X - Greve Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Greve Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1jG ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Greve Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Allan Damborg, Lisa Fuglheim
Hold
2025 ap/jG (
1jG ap
,
1jG ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP Grundforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP Grundforløb
I almen delen af almen sprogforståelse arbejdes der med:
grammatisk terminologi og analysefærdighed
sproglig praksis
elevernes egen tekstproduktion
elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
Undervisningsmateriale:
Sprog på spil s. 5-20, 27-32, 47-49, 54-55, 56-62, 69-75, 80-82, 85-88, 85, 109-111, 117-118, 123-124, 127-130, 134-136, 140-141, 142-147.
Derudover laves en masse øvelser i minlæring samt fra bogen Sprog på spil
Indhold
Kernestof:
Vi skal lære romertal!
Plan: Modul 1 - Intro til AP og hvorfor lære sprog?
Velkommen til AP almen. Ingen lektie - til gengæld skal I huske at medbringe bogen Sprog på spil samt øvehæftet, hvis Allan har udleveret det til jer. Det er også vigtigt altid at have en blyant med. Jeg glæder mig til vi ses :) Mvh Lisa
Plan: Modul 2 Sproghistorie
Læs i bogen: Sprog på spil s.11-13 samt 15-18. Du skal ikke lave øvelserne. Læsefokus: Læg vægt på at forstå begreberne: Sprogæt, sprogfamilie, lydforskydning, arveord, låneord og fremmedord. Husk bogen, øvehæftet og blyant :)
Læs s. 20-24 i grundbogen (den hedder "Sprog på spil"). Medbring både grundbog, øvehæfte og latinkompendium.
Quizlet Morfologi Plan: Modul 3 - Morfologisk analyse og verber 1
Lektie: 27+ 30-32 (læs ikke om modus) i bogen Sprog på spil og lav opgave 1+2 i øvehæftet s.14 om morfologi om latinske betegnelser og ordklasser. Husk at medbringe øvehæftet og bogen.
Læs s. 40-44 i Sprog på spil. Medbring både grundbog, øvehæfte og latinkompendium.
Plan: Modul 4 Verber 2 - tider og former
Lektie: Øv dig på navnene på verberne tider og lav opgave 8+9 (s.20-21 øvehæftet). Til opgave 9 skal I bruge teksten i Bogen s. 36. Det er også en god ide, at træne de latinske begreber til Morfologi og Verber her - benyt funktionen flashcards: Quizl
Øv jer hjemme i at bøje "at have" og "at være", side 40 og 41 i grundbogen. Medbring som altid grundbogen (Sprog på spil), øvehæftet til Sprog på spil, og latinkompendiet.
Plan: Modul 5: Substantiver og artikler
Lektie: læs s. 47 i bogen og lav opgave 2 om substantiver (hele s. 26 i øvehæftet). Læs side 54 om artikler i bogen. Træn også stadig gerne begreberne på latin til morfologisk analyse og verbernes tider: Quizlet https://quizlet.com/dk/824671955/morfo
Plan: 6.gang Adjektiver og adverbier
Lektie: læs s. 56 i bogen Sprog på spil og lav opgave 1 i øvehæftet s. 33. Læseformål: Du skal kunne forklare forskellen på adjektiver og adverbier.
Lektier: Oversæt alle sætningerne på side 7 og de første 13 sætninger på side 8 i latinkompendiet. Gloserne til øvelserne hører til kap. 1 og 2 og er på s. 6. Brug formlæren på s. 1 og 2 for at finde de rigtige genitiv-endelser. I dag behøver I for e
Plan: Modul 7 Pronominer (og repetition af ordklasser)
Læs s. 69-70 i Sprog på spil - Læsefokus: Hvad er et pronomen og hvad kan de bøjes i? Repeter reglerne for hvordan man finder adjektiver og adverbier s.56.
I kommer til tavlen og skal skrive svarene fra sidste gang, dvs. alt til kap. 2 og nr. 1-12 til kap. 3.
Plan: Modul 8 Præpositioner
Læs s. 80 i Sprog på spil. Læsefokus: Hvad er en præposition og hvordan kan du finde dem i en sætning? Hvorfor er det vigtigt at kunne finde en præposition i en sætning? I skal også lave: Opgave 4: Personligt pronomen eller bestemt artikel, side 41 i
Husk blyant og viskelæder. I denne test bliver du testet i din viden om sprogfamilier samt din evne til morfologisk analyse og bestemmelse af verbets tider. Ingen hjælpemidler undtagen hjælpeark med latinske begreber. Du kan træne dem her: Quizlet ti
Plan: 10. gang - Hoved- og ledsætninger, konjunktion
Læs om Konjunktioner s. 85 og syntaktisk analyse, sætningstyper, hovedsætning-ledsætning, s.109-111 + opgave 1 i Øvehæfte s.62 (den kan også findes i bogen s. 111). Prøv, selv om det kan være svært :) Læsefokus: Hvad betyder syntaktisk analyse? Parat
Læs s. 50-52 og s. 83-84 i grundbogen (Sprog på spil). Medbring grundbog, øvehæfte og latinkompendium. I timen laver vi opgaverne i øvehæftet til Sprog på Spil s. 28-30 og s. 46-47. Når I er færdige, fortsætter I med s. 31 i øvehæftet. Vi samler op i
Læs hjemme s. 120, 121 og 125 i "Sprog på Spil" om syntaktisk analyse (sætnings-leds-analyse) med verballed, subjekt og subjektsprædikat mm. I timen laver vi de røde opgaver på s. 66-69 i øvehæftet.
Medbring latinkompendium, øvehæfte og grundbog ("Sprog på Spil"). Læs hjemme om indirekte og direkte objekt i Sprog på Spil s. 127, 131 og 132. I timen laver vi de røde opgaver på s. 72-74 i øvehæftet og derefter opgaverne i latinkompendiet til kap.
Plan: 11. gang - Subjekt, verballed og subjektsprædikat
Minlæring Subjektsprædikater - øvelser i timen
Læs s. 115-117 + 123 i Sprog på spil og udfyld som lektie nedenstående ark. Syntaktisk analyse - oversigt.docx Du kan også træne de latinske begreber i quizletten.Quizlet: Syntaktisk analyse latinske begreber
Frivilligt - Minlæring - her kan du løbende repetere de svære ordklasser. Sig til, hvis du har bruge for øvelser til andre ordklasser https://app.minlaering.dk/lektier?vis=348694
Plan. 12. gang – Direkte og indirekte objekt
Minlæring Direkte objekt mm
Lav øvelse 1 i øvehæfte s.67 for at repetere subjektsprædikat. (husk ikke alle sætninger har et subjektsprædikat) - og læs om direkte og indirekte objekt s. 127 i bogen Sprog på spil. Læg især mærke til, hvordan man finder dem. Vi træner syntaktisk a
Frivilligt: Minlæring - træn de ordklasser, der driller. Du vælger selv opgaver. Sig til, hvis jeg skal finde nogle til andre ordklasser. https://app.minlaering.dk/lektier?vis=347684
Plan: 13. gang – Adverbialled, konjunktionale og syntaktisk analyse af ledsætninger
Læs om adverbialled + ledsætningers syntaktiske funktion s.134 + 140. Lav øvelse 1 i Øvehæfte s. 75 og træn de latinske begreber for morfologisk OG syntaktisk analyse - se Quizlet nedenfor. Nu skal I altså snart kunne dem. Grammatiske termer - latin/
Plan rigtig
Vi laver latinprøve 1 i vedhæftede pensum. I får de første 20 minutter til at forberede jer, derefter 40 minutter til prøven og til sidst retter jeg prøven.
I skal lave selvrettende repetitionsøvelser efter eget valg - links og sætninger findes i vedhæftede dokumenter. I kan også vælge at læse de latinske tekster i latinkompendiet.
Plan: 14. gang - Syntaks, diatese og repetition før mellemtest 2
Lektie: Læs s.142-143 i Sprog på spil om aktiv og passiv og lav opgave 1 i Øvehæfte s.77. Træn begreberne på latin - nu skal du kunne dem: Grammatiske termer - latin/dansk. https://quizlet.com/dk/148642946/grammatiske-termer-latindansk-flash-cards/
Latinprøve 2. Pensum samme som sidst (vedhæftet igen). Bagefter er der repetition med selvrettende repetitionsøvelser efter eget valg - links og sætninger findes i vedhæftede dokumenter. I kan også vælge at læse de latinske tekster i latinkompendiet
Plan:
15. gang - Mellemtest 2 - det skal du kunne nu - læs dokumentet og repetér! Hvad du skal kunne nu - husk at repetere: https://docs.google.com/document/d/1uyptnii-OBi6FS9v_KYoH66rwWtoBMa4We1TIt25diU/edit?tab=t.0
Minlæring frivillig træning udvalgte ordklasser
AP emner til sluttest med begreber og links til minlæring
16. gang - Repetition - det skal du kunne nu. Læs dokumentet og læs op på de emner, som stadig driller. Forbered spørgsmål til starten af timen. Husk - du får kun svar, hvis du spørger. Træn i minlæring. I kan finde linksene i dokumentet (følger). De
Historier fra Afrika. Bagefter er der repetition med selvrettende repetitionsøvelser efter eget valg - links og sætninger findes i vedhæftede dokumenter. I kan også vælge at læse de latinske tekster i latinkompendiet eller gå på duolingo.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265507", "T": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265507", "H": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265507" }