X - Greve Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Greve Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Greve Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Amalie Elisabeth Lundsteen, Louise Wegersleff Kjertum, Stine Ebsen, Thomas Peer Bruun
Hold
2024 ks/p (
1p ks
,
1p ks-hi
,
1p ks-re
,
1p ks-sa
,
2p ks
,
2p ks-hi
,
2p ks-re
,
2p ks-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Hvordan Danmark blev Danmark (enkeltfag)
Titel 2
Forløb#2 Det splittede USA (fællesfagligt)
Titel 3
Det splittede USA
Titel 4
Forløb#3 Kampen for demokrati (enkeltfagligt)
Titel 5
Det gode Samfund (samfundsfag)
Titel 6
Det gode samfund (fællesfagligt)
Titel 7
Jødedom (enkeltfagligt)
Titel 8
Folkedrab og Holocaust - hvordan kunne det ske?
Titel 9
Forberede Prøveeksamen
Titel 10
Politik 1 (enkeltfagligt)
Titel 11
Forløb#12 Holocaust (enkeltfagligt)
Titel 12
Forløb#13 Kulturmøde - indvandring og integration
Titel 13
Forløb#9
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Hvordan Danmark blev Danmark (enkeltfag)
Kort forløbsbeskrivelse:
I dette forløb arbejder vi kronologisk med centrale perioder og begivenheder i Danmarks historie fra ca. 800-tallet til begyndelsen af 1900-tallet. Eleverne opnår viden om politiske, sociale og kulturelle forandringer, herunder kristendommens indførelse, enevældens opståen og fald, national identitetsdannelse samt demokratiseringen af det danske samfund. Forløbet afsluttes med industrialiseringen/Det Moderne Gennembrud, hvor eleverne undersøger samfundsudviklingen med særligt fokus på kvinders rettigheder og arbejderbevægelsen.
Kernestoffet er dansk historie og identitet samt natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
UC-besøg i 1.hf 2024.pptx.pdf
Laves i timen
Overblik og sammenhæng s. 5-19 (2).pdf
Spørgsmål til Historien om Danmark om vikingetiden 1p.docx
Grupper onsdag den 14. august.
Når I har historie i morgen, så skal du sætte dig ved siden af de elever du er i gruppe med.
Læs om de kilder vi har til viden om vikingetiden: Kilder til Vikingetiden
1_Vikingetiden.pdf
Kildekritik
Widukind og Adam af Bremen.docx
Middelalderens forestillingsverden
Evaluering og trivsel 1p.docx
Program for introturen
Middelalderens forestillingsverden.docx
Tag høretelefoner med - vi skal lytte til en podcast.
Saxos fortale.docx
Samlet 'Overblik & sammenhæng'.pdf
Middelalderen II - det feudale samfund.docx
I skal besvare og aflevere den opgave I har fået i 3. modul senest kl. 16 i elevfeedback. Opgaven ligger også på dette modul.
Kongemagten i middelalderen
Kongemagt i middelalderen.docx
Tag høretelefoner med.
Pico della Mirandola Om menneskets værdighed (1).docx
Mentaliteten i middelalderen og renæssancen 1p.docx
Kultur og samfund - Politiske og religiøse brud - Reformationen - s. 123-131 (3).pdf
Arbejdsark til reformationen
Hygge med Luther
DRTV - Den sorte skole: Reformationen
Enevælden I
Enevælden II
Interaktivt danmarkskort | danmarkshistorien.dk
Oplysningstid og kolonier (1).docx
Enevælde
Kap 3 - 1700-1790 Enevælde (4).pdf
Fotoopgave
kap 4 - 1790-1870 Romantikken (4).pdf
Spørgsmål til kap. 4 om romantikken (3).docx
I skal se resten af En kongelig affære - find den på MitCFU under "mine materialer".
csm_12.Lundbye_280_HBD_0eb523441b_821577fba1.jpg
image.png
Sat ud (1).pptx
Danmarkshistorie - Industrialiseringen (3) (1) (1).pdf
Greve Station to Bruun & Hjejle
Danmarkshistorie - Industrialiseringen (3) (1) (1) (2).pdf
CFU-login
Globalis
Evaluering
Kvinder og mænd i 100 år - fra lige valgret mod ligestilling
Gid jeg var en mand.pdf
Opgaveformuleringer til 1p's historieopgave – Google Drev
Info om historieopgaven
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Det splittede USA (fællesfagligt)
Kort forløbsbeskrivelse:
I dette forløb undersøger vi centrale begivenheder og udviklingslinjer i amerikansk historie med fokus på, hvordan indre spændinger har præget nationens udvikling. Fra uafhængighedskrigens idealer om frihed og oplysning, over borgerkrigens ødelæggende splittelse og racekonflikter, til borgerrettighedsbevægelsens kamp for lighed i det 20. århundrede – eleverne arbejder med kilder, film, tekster og selvstændige analyser for at forstå, hvordan USA har været – og stadig er – præget af interne modsætninger. Forløbet afsluttes med en perspektivering til USA under den kolde krig og nutidige samfundsforhold.
