Holdet 1gr06-ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold 2025-ap-1gr06 (1gr06-ap/almen)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Genrebevidsthed og kommunikationssituationer
Titel 2 Verdens sprog og sprog & dialekt
Titel 3 Morfologi
Titel 4 Syntaks
Titel 5 Aflsuttende repetition og træning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Genrebevidsthed og kommunikationssituationer

Kernestof:
- s. 99-102 i "Sprogenes Verden"

Supplerende materiale:
- s. 51-53 i "Faglige forbindelser i dansk"
- lærerproduceret materiale og øvelser
- fra "Det retoriske pentagram", en video af Kathrine Kay, 2014

Ekstra:
- "Retorik 1 Ciceros retoriske pentagram", en video af Mikkel Frederiksen, 2021

Begreber:
- retorik
- genre
- sprog: sprogfunktioner (informerende, regulerende, fatisk eller selvfremstillende sprog)
- kommunikation: kommunikationssituationer, kommunikationsmodeller (simpel: afsender-budskab/ytringer-modtager; retorisk pentagram/-gon: afsender, emne, sprog, omstændigheder, modtager), kommunikationsgenrer (invitation, frieri, vejrudsigt, nytårstale, eksamen, osv)

Fagligt indhold, jf læreplanen:
- sproglig praksis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Verdens sprog og sprog & dialekt

- ved Sprogzonen, se: https://www.sprogzonen.dk/

Begreber:
- lingvistik
- sprogfamilier (lydlige og betydningsmæssige forskelle), sprogbrugere
- danske dialekter: bestemthedsgrænse, kønsgrænse, stødgrænse
- andre lekter: multietnolekt, kronolekt, sociolekt og ideolekt
- sproglige koder, kodeskift

Fagligt indhold jf læreplanen:
- sproglig praksis  
- sammenhæng mellem sprog og nationalitet
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Morfologi

Kernestof:
- s. 19-32 og 34-45 i "Sprogenes Verden"

Supplerende materiale:
- "Grammatik for dummies, del 1: Ordklasser", video produceret af Studieskolen og Sproget.dk, 2013
- grammatikøvelser hhv på Sproget.dk og i "Sprogenes veje" (Minlaering.dk)
- lærerproduceret materiale og øvelser

Begreber:
- morfologi
- ordklasser (åbne vs lukkede)
- substantiver og artikler: appalativer vs proprier, fælles- vs intetkønsord, singularis vs pluralis, regelmæssighed, bestemthed
- verber: verbets former (infinitiv, imperativ, præsens, præteritum, præteritum og præsens participium, passiv) og regelmæssighed, finitte vs infinitte verber, verbets tider (pluskvamperfektum, præteritum, perfektum, præsens, futurum exactum, futurum)
- adjektiver
- adverbier
- præpositioner
- konjuktioner: parataktiske vs hypotaktiske
- pronominer: personlige, possessive, relative og interrogative
- numeraler: kardinal- og ordinaltal
- interjektioner

Fagligt indhold, jf læreplanen:
- grammatisk terminologi og analysefærdighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Syntaks

Kernestof:
- s. 50-64 og 66-67 i "Sprogenes Verden"

Supplerende materiale:
- "Grammatik for dummies, del 3: Verballed", video produceret af Studieskolen og Sproget.dk, 2013
- "Grammatik for dummies, del 2: Subjekt", video produceret af Studieskolen og Sproget.dk, 2013
- "Grammatik for dummies, del 4: Objekt", video produceret af Studieskolen og Sproget.dk, 2013
- grammatikøvelser i "Sprogenes veje" (Minlaering.dk)
- "Syntaxia: Fanget af almen sprogforståelse ", et spil udviklet af Minlæring, 2022
- "Fire hjælperegler til at finde ledsætninger", artikel på Sproget.dk
- lærerproduceret materiale og øvelser

Begreber:
- syntaks
- sætning (hel- vs ledsætning)
- verbal(led): simpelt vs sammensat
- subjekt: nominativ
- kongruens
- subjektsprædikat (ved kopulaverber)
- direkte objekt: transitive vs intransitive verber, akkusativ
- objektsprædikat
- indirekte objekt: dativ
- adverbial
- konjunktional: parataktisk vs hypotaktisk
- ledsætningstyper: substantiviske, adverbielle, adjektiviske / relativsætninger (parentetiske vs bestemmende)

Fagligt indhold, jf læreplanen:
- grammatisk terminologi og analysefærdighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Aflsuttende repetition og træning

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer