X - Greve Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Greve Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Greve Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Karina Søgaard, Laura-Marie Lønstrup, Louise Wegersleff Kjertum, Tom Becher
Hold
2024 ks/q (
1q ks
,
1q ks-hi
,
1q ks-re
,
1q ks-sa
,
2q ks
,
2q ks-hi
,
2q ks-re
,
2q ks-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kronologiforløb
Titel 2
Vikingetiden i forskellige perspektiver
Titel 3
USAs historie (også del af "det gode samfund")
Titel 4
Identitesdannelse (sa)
Titel 5
Det gode samfund (fællesfagligt)
Titel 6
Det Gode Samfund (fællesfagligt, indhold i sa)
Titel 7
USA
Titel 8
Politik og demokrati 1 (sa forløb)
Titel 9
Jødedom (enkeltfagligt)
Titel 10
Repetition og afslutning jødedom
Titel 11
Politik og demokrati 2
Titel 12
Kulturmøder og islam
Titel 13
Kulturmødes (fællesfagligt forløb, sa delen)
Titel 14
Forløb#8
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kronologiforløb
Forløbet har til hensigt at give eleverne et overordnet indblik i de historiske perioders forskelle og sammenhænge .Forløbet taget udgangspunkt i dansk historie, men vil også inddrage den europæiske historie når dette findes opportunt for undervisningen.
Forløbet vil særligt sætte fokus på periodisering, samt sigte efter, at give eleverne et indtryk af periodernes særegene kendetegn og karakteristika, der stadig kan spores i vore dages postmoderne samfund.
Indhold
Kernestof:
Gruppe 1
Kronologi-forløb
Vikingernes virkelige verden (1): Da vikingetiden blev opfundet
Fælles besvarelser:
Afsnit
mitcfu.dk
Quizlet om middelalderen:
Kærlighed i middelalderen
Gennemgang af middelalderopgaver i 121
Vælg forslag 1 eller 2.
https://docs.google.com/document/d/1kQhMCD7jUrPmxGQ9krGvQ3nw4OaZPyOeNXpIxvvXJ9k/edit
10 Fokusspørgsmål, som du skal overveje mens du læser:
Tider til Grupper
Spørgsmål til kilde 1 på side 8 -9
Enevælden.pptx
1 .Læs artiklen
Opsamling af moduler om enevælde og oplysningstiden.
https://docs.google.com/document/d/1U1FUC43PlR0iNm3i-zax24ifL9KqO9TuI9K-Cn-PqlE/edit
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Vikingetiden i forskellige perspektiver
Indhold
Kernestof:
Dansk Vestindien kap.2.pdf
Slavenation Danmark
Opgaver til efter museumsbesøget:
Film - Peter von Scholten
Arbejdslivets underværker
https://9april1940.dk/45.html
KildeanalyseLæs de to kilder grundigt og besvar følgende spørgsmål til hver af dem:
Se dokumentaren "Vikingetiden i nyt lys" som optakt til jeres historieopgave. Dokumentaren findes på mitcfu.dk og følgende spørgsmål skal besvares og afleveres i lectio senest tirsdag aften. Jeg regner med, at besvarelsen er på ca. 1500 tegn alt i al
Vikingetiden i et erindringshistorisk perspektiv
https://docs.google.com/document/d/1Z-_7uiiEjQqVrpuZ62tomBPZFXP2vsCuW0_0pMXVQFs/edit?tab=t.0
Se de første 15 min af dokumentaren.
Gruppe 1 15-30
Eleverne deltager i målingen ved at benytte følgende link: https://gym-trivsel.dk/ og skal logge ind med deres UNI-login.
Nyt forløb - USA´s historie
https://docs.google.com/document/d/1dmmvET0NAwh1p0ZIZ2Mn3Uc2coDhbNWzigS2Q47VAKU/edit?tab=t.0
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
USAs historie (også del af "det gode samfund")
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb - USA´s historie
https://docs.google.com/document/d/1dmmvET0NAwh1p0ZIZ2Mn3Uc2coDhbNWzigS2Q47VAKU/edit?tab=t.0
udvalgdsdag- Oversigt over workshops - Google Sheets
Uddrag fra den amerikanske uafhængighedserklæring https://docs.google.com/document/d/1iifJFxZGV3xviEidfNDsVoZakpDbD2ufE19SuBpZBzw/edit?tab=t.0
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden
https://greve-gym.dk/undervisning/skriftlige-opgaver/hf/historieopgaven-i-1-hf/
eksempelopgave
Kære 1.q
Tidspunkter for fremlæggelser:
Hvad tænker du, når du hører beskrivelsen “et godt samfund”?
Kristendommen - i store træk.docx.pdf
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner Lukas kap 10.docx.pdf
Modul 2 - Introduktion til _Det gode samfund_.pptx
Første Mosebog Kapitel 3 (Syndefaldsmyten)
Modul 3 - Hvordan skal Bibelen læses_.pptx
Gruppearbejde - intro til USA´s Borgerkrig
Find informationer om følgende emner på nettet – I SKAL benytte artikler og kilder- Diskuter i grupper hvilke årsager, der var de vigtigste for borgerkrigens udbrud.
https://mitcfu.dk/
Gettysburgtalen i dansk oversættelse"For fire snese og syv år siden frembragte vore fædre et nyt land på dette kontinent, undfanget i frihed og viet til den tanke, at alle mennesker er skabt lige. Nu er vi optaget af en stor borgerkrig, som afprøver
De Ti Bud - Anden Mosebog Kapitel 20
Bjergprædikenen - Matthæusevangeliet Kapitel 5
Bjergprædiken og næstekærlighed.pdf
Modul 4 - Det mystisk-narrative grundlag for kristendommen.pptx
Første Mosebog Kapitel 17
Opgave - Hvordan afspejler forskellene sig i kirkerummene_.pdf
Modul 5 - Hvordan udviklede trossamfundet sig efter Jesus_.pptx
https://docs.google.com/presentation/d/1aE_vKK3Q1h7cM516wKavWHAACjJ2XHf7/edit#slide=id.p1
I skal arbejde med slide 5, 6 og 7 i powerpoint
Læseopgave 1.pdf
Modul 6 - Reformationen.pptx
Kære 1.qI dag skal i sådan set bare hente KS-bogen på biblioteket og læse kapitlet: "Kirken og den danske velfærdsstat"Vh Tom
"Samvittigheden udgør ikke en højere lov"
Fra katolsk kirke til Statskirke til Folkekirke.pdf
PowerPoint
Opgaveark- De ti bud .pdf
Opgaveark - Lignelsen om den barmhjertige samaritaner.pdf
Opgaveark - Bjergprædikenen.pdf
se Dansk velfærdshistorie & Frihed fra minut 0:17 til 1:08 og svar på understående spørgsmål. Svarene gennemgås i næste time.
Kapitel: "Fra fattiggård til frit valg"
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fattighjaelp-og-tab-af-rettigheder-fra-grundlov-til-socialreform-1849-1933
Opgavekompendium - Kirkelige organisationer og velgørenhed.pdf
Modul 9 - Kirkelige organisationer og velgørenhed.pdf
Program:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/septemberforliget-5-september-1899
Opgavekompendium - Er velfærdsstaten en kristen opfindelse.pdf
Spørgsmål til dokumentaren:
Modul 11 - Et samfund uden gud.pdf
Tip en 13_er- Karl Marx' religionskritik.pdf
Opgavekompendium - Karl Marx' religionskritik - Et samfund uden gud.pdf
Modul 12 - Etik i det senmoderne.pdf
Opgavekompendium - Etik i det senmoderne.pdf
Tip en 13_er- Etik i det senmoderne.pdf
Modul 13 - Begrebsoversigt.pdf
Opgavekompendium - Repetition af forløbet Det gode samfund.pdf
1. Kanslergadeforliget og dansk politik i 1930'erne
Ekstra: https://mitcfu.dk/
Oversigt over store kristne retninger i USA .pdf
Opgavekompendium - Oversigt over store kristne retninger i USA.pdf
Phil Zuckerman - Religiøs markedsføring.pdf
Læs-Tænk-Skriv-Del - Hvorfor opstod protestantisk fundamentalisme.pdf
Læs-Tænk-Skriv-Del - Hvorfor opstod protestantisk fundamentalisme2.pdf
Sandt eller falsk- Hvorfor opstod protestantisk fundamentalisme3.pdf
Hvorfor opstod protestantisk fundamentalisme4.pdf
Lyt og sæt kryds - Fra fundamentalisme til ny-evangelikalisme.pdf
Lyt og sæt kryds - Fundamentalisterne bliver til den kristne højrefløj.pdf
Fagbegreber - Fra fundamentalisme til ny-evangelikalisme.pdf
Fagbegreber -Fundamentalisterne og den kristne højrefløj.pdf
Repetition - Protestantisk fundamentalisme og kristen højrefløj.pdf
Repetition - Kreationisme og intelligent design.pdf
Lyt og sæt kryds - Kreationisme og intelligent design.pdf
Fagbegreber - Kreationisme og intelligent design.pdf
Danmark i efterkrigstiden.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Identitesdannelse (sa)
Enkeltfagligt forløb i samfundsfag.
