Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Greve Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Design C
|
|
Lærer(e)
|
Lise Vindel Pedersen
|
|
Hold
|
2025 de/h (1h de)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundlæggende forløb
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Produktdesign: Siddemøbel
Siddemøbel med fokus på form (geometrisk/organisk), funktion, målgruppe og materialer.
I opstart arbejdes der med målgruppe (persona) og de andre parametre (undersøger og noterer til arbejde med præsentationen. De lærer at planlægge og forberede den praktiske, udformende del og går aktivt ind i arbejdet med parametrene.
Der afsluttes med en præsentation med udgangspunkt i procesmodellen. Der skal indgå konkrete eksempler fra egen proces til hver fase. På den måde trænes der at sætte ord på arbejdet og forholde sig kritisk, evaluerende til eget arbejde (forberedelse til eksamenspræsentationen og kan direkte overføres til den).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
Forløbet handler bredt om det arkitektoniske udtryk og om arkitekturanalyse. Vi har især fokus på samtidsarkitektur, på materialer og konstruktioner, bæredygtighed og på hvordan fællesskaber kan understøttes gennem arkitektoniske løsninger.
Baggrundsmateriale:
Slot Kristensen mfl.: Designbogen, 2017, s. 237-243
Jesper Bek: Design og arkitektur, 2017, s. 29-39
Design to improve life Education, 2014, s. 8-12 (Bæredygtighed)
Albrechtsen og Reddersen: Zoom, 1999, s. 12-20
Egen ppt om stiltræk i arkitekturen fra antikken til i dag
Øvelser:
Sansning af arkitektur og rum (Glyptoteket)
Fotoopgave med skalaforvirring
Arkitekturtegning med 2-punktsperspektiv
Projekt:
At designe en ungdomsbolig med fokus på det individuelle og fællesskabet i forening. Der er krav til målgruppeundersøgelse og bæredygtighed.
Udførelse af 3D-model
Det har været valgfrit om man har villet bruge Sketchup for Schools eller arbejde med analog tegning
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Eksamenspræsentation
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265675",
"T": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265675",
"H": "/lectio/1071/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75591265675"
}