Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Anders Taarnborg Bartholdy
|
Hold
|
2024 Ng/4 (3g Ng4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
NG B Kystmorfologi
Arbejde med kystsikring og kystmorfologi, herunder opmåling af kystprofil bag en bølgebryder med aflevering om kystbeskyttelse.
Materiale brugt i undervisningen:
Bog:
Naturgeografi jorden og mennesket 2. udgave. side 128 - 139
PDF fra kystdirektoratet - Kystanalyse side 29-36 (Ligger på TEAMS)
Google earth øvelse - kystformer. Øvelsen ligger på TEAMS i dokumentet "Kystformer i google earth""
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering kystbeskyttelse bag en bølgebryder 2024
|
29-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kort forløb om vandstress i Europa
En stor del af holdet har været på studietur til Barcelona, og har i den forbindelse set på dæmninger og afsaltningsanlæg i forbindelse med ferskvandsforsyning til byen.
Som optakt til turen har hele holdet arbejdet med selvvalgte cases omkring vandstress forskellige steder i Sydeuropa.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Orkaner
I forløbet har vi arbejdet med orkaners dannelse, samt kørt et case-forløb hvor tidligere orkaners historik blev undersøgt.
Aflevering: Case omkring en bestemt orkans udvikling og skader
Materialer vi har arbejdet med
Bog:
Naturgeografi Jorden og Mennesket 2. udgave
side 164-167, side 147-150 øverst.
Hjemmesider:
https://www.tropicalstormrisk.com
https://www.nhc.noaa.gov
https://youtu.be/0RhiAnkm37E
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb omkring Stevns klint
Kort forløb om Stevnsklint afsluttet med ekskursion til klinten. Elevoplæg ved klinten med fokus på kridtet, fiskeleret, bryozokalken og istidens rolle i at hæve klinten op.
Efter ekskursionen har vi arbejdet med kulstofkredsløbet og olieindvinding fra lag af kridt/kalk.
Vi har også lavet eksperimentelt arbejde ved at måle porøsiteten af kridtprøver hjemtaget fra Stevns klint, samt kigget på bryozokalk i mikroskob.
Materialer brugt i forløbet
Bog:
Naturgeografi jorden og mennesket
side 50-51
side 172-174 kulstofkredsløbet og tilbagekoblinger
PDF: Geoviden nr 3 2014 "STEVNS KLINT - ny dansk verdensarv" (ligger på TEAMS)
(ligger på TEAMS)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport Indvinding af olie fra kalk
|
01-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb om vejr, klima og klimaforandringer
Forløbet har fokuseret på: Vejrforudsigelse herunder fokus på nedbørsdannelse, Strålingsbalancen, Naturlige og kunstige klimaforandringer, tørke på Afrikas horn, Klimamodeller og fremtidens klima samt El Niño (ENSO) og NAO-indekset.
Eleverne har lavet følgende skriftligt:
Øvelse til at bestemme luftens fugtighed
Videoaflevering med vejrudsigter, og jetstrømmens dannelse
Rapport omkring Strålingsbalancen
Materialer brugt i undervisningen:
Bog:
Naturgeografi jorden o mennesket 2. udgave
Side: 146-149, 150-154, 160-161, 167-168, 174-177, 191-195
Geografihåndbogen 4. udgave
Side 191-206 og 214-225 udleveret som PDF og findes på TEAMS i klimatologimappen
Geodetektiven side 179-189
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vejrudsigt aflevering
|
22-01-2025
|
Strålingsbalancen og Klimaet
|
10-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Geologi
Forløb har fokuseret på følgende:
Pladetektonik, jordskælv, Tsunamier, og Bjergarter.
Materialer brugt i forløbet:
Bog:
Naturgeografi jorden og mennesket 2. udgave:
Side 63 -97
Geodetektiven 1. udgave:
side 107-114
Hjemmesider:
Webgeology - bjergarter: https://www.nbvm.no/dk/rocks1_dk.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fællesoplæg om sand og beton
Oplæg fra DTU og efterfælgende undervisning om sand som begrænset ressource, og aske som muligt alternativ
Præsentationen blev holdt ved følgende PDF:
Substitution af sand i beton_Espergærde.pdf
PDF'en ligger på modulet her i lectio, samt i TEAMS mappen under "generelt" og "filer"
Oplægsteksten til arrangementet lyder som følger:
Vi er ved at løbe tør for sand i Danmark, af den type og kvalitet der kan bruges i beton. På samme tid produceres der en masse aske ved forbrænding af træ, som lige nu kan bruges til byggemateriale eller jordforbedring som man ofte ser med aske fra kraftværkerne. Nu har vi fundet en bestemt type aske som potentielt kan slå to fluer med et smæk, ved at anvende det som erstatning for naturligt sand, som man dermed ikke behøver suge op fra havbunden eller grave op fra en grusgrav. Ydermere skal materialet transporteres kortere afstande end sand der importeres fra forskellige landsdele, eller sågar fra udlandet.
Det skal derfor undersøges hvilken effekt det har på betons holdbarhed og styrke, og hvor det eventuelt kan finde vej til anvendelse ude i beton industrien.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
2 Workshops om bæredygtig bolig og klimasikring
2 Workshops afholdt af elever fra AAU
1) Skab en bæredygtig bolig
2) Klima og klimasikring
Her arbejde eleverne blandt andet med lokale oversvømmelsesløsninger, såkaldte LAR løsninger, og undersøgte hvordan man kan nedbringe sit klimaaftryk ved for eksempel at energioptimere sin bolig.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hydrologi, floder og geomorfologi
Forløbet har haft særlig fokus på: Det fluviale landskab, Naturgenopretning, grundvand og grundvandsforurening og vandets kredsløb. Vi har også beskæftiget os med det danske landskab, herunder istider, og landskaber skabt efter sidste istid.
Eleverne har målt vandføring i Nivå og Usserød Å, samt været på ekskursion langs Usserød Å med fokus på naturgenopretning, og problematikker med oversvømmelser som følge af genslyngning. Fulgt op af rapportaflevering om emnet.
Der ud over har vi været på en geomorfologisk ekskursion rundt i nordsjælland, og set på dødislandskaber, randmoræner, tunneldale, åsbakker og stenalderhavets kystklinter.
Materialer brugt i undervisningen
bog:
Naturgeografi jorden og mennesket 2. udgave
side 103-128
Side 200-207
Per smeds kort for Sjælland - ligger på TEAMS under Hydrologi og Geomorfologi
PDF:
Uddrag Nærringsstoffer Arealanvendelse og Naturgenopretning miljøministeriet 1997 (8 sider). findes på TEAMS
Hjemmesider
https://youtu.be/FpZVVEjFhv0
https://youtu.be/3IXUF9n16nA
https://miljoegis.mim.dk/cbkort?&profile=miljoegis-klimatilpasningsplaner
Video
Når vandet kommer - ligger på TEAMS i Hydrologimappen. Filformatet er .ts, og det kan afspilles med afspilleren vlc-player. Den kan hentes ned gratis fra nettet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vandføring i Nivåen
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092764",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092764",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921092764"
}