Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
Thomas Hangård Rasmussen
|
|
Hold
|
2025 me/1h (1h me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1. Intro til mediefag og de filmiske virkemidler
Velkommen til! Som det første i mediefag skal I lære om de filmsproglige virkemidler på billedsiden (derunder klipning) og på lydsiden.
Som led heri ser I filmeksempler på de filmiske virkemidler og arbejder med analyse af filmcitater og kortfilm, samt I skal lave nogle små praktiske øvelser, hvor de forskellige filmiske virkemidler I lærer om skal anvendes.
Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 9, 19-50.
Filmisk materiale:
"Candycrime", kortfilm, 1 min. (billedsiden og dramaturgi)
Anslaget til "Løvernes konge" (billedsiden)
Anslaget til "Wild at heart" (lydsiden)
Anslaget til "Terminator 2 - Judgment Day" (lydsiden...og billedsiden)
Diverse korte filmeksempler på kontinuitetsklipning og montageklipning.
Praktiske øveproduktioner:
1. Lav en suspense-scene
2. Iscenesæt EG's ondeste person filmisk
3. Øvelse med billedbeskæringer og billedperspektiver
4. Lav en dialog-scene
5. Øvelse med klippetyper - lav en montagesekvens
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ikke lektie: Inspiration til den spændingsladede filmproduktion I skal lave i grupper er denne korte, meget simple Tivoli-reklame, hvor der krydsklippes mellem en meget spændt lille piges POV og halvnære/nære indstillinger med pigens tiltagende spænd
-
image.png
-
Ikke lektie: Levende billeder, s. 19-51 tekstuddrag om de filmiske virkemidler.pdf
-
Lektie 1:
-
Som forberedelse til modulet, skal du læse de første 8 sider af den vedhæftede pdf, altså s. 19-27. Filmiske virkemidler. Levende billeder, s. 19-51.pdf Du skal have styr på begreberne nedenfor:
-
Opgave til modulet - billedbeskæringer og billedperspektiver: Filmisk næranalyse af kortfilmen THE BLACK HOLE.docx
-
Læs hjemme de næste 6 sider i Levende billeder PDFen, altså s. 27-32:Filmiske virkemidler. Levende billeder, s. 19-51.pdf Du skal have styr på begreberne nedenfor:
-
Den færdigredigerede produktion skal du uploade her i min Dropbox mappe: Thomas Dropbox
-
Filmisk næranalyse af kortfilmen THE BLACK HOLE med god besvarelse af opgaven.docx
-
Jeg har fået adgang til at vi kan komme ud og filme i en rigtig fed, grøn have, som er i gåafstand fra EG. Kan I lave lækre optagelser, som kan få den grønne have til at blive rigtig natur-sexet?
-
Vi nåede ikke virkemidler på lydsiden i modulet tirsdag. Så læs s. 29-32 om lyd på film i Levende billeder bogen eller her i PDFen: Filmiske virkemidler. Levende billeder, s. 19-51.pdf Du skal have styr på begreberne nedenfor:
-
Næranalyse af TERMINATOR 2 JUDGMENT DAY lydsiden og billedsiden.docx
-
Nu skal du få viden om teori bag klipning...redigering.
-
I modulet får I tid til at redigere gruppens optagelser fra Pias have Dropbox: Pia's PARADIS have
-
Klipning - video
-
Plads inddeling - der gælder indtil jeg siger de ikke gælder
-
Fik du ikke læst lektiesiderne om klipning, så læs dem nu. De er vigtige at kunne.
-
Øvelse 1: Klip på bevægelse BITCHES
-
En væsentlig del af film er dialoger mellem to eller flere personer i en scene. Hvordan laver man en filmdialog, som fungerer godt? Det skal vi øve på på i dette modul.
-
How to: Editing Film Dialogue
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
2. Introduktion til filmdramaturgi
I forlængelse af forløbet vi lige har gennemført, hvor I er blevet introduceret til de filmsproglige virkemidler på billed- og lydside, introduceres I nu for filmdramaturgi - derunder tre-akts-modellen, orkestrering af karakterer og karaktertyper, aktantmodellen og for dramaturgiske virkemidler som set up/pay off, forhindringer, tidsfrister, suspense og surprise.
Vi gør det med udgangspunkt i to danske kortfilm på ca. 25 min. længde:
- "Ud, spring over, ind" (Thomas Daneskov, 2013)
- Sail on, my love" (Jonatan Kais, 2020)
Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 37-44.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
3. Pilotprojekt - Lav en kortfilm (fiktion)
Pilotprojektet bliver et større filmprojekt end de tidligere I har lavet i mediefag. I skal lave en kortfilm (fiktion) på 3-5 minutter. En generalprøve på jeres eksamensprojekt, som I skal begynde på her i december.
Grupperne skal aflevere en filmsynopsis og en skudliste i præproduktionsfasen.
Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 87-92, 114, 118.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie hjemme: Genopfrisk de filmiske virkemidler ved at læse denne PPT: Intro de filmiske virkemidler.pptx
-
FEMO principperne: Fire veje til fede filmiske frames
-
I kan slå betydningen op af de fleste af begreberne i dette dokument: Mediefaglige begreber a-z 2024.docx
-
Læs s. 51 og 53-54 (minus de grå tekstbokse om Chernobyl-serien), samt s. 56, 57 og 58 i "levende billeder" grundbogen.
-
Filmdramaturgisk analyse af UD, SPRING OVER, IND.docx
-
image.png
-
De læste sider om filmdramaturgi skal du bruge til at besvare række analysespørgsmål til den fede kortfilm "Ud, spring over, ind": Filmdramaturgisk analyse af UD, SPRING OVER, IND 2025.docx
-
Læs hjemme s.63 til 65 i "Levende billeder" om tre-akter-modellen (ordinary world - special world - ordinary world) og berettermodellen.
-
Filmdramaturgisk analyse af UD, SPRING OVER, IND 2025.docx
-
Filmdramaturgisk analyse af SAIL NO, MY LOVE 2025.docx
-
Skim hjemme siderne om filmdramaturgi, som I læste i det første modul med mig: Levende billeder, s. 51-65 FILMDRAMATURGI.pdf
-
Jonatan laver også musikvideoer. Du kan tjekke den her ud, som han lavede for Drew Sycamore i start 2021:Drew Sycamore - 45 Fahrenheit Girl (Official Music Video)
-
Levende billeder, s. 51-65 FILMDRAMATURGI.pdf
-
introduktion til projektdage med at lave promoveringsvideo til Pia Klees mission om at skybrudssikre danske boliger.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75908067239",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75908067239",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75908067239"
}