Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Gribskov Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Christina Holst
|
|
Hold
|
2025 DA/GF1 (GF1 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i dansk
Grundforløbet i dansk falder i to dele som skitseret:
1. De første fire moduler afsættes til et kort forløb om ansigtsløs kommunikation hvor der arbejdes med facework, forskel på skriftlig og mundtlig kommunikation, forskel på forskellige skriftlige genrer. Der arbejdes med autentiske eksempler på skriftlig korrespondance og teoretiske overvejelser over effektiv ansigtsløs kommunikation.
2. De øvrige moduler indfører eleverne i elementære retoriske og argumentatoriske begreber og modeller. Gennem læsning og analyser af nyere taler og aktuelle debatter indfører forløbet eleverne i retorik og argumentation.
Udover en analytisk receptiv dimension arbejder eleverne praktisk og produktivt med at skrive debatindlæg under temaet ”Ung i Gribskov”. De bedste debatindlæg udvælges til lokalavisen.
Denne del af forløbet arbejder med processkrivning og feedback med fokus på såvel komposition, etos-appel og argumentation som retskrivning. Dette fungerer som det obligatoriske forløb med fokus på skriftlighed i 1.g.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
01 Ansigtsløs kommunikation.docx
-
Medbring underskrevet seddel om bogudlån.
-
Installér OneDrive og god filstruktur vha. vejledningerne herunder til hhv. PC og Mac.
-
God filstruktur i OneDrive - for PC
-
Installer OneDrive og god filstruktur på en MAC
-
Gem et Word-dokument i One Drive vha. af vejledningerne herunder til hhv. PC og Mac.
-
Gem dit arbejde i OneDrive på en MAC
-
Gem dit arbejde i OneDrive - for PC
-
Sprogets takt og tone.pdf
-
02 Høflighedsparametre .docx
-
Læs "Sprogets takt og tone" og notér de fem nedtoningsteknikker/ høflighedsparametre på s. 49.
-
Overvej, hvad begreberne "sproghandling" og "ordvalgsargument" betyder.
-
04 Mellem fjender.docx
-
Læs "Retorik" s. 198-200 i "Retorik og argumentation" (udleveret i går) og notér med egne ord betydningen af begreberne: det retoriske pentagram, etos, logos og patos.
-
06 Argumentation - Tessa.docx
-
05 Retorik og Jonas Eikas tale.docx
-
Læs "Argumentation" s. 201-203 og notér med egne ord betydningen af begreberne: påstand, begrundelse, hjemmel, forbehold, styrkemarkør, rygdækning samt generaliseringer, autoritetsargumenter, ad hominem-argument og banalitet.
-
Individuel skriveøvelse til debatindlæg.docx
-
Læs Mathias Zilberbergs debatindlæg "Den hårde tone på sociale medier er gået over gevind" (udleveret i undervisningen og uploadet her) med fokus på hans påstand, belæg, hjemmel og brug af appelformer.
-
Zilberberg.docx
-
Debatindlæg til Gribskovs lokalavis.docx
-
Indholdsmæssig feedback på debatindlæg.docx
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Debatindlæg
|
21-10-2025
|
|
Debatindlæg - korrektur
|
30-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1061/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76209317328",
"T": "/lectio/1061/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76209317328",
"H": "/lectio/1061/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76209317328"
}