X - Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Karen Marie Søndergaard Jørgensen, Mikkel Zacho Storm
Hold
2024 ks/q (
1q ks
,
1q ks Hi
,
1q ks re
,
1q ks sa
,
2q ks
,
2q ks Hi
,
2q ks re
,
2q ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1 Vikingetiden (HIS særfagligt)
Titel 2
2 Dansk kolonihistorie (HIS særfagligt)
Titel 3
3 Nazismens historie (HIS særfagligt)
Titel 4
Køn & ligestilling (sa særfagligt)
Titel 5
Islam (REL - særfagligt)
Titel 6
KS1 re: Det gode samfund (Kristendom
Titel 7
Det gode samfund (KS1-forløb) (sa)
Titel 8
4 KS1: Det gode samfund (HIS)
Titel 9
Økonomi og metode
Titel 10
5 Kampe for ligestilling (HIS - særfagligt)
Titel 11
Etik (REL - særfagligt)
Titel 12
KS2 sa
Titel 13
6 KS2: Kinas nyere historie (HIS)
Titel 14
KS2 Religion i Kina
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1 Vikingetiden (HIS særfagligt)
Vikingetiden indtager en central plads i Danmarkshistorien. Men blandt arkæologer og historikere er der faktisk ikke enighed om, hvornår vikingetiden begynder, eller hvornår den slutter. Man kan endda spørge, om det overhovedet er berettiget at tale om en vikingetid som en bestemt tidsperiode. Forløbet undersøger hvornår danske historikere begynder at interessere sig for vikinger - og deraf hvornår vikingen opstår. Forløbet diskutere desuden betydningen af vikingerne for den danske selvforståelse, herunder forskellige typer af historiebrug. Desuden ser vi på historien som menneskeskabt og mennesker som produkt af historien.
Indhold
Kernestof:
I skal fotograferes kl. ca. 14.20 i modulet. Jeg henter jer i klassen. Billedet skal bruges til jeres studiekort og til Lectio, så jeres lærer lettere kan lære jeres navne udenad. Vh Niels
Studietur til Berlin_Første orientering_august 2024.docx
Skærmbillede 2024-09-02 125359.png
Danmarks historie. Mellem erindring og glemsel; sider: 28-30, 32-34, 56
Iversen, Kristian og Ulla Nedergaard Pedersen: Danmarks historie. Mellem Erindring og glemsel . 2. udgave.
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
2 Livet i vikingetiden.pptx
Vikingetiden - Mennesker og samfund.pdf
Hvad troede vikingerne på - arbejdsark.docx
Kilde - Harald Blåtand og Poppo.docx
Nordisk religion.pdf
DRTV - Gåden om Danmarks første konge: Den plyndrede grav
Forskellige teorier om ringborgene.pdf
5 Haralds ringborge.pptx
Danske vikingeborge
Tre kilder til vikinger og omverdenen.docx
Kapitel 6 Fra høvdingesamfund til centralisering.pdf
Fælles powerpoint
Kap 7 - Vikingerne alle vegne.pdf
Vikingemarked på Ribe VikingeCenter
Kilde 2, s. 56.pdf
Rasmussen - Higher Ground - Denmark - LIVE - Grand Final - Eurovision 2018
Uddrag af kapitel 1 -- Vikingetiden bliver til i 1800-tallet.pdf
Lav din egen jeopardy
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2 Dansk kolonihistorie (HIS særfagligt)
Forløbet undersøger dansk kolonihistorie med fokus på slavehandlen og De dansk vestindiske øer. Forløbet dykker ned i hvordan trekantshandlen fungerede, samt hvorfor slavehandlen og siden slaveriet blev afskaffet. Desuden perspektiveres der til en anden dansk koloni: Grønland, hvorved både grønlandske historie undersøges samt diverse skandale sager i nyere tid. Afslutningsvis reflekteres der over de danske undskyldning til nogle grønlændere og det diskuteres, hvorvidt Danmark bør sige undskyld for slaveriet i Vestindien.
Faglige mål:
”formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes/kursisternes egen tid”
”reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende”
”anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie”
Kernestof:
”hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag”
”forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne”
”kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie”
”historiebrug og -formidling”
”nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer”
”demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv”
”globalisering”
Indhold
Kernestof:
Tag til Vestindien
Podcast: Tropekolonierne
2 Hvorfor kolonisering.pptx
DRTV - Slavenation Danmark
Danmarks historie. Mellem erindring og glemsel; sider: 65-75
Iversen, Kristian og Ulla Nedergaard Pedersen: Danmarks historie. Mellem Erindring og glemsel . 2. udgave.
5 og 6 Overfart og Oprør.pdf
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Powerpoint: Overfart og oprør.pptx
Begrebskort - racisme.docx
4 Livet på tropeøerne.pptx
Kapitel 6 og 7- Salget af slaver.pdf
Uddrag af kapitel 8 - Ophævelsen af slavehandlen.docx
5 Ophævelsen af slavehandlen.pptx
Klip fra Viften
Klip med Frederikke Aspöck
Analyse af Viften .docx
Kilder - For og imod et salg af øerne.docx
Pressemateriale til Viften.pdf
Politikens Hus, hvor avisen Politiken holder til, havde i.pdf
Læs den vedhæftede tekst og svar samtidig på de otte spørgsmål herunder. Skriv dine svar i Elevfeedback: Den tidlige kolonisering i Grønland.pdf (20 min).
Dansk kolonisering i Grønland.pdf
Kilder til historiografisk analyse, Grønland.docx
Læs og svar på spørgsmålene herunder: Modernisering og selvstyre i Grønland.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3 Nazismens historie (HIS særfagligt)
Forløbet undersøger ideologiernes kamp i det 20. århundrede med fokus på Tysklands historie og nazismen. Som en del af forløbet tager vi på studietur til Berlin.
Kernestof:
”Holocaust og andre folkedrab”
”Ideologiernes kamp i det 20. århundrede”
”Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv”
”Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv”
”Historiefaglige metoder”
Indhold
Kernestof:
Øvelse, Kortlægning af det politiske landskab.docx
Læs s. 15-18 i bogen "Tyskerne og Nazismen", som I fik inden jul. I skal læse fra "1.1 Arven fra Første Verdenskrig" og svare på spørgsmålene herunder:
Læs i Tyskerne og Nazismen: side 44-46 +48 (indtil linje 20). Skriv svarene i Elevfeedback.
Opgave til Hitlers brutale inderkreds.docx
Ingen lektie - husk at have bogen med
Links til folkedrab.dk
Klik på de to links herunder og brug siderne til at finde svar på spørgsmålene:
Stantons 10 stadier.docx
Link til powerpoint om Stantons 10 stadier.
Læs side 114-118 i "Tyskerne og Nazismen" - I skal kun læse selve teksten, ikke billedteksterne. Svar på spørgsmålene herunder: skriv jeres svar ned
Tyskerne og Nazismen; sider: 88-92
Meier, Jeppe Bæk og Rasmus Thestrup Østergaard: Tyskerne og Nazismen, Columbus (2021).
Spørgsmål til lektien
OL i Berlin 1936 - Forførelsens triumf
Andet link, til samme podcast.
OL Opgave 1 - Forførelsen .docx
OL Opgave 2 - Skønmaleriet.docx
Analysemodel - Fotografi.docx
Vores århundrede - Herrefolket
Statons 10 stadier
Hvilke holocaust-kilder er troværdige.docx
En kort film om kildekritik fra Rigsarkivet
Opgave om Holocaust-benægtelse
Læs s. 159-160 i "Tyskerne og Nazismen". Svar på de fire spørgsmål herunder - skriv dine svar i elevfeedback. Husk også at have bogen med til modulet.
Opgave - Det ikoniske billede af Conrad Schmanns.docx
HISTORIEOPGAVE 1Q.docx
Ikonisk foto fylder år
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave: Nazisme og forfølgelse i DK
07-03-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Køn & ligestilling (sa særfagligt)
Indhold:
- Socialisering, normer, familityper, Giddens, horisontal- og vertikal kønsarbejdsdeling, Bourdieu, lighed,
Materiale:
- Studstrup et al. (2022) Køn og ligestilling, Columbus, s. 8-10, 14-15, 17-35 74-85
- BBC Stories: ”Girl toys vs boy toys: The experiment” (YouTube)
-
Luksamfundetop.dk
: kap. 1, ”partifilm om ligestilling” (forlaget Columbus) (O & Ø)
- Deadline ( 16.01.2024 ) -
mitCFU.dk
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
Storr-Hansen, Ditlevsen & Studstrup: Køn og ligestilling; sider: 14-15, 17-19, 24-35, 74-80
Arb.spg. om familie, normer og kønsroller - bogen s. 14-24.docx
Mini-oplæg
Afsnit
Arbejdsspørgsmål
Altinget 8.8.2022 - Drenge med dårlige karakterer er ofre for deres egen slacker-mentalitet - forkortet.docx
Dagens pensum i OCR-scannet pdf-format, da flere sider ikke findes i NOTA-udgaven:- Storr-Hansen, Ditlevsen & Studstrup (2022) Køn og ligestilling, s. 8-10.pdf - Storr-Hansen, Ditlevsen & Studstrup (2022) Køn og ligestilling, s. 74-85.pdf
Gå på mit.cfu og se Deadline-afsnittet der er booket til jer.
Dagens pensum i OCR-scannet pdf-format, da flere sider ikke findes i NOTA-udgaven:- Storr-Hansen, Ditlevsen & Studstrup (2022) Køn og ligestilling, s. 8-10.pdf - Storr-Hansen, Ditlevsen & Studstrup (2022) Køn og ligestilling, s. 74-85.pdf
Lektien i OCR-scannet pdf-format:- Storr-Hansen, Ditlevsen & Studstrup (2022) Køn og ligestilling, s. 30-35.pdf
Vi repeterer forløbet, så inden i dag skal I have samlet jeres noter og danne jer et overblik over vores forløb om køn og ligestilling.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Islam (REL - særfagligt)
Vi arbejder med islam i den formative periode, de centrale tekster og trosforestillinger, sunni/shia og ritualer og sharia-begrebet. Desuden undersøger vi islam aktuelt ved at se på muslimer i europæisk og dansk kontekst.
Nøgleord: Koran, sunna, hadith, profeten Muhammed, De fem søjler, fundamentalisme, traditionalisme, modernisme, sekularisme, sharia, integration, tildækning.
Indhold
Kernestof:
1 introduktion til islam.pptx
Klipsamling om Islam i Danmark.docx
Grundbogen til religion c; sider: 92, 98-102, 104-105, 108-109, 113-114, 116-118
Madsen, Lene M.fl., Grundbogen til religion c, Systime, 2. udgave
Islambegreber.docx
Islam introduktion
Muhammeds åbenbaringer.pdf
Analyse af hadj.docx
Tag religionsbogen med!
Tidslinje-opgave
Helvedes homo – en muslim springer ud
Tiden | Giver 20 procent magt? Hej mor-svindel og migranter i håndjern | DR LYD
Koranen om beklædning.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
KS1 re: Det gode samfund (Kristendom
Forløbet er en del af KS1: Det gode samfundet. Forløbet undersøger derfor sammen med de andre fag, hvad der udgør det gode samfund. Religion undersøger hvilken rolle kristendommen spiller og hvordan kristne værdier påvirker det danske samfund.
Kernefagligt handler forløbet om kristendom fra den formative periode til verdensreligion i sine forskellige udtryk og trosretninger. Desuden undersøges den danske folkekirkes historie, og hvordan man er kristen i dagens Danmark.
Nøgleord: Jesu to naturer, næstekærlighed, menneskesyn, kristendommens hovedretninger, reformationen og Luther, Grundtvigianisme og indre mission, Den danske folkekirke.
Indhold
Kernestof:
Undersøgelse af Jesus.docx
2 Hvad tror de kristne på.pptx
HUSK BOGEN! Den RØDE religionsbog! Hvis man ikke har bogen med er det 50% fravær!
Grundbogen til religion c; sider: 56-57, 60-65, 70-72, 76-79
Madsen, Lene M.fl., Grundbogen til religion c, Systime, 2. udgave
Guide: Gå på opdagelse i kirkens rum
Fælles powerpoint: Mørdrup kirke
De unge præster afsnit 1
Spørgsmål de unge præter KM.docx
Alt du skal vide om den kristne påske
Spørgsmål til Alt du skal vide om den kristne påske.docx
Lukasevangeliet, kap 10, 25-37.docx
Opgave - Den barmhjertige samaritaner.docx
7 Katolicisme og protestantisme.pptx
Luther-opgave.docx
Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der?
Husk at tage den røde religionsbog med.
To aktuelle fortolkninger af næstekærlighedsbuddet.docx
8 Kristendom og velfærdsstaten.pptx
Flere sider af KS. Velfærdsstaten; sider: 130-132
I skal have 2 bøger med. Tag BÅDE Flere sider af KS og Grundbogen til religion c med.
image.png
Opsamling - Vigtige begreber.docx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Det gode samfund (KS1-forløb) (sa)
Indhold
Kernestof:
Læs Luk samfundet op! - s. 100-106.pdf Bogen Luk samfundet op!. 4. udgave, findes også i NOTA. Læsefokus er lektien, der skal uploades på elevfeedback.
Upload på elevfeedback de tre klassiske ideologiers syn på:1. Mennesket 2. Samfundet 3. Statens rolle
Luk samfundet op! - s. 107-110.pdf
Se 1. modul
Husk noget at lytte med da I skal læse nogle sider i modulet.
Ideologiske forgreninger og partier.docx
Besvar "Tænk selv"-spørgsmålet på s. 84. Inddrag de tre klassiske ideologier fra i torsdags.Skriv i 5-10 minutter og upload på elevfeedback.
Flere sider af KS. Velfærdsstaten; sider: 84-86, 93-101
Arbejdsspørgsmål (s. 84-90)
Grupper
Medbring vores tidligere samfundsfags-bog, "Køn og ligestilling". Den skal afleveres.
Gå ind på Hvem er klasserne? | klassesamfund.dk og skriv på elevfeedback et par informationer om klasserne i Danmark (arbejdstid: 5 min.)
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=6AWN99VLUP95
Gruppearbejde
Ingen lektier
image.png
Ulighed og levekår III.pptx
Dialogcirkel - tekster.docx
Brug 10 minutter på 'tænk-selv'-spørgsmålet og upload på elevfeedback.
Dialogcirkel
Dialogcirkel - tekster - 8.4.2025.docx
Grupper til fremtidsværksted
Til brug i modulet om lovgivningsprocessen
Se Youtube-video:
Stop videoen undervejs og beskriv kort hvordan en lov bliver til. Upload på elevfeedback.
Tur 1-3
Husk KS-bogen!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
4 KS1: Det gode samfund (HIS)
Forløbet undersøger hvad det gode samfund er. I historie kigger vi på nogle af grundstenene i udviklingen af den danske velfærdsstat herunder: - Overgangen til demokrati, arbejderbevægelsen, Ideologier i sin historiske form, reform/revolution, septemberforliget, socialdemokratiet og demokratisk liberalisme, værdigt/uværdigt trængende kanslergadeforliget og socialreformen af 1933.
Indhold
Kernestof:
Partiernes historie: Partiernes historie
Billeder, ungdom 70erne 80erne.docx
Nyt forløb: ingen lektie
Quiz: Slaget på fælleden
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Læs s. 6-9 i Flere sider af KS. Velfærdsstaten. Svar også på spørgsmålene og sæt dine svar i Elevfeedback
Opgave ude, arbejderbevægelsen.docx
Kildeanalyse, Maalet er fuldt.docx
Se resten af Historien om Danmark, afsnit 8 (fra ca. minut 35): DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Husk at have bogen med (Flere sider af KS: Velfærdsstaten)
Septemberforliget.docx
Læs Christensens erindringer: Christian Christensen om fattigdom i 1880erne.docx . Tænk også over de tre spørgsmål nedenunder - du kan evt. skrive noter ned.
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati
Regeringer siden 1848
5 Kanslergadeforliget.pptx
Statsminister Mette Frederiksens tale ved Folketingets åbning 2022.docx
Danmarks Kommunistisk Parti - Program og Love, 1921.docx
Gimleprogrammet, 6.-8. juni 1876.docx
Flere sider af KS. Velfærdsstaten; sider: 19-28
Spørgsmål til lektien - skriv dine svar i Elevfeedback
Læs s. 38-40 i Flere sider af KS: Velfærdsstaten. Skriv også svar på spørgsmålene herunder i Elevfeedback:
Poul Møller, Velfærdsstaten sløver modstandskraften.docx
Læs s. 44-46 i Flere sider af KS: Velfærdsstaten
Intro til KS1.pptx
Kom i gang med SYNOPSIS.docx
KS1 - 1q - det gode samfund.docx
image.png
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Økonomi og metode
Formål og indhold:
Formålet med forløbet er introducere eleverne til grundlæggende økonomiske begreber, modeller og teorier. Det økonomi-ske kredsløb fungerer som rammen om de første 4 moduler, hvor eleverne bl.a. arbejder med økonomiske mål og økono-misk styring i relation til det økonomiske kredsløb.
Herefter opnår eleverne en grundlæggende forståelse for kvantitativ og kvalitativ metode, og eleverne arbejder derudover med metoderne i praksis. Dette sker i sidste modul og afsluttes med en diskussion af typen af resultater, der kommer ud af de forskellige metodetilgange/dataformer.
Faglige mål:
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale.
- gennemførelse af en empirisk undersøgelse, herunder empiriindsamling
Kernestof:
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
- kvantitativ og kvalitativ metode.
- Finanspolitik, pengepolitik, strukturpolitik
Pensum:
- Brøndum og Hansen (2021) Luk samfundet op! 4. udgave, Columbus, s. 25-28, 171-185, 189-192
- Video om markedet: ’Hvordan fungerer markedet?’
- Video om det økonomiske kredsløb: ’Hvad går det økonomiske kredsløb ud på?’
Indhold
Kernestof:
Taget fra: https://luksamfundetop.dk/kapitel-8/figurer
Ingen lektier
Luk samfundet op! s. 179-185
Luk samfundet op!, s. 189-192
image.png
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
5 Kampe for ligestilling (HIS - særfagligt)
Indhold
Kernestof:
Kampe for ligestilling s 9-10.pdf
Vi indleder et nyt forløb. Ingen lektie
Historien om Danmark, afsnit 8
Kampe for ligestilling; sider: 51-63, 67-70, 125-128
Nielsen, Denise Lindergaard og Elisabeth Lollike Ørsted: Kampe for ligestilling. Køn og seksualitet i et historisk perspektiv. Columbus, 2021.
Ingen lektie
3 Arbejderbevægelsen.pptx
Kampe for ligestilling s 56-60.pdf
Kilde - Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder, 1888.docx
Kilde - Johanne Meyer - Kvindens politiske Valgret og Valgbarhed 1888.docx
4 Førstebølgefeminisme.pptx
5 Førstebølgefeminisme II.pptx
Kampe for ligestilling, kap 2 og kap 4.pdf
6 Redegørelser for sædelighedsfejden.pptx
Vi skal arbejde videre med jeres redegørelser fra i fredags. Hvis I ikke har sendt den til mig, SKAL I gøre det. Jeg har modtaget 4 stk.
Kampe for ligestilling, kap 4 s 111-125.pdf
7 Andenbølgefeminismen.pptx
Skriv jeres noter i dette dokument
Ingen lektie, vi læser i modulet.
Kilde - Folketingsdebat vedrørende svangerskabsafbrydelse 1972.docx
8 Rødstrømperne.pptx
Socialdemokratiets valgplakater og køn.docx
9 Rødstrømperne forsat.pptx
Vi arbejder videre med analyserne og rødstrømperne. Ingen lektie.
1 God tone i alle livsforhold 1883.pdf
2 Læserbrev i Socialisten samt reaktioner-ne på læserbrevet.docx
3 Elisabeth Grundtvig - Nutidens sædelige Lighedskrav 1887.docx
4 Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder, 1888.pdf
4 Fredrik Bajer i Folketinget, 4. februar 1888.docx
5 Antal Skilsmisser 1900-1990.pdf
5 Rødstrømpen og parforholdet - Ninon Schloss.docx
10 Har mændene noget at kæmpe for.pptx
Mænd gik i lyserødt og med strømpebukser.pdf
Emner til historieopgaven.png
Opgaveformuleringer, 2q.docx
Sådan bygger du din Historieopgave op.docx
Læs jeres opgave formulering fra i går grundigt. Tænk over: Er der noget du ikke forstår? Skriv de ord ned, som du er i tvivl om.
Vi arbejder videre med jeres opgaver. Læs jeres kilde til Historieopgaven. Så kan I få hjælp til analysen i modulet.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Etik (REL - særfagligt)
Forløbet undersøger etik, herunder forskellen på pligt- og nytteetik. Desuden undersøges aktivdødshjælp som etisk dilemma og de etiske problemstillinger som lægerne møder i sundhedsvæsnet hver dag.
Forløbet repeterer også etik i religionerne kristendom og islam.
Faglige mål:
Opnå et indblik i den sekulære etik samt etiske problemstillingerne i nutiden.
Få kendskab til pligtetik, nytteetik og Qaly
Opnå indsigt i hvilke etiske problemstillinger, som knytter sig til aktiv dødshjælp.
Opnå indsigt i hvilke etiske problemstillinger, som hver dag behandles i sundhedsvæsenet.
Opnå indsigt de etiske dimensioner af islam og kristendom.
Indhold
Kernestof:
Øvelse - etiske problemstillinger.pdf
10 moralske dilemmaer.docx
Vi skal i gang med at nyt forløb om religiøs og sekulær etik. Ingen lektie.
Hvad er nytteetik.docx
Hvad er pligtetik.docx
Læseguide - Hvad er nytteetik.docx
Læseguide - Hvad er pligtetik.docx
Hvad er etik.pdf
For - Jordemoder En abort må gerne følge kvinden - men aldrig forfølge hende.docx
4 Abort.pptx
Imod - Jordemoder er imod ny abortgrænse. Det er forkælet, forkert og dybt uetisk.docx
Danmark får ny abort lov med 18-ugers, TV2.dk grænse
5 Kristen etik.pptx
Nærradiofonien - Å-festival
Etik i kristendommen.docx
Koranen om utugt.pdf
Om os - Sabaah
Begreber til etik.docx
Etik i islam.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 12
KS2 sa
Indhold
Kernestof:
Modul 1 - arbejdsspoergsmal om demokrati.docx
Ingen lektier
Husk som ALTID den blå bog, Luk samfundet op!
Øget spænding mellem Danmark og Kina kan være på vej. Berlingske 14.9.2025.docx
LÆS SIDE 125-128 og besvar nedenstående spørgsmål:
Se dokumentaren "Kinas hemmelige arbejdslejre" og besvar nedenstående spørgsmål undervejs:
Pensum: - Luk samfundet op! s. 130-135ø- Video om den parlamentariske styringskæde https://luksamfundetop.dk/kapitel-6/instruktionsvideoer
den parlamentariske styringskæde
Kinas politiske system - bog Kinas udfordringer.docx
Xi Jinping kroner sig selv som kejser af Kina.docx
Rettigheder og pligter - vigtige begreber.docx
Test: Kan du bestå den nye indfødsretsprøve i 2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
6 KS2: Kinas nyere historie (HIS)
Forløber beskæftiger sig med Kinas nyere historie, dvs. det 20. århundrede. Foruden en introduktion indledes forløbet med en undersøgelse af massakren på Den himmelske freds plads i 1989, for derefter at undersøge hvordan Kina udviklede sig frem til 1989.
Emner i forløbet: Overgang fra kejserige til republik, Mao og kommunismens vej til magten, det store spring fremad, kulturrevolutionen, de økonomiske reformer under Deng, Taiwan og skyggesiderne af den økonomiske vækst.
Kernestof:
"Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv”
”Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv”
”Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv”
”Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv”
”Historiefaglige metoder”
Indhold
Kernestof:
Genstart | Ude af takt med Xi | Lyt som podcast | DR LYD
QUIZ Hvor meget ved du om pandaer?
DRTV - Verdens brændpunkter: Beijing 1989
2 Studenteroprøret.pptx
Kapitel 1 - 1989 Ungdommelig udfordring.pdf
3 Fra kejserige til republik.pptx
Fællesnoter - Fra kejserrige til republik
Sun Yat-sens revolutionære proklamation 1907 .pdf
Kapitel 2 Den republikanske periode - forkortet.docx
Det Store Spring Fremad 1958-1961.docx
4 Det nye Kina.pptx
Republikken i krise og det nye Kina.docx
Kapitel 4 Maos røde pionerer - Kulturrevo-lutionen 1966-76.pdf
5 Kulturrevolutionen.pptx
Erindringer fra kulturevolutionen.docx
Ingen lektie, vi læser i modulet
6 Reformer og demokratibevægelse.pptx
Demokratibevægelsen.docx
Etbarnspolitikken.docx
Økonomiske reformer.docx
Kapitel 5 Reformer og demokratibevægelse (1978-89) .pdf
Spørgsmål til lektien:
Kilder om massakren.docx
Kildeøvelse til 1989 (1).docx
7 Kilder til Massakren på den himmelske fredsplads.pptx
Ingen lektie. Vi læser i modulet
Sådan bygger du din Historieopgave op.docx
Feedback på historieopgaven.pptx
I dag får I jeres historieopgaver tilbage.
Regeringen siger nej til Dalai Lama
Vi læser i modulet.
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
KS2 Religion i Kina
Vi arbejder med religioner i Kina generelt, har man religionsfrihed og religionslighed? Hvilke religioner er tilladte?
Vi arbejder nærmere med buddhisme, grundlæggende buddhistiske forestillinger, Samsara, det buddhistiske livshjul, de forskellige typer af buddhisme (karmisk, nirvansk, apotropæisk), den buddhistiske lære som de 4 ædle sandheder og middelvejen. Vi arbejder med buddhisme i Tibet og forholdet mellem Kina og Tibet, Dalai Lama eksilregering.
Vi arbejder også med Konfucianisme, Konfucius og hans lære og visdom og hans rolle for kineserne i dag.
Indhold
Kernestof:
Intro til religion i Kina.pdf
1 Intro i religion i Kina.pptx
Grundbogen til religion c; sider: 148-149, 151-152, 158-160, 167-169, 173-175, 180-183
Madsen, Lene M.fl., Grundbogen til religion c, Systime, 2. udgave
China: Crackdown on Buddhism | DW News
Hvorfor undertrykkes muslimer i Kina?
Hvad er dit kinesiske stjernetegn? Find det her
Ingen lektie, men medbring religion c-bogen. Vi begynder forløbet om Religion i Kina.
Intro til Buddhisme.pdf
2 Buddha.pptx
Spørgsmål til intro til buddhisme.docx
Buddhalegenden.pdf
Spørgsmål til livshjulet
3 Dharma.pptx
Dalai Lama - Vi skal række ud efter vores kinesiske brødre og søstre.pdf
Ingen lektie, vi læser i modulet. HUSK BOGEN!
How do they choose the next Dalai Lama? - The arts past and present (4/6)
De fem vigtigste ting at vide om tibetansk buddhisme.pdf
5 Tibetansk buddhisme.pptx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75908066836", "T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75908066836", "H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75908066836" }