Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Marie Kruses Skole
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 da/GF3 (GF3 da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Retorik
Retorik og argumentation
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektier - nyd det :)
-
Elev på Kruse 2025-2026 (1).pdf
-
Lektie: Læs om en af appelformerne, s. 49-53
-
Skal først bruges i modulet
-
Lektier: Læs s. 77-82. Den vigtigste lektie i dansk i HELE grundforløbet. Størstedelen af de elever, som skriver SRP i dansk, bruger Ciceros Pentagram som metode, så I for 100% brug for det senere på den ene eller den anden måde.
-
Lektier: I skal til færdiggøre det arbejde, vi startede på i sidste modul: - og ja, det er lektier - I skal lave det hjemme.
-
Lektier: Læs om Toulmins argumentationsmodel, s. 61-64
-
Lektie:
-
Alle skal læse om argumenttyper på første halvdel af s. 1.
-
Greta Thunbergs tale.docx
-
Ingen lektier :)
-
Opgaver GF3.docx
-
Lektier: I skal afgøre, hvilket emne I vil arbejde med. Dvs. I skal medbringe jeres påstand (hvad argumenterer I for), belæg for denne påstand, samt overveje hvilke modargumenter, der kunne være.
-
Afsnit
-
Lektier: Læs om autenticitesmarkører - hele dokumentet! I skal kunne "genkende" fakta- og fiktionskoder i dokumentaren.
-
Vi mangler en repræsentant til Kruserådet. Hvem kunne have lyst? :)
-
Den sorte svane
-
Lektie: I bliver delt ud på hver en læselektie, som I så skal præsentere for elever, som ikke har læst det samme. Dvs. det er jeres ansvar at få formidlet det hensigtsmæssigt. Jeg vil derfor anbefale, at I tager noter.
-
Vi påbegynder nu AP i dansk, som fører jer til jeres 1. eksamen :) Se også i OneNote!
-
Lektie
-
Det meddeles hermed at pga. en ikke entydig overensstemmelse vedrørende brugen af midler på kontoen, synes en inddragelse af hævekortet at være en nødvendighed.
-
Lektie: Vi arbejder videre med AP og I skal læse side 1 g 2 i det vedhæftede (s. 160 - 162 i Ind i sproget om sproghandlinger).
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75453595281",
"T": "/lectio/1058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75453595281",
"H": "/lectio/1058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75453595281"
}