Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Gribskov Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Anfinn Joensen, Lars Bjørntoft
|
|
Hold
|
2025 nv/n (1n nv-1, 1n nv-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Klima & forurening
NV
Det naturvidenskabelige grundforløb udgør den gymnasiale introduktion til naturvidenskab gennem arbejde med grundlæggende elementer af naturvidenskab.
Eleverne introduceres til naturvidenskabelige arbejdsformer, tankegange og argumentation.
Vi har lagt undervisningen således til rette,
- at eleverne på elementært niveau skal kunne forholde sig til naturvidenskabelig videns muligheder og begrænsninger.
- at de skal opnå viden og kundskaber om udvalgte naturvidenskabelige problemstillinger og deres perspektiver.
- at elevernes nysgerrighed og engagement indenfor det natur-videnskabelige område fremmes.
- at undervisningen bidrager til afklaring af elevernes studieretningsvalg.
Som elev skal du kunne:
- formulere og teste enkle hypoteser
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.
Overordnet arbejder vi med to store emner:
- KLIMA
- FORURENING
KLIMA
FORURENING
Eleverne har her arbejdet med grundlæggende kemisk forståelse for klima og forureningsproblematikken. Først har de arbejdet med grundlæggende kemisk sprog, atomets opbygning, grundstoffernes periodesystem, afstemning af reaktionsskemaer. Derefter har de arbejdet med de fysiske og kemiske egenskaber af carbonhydrider, specielt alkaner.
Herved har eleverne fået forståelse for:
- CO2 problematikken, at afbrænding af fossile brændsler danner CO2.
- PFAS problematikken og ozonhul problematikken - som er substitution af alkaner med halogener.
Ved at kombinere viden om alkaner og mængdeberegning har eleverne beregnet, hvor meget CO2 der dannes ved forbrænding af 1Liter benzin (kvantitativt og kvalitativt om forbrænding).
Eleverne har også arbejdet med den biologiske del af forurening-problematikken og tilpasning til forurening. De har arbejdet med grundlæggende cellebiologi og celledeling, prokaryoter og eukaryoter, bakterier, dyreceller og planteceller. Om krav for liv og nicher, f.eks. salt-tolerance og osmose og lavet et forsøg om osmose i planteceller.
Eleverne har også lært om hiarkiet fra atomet til molekyler, organeller og celler, væv, organer og organsystemer til organismer, populationer og økologiske fællesskaber til de store økosystemer, biomer og biosphæren. I den forbindelse drøftede vi muligheden for liv på Mars set i lyset af den naturvidenskabelige metode og det videnskabelige samfund (kommunikation via videnskabelige artikler, sandhed og sandsynligheder ud fra data og hvad er data).
Til sidst har eleverne lært om plast-problematikken. Om hvad plast er og hvordan man laver plast (akener og additionsreaktioner) og hvordan man kan identificere forskellige plasttyper.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Afbrænding af benzin
|
19-09-2025
|
|
Journal: Drivhusgasser
|
23-09-2025
|
|
Journal: Fordampningsvarme for vand
|
01-10-2025
|
|
Journal: Densitet for olie
|
07-10-2025
|
|
Osmose i planteceller
|
10-10-2025
|
|
Journal: Identifikation af plast - del 1
|
21-10-2025
|
|
Plast-opgaven i NV
|
28-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1061/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76209317577",
"T": "/lectio/1061/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76209317577",
"H": "/lectio/1061/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76209317577"
}