Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Gribskov Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Henning Vølund Tømmerholt, Kasper Berthelsen
|
|
Hold
|
2025 nv/GF2 (GF2 nv-1, GF2 nv-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Skoven
Fagene biologi og fysik er repræsenteret.
Vi ser på fotosyntese og solenergi
Forløbet indeholder feltobservation og laboratoriearbejde.
Der arbejdes med kompetencemålene:
Udføre eksperimentelt arbejde,
Rapportskrivning,
Behandling af kvantitative empiriske data
Anvende modeller.
Anvendelse af enheder i beregninger
Eksperimentelt arbejde:
Måling af lysintensiteten i forskellige skovtyper og lysning og inde.
Skovtur til Høbjerg Hegn...
Opsamling af lysenergi fra solen vha. grønne dåser med vand der opvarmes i solen.
Bestemmelse af fordampningsvarmen Lf vha. elkedel og energimåler og vægt
Fotosyntese og respiration
Skriftligt arbejde til portfolioen
Fysikrapport om ENERGI over forsøgene: Opsamling af lysenergi og Vands fordampningsvarme
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Fødevarer og ernæring
Fagene biologi og kemi er repræsenteret.
Vi ser på fødevarers opbygning og egenskaber og på ernæring og holdbarhed af fødevarer.
Der laves et antal eksperimenter, der skrives grupperapporter over.
Der arbejdes med kompetencemålene: Opstille hypotese,
Excel regneark herunder grafer og regression.
Der samarbejdes med matematik om lineære funktioner.
Eksperimentelt arbejde:
Osmotisk vandoptag i kartofler (Rapport)
Hvad kan blandes med hvad?
Fedt i chips
Saltindhold i brød
Skriftligt arbejde der indgår i portfolioen
Rapport over blandbarhed og fedtstoffer hvor forsøgene Hvad kan blandes med hvad? og Fedt i chips indgår
Rapport over forsøget Saltindhold i brød.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1061/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76209317541",
"T": "/lectio/1061/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76209317541",
"H": "/lectio/1061/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76209317541"
}