Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Gribskov Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Asbjørn Persson, Malene Kauffmann
|
|
Hold
|
2025 nv/GF4 (GF4 nv-1, GF4 nv-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb 1: Klimaforandringer
Fagene fysik, geografi og geovidenskab er repræsenteret.
Rammen i geografi/geovidenskab for forløbet er, at vi ser på konsekvenserne ved klimaforandringerne i form af afsmeltningen af isen i Arktis og den betydning, det har for albedoeffekten som tilbagekoblingsmekanisme og opbremsning af Golfstrømmen, herunder særligt Grønlandspumpen. I fysik arbejdes med de fysiske processer og love, der betinger forandringerne.
Forløbet indeholder laboratoriearbejde.
Der arbejdes med følgende faglige mål:
- Udføre eksperimentelt arbejde
- Rapportskrivning
- Behandling af og skelnen mellem kvantitative og kvalitative empiriske data
- Anvendelse af modeller over virkeligheden
- Brug af fomler
Eksperimentelt arbejde:
- Golfstrømmens mekanismer
- Albedo og indstrålingsvinkel
- Densitet af havvand med forskellig salinitet
Skriftligt arbejde til porteføljen
- Rapport i geografi/geovidenskab om Golfstrømmens mekanismer
- Rapport i geografi/geovidenskab om albedo og indstrålingsvinkel
- Journal og mundtlig fremlæggelse om densitet af havvand
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
PowerPoint: Introduktion til NV
-
BiomeViewer
-
Husk at sætte jer i jeres bordgrupper fra timens start :-)
-
NASA Scientific Visualization Studio | Global Temperature Anomalies from 1880 to 2024
-
NASA Climate Spiral
-
Annual Arctic Sea Ice Minimum Area 1979-2022, With Graph
-
Video: Greenland Ice Mass Loss 2002-2020
-
DR (2024): Jorden kalder - Er isens afsmeltning den perfekte katastrofe?
-
Global Surface Temperature | NASA Global Climate Change
-
Globalis (2025): Klimaforandringer
-
PowerPoint: Termohalin cirkulation
-
Øvelsesvejledning: Vand med forskellig temperatur og salinitet
-
Mappe til fotos/videoer fra forsøg med saltindhold
-
Mappe til fotos/videoer fra forsøg med temperatur
-
Golfstrømmen og Grønlandspumpen | VG3
-
The Gulf Stream Explained
-
Journaløvelse om densitet af havvand.docx
-
Rapportskabelon til forsøg med Golfstrømmens mekanismer
-
Sørg for at du har adgang til din gruppes rapportdokument, som I arbejdede på i fredags.
-
Global Warming from 1880 to 2022
-
Alverdens Geografi s. 29-31: Solindstråling og temperatur
-
Øvelsesvejledning: Albedo og indstrålingsvinkel
-
Excelark til indtastning af temperaturmålinger
-
PowerPoint: Albedo som tilbagekoblingsmekanisme
-
Mappe til måleresultater
-
Albedo
-
Albedo som tilbagekoblingsmekanisme
-
densitet_data.xlsx
-
Journaløvelse om densitet af havvand - med data.docx
-
Rapportdokument til forsøg om albedo og indstrålingsvinkel
-
Mappe med jeres uploadede måleresultater og øvelsesvejledninger fra fredag den 5/9
-
Mappe til foreløbig rapport om albedo og indstrålingsvinkel
-
I skal arbejde selv de første 25 minutter af timen, da Malene først ankommer ca. kl. 12.30 pga. deltagelse i et telefonmøde. Sæt jer i jeres bordgrupper inde i lokalet og gå stille og roligt i gang med at lave rapport om det forsøg, vi lavede i freda
-
Sørg for at du har adgang til din gruppes rapportdokument, som I arbejdede på i tirsdags.
-
Feltarbejde: Vejrmålinger og vejrobservationer
-
Skyplakat
-
Energinet
-
Earth: a global map of wind, weather, and ocean conditions
-
DMI vejr på lokationer
-
DMI Vejrarkiv
-
Mappe til vejrmålinger og vejrobservationer den 12/9
-
Hans Marker m.fl.: Naturvidenskabeligt grundforløb 3.udgave (BLÅ), Lindhardt og Ringhof; sider: 91, 96-104
-
Sørg for praktiske sko, da vi skal en del udenfor i timen.
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Måleresultater
|
25-08-2025
|
|
Rapport om Golfstrømmens mekanismer
|
01-09-2025
|
|
Rapport om albedo og indstrålingsvinkel
|
11-09-2025
|
|
Densitet af havvand
|
12-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Vejr og energi
Fagene fysik, geografi og geovidenskab er repræsenteret.
Rammen i geografi/geovidenskab for forløbet er, at vi ser på det danske vejr og de betingelser, som det giver for produktionen af vedvarende energi med fokus på solenergi og vindenergi. I fysik arbejdes med de fysiske processer og love, der ligger bag vejrfænomenerne.
Forløbet indeholder laboratoriearbejde og feltarbejde.
Der arbejdes med følgende faglige mål:
- Udføre eksperimentelt arbejde
- Udføre feltarbejde
- Udarbejde journal over observationer fra feltarbejde
- Udarbejde rapport hvor målinger sættes ind i større faglig sammenhæng
- Behandling af og skelnen mellem kvantitative og kvalitative empiriske data
- Anvende simple matematiske modeller
- Brug af fomler, symbolnotation, måleenheder og betydende cifre.
Eksperimentelt arbejde:
- Brændværdi af en peanut
- Specifik fordampningsvarme for vand.
Feltarbejde, hvor eleverne selvstændigt udførte følgende kvantitative målinger og kvalitative observationer:
- Vindmålinger på anemometre
- Temperaturmålinger - våd og tør temperatur på psykrometre
- Måling af solindstråling på pyranometre
- Observationer af skytyper og skydække
Skriftligt arbejde til porteføljen
- Journal over vejrmålinger og vejrobservationer
- Rapport om kobling af vejrdata og produktionen af solenergi og vindenergi
- Journal om peanut
- Rapport om fordampning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Densitet af havvand
|
12-09-2025
|
|
Journal over vejrmålinger, -observationer og -bere
|
19-09-2025
|
|
Brændværdi af peanut
|
19-09-2025
|
|
Data til fordampning
|
23-09-2025
|
|
Rapport om vejr og energi
|
02-10-2025
|
|
Rapport: fordampning
|
03-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1061/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76209317545",
"T": "/lectio/1061/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76209317545",
"H": "/lectio/1061/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76209317545"
}