Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Marie Kruses Skole
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 da/GF5 (GF5 da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Retorik
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dagens plan: Velkommen til dansk i gymnasiet!
-
Dagens powerpoint
-
Dagens arbejdspapir
-
Dagens arbejdsgrupper:
-
Læs s. 49-53 i det vedhæftede dokument og skriv 2-5 linjer om hver appelform i elevfeedback*.
-
Husk jeres danskmappe!
-
Dagens første grupper (Sæt jer sammen i disse grupper, når timen starter):
-
Dagens plan:
-
Dagens arbejdspapir:
-
Borup, Helle. Ud med sproget, 2011, s. 77-82. ”Kap 7. Situationen bestemmer” (I har dette på papir i jeres danskmappe. Men skulle man have mistet den se dokumentet nedenfor.)
-
Medbring jeres danskmappe
-
Dagens arbejdspapir: Opgaver - retoriske virkemidler.docx
-
Læs om stilfigurer og troper i det vedhæftede dokument:
-
Medbring mappe
-
Kruse-challenge 2025_infobrev.docx
-
Toulmins model.pptx
-
Læs: Borup, Helle. Ud med sproget, 2011, s. side s. 61-64. ”Kap. 5. Argumentation”. (I har fået det i print, men er også vedhæftet her.)
-
Hvis man ikke blev færdig med opgave 3 (find retoriske virkemidler i Ellemanns tale) sidste gang, er det lektie. I har opgaven udprintet, men man kan også finde den her: Opgaver - retoriske virkemidler.docx
-
Husk jeres danskmappe <3
-
Læs om de forskellige argument typer: Dansk i tiden_Argumenttyper.docx
-
Opgaver_Lejlighedstaler.docx
-
Lejlighedstaler.pptx
-
Læs om lejlighedstalen: Håndbog til dansk_Lejlighedstalen.docx
-
Rækkefølge:
-
Hvis man ikke blev færdig med arbejdsspørgsmålene til Marys tale, er det lektie til i dag: Opgaver_Lejlighedstaler.docx
-
Ingen lektier
-
Læs fra nederst på s. 2 (Denotation og konnotation) til og med s. 6 i det vedhæftede dokument: Semantik (fra Ind i sproget).docx
-
Læs og forstå det vedhæftede dokument om sproghandlinger (spring øvelserne over): Sproghandlinger (fra Ind i sproget).docx
-
Læs og forstå det vedhæftede dokument om sociolingvistik: Sociolingvistik (fra Ind i sproget).pdf
-
Arbejd videre på eksamenstalen hjemmefra
-
Læs det vedhæftede dokument om autenticitetsmarkører i dokumentarfilm: Håndbog til dansk_Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm.docx
-
Hav din færdige tale med til dagens lektion. I skal oplæse dem for hinanden.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
AP
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75453595283",
"T": "/lectio/1058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75453595283",
"H": "/lectio/1058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75453595283"
}