Holdet 2n ol (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Brian Gottschalck Lund Jesse
Hold 2025 ol/n (2n ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Homer og heltene
Titel 2 Tragedie - Sofokles
Titel 3 Orfeus - Romersk litteratur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Homer og heltene

Homer: Iliaden, på dansk v/ Otto Steen Due, Klassikerforeningens Kildehæfte; Sang 1 og sang 10 hvor fokus er at møde de forskellige typer af helte som forekommer hos Homer

Perspektiverende tekster er "noget om helte" hvor fokus har været på hvad en helt er for en størrelse og arbejdet med de tydelige forskelle der er på den græske helt og "helten" i sangen.


Sang 1: Vers 1 -247 samt Vers 285 – 351

Sang 10: Vers 203 - 338 – slut


Baggrundsmateriale: Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia side 10-30.

Væsentlige begreber, der er lagt vægt på: Hybris, nemesis, moira, time, kleos, arete, antropomorf, theofani, oikos, do ut des, menis, geras, dolos, Homeriske lignelser, epitet, patronymikon, daktylisk heksameter, prooimion.

Andre fokuspunkter: genrens karakteristiske træk, det homeriske spørgsmål

Faglige mål:

̶- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tragedie - Sofokles

Forløbet starter med et oplæg om det græske teater og den historiskekontekst hvori de blev fremført. Eleverne bliver blandt andet præsenteret for de 3 store tragediedigtere og hvilke forskelligheder deres karakterer i værkerne har. Introduktionen har også haft fokus på den forhistorie der er inden vi kommer ind i værket og efter tragedien, således at de bedre har kunnet sætte sig ind i den forforståelse som datidens publikum også havde og der skabes dermed en naturlig suspense.

Temaet omkring tragedien Filoktet har været venskab, hvor vi har forsøgt i samarbejde med Aristoteles at definere hvad et venskab er. I Filoktet støder vi på Neoptolemos og Filoktet der hurtigt bliver venner og vi har derfor sammenlignet venskabet med hvad vi forbinder med venskab.

Et andet tema der gennemsyrer Filoktet, er dolos (list). Her har vi sammenlignet med 10. sang af Iliaden og snakket om den forskel der er på dolos.

I Oldtidskundskab spiller genremetoden også den helt store rolle og vi vil derfor lede efter genrekoder i teksten og dermed opnår vi viden fra teksten ved at bruge disse begreber.

Som perspektivtekst har vi arbejdet med Sangen om Troja som giver en lidt anden beskrivelse af Filoktets tid væk fra krigen i Troja og hvordan han kommer tilbage.


Begreber: Dolos, Filia, menis, jambisk trimeter, deus ex machina, kheir

Materiale:
Lysgaard Lech, Marcel. Sofokles´ Filoktet.
Ipsen, Lene. Etik og tragedie s. 27 – 31
Andreasen, Brian. Paideia. S. 101- 116
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Orfeus - Romersk litteratur

I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med Orfeus myten hos Vergil og Ovid i henholdsvis Georgica og Metamorfoserne. Eleverne er tidligere i Ødipus forløbet blevet fortalt, hvordan at myterne ikke er ens, men kan have forskelligt fokus og personer med i stykket, hvor kun de faste strukturer er ens. I dette forløb støder eleverne på de to meget forskellige fortolkninger af myterne. Der vil blive set på den historiske kontekst hvori de to forfattere skrev deres værker i, samt at se på hvorfor der er forskel i tema, moral og lignende. Eleverne vil efter endt læsning skulle arbejde i grupper med forskellige opgaver og fremlægge overfor hinanden og dernæst skal de se på hvordan myten er blevet brugt i eftertiden. Som afslutning på forløbet skal vi lave en komparativ analyse af digtene og se lidt på værker udenfor Vergil og Ovid og prøve at forstå dem endnu bedre.
Afslutningsvis skal eleverne arbejde med fremlæggelser om blandt andet Metamorfoserne og værker deri, Orfeus i billedkunsten, i musikken og et digt af Slavko Janeski
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer