Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Per Juul Larsen
|
Hold
|
2022 re/m (3m re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religionsfaget
Introduktion til fagets læreplan og fagets metode.
Præsentation af grundlovens paragraffer vedr. den danske folkekirke og tro.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sekularisering
En beskæftigelse med danskernes tro og forhold til kirken.
Der er sat fokus på den amerikanske sociolog Phil Zuckermans beskrivelse af danskernes tro og forhold til folkekirken og forskellen på en amerikansk- og en dansk opfattelse af kristendommens egenart og betydning i det moderne sekulariserede samfund.
Som indledning til emnet er læst Den danske Grundlovs paragraffer vedr. den danske folkekirke og tro.
Emnet skal læses som et supplement til de andre emner, og emnet optræder således ikke som et selvstændigt eksamens-emne.
Omfang: ca. 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendommen
En beskæftigelse med klassiske og repræsentative tekster til belysning af udviklingen fra den jødiske- til den kristne tro, fra Det gamle Testamentes lovreligion til Det nye Testamentes trosreligion.
Der er desuden arbejdet med med politiske og historiske forhold samt forskellen på den katolske- og den protestantiske tro.
Kristendommen
Tekster:
GT:
1. Mosebog kap. 1-3. (Skabelsesmyter og syndefald)
2. Mosebog kap. 3. (Moses' kaldelse ved den brændende tornebusk)
2. Mosebog kap. 19, kap. 20. (Moses og De 10 Bud)
2. Samuelsbog kap. 6 (Kong David fører pagtens ark ind i Jerusalem)
Salme 22 (”Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?”)
Esajas Bog kap. 1, kap. 11, kap. 52, vers 13 - kap. 53, vers 12
(Profet-beretning om det jødiske folks frafald, Messias komme,
og ”Herrens lidende tjener”)
NT:
Matthæus-evangeliet kap. 5-7.(Bjergprædikenen)
Matthæus-evangeliet kap. 22, vers 34-40, "Det største bud i Loven"
Markus-evangeliet kap. 1+2+3+4. (Jesu dåb, uddrivelse af onde ånder, helbredelser, indsættelsen af de 12 apostle, bespottelsen mod helligånden, lignelser om sædemanden og sennepsfrøet, stormen på søen)
Markus-evangeliet kap. 8, vers 27-34 (Peters bekendelse, Jesu` 1. lidelsesforudsigelse)
Markus-evangeliet kap. 14-16 (Påske-højtiden, indstiftelsen af nadveren, forhøret hos ypperstepræsten, forhøret hos Pilatus, Jesu` lidelse, død og opstandelse)
Apostlenes Gerninger kap. 8, 1-4 + kap. 9, 1-30 (Damaskus-oplevelsen)
Paulus` brev til romerne kap. 10 (Frelse ved tro)
Lukas-evangeliet kap. 10, vers 25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner).
Sammenstilling af tekster fra kristendommen og islam ang. loven og utugt mm.:
Matthæus-evangeliet kap. 22, vers 34-40 "Det største bud i Loven"
Johannes-evangeliet kap. 8, vers 1-11 "Kvinden grebet i ægteskabsbrud"
Lukas-evangeliet kap. 10, vers 25-37 "Lignelsen om den barmhjertige samaritaner".
Fra Al-Bukhari: Hadith-samling, udgivet af Esben Andreasen og Ellen Wulff, 2007, Systime:
"Kontraktlige forpligtelser" (hadith om utugt)
Fra Koranen oversat af Ellen Wulf, 2006, Vandkunsten, København:
Sura 24, 1-3 (om utugt)
Sura 24, 52-56 (om Gud, hans udsending og tro og gerninger)
Yderlige litteratur:
Martin Luther: Fortalen til Romerbrevet (i uddrag)
Johannes Møllehave: ”Den største af Jesu taler – Bjergprædikenen” fra ”Tro og Tegn” s. 116-117, Forlaget Sesam 1993.
Artikel fra Berlingske Tidende: 30.12.1999, Bitten Friis: ”Kirkekampen er ikke forbi”
Religion og kultur, kap. 8 "Kristendommen", s. 143-161, 166-172.
Omfang: ca. 59 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
En beskæftigelse med klassiske og repræsentative tekster.
Islam
Tekster og baggrundsstof fra Jens Forman: "Muslimernes Religion", Systime, 2006.
Området er læst dels som klasseundervisning og dels som gruppearbejde med efterfølgende elevoplæg med power-point præsentationer og klassediskussioner.
Kap. 1+2 er læst som introducerende klasseundervisning, og de efterfølgende emner med tekster er gennemarbejdet i grupper.
Introduktion til islam:
Kap. 1: Islams oprindelse s. 9-18,
Kap. 2: Troen, s. 19-29.
1. De 5 søjler: herunder trosbekendelsen, bønnen, fasten, almissen (s. 29-33, 97-103, 115-116)
Herunder følgende tekster:
Tekst 22: Renselse
Tekst 24: Fastevejledning
Tekst 31: Kristen vurdering af bønnen
2. De 5 søjler: herunder valfarten, hellig krig - af nogle kaldt den 6. søjle (s. 33-35, 105-106, 109-113)
Herunder følgende tekster:
Tekst 26: Foran Kabaen
Tekst 28: Jihad-former
Tekst 29: Osama bin Ladens krigserklæring
Tekst 30: Den sidste aften
3. Livsmønster: højtider, overgangsritualer, billeder, spiseregler, påklædning, kvindens stilling (s. 36-41, 141-142, 150-160)
Herunder følgende tekster:
Tekst 43: Koranen og Hadith om utugt
Tekst 47: Koranen om kvindens stilling
Tekst 49: Kvindens status i islam
Tekst 50: Ægteskab i Marokko
4. Tro: Gud, helgener, Muhammed (s. 57-61, 65-70)
Herunder følgende tekster:
Tekst 1: Koranen og Hadith
Tekst 2: Koranen om Guds storhed
Tekst 3: Guds egenskaber
Tekst 5: Koranen om Muhammeds autoritet
Tekst 6: Profetens himmelrejse
5. Muhammedtegningerne og islamisk demokrati (s. 72-75, 161-168)
Herunder følgende tekster om Muhammedtegningerne s. 72-75:
Tekst 9: Danmark på islams landkort (s. 72-74)
Tekst 10: Religiøs krænkelse og ytringsfrihed (s. 74-75)
Herunder følgende tekster om islamisk demokrati s. 161-171:
Tekst 51: Irans forfatning fra 1979
Tekst 52: Verdenserklæringen om Menneskerettigheder 1948
Tekst 53: Cairo deklarationen om menneskerettigheder i islam
6. Koranen, dommedag, forudbestemmelse, (s. 76-80, 83-85, 87-88)
Herunder følgende tekster:
Tekst 11: Koranen om Koranen
Tekst 12: Muslimsk koranforståelse
Tekst 13: Religionshistorisk koranforståelse
Tekst 15: Muslimsk Dommedagsforståelse
Tekst 17: Skæbne og frihed - vejledning
Sammenstilling af tekster fra kristendommen og islam ang. loven og utugt mm.:
Matthæus-evangeliet kap. 22, vers 34-40 "Det største bud i Loven"
Johannes-evangeliet kap. 8, vers 1-11 "Kvinden grebet i ægteskabsbrud"
Lukas-evangeliet kap. 10, vers 25-37 "Lignelsen om den barmhjertige samaritaner".
Fra Al-Bukhari: Hadith-samling, udgivet af Esben Andreasen og Ellen Wulff, 2007, Systime:
"Kontraktlige forpligtelser" (hadith om utugt)
Fra Koranen oversat af Ellen Wulf, 2006, Vandkunsten, København:
Sura 24, 1-3 (om utugt)
Sura 24, 52-56 (om Gud, hans udsending og tro og gerninger)
Omfang: ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhismen
En beskæftigelse med repræsentative og moderne kildemateriale til belysning af buddhismens egenart og udvikling. Herunder en beskæftigelse med den tibetanske buddhisme og Dalai Lama.
Tekster og baggrundsstof fra Lene Højholt: "Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme", Munksgaard, 1993.
"De tre virkelighedsdimensioner og symbolernes betydning", "Buddha" og "Buddhismens livssyn" s. 7-36:
inkl. følgende tekster:
tekst 1 (s. 12-14): Buddhalegenden,
tekst 2 (s. 32-33): Benarestalen,
herunder Livshjulet s. 27.
Om ”Buddhismen oprindelse og udbredelse”, s. 37-40.
s. 59-60 om klostrene
tekst 6: "En engelsk delegation besøger i 1934 Drepung"
s. 66-68 om templerne
Om boddhisattvaer og tulkuer:
tekst 13 s. 80-81: Almindelige menneskers liv i relation til tulku'ernes,
Om Dalai Lama:
s. 103-105 Kapitlet Dalai Lama i eksil i Indien og
tekst 21: "Dalai Lamas religiøse praksis".
Dokumentarfilm:
"Tibet - det skjulte rige"
Udgiver: dk4, 2013
"Anne klysner: På Herrens mark"
(et interview med en tandlæge-buddhist fra Varde)
https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM
Omfang: ca. 50 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Etik og aktiv dødshjælp
Emnet beskæftiger sig med forskellige filosofiske og etiske indgangsvinkler til at behandle problemstillinger vedr. aktiv dødshjælp. Desuden inddrages religiøse kilder.
Situationsetik, pligtetik og nytteetik
- 3 definitioner fra skriftet "Når hjernen er død", Sundhedsstyrelsen 1995
Ole Hartling: "Betænkelighed", T42 Fra Poul Storgaard Mikkelsen: "Den optimale behandling",
P.C. Jersild: "Er det en pligt at leve", T32 fra Poul Storgaard Mikkelsen: "Den optimale behandling".
Religiøse kilder vedr. aktiv dødshjælp:
”Aktiv dødshjælp er en dårlig ide” af Svend Guttormsen, 22. november 2004 01:06, religion.dk
”Aktiv dødshjælp er mord” af Aminah Tønnsen, 1. december 2003 13:31, religion.dk
”Hvordan forholder kristendommen sig til aktiv dødshjælp” af Tove Videbæk 19. februar 2014 00:01, religion.dk
”Israel indfører "indirekte" aktiv dødshjælp”, af Allan Sørensen - 13. december 2005 01:01, allan@kristeligt-dagblad.dk
Videoklip fra You Tube:
Ole Hartling: "Tanker om aktiv dødshjælp"
Pravina Sector vil have aktiv dødshjælp
Saras historie: "Derfor er jeg kritisk overfor aktiv dødshjælp"
Omfang: ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092623",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092623",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092623"
}