I forløbet arbejder eleverne med identitetsdannelse i det senmoderne samfund.
Forløbet har taget udgangspunkt i samfundsfagsbogen ”Luk Samfundet Op!” samt relevant supplerende empiri.
Forløbets centrale begreber og teorier er:
- Socialisering (Primær-, sekundær- og dobbeltsocialisering)
- Sociale normer
- Identitetens fire niveauer
- Erving Goffmans teori om face, setting, frontstage og backstage, herunder sociale mediers betydning for unges identitetsdannelse
- Giddens begrebsapparat om det senmoderne samfund (aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet, udlejring af sociale relationer)
- Hartmut Rosas teori om accelerationssamfundet (teknologisk acceleration, Acceleration af social forandring, acceleration af livstempo, social kappestrid, fremmedgørelse og resonans)
- Ulrich Becks teori om risikosamfundet og institutionaliseret individualisering
- Ziehes begreber og kulturelfrisættelse og formbarhed samt individets reaktionsmønstre (potensering, ontologisering, subjektivisering)
Indhold
Kernestof:
Medbring en ting, som du selv synes afspejler din personlighed, og som du ikke normalt har med i skole (altså ingen telefoner, computere, smykker, osv.!)
Luk Samfundet Op! af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen (4. udg); sider: 29-43, 52-58, 61-78
Hvilken rolle spiller daginstitutioner i børns liv.docx
Arbejd Selv - om identitetsdannelse.docx
Martines Uperfekte Insta.docx
Samfundstyper.docx
Begrebsoversigt Giddens.docx
Accelerationssamfundet.pptx
Gruppearbejde
Thomas Ziehe.pptx
Verdens smukkeste mennesker
Ulrich Beck.pptx
Filmtrailer om Det Senmoderne Samfund.docx
Afsluttende problemstillingsopgave.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Det gode samfund (fællesfagligt)
Kort forløbsbeskrivelse (Religion):
Vi har undersøgt næstekærlighedens rolle i kristendommen og særligt i Folkekirkens selvforståelse og praksis. Med afsæt i Bibelen, Luthers reformation og diakoniens udvikling i Danmark har eleverne arbejdet med forholdet mellem religion og samfund – herunder Folkekirkens rolle i velfærdsarbejde før og nu. Forløbet har desuden stillet skarpt på kristen etik (især næstekærlighed, skyld, tilgivelse og ansvar) samt mødet med sekularisering og moderne velfærdsstatstænkning. Etiske modeller (pligtetik, nytteetik og situationsetik) er blevet anvendt analytisk.Til sidst har vi set på, hvorvidt velfærdsstaten kan betragtes som en kristen opfindelse.
Nøgleemner og kernestof (Religion):
- Kristendommens menneske- og samfundsopfattelse
- Det dobbelte kærlighedsbud og næstekærlighedens betydning
- Folkekirken og dens sociale rolle i samfundet
- Diakoni i historisk og nutidig kontekst
- Forholdet mellem religion og politik/stat (sekularisering)
- Religionsfaglige etikmodeller: pligtetik (Kant), nytteetik (Bentham) og situationsetik (Løgstrup)
- Samspillet mellem religion og det moderne samfund (Zuckerman, Løgstrup m.fl.)
Faglige mål (Religion):
- Redegøre for centrale sider ved kristendommen med anvendelse af faglige begreber
- Analysere centrale etiske modeller og anvende dem på konkrete problemstillinger
- Forholde sig til, hvordan religion kan komme til udtryk i samfund og kultur
- Diskutere og reflektere over religiøse idéer og værdier i en moderne, sekulariseret kontekst
- Udvælge og anvende relevant materiale (tekster, billeder, cases) til at undersøge samspillet mellem religion og samfund.
Indhold
Kernestof:
Luk Samfundet Op! af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen (4. udg); sider: 61-78, 101-106, 179-185, 189-192, 196-220
Samfundstyper.docx
Begrebsoversigt Giddens.docx
Kære 1.q
Tidspunkter for fremlæggelser:
Accelerationssamfundet.pptx
Gruppearbejde
Thomas Ziehe.pptx
Verdens smukkeste mennesker
Hvad tænker du, når du hører beskrivelsen “et godt samfund”?
Kristendommen - i store træk.docx.pdf
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner Lukas kap 10.docx.pdf
Modul 2 - Introduktion til _Det gode samfund_.pptx
Første Mosebog Kapitel 3 (Syndefaldsmyten)
Modul 3 - Hvordan skal Bibelen læses_.pptx
Ulrich Beck.pptx
Filmtrailer om Det Senmoderne Samfund.docx
Gruppearbejde - intro til USA´s Borgerkrig
Find informationer om følgende emner på nettet – I SKAL benytte artikler og kilder- Diskuter i grupper hvilke årsager, der var de vigtigste for borgerkrigens udbrud.
Afsluttende problemstillingsopgave.docx
https://mitcfu.dk/
Gettysburgtalen i dansk oversættelse"For fire snese og syv år siden frembragte vore fædre et nyt land på dette kontinent, undfanget i frihed og viet til den tanke, at alle mennesker er skabt lige. Nu er vi optaget af en stor borgerkrig, som afprøver
De Ti Bud - Anden Mosebog Kapitel 20
Bjergprædikenen - Matthæusevangeliet Kapitel 5
Bjergprædiken og næstekærlighed.pdf
Modul 4 - Det mystisk-narrative grundlag for kristendommen.pptx
Første Mosebog Kapitel 17
Opgave - Hvordan afspejler forskellene sig i kirkerummene_.pdf
Modul 5 - Hvordan udviklede trossamfundet sig efter Jesus_.pptx
Medbring bogen Luk Samfundet Op!
Tre velfærdsmodeller.docx
Udfyldt Noteark til velfærdsmodellerne - Kopi.docx
https://docs.google.com/presentation/d/1aE_vKK3Q1h7cM516wKavWHAACjJ2XHf7/edit#slide=id.p1
I skal arbejde med slide 5, 6 og 7 i powerpoint
Læseopgave 1.pdf
Modul 6 - Reformationen.pptx
Medbring Luk Samfundet Op! bogen. Har man ikke bogen med, så bliver man bedt om at tage hjem efter den - så husk den!
Arbejde om klassiske ideologier.docx
Hvad er Ideologier.pptx
Kære 1.qI dag skal i sådan set bare hente KS-bogen på biblioteket og læse kapitlet: "Kirken og den danske velfærdsstat"Vh Tom
"Samvittigheden udgør ikke en højere lov"
Fra katolsk kirke til Statskirke til Folkekirke.pdf
PowerPoint
Opgaveark- De ti bud .pdf
Opgaveark - Lignelsen om den barmhjertige samaritaner.pdf
Opgaveark - Bjergprædikenen.pdf
Ideologierne
Ideologier.pptx
Arbejdsspørgsmål om velfærdsstatens udfordringer.docx
se Dansk velfærdshistorie & Frihed fra minut 0:17 til 1:08 og svar på understående spørgsmål. Svarene gennemgås i næste time.
Kapitel: "Fra fattiggård til frit valg"
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fattighjaelp-og-tab-af-rettigheder-fra-grundlov-til-socialreform-1849-1933
Opgavekompendium - Kirkelige organisationer og velgørenhed.pdf
Modul 9 - Kirkelige organisationer og velgørenhed.pdf
Arbejdsspørgsmål til LSO side 214 - 220.docx
Program:
Politisk påvirkning af økonomien - Noter fra tavlen om finanspolitik pengepolitik og strukturpolitik.docx
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/septemberforliget-5-september-1899
Opgavekompendium - Er velfærdsstaten en kristen opfindelse.pdf
Spørgsmål til dokumentaren:
Modul 11 - Et samfund uden gud.pdf
Tip en 13_er- Karl Marx' religionskritik.pdf
Opgavekompendium - Karl Marx' religionskritik - Et samfund uden gud.pdf
Modul 12 - Etik i det senmoderne.pdf
Opgavekompendium - Etik i det senmoderne.pdf
Tip en 13_er- Etik i det senmoderne.pdf
Modul 13 - Begrebsoversigt.pdf
Opgavekompendium - Repetition af forløbet Det gode samfund.pdf
KS-bogen (Madsen et al., 2018) 2. udgave. Columbus.; sider: 194-195
Medbring KS-bogen
Det økonomiske kredsløb.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det Gode Samfund (fællesfagligt, indhold i sa)
I dette fællesfaglige forløb har eleverne arbejdet med Det Gode Samfund på tværs af de tre ks-fag.
I samfundsfag har fokus været på velfærdsstaten og dennes udfordringer.
Eleverne har derfor arbejdet med de tre velfærdsmodeller samt deres kobling til de klassiske ideologier.
Derudover har eleverne arbejdet med den danske velfærdsstats udfordringer samt hvordan konkurrencestatslogikken udfordrer den universelle velfærdsmodel.
I forbindelse hermed har eleverne arbejdet med finans-, penge- og strukturpolitik samt hvilken rolle hhv. offentlige og private velfærdstilbud skal fylde i den danske velfærdsstat.
Desuden har eleverne diskuteret liberale syn på velfærdsstaten og individets frie valg overfor socialistiske syn på velfærdsstatens rolle nøglen til mindre ulighed.
Kernestof:
- politiske ideologier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- sociale og kulturelle forskelle
Centrale teorier og begreber:
- Velfærdsstater (den universelle, den residuale og den korporative velfærdsmodel)
- Klassiske ideologier (Liberalisme, Konservatisme og Socialisme)
- Velfærdsstatens interne og eksterne udfordringer
- Finans-, penge-, og strukturpolitik (herunder ekspansiv og kontraktiv finans/pengepolitik)
- Det økonomiske kredsløb
- Udlicitering
Indhold
Kernestof:
Luk Samfundet Op! af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen (4. udg); sider: 101-106, 121-123, 179-185, 189-192, 196-220
Medbring bogen Luk Samfundet Op!
Tre velfærdsmodeller.docx
Udfyldt Noteark til velfærdsmodellerne - Kopi.docx
Medbring Luk Samfundet Op! bogen. Har man ikke bogen med, så bliver man bedt om at tage hjem efter den - så husk den!
Arbejde om klassiske ideologier.docx
Hvad er Ideologier.pptx
Ideologierne
Ideologier.pptx
Arbejdsspørgsmål om velfærdsstatens udfordringer.docx
Arbejdsspørgsmål til LSO side 214 - 220.docx
Gruppearbejde
Politisk påvirkning af økonomien - Noter fra tavlen om finanspolitik pengepolitik og strukturpolitik.docx
KS-bogen (Madsen et al., 2018) 2. udgave. Columbus.; sider: 194-195
Medbring KS-bogen
Det økonomiske kredsløb.docx
Fokusspørgsmål til P1 debatten Du har altid et valg.docx
Begrebsoverblik
Uddrag af Samf på B af Oliver Boserup Skov.pdf
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
USA
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb har vi undersøgt religionens rolle i det amerikanske samfund med særligt fokus på forholdet mellem religion, stat og samfund, sekularisering, protestantisme, fundamentalisme, kreationisme og civilreligion. Vi har gennem tekster, opgaver og videoklip arbejdet med fagbegreber, religiøse retninger, symboler og samfundsforståelser.
Nøgleemner og kernestof:
1. Religion i USA og Danmark – sammenligning
- Statsreligion vs. religionsfrihed
- Institutionel og kulturel sekularisering
- Værdier og symboler
2. Sekularisering og sekulariseringstesen
- Peter Berger og Max Weber
- Tre niveauer: institutionelt, samfundsmæssigt, individuelt
- Phil Zuckermans pointe om den danske undtagelse
3. De amerikanske protestanter
- Evangelikale vs. mainline protestantisme
- Missionsbefalingen
- Kendetegn ved born again-kristendom
4. Megakirker og religiøs markedsføring
- Show-prægede gudstjenester og big business
- Joel Osteen og Lakewood Church (YouTube)
- Phil Zuckerman: McChurch og markedslogik
5. Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj
- The Fundamentals og trosartikler
- Bibellæsning og modstand mod modernitet
- Kulturkamp: abort, LGBTQ+, woke, Israel-støtte
6. Kreationisme og Intelligent Design
- Ungjordskreationisme, videnskabelig kreationisme, ID
- Retssager: Scopes, Epperson, Kitzmiller
- Konflikt mellem religion og videnskab
7. Civilreligion
- Rousseau og Durkheim
- Robert Bellah: Gud i nationens selvforståelse
- Symboler og ritualer: præsident-ed, flag, Thanksgiving, troskabsed, Forfatningsfædre
- Joe Bidens sejrstale som civilreligiøs tale
Faglige mål:
- Redegøre for centrale begreber i religionsfaget
- Forklare religioners rolle og funktion i samfundet
- Foretage sammenligninger mellem religiøse retninger og samfund
- Analysere konkrete tekster og symboler med religionsfaglige begreber
- Reflektere over forholdet mellem religion, politik og kultur
- Anvende viden og begreber på cases og aktuelle problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Oversigt over store kristne retninger i USA .pdf
Opgavekompendium - Oversigt over store kristne retninger i USA.pdf
Phil Zuckerman - Religiøs markedsføring.pdf
PowerPoint
Læs-Tænk-Skriv-Del - Hvorfor opstod protestantisk fundamentalisme.pdf
Læs-Tænk-Skriv-Del - Hvorfor opstod protestantisk fundamentalisme2.pdf
Sandt eller falsk- Hvorfor opstod protestantisk fundamentalisme3.pdf
Hvorfor opstod protestantisk fundamentalisme4.pdf
Lyt og sæt kryds - Fra fundamentalisme til ny-evangelikalisme.pdf
Lyt og sæt kryds - Fundamentalisterne bliver til den kristne højrefløj.pdf
Fagbegreber - Fra fundamentalisme til ny-evangelikalisme.pdf
Fagbegreber -Fundamentalisterne og den kristne højrefløj.pdf
Repetition - Protestantisk fundamentalisme og kristen højrefløj.pdf
Repetition - Kreationisme og intelligent design.pdf
Lyt og sæt kryds - Kreationisme og intelligent design.pdf
Fagbegreber - Kreationisme og intelligent design.pdf
Lyt og sæt kryds - Sekulariseringstesen og USA.pdf
Vælg og forklar - Hvorfor er USA ikke sekulariseret.pdf
Lyt og skriv stikord - Phil Zuckerman.pdf
Læs og tænk - Zuckerman i Danmark.pdf
Sandt eller falsk - Repetition.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Politik og demokrati 1 (sa forløb)
Forløbet har introduceret eleverne til grundlæggende demokratiforståelse og politik, herunder demokratiformer, demokratiske pligter og rettigheder og medborgerskab samt det danske politiske system, magtens tredeling og fordelings- og værdipolitik. Forløbet fortsætter efter sommerferien.
Kernestof:
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
Centrale begreber/teorier:
- Direkte og repræsentativt demokrati
- Deltagelsesdemokrati og konkurrencedemokrati
- Magtens tredeling
- Medborgerskab og demokratiske pligter og rettigheder
- Fordelingspolitik
- Værdipolitik
- Valgformer (forholdstalsvalg og flertalsvalg i enkeltmandskredse
Indhold
Kernestof:
Luk Samfundet Op! af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen (4. udg); sider: 121-123
Begrebsoverblik
Uddrag af Samf på B af Oliver Boserup Skov.pdf
demokratiformer.pptx
Balladen om kolonihaven ( 1 )
Artikelguide - Arbejdsspørgsmål til artiklen.docx
Kolonihavedramaet på TV 2 udstiller den giftige krise, der plager vores demokrati.docx
Spørgsmål om Rettigheder og pligter i et demokrati.docx
Arbejdsspørgsmål til LSO s. 125-133.docx
Instruktioner til opgave om principprogram.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Jødedom (enkeltfagligt)
Indhold
Kernestof:
Læs:
Arbejdsspørgsmål til LSO s. 125-133.docx
Luk Samfundet Op! af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen (4. udg)
Instruktioner til opgave om principprogram.docx
Modul 1 - Hvilke myter og historier fortæller jøderne.pdf
Spørgsmål til “Hvilke myter og historier fortæller jøderne?”
Modul 1 - Hvad tror jøderne på.pdf
Rollelæsning:
Modul 2 - Hvilke ritualer har jøderne.pdf
Modul 2 - Centrale ritualer i jødedommen.pdf
mitcfu.dk
Tekst + spørgsmål
Tekst:
Tutor-ordningen 2025.pptx
Alle mødes i 237 kl.14:50
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Repetition og afslutning jødedom
Indhold
Kernestof:
Indvandringens historie 2.q.docx
Indvandringens historie - Kilde 1 Jeppe Aakjær, 1919.docx
Spørgsmål til kap 2
Kapitel 2 Indvandrere som arbejdstagere 1967-1973.docx
Efter du har læst kapitel 2
Gå ind på mitcfu.dk og vælg: 100 års indvandring (E05)
Find selv materiale/kildemateriale
Husk jeres mappe fra sidst med metode-arket (indefra/udefra) og Hjärpes model.
Oliekrisen og Indvandring.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Politik og demokrati 2
Forløbet har bygget videre på forløbet Politik og demokrati 1.
Fokus har i denne del været på mediernes rolle i et demokrati.
Centrale begreber:
- Den politisk dagsorden
- Politisk kommunikation, herunder spin og de forskellige typer spin
- Forskellen på sociale medier og klassiske medier
Indhold
Kernestof:
Mangler du Luk Samfundet Op?
Husk dine noter og din samfundsfagsbog (Luk Samfundet Op!)
image.png
Medbring Luk Samfundet Op! bogen
Læsefokus spørgsmål til LSO kap 7.4.docx
Luk Samfundet Op! af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen (4. udg); sider: 157-160
Klip om chokoladeafgiften
Arbejdsspørgsmål til Deadline om forbud mod politisk annoncering.docx
Ønsker til KS-eksamensgrupper
Centrale begreber til forløbet politik og demokrati.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kulturmøder og islam
Indhold
Kernestof:
Det vigtigste at vide om islams fem søjler.docx
Om tørklædet.docx
Aminah Tønnsen om tørklædet (2).docx
Tidsplan og grupper til KS terminsprøve:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kulturmødes (fællesfagligt forløb, sa delen)
Centrale begreber:
- Kultur
- Subkultur
- Modultur
- Anerkendelse (Honneth)
- Integrationsteorier ...
- Indvandrer, flygtning og immigrant
Indhold
Kernestof:
Uddrag af Samfundsfag C om Kultur.pdf
Ønsker til værelseskammerater i Bruxelles
Uddrag af KS bogen - kulturmødet.pdf
Luk Samfundet Op! af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen (4. udg); sider: 101-106
De danske partiers syn på indvandring.docx
Program
KS terminsprøve 2025 spørgsmål 1.pdf
KS terminsprøve 2025 spørgsmål 2.pdf
Tidsplan og grupper til KS terminsprøve:
Arbejdsspørgsmål til Indvandrere, efterkommere og integration ks bogen.docx
Uddrag af KS-bogen Indvandrere, efterkommere og integration.pdf
Jeg bliver aldrig rigtig dansk - og aldrig rigtig araber.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#8
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265277", "T": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265277", "H": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265277" }