Holdet GF2 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Anna May Markussen
Hold 2025 sa/GF2 (GF2 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - forbud mod køb af alkohol for unge

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - forbud mod køb af alkohol for unge

Titel: Grundforløb - Forbud mod køb af alkohol for unge under 18 år?

Formål:
Forløbet er en del af grundforløbsundervisningen, og skal introducere samfundsfags tre hovedområder til eleverne ud fra et fælles, dagsaktuelt og for eleverne relevant tema. Forløbet inddrager alle tre hovedområder, samt samfundsfaglig metode i form af et lille, selvstændigt projekt med brug af kvalitative eller kvantitative metoder. Samtidig er forløbet tiltænkt som et forløb med en kerne af sociologisk teori, begreber og pointer, som vil kunne anvendes som et eksamensrelevant forløb for undervisningen på C-niveau.

Indhold:
- Baggrund for et alkoholforbud for unge under 18 år.
- Ideologiske holdninger til et alkoholforbud
- Typer af indgreb og alternativer til et alkoholforbud
- Sociologiske forklaringsmodeller på alkoholforbruget blandt danske unge
- Egen undersøgelse af selvvalgte unges alkoholvaner og -holdninger

Kernestof:
Sociologi –
- Identitetsdannelse og socialisering
Politik –
- Politiske ideologier.
Økonomi
- Økonomiske styringsinstrumenter
Metode
- Kvantitativ og kvalitativ metode

Udvalgte faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.

Udadvendte aktiviteter:
- Projektarbejde med undersøgelse (kvalitativt og/eller kvantitativt) af selvvalgte unges alkoholvaner og holdninger til det.

ca. 54 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer