Holdet GF4 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Asbjørn Persson, Malene Kauffmann
Hold 2025 nv/GF4 (GF4 nv-1, GF4 nv-2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Klimaforandringer
Titel 2 Forløb 2: Vejr og energi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Klimaforandringer

Fagene fysik, geografi og geovidenskab er repræsenteret.

Rammen i geografi/geovidenskab for forløbet er, at vi ser på konsekvenserne ved klimaforandringerne i form af afsmeltningen af isen i Arktis og den betydning, det har for albedoeffekten som tilbagekoblingsmekanisme og opbremsning af Golfstrømmen, herunder særligt Grønlandspumpen. I fysik arbejdes med de fysiske processer og love, der betinger forandringerne.

Forløbet indeholder laboratoriearbejde.

Der arbejdes med følgende faglige mål:
- Udføre eksperimentelt arbejde
- Rapportskrivning
- Behandling af og skelnen mellem kvantitative og kvalitative empiriske data
- Anvendelse af modeller over virkeligheden
- Brug af fomler


Eksperimentelt arbejde:
- Golfstrømmens mekanismer
- Albedo og indstrålingsvinkel
- Densitet af havvand med forskellig salinitet


Skriftligt arbejde til porteføljen
- Rapport i geografi/geovidenskab om Golfstrømmens mekanismer
- Rapport i geografi/geovidenskab om albedo og indstrålingsvinkel
- Journal og mundtlig fremlæggelse om densitet af havvand
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Måleresultater 25-08-2025
Rapport om Golfstrømmens mekanismer 01-09-2025
Rapport om albedo og indstrålingsvinkel 11-09-2025
Densitet af havvand 12-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Vejr og energi

Fagene fysik, geografi og geovidenskab er repræsenteret.

Rammen i geografi/geovidenskab for forløbet er, at vi ser på det danske vejr og de betingelser, som det giver for produktionen af vedvarende energi med fokus på solenergi og vindenergi. I fysik arbejdes med de fysiske processer og love, der ligger bag vejrfænomenerne.

Forløbet indeholder laboratoriearbejde og feltarbejde.

Der arbejdes med følgende faglige mål:
- Udføre eksperimentelt arbejde
- Udføre feltarbejde
- Udarbejde journal over observationer fra feltarbejde
- Udarbejde rapport hvor målinger sættes ind i større faglig sammenhæng
- Behandling af og skelnen mellem kvantitative og kvalitative empiriske data
- Anvende simple matematiske modeller
- Brug af fomler, symbolnotation, måleenheder og betydende cifre.

Eksperimentelt arbejde:
- Brændværdi af en peanut
- Specifik fordampningsvarme for vand.

Feltarbejde, hvor eleverne selvstændigt udførte følgende kvantitative målinger og kvalitative observationer:
- Vindmålinger på anemometre
- Temperaturmålinger - våd og tør temperatur på psykrometre
- Måling af solindstråling på pyranometre
- Observationer af skytyper og skydække

Skriftligt arbejde til porteføljen
- Journal over vejrmålinger og vejrobservationer
- Rapport om kobling af vejrdata og produktionen af solenergi og vindenergi
- Journal om peanut
- Rapport om fordampning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Densitet af havvand 12-09-2025
Journal over vejrmålinger, -observationer og -bere 19-09-2025
Brændværdi af peanut 19-09-2025
Data til fordampning 23-09-2025
Rapport om vejr og energi 02-10-2025
Rapport: fordampning 03-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer