Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Greve Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Stefan Polke
|
|
Hold
|
2025 DA/eG (1eG DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Studieplan
1. Skriftligheds-forløb (11 lektioner)
Diverse skriveøvelser med udgangspunkt i et sprogligt fokus på overvejende litterære tekster. Med aspekter af mundtlighed.
1-2: Barndomsfoto - Lucas, Hørslev
3-4: Hagen og HASSAN
5-6: Rifbjerg og digt om skolen
7-8: Facebook
9-10: Spoken word
11: Afrunding
Materiale:
Lone Hørslev: Konfirmation, 2008
Maja Lucas: Bøjle, 2008
Christian Hagen: White Girl (uddrag), 2012
Christina Hagen læser op fra White Girl (youtube)
Christina Hagen: Du ikke den stor forståelse …, 2012
Evt. Yahya Hassan: Ghettoguide
Klaus Rifbjerg: Skole, 1956 (kanon)
Facebookopdateringer fra forfattere
Sara Rahmeh: Jeg kommer fra et land langt væk, 2018
2. Litteratur (11 moduler)
Tema: “Overgange” eller det eksistentielle valg.
En tematisk læsning af diverse genrer (kortfilm, novelle, kortprosa, digt/sang, reklamer)
“Ude i skoven” (kortfilm), 2013
Pia Juul: “Alle kan ro”. IN: Af sted, til stede. 2012
HC Andersen: “De røde sko”, 1845
Peter Seeberg: “Firbenets lille glædessang”, 1974
“Nøkkens svig” (Grundtvig, folkevise)
Faglige Forbindelser: s. 85, 140, 151-154, 166-167
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Noter. Lone Hørslev. Konfirmation.docx
-
Maja Lucas Bøjle (1).pdf
-
Padlet. Arbejde her. Maja Lucas Bøjle
-
Grupper. 1eDa. Konsultationer. 2 modul.docx
-
Tjek dagens program (præsentation) og dets læringsmål. Så ved du, hvad vi forsøger at lære i i løbet af modulet.
-
Tjek Dagens program i modulets præsentation. Se videoen over Mind-spillets spilleregler. Alle skal være klar til at spille Mind, når vi mødes. Se link
-
Brætspil: The Mind. Spilleregler
-
Spillegrupper. 1e AP.docx
-
Konsultationer. 1eDa. Modul1.docx
-
Arbejdspadlet. Pia Juul. Alle kan jo ro
-
Læs novellen Alle kan jo ro. Find tekstens minimalistiske træk (nemt sprog med lette led, tomme pladser, observerende fortæller, uklare tids- og personbeskrivelser, få tillægsord).
-
Alle kan ro af Pia Juul.pdf
-
Minimalisme i litteraturen
-
Tjek dagens program og dets læringsmål. Så ved du, hvordan under er opbygget og hvad der skal lære.
-
Klaus Rifbjerg Skole.pdf
-
Dansksiderne: Billedanalyse
-
Omlagt skriftlighed. Læs oplægget til opgave 1. Medbring et ungdoms- og barndomsfoto. Vær klar til at lave en billedanalyse af det. Læs derfor om billedanalyse på linket på Dansksiderne. Nøgleord: perspektiv, komposition, gyldent snit, symmetri
-
Maleri. Billedanalyse.docx
-
Læs eventyret De røde Sko af HC Andersen. Skriv et lille resume af eventyret og find 3-4 klassiske eventyrtræk i eventyret. Du placerer dit arbejde i modulets elev-feedback.
-
De røde sko.pptx
-
Det forsømte forår (1993) - Aben er ond!
-
Sinners (scene) - All The Way to Dublin - Rocky Road to Dublin
-
Folkeviser | forfatterweb
-
Læs Nøkkens Svig i pd.f- opload. Find de klassiske folke-visetræk i visen. Læs derfor også linket om folkeviser.
-
Folkevise - Nøkkens svig.pdf
-
Læs opload Mundtlighedstræk. Fremstil et quizspørgsmål til lektien
-
Mundtlighedstræk.sprogforløb (9).pdf
-
Slang. Mundtlighedstræk. Padlet
-
Pia Juul. Alle kan jo ro. Padlet
-
1eDa. Tryghedsgrupper, Modul1.docx
-
Omlagt skriftlighed. Læs oplægget til opgave 2. Vi søsætter opgaven i klassen. Find 3-4 citater til analysen af Alle kan jo ro: billedsprog, fortæller, synsvinkel, direkte tale, tegn på minimalisme (korte sætning), flade personer, mystik. Du placerer
-
Retorisk pentgagram
-
Se videoklippet med Sarah Rameh. Placer killppet i Det retoriske pentagram. Hvilke sproglige virkemidler bruger Sarah til at nå sit publikum? Skriv 8-10 linjer. Du placerer dit arbejde i modulets elev-feedback.
-
Sarah Rahmeh || Jeg Kommer Fra Et Land Langt Væk
-
Padlet. Her arbejdes der
-
Læs opload med digtet Ghettoguide af Yahya Hassan. Find 3-4 virkemidler i digtet
-
Yahya Hassan - GHETTOGUIDE (3).pdf
-
Viking-reklame
-
Mediefaglig og mulitmodal analyse. Padlet
-
Tjek dagens program i modulets præsentation.
-
Terp 10-20 fagtermer i dansk. Vi hygger med quiz, jerpardy og præmier
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Studieplan
1. Skriftligheds-forløb (11 lektioner)
Diverse skriveøvelser med udgangspunkt i et sprogligt fokus på overvejende litterære tekster. Med aspekter af mundtlighed.
1-2: Barndomsfoto - Lucas, Hørslev
3-4: Hagen og HASSAN
5-6: Rifbjerg og digt om skolen
7-8: Facebook
9-10: Spoken word
11: Afrunding
Materiale:
Lone Hørslev: Konfirmation, 2008
Maja Lucas: Bøjle, 2008
Christian Hagen: White Girl (uddrag), 2012
Christina Hagen læser op fra White Girl (youtube)
Christina Hagen: Du ikke den stor forståelse …, 2012
Evt. Yahya Hassan: Ghettoguide
Klaus Rifbjerg: Skole, 1956 (kanon)
Facebookopdateringer fra forfattere
Sara Rahmeh: Jeg kommer fra et land langt væk, 2018
2. Litteratur (11 moduler)
Tema: “Overgange” eller det eksistentielle valg.
En tematisk læsning af diverse genrer (kortfilm, novelle, kortprosa, digt/sang, reklamer)
“Ude i skoven” (kortfilm), 2013
Pia Juul: “Alle kan ro”. IN: Af sted, til stede. 2012
HC Andersen: “De røde sko”, 1845
Peter Seeberg: “Firbenets lille glædessang”, 1974
“Nøkkens svig” (Grundtvig, folkevise)
Faglige Forbindelser: s. 85, 140, 151-154, 166-167
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265413",
"T": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265413",
"H": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265413"
}