Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Marie Kruses Skole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 sa/GF3 (GF3 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb 1: Ulighed og fattigdom i Danmark
Væsentlige emner, begreber og teorier
• Livsformer
• Livsstile
• Segmentering
• Minervamodellen
• Social arv
• Social mobilitet (Karrieremobilitet og generationsmobilet)
• Socialklasser
• Fattigdom: relativ og absolut
• Bourdieu: Kapital (økonomisk kapital, kulturel kapital, social kapital og symbolsk kapital), felt og doxa
• Velfærdsmodeller: Den universelle, den residuale og den kooperative
• Konkurrencestat
• De klassiske ideologier: Liberalisme, socialisme og konservatisme
Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof
Sociologi
• sociale og kulturelle forskelle.
• identitetsdannelse og socialisering
Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Omfang
11 moduler + besøg på Folkemødet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75453595291",
"T": "/lectio/1058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75453595291",
"H": "/lectio/1058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75453595291"
}