Centrale emner:
Den amerikanske uafhængighed og oplysningstidens idéer
Borgerkrigen og slaveriets ophævelse
Rekonstruktion og raceadskillelse
Borgerrettighedsbevægelsen og Rosa Parks
USA under den kolde krig (kort)
Historiebevidsthed: Hvad vil det sige at være amerikaner?
Indhold
Kernestof:
Faktaklink om den amerikanske uafhængighedskrig.docx
USA i oplysningstiden.pptx
Tea, Taxes, and The American Revolution: Crash Course World History #28
The Enlightenment: Crash Course European History #18
I skal læse side 24-29 i den vedhæftede PDF og svare på spørgsmålene til siderne (vi læser i timen).
Den amerikanske borgerkrig s.24-29 (2).pdf
Spørgsmål til Den Amerikanske Borgerkrig s 24 - 29 (1) (2).docx
CFU-login
Den Amerikanske Borgerkrig bryder ud.docx
Slides
The Civil War, Part 1: Crash Course US History #20
Rekonstruktionstiden.docx
Her er de opgaver I skal lave i timen og aflevere i elevfeedback: Montgomery bus-boycotten.docx
Verden efter 1014 om den kolde krig
Opgave om USA og Sovjet
Find forbindelsen - USAs historie
Skema til kildekritik
Vi starter i 132
Video om kildekritik
Tjekliste til jeres analyse
Skema til kildekritik som I skal bruge til analysen
Litteraturliste eksempel samling 2024.pdf
Slides med info
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det splittede USA
Forløbet er flerfagligt.
I samfundsfag har klassen arbejdet det amerikanske præsidentvalg og polariseringen i den amerikanske befolkning. Gennem forløbet er der løbende sket en sammenligning mellem Danmark og USA på en række områder. Forløbet har anvendt faglig viden om demokratiopfattelser (repræsentativt- og deltagelsesdemokrati) , politiske systemer (parlamentarisme og præsidentielt), valgsystemer, magtens tredeling samt mediernes rolle.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
-undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
-kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
Kernestof:
-sociale og kulturelle forskelle
-politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Downs model om vælgeradfærd.pptx
Luk samfundet op. 4. udgave; sider: 121-125, 128-133, 142-143, 152-166
Politiske systemer og demokrati.pptx
Midvejsvalg - Horisont om splittelsen i USA
How 5 key demographic groups voted in 2024: AP VoteCast
Americans are split over the state of the American dream
Den amerikanske drøm | Faktalink
Supplerende stof:
David Trads: Værsgo, her er 10 grunde til at stemme på Trump
DRTV - Horisont: Trumps gamle inderkreds taler ud
Samfundsfag intro til ks sa.pptx
1p ks 10 grunder til at stemme på Trump opgave.docx
1p ks 10 grunder til at stemme på Trump opgave (1).docx
Google slide til plancher
Afsnit
Om USA
Det amerikanske og det danske politiske system
Det politiske system i USA og Danmark
Politik og medier.pptx
Kampen mod sandheden
Kampen om sandheden - Horisont
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#3 Kampen for demokrati (enkeltfagligt)
Kort forløbsbeskrivelse:
I dette forløb undersøger vi, hvordan ideen om demokrati er opstået, udviklet og udfordret fra oplysningstiden til i dag. Med afsæt i menneskerettighedernes opkomst, demokratiets indførelse i Danmark, kvinders stemmeret og totalitære trusler i 1930’erne, belyser vi både demokrati som styreform og som en kamp, der kræver vedvarende engagement. Forløbet afsluttes med en diskussion af demokratiets tilstand i nutiden – er det truet?
Centrale emner:
Menneskerettigheder og oplysningstidens ideer
Demokratiseringen af Danmark og de 7 f’er
Suffragetterne og kvinders kamp for lighed
Weimarrepublikkens fald og nazismens magtovertagelse
Historieskabt og historieskabende
Demokratiets tilstand i dag – nationale og globale perspektiver
Kernestoffet vi har arbejdet med i dette forløb er:
- dansk historie og identitet
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige metoder
Indhold
Kernestof:
Kompendium 1p Kampen for demokratiet.pdf
Opgave 1: Spørgsmål til side 1-2.docx
Opgave 2: Undersøg tilstanden for demokrati i verden.docx
Opgaver om de to generationer menneskerettigheder.docx
Olympe de Gouges.docx
Den franske menneskerettighedserklæring.docx
Ja nej spørgsmål til teksten.docx
Opgaver om demokratiets indførsel.docx
Fredrik Bajer i Folketinget, 9. november 1886
Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder, 10. februar 1888
CFU-login
Rollelæsning om det tidlige danske demokrati.docx
1p evaluering af HO skriveperiode
BBC Fotos
Suffragette Emily Davison knocked down by King's horse at Epsom
Historieskabt og historieskabende.docx
ElevenLabs - Download ElevenReader for iOS & Android | ElevenLabs
Opgave om historieskabt og historieskabende.docx
Nazistisk valgplakat.docx
I skal vælge to af nedenstående opgaver til lektien.docx
I skal læse dette afsnit fra side 18 i kompendiet: I november 1933 var der valg igen, hvor det kun var muligt at stemme på nazisterne eller deres støtter. På under et år var Tyskland gået fra et demokrati til et diktatur, og derfra rullede lavinen. P
Weimarrepublikken - Weimar - den første tyske republik.docx
Slides om nazismen
Hitler om racelæren (uddrag).docx
Vi ser resten af dokumentaren og arbejder med spørgsmål til dokumentaren.
Slides om nazisme
Genstart | MiskMusk i Europa | DR LYD
Tidslinje kampen for demokrati.docx
Tag høretelefoner med - vi skal lytte til en podcast.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Det gode Samfund (samfundsfag)
Temaet handler dels om dansk økonomi og dels om den danske velfærdsstats udfordringer.
I temaets første del arbejdede klassen med det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsmekanismer.
I temaets anden del arbejdede holdet med den danske velfærdsstat, herunder
velfærdsstatsmodeller, samt hhv. stats, markeds og civilsamfundets betydning i relation til velfærd.
Desuden blev velfærdsstatens problemer - interne såvel som eksterne - og mulige løsninger herpå diskuteret.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
kvantitativ og kvalitativ metode.
Forløbet har et omfang på ca 50 sider - heraf er 37 sider kernestof. Supplerende stof er
dokumentarfilm. økonomisk statistik og artikler.
Indhold
Kernestof:
Luk samfundet op. 4. udgave; sider: 86-99, 167-192, 196-220
velfærd. befolkning. fattig. fattighjælp. socialreform. Steincke.
DRTV - Historien om de fattige: 1870-1920
Fra fattighjælp til velfærd.docx
Fra fattighjælp til velfærdsstat.pdf
Mellemkrigstiden.docx
Absolut eller relativ fattigdom
Vi læser side 50-51 i Fokus 3 fra verdenskrig til velfærd.
Opgaveark - The Monkey Trial.pdf
The Monkey Trial.pdf
Opgaveark - Tammy Kitzmiller vs. Dover Area School District - Intelligent Design.pdf
Tammy Kitzmiller.pdf
PowerPoint
Opgavekompendium - Sekularisering.pdf
Joe Bidens sejrstale 7. november 2020.pdf
Opgavekompendium - Civilreligion.pdf
Modul 9 - Civilreligion.pptx
Uddrag af Fremtidens Forsørgelsesvæsen af K.K. Steincke.docx
Kildekritik
Opgavekompendium - Repetition.pdf
Markerer dyster historie - blev stemplet som åndsvage og tvangssteriliseret
Sprogø.pdf
Spørgsmål til kvindeanstalten på Sprogø.docx
Jobs værdier og vdrgstudier.pdf
Du skal løse opgaven i det vedhæftede dokument og derefter udfylde den relevante del af opgaven som ligger i forbindelse med Milepæl 6.
Livsværdier POP2.docx
POP2 arbejdsværdier (1).docx
Researchopgave om Kanslergadeforliget.docx
Tip en 13_er- Hvad tror de kristne på.pdf
Modul 1 - Bibelen.pdf
Opgavekompendium - Bibelen.pdf
Modul 2 - Syndefaldsberetningen.pdf
Modul 2 - Hvordan skal man læse Bibelen.pdf
Opgavekompendium - Syndefaldsberetningen.pdf
Stil og besvar spørgsmål til teksten.pdf
Gaden, hvor det offentlige forsvandt 1
Lyt og notér - I begyndelsen var alt godt.pdf
Opgavekompendium - Jesus.pdf
Lyt og notér - Hvordan er man et godt menneske.pdf
Opgaveark - Hvorfor gør Jesus kravene så svære.pdf
He Hit Me.docx
The Crystals - He Hit Me (And It Felt Like A Kiss)
CFU-login
Feminisme og velfærd.pptx
Hvad skete efter Jesus død.pdf
Omskærelsen - 1. mosebog, kap. 17.pdf
Link til spørgeskemaundersøgelse
Jeg vil gerne have forslag til grupper. Skriv i elevfeedback hvilke 3 elever du gerne vil arbejde sammen med. En af de tre elever skal være en som du ikke normalt er i gruppe med.
Overblik over de 4 feminismebølger 1p.docx
Simone de Beauvoir Explains "One is Not Born, but Rather Becomes, a Woman.”
Lyt og sæt kryds - Martin Luther.pdf
Lyt og sæt kryds - Luthers menneskesyn.pdf
Læs og svar - Bibelcitat, Romerbrevet 3, 21-26.pdf
Sæt kryds - Sammenlign den katolske kirke og Luther.pdf
Match - Kirke, stat og Luther.pdf
Repetition - Hvilken betydning fik reformationen i 1500-tallet.pdf
Projektarbejde om velfærdsstaten og ligestilling mellem mænd og kvinder.docx
Grupper projektarbejde 1p.docx
Afsnit
Selvstændigt arbejde: Reformationen i Danmark
Repetition - Hvad tror de kristne på.pdf
Opgaver- Religiøs etik, hvad er godt og ondt.pdf
Opgavekompendium - Kirkelige organisationer og velgørenhed.pdf
Grupper projektarbejde 1p (1).docx
Tidslinje over velfærdsstatens udvikling.docx
Rejsemappe
Spørgsmål (1).docx
Kampen om historien | Rwanda - verdens hurtigste folkemord | DR LYD (min. 15:50-35:30)
Sporleg.docx
Tag høretelefoner med.
Tekst - Kirkelige organisationer og velgørenhed .pages
Tip en 13_er- Karl Marx' religionskritik.pdf
PowerPoint - Repetition
Modul 1 - Hvilke myter og historier fortæller jøderne.pdf
Modul 1 - Hvad tror jøderne på.pdf
Spørgsmål til “Hvilke myter og historier fortæller jøderne?”
Rollelæsning:
Modul 2 - Hvilke ritualer har jøderne.pdf
Modul 2 - Centrale ritualer i jødedommen.pdf
Tekst + spørgsmål
Supplerende stof:
Samfundsøkonomi.pptx
Verdens lykkeligste land - tillid
Et overblik over dansk økonomi
Økonomiske nøgletal.docx
Afsnit
Økonomi for dummies - forbrug og vækst
Gaden, hvor det offentlige forsvandt 2
Farvelfærd - liv og død
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
På sporet af den sociale arv i uddannelse
Vi er på børnenes hold
En syg forskel ( 1 )
Grupper til årsprøve
Alex Vanopslagh møder kontanthjælpsmodtager
Fattigdom i Danmark?
Levevilkår og fattigdom (1).pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det gode samfund (fællesfagligt)
Historie: Det gode samfund – Velfærdens historiske rødder og udvikling
Kort forløbsbeskrivelse (historie):
I historiearbejdet med temaet Det gode samfund har vi undersøgt den danske velfærdsstats historiske udvikling med fokus på nøgleperioder og sociale reformer. Vi begyndte med fattighjælpens organisering i 1800-tallet og fulgte sporene frem til de store socialreformer i det 20. århundrede. Undervejs har vi arbejdet med aktører som K.K. Steincke, Kanslergadeforliget, kvinders rolle i velfærdsstaten og feministiske perspektiver. Eleverne har desuden undersøgt og perspektiveret historiske dokumenter og kilder til den moderne velfærdsmodel.
Nøgleemner:
Fattighjælp og sociallovgivning i 1800-tallet
Mellemkrigstiden og skiftet fra skøns- til retsprincip
K.K. Steincke og socialreformen i 1933
Velfærd og ligestilling – kvinders rolle og feminismebølger
Historiebrug: Sprogø og marginalisering
Kort forløbsbeskrivelse (samfundsfag):
I samfundsfag har vi arbejdet med grundlæggende økonomiforståelse for at forstå det økonomiske fundament for velfærdsstaten - fokus har været på Maslovs behovspyramide, markeds-/planøkonomi, det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk politik. Derefter har vi arbejdet med velfærdsmodeller, herunder civilsamfundet, statens og markedets betydning, samt den danske velfærdsmodels udfordringer. Til sidst har vi set på (relativ) fattigdom i Danmark og social arv, social mobilitet og ulighed.
Kernestof i samfundsfag:
-velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
-det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶-kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål:
-forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
-anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
-undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
Kort forløbsbeskrivelse (Religion):
Vi har undersøgt næstekærlighedens rolle i kristendommen og særligt i Folkekirkens selvforståelse og praksis. Med afsæt i Bibelen, Luthers reformation og diakoniens udvikling i Danmark har eleverne arbejdet med forholdet mellem religion og samfund – herunder Folkekirkens rolle i velfærdsarbejde før og nu. Forløbet har desuden stillet skarpt på kristen etik (især næstekærlighed, skyld, tilgivelse og ansvar) samt mødet med sekularisering og moderne velfærdsstatstænkning. Etiske modeller (pligtetik, nytteetik og situationsetik) er blevet anvendt analytisk.Til sidst har vi set på, hvorvidt velfærdsstaten kan betragtes som en kristen opfindelse.
