X - Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g1 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Mette Lind-Harder, Mie Marving, Torben Ryhding
Hold
2025 nv/gf1 (
1g1 nv
,
1g1 nv bi
,
1g1 nv bi øv
,
1g1 nv ke
,
1g1 nv ke øv
,
1g1 nv ng
,
1g1 nv ng øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Bæredygtig energi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Bæredygtig energi
Beskrivelse: Eleverne præsenteres for bæredygtighedsbegrebet i en social, økonomisk, økologisk kontekst. Herefter vil fokus for forsøgene være økologisk bæredygtighed, men i den afsluttende rapport kan perspektiveringen inddrage både social og økonomisk bæredygtighed.
Faglige mål: Generelt:- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed. - Opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab- Opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer.
Naturgeografi: Viden om bæredygtighed, kulstofkredsløbet, oliedannelse og forekomster, vindenergi, høj- og lavtryk.
Litteratur: Naturgeografi - Vores Verden s. 63-65, 246-250, 280-284 + dokument om kulstofkredsløbet (1 side). DR dokumentar (2024): Jorden Kalder – farvel til skiferien?
Kompetencer: Opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge. Vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, projektarbejdsform, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, feltarbejde.
Evaluering: Løbende evaluering med udgangspunkt i tre skriftlige produkter (to journaler og en rapport). Afsluttende mundtlig prøve med udgangspunkt i elevens skriftlige portfolio.
Indhold
Kernestof:
Designe karseforsøget NV EG 2024.pptx
I dag skal I måle, hvordan alkohol koncentrationen har betydning for karsefrøenes spiring og vækst. Det er vigtigt at have styr på naturvidenskabelig metode, så læs hjemme vedhæftede øvelsesvejledning og tjek at du har styr på metode-begreber i de ve
Tekst om frø og spiring.docx
Hvordan beregner jeg alkoholprocenten?
Modul 1 - Bæredygtighed og Verdensmål.pptx
Ingen lektier
Insekter som bæredygtigt alternativ.pptx
NV tema Bæredygtighed melbillelarver.pptx
Melbillelarvers fødepræference vejledning.docx
Studieretningsorientering 2025 Bio A-Kemi B + Idræt B.pptx
Bioteknologi A og MatA studieretning 2024 (1).pptx
Modul 2.pptx
Oliedannelseforsøg.docx
Kære elever
Hvad er energi_Lektie modul 2.pdf
Lektie_kulstofkredsløbet_Modul 2.docx
Oliedannelse_Lektie til modul 2.pdf
Arbejdsspørgsmål til fotosyntese respiration og carbons kredsløb.docx
NV 2025 Carbons kredsløb med mere.pptx
Øvelse Melbillelarvers nettoeffektivitet.pdf
02. Biologi i udvikling 216-219.pdf
Læs side 6 til 9 og side 12 i bogen "Insekter som mad"
Fotosynteseforsøg NV biologi vejledning rapport.docx
PP til modul 3.pptx
Fokuser på figur 13.11 i . Kan I forklare den til sidemanden?
Skriv journalen færdig over oliens migration
Termiske tryk forsøg_MN.docx
Arbejdsspørgsmål til organiske stoffer ISM side 22-29 (1) (1).docx
NV Bio organiske stoffer .pptx
Kostanalyse af et måltid: Mål præcist op i gram, hvad du spiser til et måltid. Tip: Tag et lille måltid, så det ikke bliver for besværligt. Skriv vægten af fødevaren ned i antal gram! Flydende fødevarer kan angives i deciliter.
Læs i bogen "Insekter som mad" side 20-29 (undlad de gule bokse, læs teksten på hvid baggrund.)
Bogen "Insekter som mad" skal medbringes
Biostriben - Gymnasie - Biokemi
NV-proeve - retningslinjer elever 2025_ny.pdf
Fotosyntese og Respiration forklaret. Hvornår på døgnet foregår der respiration og fotosyntese?
Kan det virkelig betale sig at genanvende sit madaffald?
Den-lille-Levnedsmiddeltabel-4-udgave (10).pdf
Sådan udregnes den videnskabelige formel for et bæredygtigt måltid | Ingeniøren
NV 2025 Kostanalyse Bæredygtig energi måltid fordøjelse.pptx
Vindmøller i Espergærde_feltarbejde og rapport (1).docx
Husk egen cykel.
NV-proeve - retningslinjer elever 2025_ny.docx
12. Guide til NV-eksamen.docx
Print dine rapporter ud. Du må gerne forbedre dem, så svarene er bedre, Men du må ikke ændre data - man skal være ærlig vedrørende sine data, men man må gerne komme med forbedringer til forsøget. Hvis dit forsøg gik dårlig, og data ikke var så gode,
Skriv før modulet hvilket biologi-eksperiment du har valgt, at tage udgangspunkt i til NV-prøven i en besked til Mie (MI) på Teams-chat-besked, Skriv også og spørg, hvis du er i tvivl om noget.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75908067210", "T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75908067210", "H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75908067210" }