X - Greve Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Greve Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1kG ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Greve Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Allan Damborg, Lisa Fuglheim
Hold
2025 ap/kG (
1kG ap
,
1kG ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP Grundforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP Grundforløb
I almen delen af almen sprogforståelse arbejdes der med:
grammatisk terminologi og analysefærdighed
sproglig praksis
elevernes egen tekstproduktion
elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
Undervisningsmateriale:
Sprog på spil s. 5-20, 27-32, 47-49, 54-55, 56-62, 69-75, 80-82, 85-88, 85, 109-111, 117-118, 123-124, 127-130, 134-136, 140-141, 142-147.
Derudover laves en masse øvelser i minlæring samt fra bogen Sprog på spil
Indhold
Kernestof:
Plan: Modul 1 Intro til AP og hvorfor lære sprog?
Velkommen til AP almen. Ingen lektie - til gengæld skal I huske at medbringe bogen Sprog på spil. Det er også vigtigt altid at have en blyant med, da vi skal arbejde meget i et øvehæfte, som I får udleveret i dag. Jeg glæder mig til møde jer igen :)
Vi skal lære romertal!
Læs s. 20-24 i grundbogen (den hedder "Sprog på spil"). Medbring både grundbog, øvehæfte og latinkompendium.
Plan: Modul 2 sproghistorie
Læs i bogen: Sprog på spil s.11-13 samt 15-18. Du skal ikke lave øvelserne. Læsefokus: Læg vægt på at forstå begreberne: Sprogæt, sprogfamilie, lydforskydning, arveord, låneord og fremmedord. Husk bogen, øvehæftet og blyant :)
Plan 3: Morfologisk analyse og verber 1
Lektie: 27+ 30-32 (læs ikke om modus) i bogen Sprog på spil og lav opgave 1+2 i øvehæftet s.14 om morfologi om latinske betegnelser og ordklasser. Husk at medbringe øvehæftet og bogen.
Quizlet
Læs s. 40-44 i Sprog på spil. Medbring både grundbog, øvehæfte og latinkompendium.
Plan: Modul 4 Verber 2 - tider og former
Lektie: Øv dig på navnene på verberne tider og lav opgave 8+9 (s.20-21 øvehæftet). Til opgave 9 skal I bruge teksten i Bogen s. 36. Det er også en god ide, at træne de latinske begreber til Morfologi og Verber her - benyt funktionen flashcards: Quizl
Plan: Modul 5: Substantiver og artikler
Lektie: læs s. 47 i bogen og lav opgave 2 om substantiver (hele s. 26 i øvehæftet). Læs side 54 om artikler i bogen. Træn også stadig gerne begreberne på latin til morfologisk analyse og verbernes tider: Quizlethttps://quizlet.com/dk/824671955/morfol
Øv jer hjemme i at bøje "at have" og "at være", side 40 og 41 i grundbogen. Medbring som altid grundbogen (Sprog på spil), øvehæftet til Sprog på spil, og latinkompendiet.
Plan: 6.gang Adjektiver og adverbier
Lektie: læs s. 56 i bogen Sprog på spil og lav opgave 1 i øvehæftet s. 33. Læseformål: Du skal kunne forklare forskellen på adjektiver og adverbier.
Lektier: Oversæt alle sætningerne på side 7 og de første 13 sætninger på side 8 i latinkompendiet. Gloserne til øvelserne hører til kap. 1 og 2 og er på s. 6. Brug formlæren på s. 1 og 2 for at finde de rigtige genitiv-endelser. I dag behøver I for e
I kommer til tavlen og skal skrive svarene fra sidste gang, dvs. alt til kap. 2 og nr. 1-12 til kap. 3.
Plan: Modul 7 Pronominer (og repetition af ordklasser)
Læs s. 69-70 i Sprog på spil - Læsefokus: Hvad er et pronomen og hvad kan de bøjes i? Repeter reglerne for hvordan man finder adjektiver og adverbier.
Læs s. 50-52 og s. 83-84 i grundbogen (Sprog på spil). Medbring grundbog, øvehæfte og latinkompendium. I timen laver vi opgaverne i øvehæftet til Sprog på Spil s. 28-30 og s. 46-47. Når I er færdige, fortsætter I med s. 31 i øvehæftet. Vi samler op i
Læs hjemme s. 120, 121 og 125 i "Sprog på Spil" om syntaktisk analyse (sætnings-leds-analyse) med verballed, subjekt og subjektsprædikat mm. I timen laver vi de røde opgaver på s. 66-69 i øvehæftet.
Plan: Modul 8 Præpositioner
Læs s. 80 i Sprog på spil. Læsefokus: Hvad er en præposition og hvordan kan du finde dem i en sætning? Hvorfor er det vigtigt at kunne finde en præposition i en sætning? I skal også lave: Opgave 4: Personligt pronomen eller bestemt artikel, side 41 i
Husk blyant og viskelæder. I denne test bliver du testet i din viden om sprogfamilier samt din evne til morfologisk analyse og bestemmelse af verbets tider. Ingen hjælpemidler undtagen hjælpeark med latinske begreber. Du kan træne dem her: Quizlet ti
Medbring latinkompendium, øvehæfte og grundbog ("Sprog på Spil"). Læs hjemme om indirekte og direkte objekt i Sprog på Spil s. 127, 131 og 132. I timen laver vi de røde opgaver på s. 72-74 i øvehæftet og derefter opgaverne i latinkompendiet til kap.
Plan: 10. gang – Sætningstyper og syntaktisk analyse
Læs om Konjunktioner s. 85 og syntaktisk analyse, sætningstyper, hovedsætning-ledsætning, s.109-111 + opgave 1 i Øvehæfte s.62 (den kan også findes i bogen s. 111). Prøv, selv om det kan være svært :) Læsefokus: Hvad betyder syntaktisk analyse? Parat
Plan: 11. gang - Subjekt, verballed og subjektsprædikat
Minlæring Subjektprædikater - øvelser i timen
Læs s. 115-117 + 123 i Sprog på spil og udfyld som lektie nedenstående ark. Syntaktisk analyse - oversigt.docx Du kan også træne de latinske begreber i quizletten. Quizlet: Syntaktisk analyse latinske begreber
Frivilligt: Minlæring - træn de ordklasser, der driller. Du vælger selv opgaver. Sig til, hvis jeg skal finde nogle til andre ordklasser. https://app.minlaering.dk/lektier?vis=347684
Vi laver latinprøve 1 i vedhæftede pensum. I får de første 20 minutter til at forberede jer, derefter 40 minutter til prøven og til sidst retter jeg prøven.
I skal lave selvrettende repetitionsøvelser efter eget valg - links og sætninger findes i vedhæftede dokumenter. I kan også vælge at læse de latinske tekster i latinkompendiet.
Plan. 12. gang – Direkte og indirekte objekt
Minlæring Direkte objekt - link til brug i timen
Lav øvelse 1 (den øverste) og øvelse 2 i øvehæfte s.67-68 for at repetere subjektsprædikat. (husk ikke alle sætninger har et subjektsprædikat) - og læs om direkte og indirekte objekt s. 127 i bogen Sprog på spil. Læg især mærke til, hvordan man finde
Plan: 13. gang – Adverbialled, konjunktionale og syntaktisk analyse af ledsætninger
Læs om adverbialled + ledsætningers syntaktiske funktion s.134 + 140. Lav øvelse 1 i Øvehæfte s. 75 og træn de latinske begreber for morfologisk OG syntaktisk analyse - se Quizlet nedenfor. Nu skal I altså snart kunne dem. Grammatiske termer - latin/
Latinprøve 2. Pensum samme som sidst (vedhæftet igen). Bagefter er der repetition med selvrettende repetitionsøvelser efter eget valg - links og sætninger findes i vedhæftede dokumenter. I kan også vælge at læse de latinske tekster i latinkompendiet
Plan: 14. gang - Syntaks, diatese og repetition før mellemtest 2
Lektie: Læs s.142-143 i Sprog på spil om aktiv og passiv og lav opgave 1 i Øvehæfte s.77. Træn begreberne på latin - nu skal du kunne dem: Grammatiske termer - latin/dansk. https://quizlet.com/dk/148642946/grammatiske-termer-latindansk-flash-cards/
Plan:
15. gang - Mellemtest 2 - det skal du kunne nu - læs dokumentet og repetér! Hvad du skal kunne nu - husk at repetere: https://docs.google.com/document/d/1uyptnii-OBi6FS9v_KYoH66rwWtoBMa4We1TIt25diU/edit?tab=t.0
Frivillig træning af udvalgte ordklasser i minlæring
Historier fra Afrika. Bagefter er der repetition med selvrettende repetitionsøvelser efter eget valg - links og sætninger findes i vedhæftede dokumenter. I kan også vælge at læse de latinske tekster i latinkompendiet eller gå på duolingo.
AP emner til sluttest med begreber og links til minlæring
16. gang - Repetition - det skal du kunne nu. Læs dokumentet og læs op på de emner, som stadig driller. Forbered spørgsmål til starten af timen. Husk - du får kun svar, hvis du spørger. Træn i minlæring. I kan finde linksene i dokumentet (følger). De
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265508", "T": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265508", "H": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265508" }