Nøgleemner og kernestof (Religion):
- Kristendommens menneske- og samfundsopfattelse
- Det dobbelte kærlighedsbud og næstekærlighedens betydning
- Folkekirken og dens sociale rolle i samfundet
- Diakoni i historisk og nutidig kontekst
- Forholdet mellem religion og politik/stat (sekularisering)
- Religionsfaglige etikmodeller: pligtetik (Kant), nytteetik (Bentham) og situationsetik (Løgstrup)
- Samspillet mellem religion og det moderne samfund (Zuckerman, Løgstrup m.fl.)
Faglige mål (Religion):
- Redegøre for centrale sider ved kristendommen med anvendelse af faglige begreber
- Analysere centrale etiske modeller og anvende dem på konkrete problemstillinger
- Forholde sig til, hvordan religion kan komme til udtryk i samfund og kultur
- Diskutere og reflektere over religiøse idéer og værdier i en moderne, sekulariseret kontekst
- Udvælge og anvende relevant materiale (tekster, billeder, cases) til at undersøge samspillet mellem religion og samfund.
Indhold
Kernestof:
Luk samfundet op. 4. udgave; sider: 86-99, 167-192, 196-220
velfærd. befolkning. fattig. fattighjælp. socialreform. Steincke.
DRTV - Historien om de fattige: 1870-1920
Fra fattighjælp til velfærd.docx
Fra fattighjælp til velfærdsstat.pdf
Mellemkrigstiden.docx
Absolut eller relativ fattigdom
Vi læser side 50-51 i Fokus 3 fra verdenskrig til velfærd.
Opgaveark - The Monkey Trial.pdf
The Monkey Trial.pdf
Opgaveark - Tammy Kitzmiller vs. Dover Area School District - Intelligent Design.pdf
Tammy Kitzmiller.pdf
PowerPoint
Opgavekompendium - Sekularisering.pdf
Joe Bidens sejrstale 7. november 2020.pdf
Opgavekompendium - Civilreligion.pdf
Modul 9 - Civilreligion.pptx
Uddrag af Fremtidens Forsørgelsesvæsen af K.K. Steincke.docx
Kildekritik
Opgavekompendium - Repetition.pdf
Markerer dyster historie - blev stemplet som åndsvage og tvangssteriliseret
Sprogø.pdf
Spørgsmål til kvindeanstalten på Sprogø.docx
Jobs værdier og vdrgstudier.pdf
Du skal løse opgaven i det vedhæftede dokument og derefter udfylde den relevante del af opgaven som ligger i forbindelse med Milepæl 6.
Livsværdier POP2.docx
POP2 arbejdsværdier (1).docx
Researchopgave om Kanslergadeforliget.docx
Tip en 13_er- Hvad tror de kristne på.pdf
Modul 1 - Bibelen.pdf
Opgavekompendium - Bibelen.pdf
Modul 2 - Syndefaldsberetningen.pdf
Modul 2 - Hvordan skal man læse Bibelen.pdf
Opgavekompendium - Syndefaldsberetningen.pdf
Stil og besvar spørgsmål til teksten.pdf
Gaden, hvor det offentlige forsvandt 1
Lyt og notér - I begyndelsen var alt godt.pdf
Opgavekompendium - Jesus.pdf
Lyt og notér - Hvordan er man et godt menneske.pdf
Opgaveark - Hvorfor gør Jesus kravene så svære.pdf
He Hit Me.docx
The Crystals - He Hit Me (And It Felt Like A Kiss)
CFU-login
Feminisme og velfærd.pptx
Hvad skete efter Jesus død.pdf
Omskærelsen - 1. mosebog, kap. 17.pdf
Link til spørgeskemaundersøgelse
Jeg vil gerne have forslag til grupper. Skriv i elevfeedback hvilke 3 elever du gerne vil arbejde sammen med. En af de tre elever skal være en som du ikke normalt er i gruppe med.
Overblik over de 4 feminismebølger 1p.docx
Simone de Beauvoir Explains "One is Not Born, but Rather Becomes, a Woman.”
Lyt og sæt kryds - Martin Luther.pdf
Lyt og sæt kryds - Luthers menneskesyn.pdf
Læs og svar - Bibelcitat, Romerbrevet 3, 21-26.pdf
Sæt kryds - Sammenlign den katolske kirke og Luther.pdf
Match - Kirke, stat og Luther.pdf
Repetition - Hvilken betydning fik reformationen i 1500-tallet.pdf
Projektarbejde om velfærdsstaten og ligestilling mellem mænd og kvinder.docx
Grupper projektarbejde 1p.docx
Afsnit
Selvstændigt arbejde: Reformationen i Danmark
Repetition - Hvad tror de kristne på.pdf
Opgaver- Religiøs etik, hvad er godt og ondt.pdf
Opgavekompendium - Kirkelige organisationer og velgørenhed.pdf
Grupper projektarbejde 1p (1).docx
Tidslinje over velfærdsstatens udvikling.docx
Rejsemappe
Spørgsmål (1).docx
Kampen om historien | Rwanda - verdens hurtigste folkemord | DR LYD (min. 15:50-35:30)
Sporleg.docx
Tag høretelefoner med.
Tekst - Kirkelige organisationer og velgørenhed .pages
Tip en 13_er- Karl Marx' religionskritik.pdf
PowerPoint - Repetition
Modul 1 - Hvilke myter og historier fortæller jøderne.pdf
Modul 1 - Hvad tror jøderne på.pdf
Spørgsmål til “Hvilke myter og historier fortæller jøderne?”
Rollelæsning:
Modul 2 - Hvilke ritualer har jøderne.pdf
Modul 2 - Centrale ritualer i jødedommen.pdf
Tekst + spørgsmål
Supplerende stof:
Samfundsøkonomi.pptx
Verdens lykkeligste land - tillid
Et overblik over dansk økonomi
Økonomiske nøgletal.docx
Afsnit
Økonomi for dummies - forbrug og vækst
Gaden, hvor det offentlige forsvandt 2
Farvelfærd - liv og død
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
På sporet af den sociale arv i uddannelse
Vi er på børnenes hold
En syg forskel ( 1 )
Grupper til årsprøve
Alex Vanopslagh møder kontanthjælpsmodtager
Fattigdom i Danmark?
Levevilkår og fattigdom (1).pptx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Jødedom (enkeltfagligt)
Indhold
Kernestof:
Grupper projektarbejde 1p (1).docx
Tidslinje over velfærdsstatens udvikling.docx
Rejsemappe
Spørgsmål (1).docx
Kampen om historien | Rwanda - verdens hurtigste folkemord | DR LYD (min. 15:50-35:30)
Sporleg.docx
Tag høretelefoner med.
Opgavekompendium - Kirkelige organisationer og velgørenhed.pdf
Tekst - Kirkelige organisationer og velgørenhed .pages
Tip en 13_er- Karl Marx' religionskritik.pdf
PowerPoint
PowerPoint - Repetition
Modul 1 - Hvilke myter og historier fortæller jøderne.pdf
Modul 1 - Hvad tror jøderne på.pdf
Spørgsmål til “Hvilke myter og historier fortæller jøderne?”
Rollelæsning:
Luk samfundet op. 4. udgave; sider: 86-112
Modul 2 - Hvilke ritualer har jøderne.pdf
Modul 2 - Centrale ritualer i jødedommen.pdf
Tekst + spørgsmål
I skal se dokumentarfilmen En dansker i helvede. Den ligger på Mitcfu.dk under Materialer (øverst i højre hjørne). Når du har set den så skriv i elevfeedback: hvad oplevede Jørn Stjerneklar i Rwanda? Hvad gjorde mest indtryk på dig da du så dokumenta
Årsprøve i KS
Tema: Det gode samfund
Tema: Det splittede USA
Tekst:
Vi læser side 65-68 i timen i bogen Folkedrabet i Rwanda kap. 6 (Severin, Frydenlund, 2021).pdf
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Folkedrabets 10 stadier og dets udfoldelse i Rwanda
Husk at udfylde navnelisten til studietur og betale første rate inden den 1. juni
Stanton og folkedrabet i Rwanda.docx
Skoleevaluering
Tekst
Synopse-skabelon
Kildekritik-udvidetskema (1).pdf
De klassiske ideologier.pptx
Partier og ideologier - find ideologierneIdeologier og deres forgreninger.pptx
Enhedslisten | De Rød-Grønne
SF - Socialistisk Folkeparti
AlternativetSocialdemokratiet
Radikale Venstres principprogram - Radikale Venstre
Forside - Moderaterne - Den fornuftige stemme
Venstre, Danmarks Liberale Parti
Forside - Det Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraterne – Danmarksdemokraterne
Dansk Folkeparti
Liberal Alliance | Danmarks mest liberale parti
Supplerende stof:
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
På sporet af den sociale arv i uddannelse
Vi er på børnenes hold
En syg forskel ( 1 )
Grupper til årsprøve
Alex Vanopslagh møder kontanthjælpsmodtager
Fattigdom i Danmark?
Levevilkår og fattigdom (1).pptx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Folkedrab og Holocaust - hvordan kunne det ske?
Forløbsbeskrivelse: Forløbet fortsættes efter sommerferien, hvor vi arbejdet med Holocaust.
Vi har i dette forløb undersøgt to forskellige folkedrab. Folkedrabet i Rwanda i 1994 og Holocaust mellem 1941-45 i forbindelse med 2. verdenskrig.
RWANDA:
I forbindelse med Rwanda undersøgte vi, på hvilken måde den europæiske kolonihistorie havde indflydelse de etniske spændinger mellem Hutu og Tutsi, med belgiernes inddeling mellem de forskellige etniciteter.
Vi fokuserede på, hvordan folkedrabet udspillede sig, ved at læse vidnesbyrd fra overlevende tutsi og undersøgte, hvad der karakteriserede de gerningsmænd, der deltog i folkedrabet.
Som teoretisk ramme, har I skullet inddrage Gregory Stantons teori om folkedrabets 10 stadier og vurdere, hvordan forskellige kilder, var udtryk for forskellige stadier.
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål (1).docx
Kampen om historien | Rwanda - verdens hurtigste folkemord | DR LYD (min. 15:50-35:30)
Sporleg.docx
Tag høretelefoner med.
I skal se dokumentarfilmen En dansker i helvede. Den ligger på Mitcfu.dk under Materialer (øverst i højre hjørne). Når du har set den så skriv i elevfeedback: hvad oplevede Jørn Stjerneklar i Rwanda? Hvad gjorde mest indtryk på dig da du så dokumenta
Vi læser side 65-68 i timen i bogen Folkedrabet i Rwanda kap. 6 (Severin, Frydenlund, 2021).pdf
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Folkedrabets 10 stadier og dets udfoldelse i Rwanda
Husk at udfylde navnelisten til studietur og betale første rate inden den 1. juni
Stanton og folkedrabet i Rwanda.docx
Skoleevaluering
Synopse-skabelon
Kildekritik-udvidetskema (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forberede Prøveeksamen
Indhold
Kernestof:
Årsprøve i KS
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Politik 1 (enkeltfagligt)
Indhold
Kernestof:
Tema: Det gode samfund
Tema: Det splittede USA
Tekst:
Vi læser side 65-68 i timen i bogen Folkedrabet i Rwanda kap. 6 (Severin, Frydenlund, 2021).pdf
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Folkedrabets 10 stadier og dets udfoldelse i Rwanda
Husk at udfylde navnelisten til studietur og betale første rate inden den 1. juni
Stanton og folkedrabet i Rwanda.docx
Skoleevaluering
Tekst
Synopse-skabelon
Kildekritik-udvidetskema (1).pdf
Luk samfundet op. 4. udgave; sider: 100-112
De klassiske ideologier.pptx
Partier og ideologier - find ideologierneIdeologier og deres forgreninger.pptx
Enhedslisten | De Rød-Grønne
SF - Socialistisk Folkeparti
AlternativetSocialdemokratiet
Radikale Venstres principprogram - Radikale Venstre
Forside - Moderaterne - Den fornuftige stemme
Venstre, Danmarks Liberale Parti
Forside - Det Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraterne – Danmarksdemokraterne
Dansk Folkeparti
Liberal Alliance | Danmarks mest liberale parti
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#12 Holocaust (enkeltfagligt)
Historie:
Sidste skoleår arbejdede vi med folkedrabet i Rwanda, og i år fortsætter vi tematikken med fokus på Holocaust. Forløbet undersøger udviklingen fra antisemitismens rødder til nazismens magtovertagelse, propagandaens rolle, eskaleringen af forfølgelserne, beslutningen om "den endelige løsning", livet i og omkring udryddelseslejrene samt gerningsmændenes rolle. Forløbet lægger vægt på at forstå de historiske og politiske årsager til Holocaust og på at inddrage Stantons model over folkedrabenes stadier.
Særlige fokuspunkter:
Årsager til nazismens magtovertagelse og antisemitismens rødder
Nazistisk propaganda og mobilisering af befolkningen
Eskaleringen fra diskrimination til systematisk udryddelse
Wannseekonferencen og udryddelseslejrene
Fotodokumentation og kilder fra Auschwitz-albummet
Gerningsmændenes rolle og ansvar, belyst gennem socialpsykologiske teorier
Indhold
Kernestof:
Hutu ten commandments
hutu_ten_commandments_stanton_opgave.docx
Læses i timen Vejen til Folkedrab side 30-39.pdf
I skal læse disse sider i løbet af timen og besvare følgende spørgsmål:
The Path to Nazi Genocide (vi ser de første 11 min. i timen).
Opgave der laves i timen. Kapitel 4 - ÅRSAGSFORKLARINGER- HVORFOR KOM HITLER TIL MAGTEN.docx
Vi sidder i Boblen.
Vi læser i timen. Vejen til Folkedrab side 40-47.pdf
Opgave til s. 40 til 47 om antisemitismens rødder.docx
Books burn as Goebbels speaks | Holocaust Encyclopedia
Vi arbejder med kilde 6,7 og 8 i timen.
Vejen til Folkedrab side 48-57.pdf
Fokus i modulet er at få kendskab til Einsatzgruppernes rolle i Holocaust og et indblik i, hvordan folkedrabet eskalerede fra nedskydninger til gaskamre.
1. vi arbejder med side 114-123 i bogen. Læs og find ud af:
I skal læse s. 96-97 i bogen Vejen til Folkedrab. Husk at låne den på biblioteket, hvor den ligger klar.
P1 Morgen | Onsdag 27. aug. 2025 | Lyt som podcast | DR LYD
Kildearbejde: Auschwitz-albummet.
1: Milgrems teori.docx
2: Kelmans teori.docx
3: Opgave om nedskydning af civile.docx
Milgram Experiment - Big History NL, threshold 6
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#13 Kulturmøde - indvandring og integration
Fællesfagligt forløb
Historie: Kulturmøde og kulturkonflikt i forbindelse med indvandrere og flygtninge i Danmark fra ca.1960-2001, med særlig vægt på den københavnske vestegn.
Religion: Islams oprindelse og islam i Vesten
Samfundsfag:
I historie har forløbet haft fokus på højkonjunkturen i Danmark 1958-1973 og det medfølgende behov for øget arbejdskraft.
Vi har set på hvilket syn man i Danmark havde på importeret arbejdskraft, samt hvorledes dette syn ændredes i kraft med det øgede kulturmøde der kendetegnede perioden, samt hvordan den politiske diskurs ændrede sig.
Begrebet forestillede fællesskaber (Benedict Anderson) anvendes til at forklare nationalisme.
Indhold
Kernestof:
Opgave 1: Læs teksten og svar på spørgsmålene nederst. Aflever i elevfeedback.
Opgave 2: Find fem sekvenser i videoen og forklar hvordan det forestillede fællesskab fremstilles. Aflever i elevfeedback.
Opgave 3: test jer selv. kan i bestå prøven? Undersøg og svar på disse spørgsmål:
Den perfekte opdragelse? ( 1 )
Der findes 37 familietyper i Danmark by Kristeligt Dagblad - Infogram
Familieformer i det senmoderne samfund.docx
KS-bogen 2. udgave; sider: 41-44, 54-56, 106-109, 112-115, 121-125
Tekst: Danmark i nyeste tid efter 1989, s. 112-119.pdf
Opgave: om gæstearbejdere i 1960erne.docx
Oversigt over kildeanalysens fire dele (kildekritik).docx
Opgave og kilde: Ishøjs borgmester Per Madsen om indvandring 1976.docx
Vi er på børnenes hold
På sporet af den sociale arv i uddannelse
Den usynlige tråd
Social ulighed.pptx
Fattige danske børn - den usynlige arv
Kære elever, i dag afslutter vi jødedomsforløbet og starter på islam. Vi skal se dette link herovre med Religionsnørden (vi har set til 6:09): Islam introduktion og dette link med koranrecitation: A Young Boy || Quran Recitation Really Beautiful || H
Kapitel 8 Økonomiske konjunkturer
Opgave 1 Konjunktursvingningerne og økonomiske mål.docx
8.5: Udsving i økonomien (fra Luk samfundet op https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1)
1: Læs teksten
Kære elever, vi arbejder videre med islams 6 trosartikler i dag.
Kampen om indvandringen afsnit 2.docx
Ali og hans brødre
Generationen | Prolog: Ikk' fuck med mig, dræber dig | Lyt som podcast | DR LYD
Se listen: Fire boligområder ryger af ny 'ghettoliste', mens ingen nye kommer på
Sanctuary Wood.docx
Program
DRTV - Kampen om indvandringen: "oprøret på Vestegnen"
Kampen om indvandringen afsnit 3.docx
Kære elever, vi starter med at se 6. afsnit af Perkerdansk om familiens rolle i islam: PerkerDansk - Afsnit 6 Familie Tilføj til favoritter
Kære elever, I skal se denne udsendelse: Perkerdansk afsnit 7: PERKERDANSK Sæson 1 Afsnit 7 og undervejs tage noter i kladdehæftet til spørgsmålene i vedhæftningen, så I kan tale med mig om dem i morgen. Husk at skrive, så jeg kan læse det :-) Jeres
Ishøjs borgmester Per Madsen om indvandring 1976 (1) (1).docx
Interview med Ishøjs borgmester Per Madsen 1987 (1).docx
Hurtig opsamling:
Molins model og socialdemokratiet.pptx
TEKSTER TIL SYNOPSIS d.docx
Hej 2p, i dag arbejder vi videre med gudsopfattelsen i islam og Profeten Muhammeds betydning, og derefter skal vi se på de fem søjler og særligt på hajj, pilgrimsrejsen til Mekka.
Opgave om værdikampen i 00erne.docx
Dansk Folkeparti - Valgvideo 2007
Kildekritik
I dag skal det handle om profeten Muhammed, hadith og islams rituelle dimension. Se programmet her, hvis du har lyst: Islams rituelle dimension.pptx
Link, som skal øves her: Titel
Morten Messerschmidts tale ved Folketingets afslutningsdebat
Om tildækning (vi ser de første 10 minutter): DR Deadline - Krasnik i debat med Aya Amal vedr. forbud mod niqab i undervisningen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 59
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#9
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265276", "T": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265276", "H": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265276" }