Holdet 1h me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Thomas Hangård Rasmussen
Hold 2025 me/1h (1h me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Intro til mediefag og de filmiske virkemidler
Titel 2 2. Introduktion til filmdramaturgi
Titel 3 3. Pilotprojekt - Lav en kortfilm (fiktion)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Intro til mediefag og de filmiske virkemidler

Velkommen til! Som det første i mediefag skal I lære om de filmsproglige virkemidler på billedsiden (derunder klipning) og på lydsiden.

Som led heri ser I filmeksempler på de filmiske virkemidler og arbejder med analyse af filmcitater og kortfilm, samt I skal lave nogle  små praktiske øvelser, hvor de forskellige filmiske virkemidler I lærer om skal anvendes.

Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 9, 19-50.

Filmisk materiale:
"Candycrime", kortfilm, 1 min. (billedsiden og dramaturgi)
Anslaget til "Løvernes konge" (billedsiden)
Anslaget til "Wild at heart" (lydsiden)
Anslaget til "Terminator 2 - Judgment Day" (lydsiden...og billedsiden)
Diverse korte filmeksempler på kontinuitetsklipning og montageklipning.

Praktiske øveproduktioner:

1. Lav en suspense-scene
2. Iscenesæt EG's ondeste person filmisk
3. Øvelse med billedbeskæringer og billedperspektiver
4. Lav en dialog-scene
5. Øvelse med klippetyper - lav en montagesekvens




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Introduktion til filmdramaturgi

I forlængelse af forløbet vi lige har gennemført, hvor I er blevet introduceret til de filmsproglige virkemidler på billed- og lydside, introduceres I nu for filmdramaturgi - derunder tre-akts-modellen, orkestrering af karakterer og karaktertyper, aktantmodellen og for dramaturgiske virkemidler som set up/pay off, forhindringer, tidsfrister, suspense og surprise.

Vi gør det med udgangspunkt i to danske kortfilm på ca. 25 min. længde:
- "Ud, spring over, ind" (Thomas Daneskov, 2013)
- Sail on, my love" (Jonatan Kais, 2020)


Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 37-44.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Pilotprojekt - Lav en kortfilm (fiktion)

Pilotprojektet bliver et større filmprojekt end de tidligere I har lavet i mediefag. I skal lave en kortfilm (fiktion) på 3-5 minutter. En generalprøve på jeres eksamensprojekt, som I skal begynde på her i december.

Grupperne skal aflevere en filmsynopsis og en skudliste i præproduktionsfasen.

Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 87-92, 114, 118.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer