Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Sissel Turid Rimsø Sørensen, Thomas Hangård Rasmussen
|
Hold
|
2024 sa/c (1c sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Det danske politiske system
Tryk på forløbet for at se, hvad vi har arbejdet med i de enkelte moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Forskellige liv i Danmark
VI starter et nyt forløb - Forskellige liv i Danmark. Forløbet handler om det vi med et fint ord kalder 'social differentiering' i Danmark, dvs. forskelle mellem grupper i det danske samfund.
Vi lægger ud med LIVSFORMER. Livsformsanalysen er en måde at undersøge/analysere forskelle i det danske samfund. Livsformsanalysen bygger på den enkelte persons syn på samspillet mellem arbejde og fritid. Hvad prioriterer man højest - arbejde eller fritid?
Derefter skal du lære om livsstilsanalysen - en anden måde at undersøge/analysere forskelle i det danske samfund end livsformsanalysen. I livsstilsanalysen er fokus på personers værdier og hvordan de præger deres valg i livet (derunder forbrugsvalg).
Til sidst skal du lære om levevilkårs-analysen, hvor fokusset på den sociale differentiering i Danmark er rettet mod de sociale og økonomiske forskelle.
Spøgsmålet om ulighed er nøglen her, og centrale fagbegreber er her social mobilitet, negativ social arv og positiv social arv, samt uligheds-begrebet.
Grundbogen i forløbet er "Luk samfundet op", og læste sider fra bogen samt anvendt materiale i modulerne fremgår af lektierne i Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Ung i det senmoderne samfund
Omdrejningspunktet for forløbet er problemstillingen: Hvordan er det at være ung i det senmoderne samfund i Danmark med udstrakt frihed til at forme ens egen identitet?
Forløbet er primært et forløb med fokus på den samfundsfaglige disciplin: sociologi. I forløbet inddrages både kvalitative og kvantitative data (empiri).
Sociologiske begreber som socialisering, normer, sociale roller, identitet og identitetsdannelse, anerkendelsesbehov, samfundstyper (den traditionelle samfundstype og den senmoderne samfundstype) er centrale i dette forløb. I får mulighed for at anvende dem direkte på jeres samtid og den ungdomsgeneration, som I selv er en del af.
Aktuel empiri (data/statistik) inddrages i dette forløb, skal I kunne analysere ved at anvende faglig viden (begreber og teorier) til at forstå og kunne forklare unges muligheder og udfordringer i den senmoderne tid.
Central sociologisk teori i forløbet er henholdsvis Anthony Giddens, Thomas Ziehe, Erving Goffman og Hartmut Rosa, der giver forklaringer på, hvad der kendetegner og kan udfordre individer, ikke kun unge mennesker, i det senmoderne samfund. Pierre Bourdieus teori om social ulighed og begrebet social arv inddrages også, som led i at undersøge og diskutere om alle danske unge har lige adgang (frihed) til at danne eller forme deres identitet.
Grundbogen i forløbet er "Luk samfundet op", og de læste sider fra bogen samt anvendt materiale i modulerne fremgår af de enkelte moduler i Lectio.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering
- kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Velfærdsstaten i Danmark
I dette forløb introduceres eleverne til den danske, universelle velfærdsstat og de udfordringer, som den står over for. Som led heri præsenteres eleverne for Gösta Esping Andersens tre velfærdsmodeller, velfærdstrekanten.
Væsentlig viden i forløbet er viden om ideologier og de danske partiers fordelingspolitiske ståsted i forhold til synet på indretningen af den danske velfærdsstat.
I forløbet stiller vi overordnet set følgende tre spørgsmål:
1) Hvad kendertegner den danske velfærdsmodel? (redegørende)
2) Hvilke udfordringer står det danske velfærdssamfund over for? (undersøgende)
3) Er den danske velfærdsmodel under forandring mod andre velfærdsmodeller? (diskuterende)
Grundbog i forløbet er "Luk samfundet op", , og de læste sider fra bogen samt anvendt materiale i modulerne fremgår af de enkelte moduler i Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092628",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092628",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092628"
}