Holdet 1fG id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Greve Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Steen Ingemann Jørgensen
Hold 2025 id/fG (1fG id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate & teampsykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate & teampsykologi

Undervisningsforløbet Ultimate & teampsykologi fungerer som første undervisningsforløb i idræt på Greve Gymnasium og er et obligatorisk forløb som alle 1.g eleverne gennemfører. Formålet med forløbet er at introducere eleverne til spillet og de tekniske, taktiske og spilforståelsesmæssige elementer, som spillet indeholder. Eleverne skal således kunne redegøre for- og udføre optimal kaste- og gribeteknik, samt kunne variere dette under hensyntagen til spilsituation og flowet i spillet. Derudover skal eleverne kunne positionere sig, gøre sig spilbare og vurdere hensigtsmæssige løbemønstre ift. den enkelte spilsituation.

Forløbets praktiske undervisning suppleres med teoretisk viden om teampsykologiske begreber og forhold som er afgørende for et godt samarbejde og resultat på banen. Eleverne vil således stifte bekendskab med et teams forskellige faser, begreber om kohæsion og rollefordeling samt refleksion og perspektivering til egne idrætserfaringer.

Praktiske mål:
Eleverne skal kunne følgende praktiske færdigheder:
-Udføre forhånds- og baghåndskast.
-Udføre sikker gribeteknik.
-Udføre forskellige simple løbemønstre (cuts).
-Gøre brug af taktik (stak).
-Gøre brug af brug af personopdækning

Teoretiske mål:
Eleverne skal:
-kende til og kunne redegøre for regler og bruge regelkendskab i kamp
-kende til og kunne anvende korrekt terminologi.
-kende til og kunne redegøre for konceptet spirit of the game og kunne udøve spirit of the game i kamp
-Kunne redegøre for tekniske fokuspunkter i forbindelse med forhånds- og baghåndskast, samt forskellige gribeteknikker.
-kunne redegøre begrebet ’frit område’ og lukket område og kunne analysere og diskutere spilsituationer og på den baggrund skabe og udnytte frie områder i kampsituationer.
-Kunne redegøre for et teamudviklingens forskellige faser og kunne relatere det til situationer fra undervisningen og kunne deltage hensigtsmæssigt i teamudviklingen i klassen
-Kendskab til drejebog og eksamen i idræt

Faglige mål:
Følgende faglige mål fra idræt c bekendtgørelsen, arbejdes der med i nærværende forløb:
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter.
-Opnå kropsbevidsthed.
-Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
-Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Følgende kernestof fra idræt c bekendtgørelsen, arbejdes der med i nærværende forløb:
-Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet.
-Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse.
-Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik.
-Basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner.
-De for undervisningen relevante digitale redskaber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer