Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Greve Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Menekse Demirtas
|
|
Hold
|
2025 En/mG (1mG En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1 SOME and Technology
Forløbet fokuserer på sociale medier som nutidigt fænomen, og dets natur og effekt er blevet undersøgt i forskellige tekstgenrer med forskellige metoder. De centrale analysemetoder har været det retoriske pentagram, argumentationsanalyse og grundlæggende dele af skønlitterær og filmisk analyse. Undervejs har eleverne arbejdet individuelt, i grupper og par og har trænet både mundtlighed og i nogen grad skriftlighed.
Undervejs er de desuden blevet undervist i grundlæggende grammatik med fokus på verber.
Tekster:
“Txt commndmnts”, Norman Silver, 2008 (digt)
“Social Media”, The English Handbook, Trine Østergaard, 2017 (lærerbogsartikel)
“1,000 Danes Accused of Child Pornography for Sharing Video of Teens”, Martin Selsoe Sorensen, New York Times, 15/1 2018 (artikel)
“The Guilty Feminist 19: Internet w. Emma Holten”, Deborah Frances-White, 2016 (podcast)
“Black Mirror: Shut Up and Dance”, Charlie Brooker, Netflix, 2016 (spillefilm)
“140 (A Social Media Short Story)”, Ben Harrington, 2016 (novelle)
“The upside of selfies: Social media isn't all bad for kids”, Kelly Wallace, CNN, 7/10 2014 (artikel)
“Social media use can be positive for mental health and well-being”, Amy Roeder, Harvard.edu, January 6, 2020 (artikel)
“TikTok as a lens for identity discourse in Western culture”, Alise Smith, networkconference.netstudies.org, 11/5 2020 (artikel)
“Why Selfies Matter”, Alexandra Sifferlin, Time, 6/9 2013 (artikel)
“Look Up”, Gary Turk, 2014 (digt)
“Black Mirror: Nose Dive”, Charlie Brooker, Netflix, 2017 (spillefilm)
“QAnon followers distance themselves from the movement's most bizarre conspiracy theories as they rebrand”, Will Carless, USA TOday, 04/08 2021 (artikel)
“How Social Media Causes Disruptive Group Dynamics”, Tony Saldanha, Gritdaily, 18/1 2021 (artikel)
“Social Censorship: Should Social Media’s Policy Be Free Speech?”, John Koetsier, Forbes, 25/10 2020 (artikel)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265446",
"T": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265446",
"H": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265446"
}