kultrummet og ritualanalyse (katolicisme) og senmoderne kristendom i DK samt fundamentalistisk, zionistisk kristendom i USA.
FAGLIGE MÅL:
Karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale
Kristendommen set i globalt perspektiv, navnlig i dens europæiske og danske fremtræden; i arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, tekster fra nedslag i kristendommens historie samt nutidige tekster
Formulere sig om væsentlige problemstillinger vedr. forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst
Forsideillustration Chr III Bibel
Lukas Cranach "Lov og Nåde" (1529)
GT:
Esajas' bog 1,1-11 + 52,1-15 + 53,1-12
NT:
Mark 1,1-11 + 15,34 (Korsord)
Matt 1,1-16 + 5-7 (Bjergprædiken) + 13,24-30 (Ukrudtet og Hveden) + 25,31-40 (Verdensdommen)
Luk 10, 25-37 (Den Barmhjertige Samaritaner) + 15,11-32 (Den fortabte søn) + 18,9-14 (Farisæeren & Tolderen) + 23,46 (Korsord)
Johs 1,1-14 + 8,1-5 (Stening)+ 19,30 (Korsord)
Rom 5, 1-21
1Kor 15, 1-28
Gal 5, 1-12
DR: 5 Skarpe om Luther (2013)
Luthers 95 teser
"Et Sogns Søgen efter fordybelse" (kristeligt dagblad, 2006)
"Genfødt i Folkekirken" (Jyllandsposten, 2005)
DR: "I Guds Navn - USA versus DK" ep. 1 (2007)
"Venter på Dommedag" (dokumentar, Tonje Hessen Schei, Michael Rowley, 2023)
"Kristen zionisme - den hurtigst voksende kult i USA", Kristeligt Dagblad, 2004
Junker Pedersen et al., Grundbogen til Religon C (3.udg), s.65-99
Andersen, Birgit: Senmoderne Religiøsitet i Danmark (2009), s.7-15 (pdf)
Lindhardt, Sven: "Fundamentalismens forudsætninger i USA" (kap. 5 fra Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Fra en introduktion til buddhismens formative periode, centrale trosforestillinger/begreber og praksisformer arbejder vi med konvertitbuddhisme/vestlig buddhisme og dennes inspiration fra Zen-buddhismen, hvorefter vi sammenligner med viden om senmoderne religiøsitet.
Buddhalegenden
Benarestalen
Kong Milinda & Nagasena: Intet jeg - ingen sjæl
Om Tåben
Om Munken
Haukin: "Zazensangen"
Meditation (buddha.dk)
Nanna Hyldgaard Hansen: "Jeg vil gerne elske alle levende væsener lige højt" (tekst 1 i Grundbogen)
Pamela Logan: "Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse" (tekst 2 i Grundbogen)
”SÅDAN BLEV JEG Christian Stadil” (Berlingske 2012)
"De søgende vender sig mod østens spiritualitet" (religion.dk, 2008)
TV2: "Shaolin" ep 1 + 2 (uddrag) (2024)
DR2: De Omvendte, ep.2 (20109
Junker Pedersen et al., Grundbogen til Religion c (3.udg), s.183-200 + 204-207
Borup, Jørn, Zen - levende Japansk Buddhisme, s. 38-41, 44-46, 88-90 (pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nyere religiøse fællesskaber
Forløbet starter med et mindre gruppeprojekt med afsæt i viden om karisma, religiøse fællesskaber og typer af religiøse udøvere, hvor eleverne karakteriserer selvvalgte religiøse grupper gennem historien som enten sekt eller kult, deres medlemstyper og vurderer fællesskabets senmoderne appel.
Herfra sammenligner vi med Scientology, hvor vi arbejder med de centrale trosforestillinger og praksisformer som repetition af viden om myter, ritualer, senmoderne religiøsitet og religionssociologi generelt.
Materialer anvendt i forløbet:
www.scientology.dk - diverse beskrivelser og introvideoer (menneskets bestanddele, L Ron Hubbard, auditeringsprocessen)
"En præclears rapport"
"Lækkert Vidnesbyrd (Myten om Xenu)
Pigen han ikke kunne få. Interview med Petter
Politken & Third EAR: Robert og Thetanerne (ep.1)
Andersen, Birgit: "Scientology" fra Senmoderne Religiøsitet i DK (2009) (pdf)
"Karismatisk Ledelse" + "Religiøse Fællesskaber" i Junker Pedersen et al., Begrebsnøglen til religion, systime (2017)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092619",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092619",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092619"
}