Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Denise Nielsen
Hold 2022 DA/a (1a DA, 1a DA (puljetid), 2a DA, 2a DA (puljetid), 3a DA, 3a DA (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #FORDANMARK
Titel 2 Eventyrlige fortællinger
Titel 3 Køn og ligestilling
Titel 4 Medier og business
Titel 5 Oplysningstiden
Titel 6 Bæredygtig branding
Titel 7 Kanonlitteratur
Titel 8 metode
Titel 9 Fuck normen
Titel 10 Sprog er magt
Titel 11 Tilladte digitale hjælpemidler
Titel 12 Akademisk skrivning
Titel 13 Kulturmøder
Titel 14 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #FORDANMARK

Læringsmål for forløbet
- I kan forklare, hvad nationalromantikken gik ud på.
- I kan definere nationalromantiske træk i tekster fra 1800-tallet og fra nyere tekster i forskellige genrer.
- I kan reflektere over, i hvor høj grad tankerne fra nationalromantikken stadig er gældende i dag.

Materiale:
Kort tekst om nationalromantikken
”Der er et yndigt land” af Adam Oehlenschläger (1819)
”Danmarks trøst” af N.F.S. Grundtvig (1820)
”RE-SEPP-TEN” (1986)
”Vi vandt i dag” af Nik og Jay (2018)
”Helt sikker” af Gulddreng (2021)
”Den (u)officielle VM-sang” af Gulddreng (2022)
”Skulder ved skulder” (2022) af Burhan G, Ankerstjerne, Jarl Friis-Mikkelsen og Nicolai Seebach
Dokumentar: ”Landsholdet bag kulissen” (2021)
Offentliggørelse af VM-udtagelsen 2022: https://www.dbu.dk/nyheder/2022/november/hele-danmark-udtager-vm-truppen/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Eventyrlige fortællinger

Læringsmål til forløbet
I kan huske og gengive karakteristika ved folkeeventyret.
I kan skelne mellem skæmteeventyr og trylleeventyr.
I kan analysere og fortolke folkeeventyr med særligt fokus på genre og stilistiske virkemidler.
I kan huske og gengive karakteristika ved folkeviser.
I kan skelne mellem ridderviser og trylleviser.
I kan analysere og fortolke folkeviser med særligt fokus på genre og stilistiske virkemidler.
I kan dokumentere jeres analytiske iagttagelser med relevante teksteksempler.


Materiale:
”Om folkeeventyr” fra Litteraturens Veje
"Den kloge dronning"
"Kong Lindorm"
”Om folkeviser” fra Litteraturens Veje
"Ebbe Skammelsøn"
Harpens Kraft
"Snedronningen" (værklæsning)
"Frost" (værklæsning)  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Køn og ligestilling

"Køn og ligestilling" er klasens DHO-forløb, hvor vi har samarbejdet med Historie.

Læringsmål for forløbet
I kan reflektere over, hvordan opfattelsen af køn og seksualitet har ændret sig over tid, og hvilke mål i forhold til ligestilling, der er blevet kæmpet for hvor, hvornår og hvorfor.

Problemstillinger i forløbet (I både Dansk og Historie):
Hvor kommer opfattelser og forventninger til kønnene fra?
Hvordan har kampene for at udfordre kønsopfattelser udspillet sig på forskellige tidspunkter i historien?
Hvilke årsager er der til, at nogle kampe lykkedes, mens andre stadig kæmpes?

Materiale:
- Mathilde Fibiger: Af Clara Raphael (uddrag fra tredje brev).
- Amalie Skram: Uddrag fra "Forraadt" (1892)
- OMA-reklame fra 1936 og fra 2012
- Uddrag fra Bjarne Reuters "Når snerlen blomstrer" (abort-kapitlet)
- "Blackout - Pigen på billedet" (Podcast fra 2019)
- Tessa og Suspekt ved Zulu Awards 2020: "Vil du med"

Der har i forløbet desuden været fokus på skriftlighed og den debatterende artikel.

I forløbet er eleverne introduceret for ordnet.dk og ordbogen.com som værktøj til diverse skriveprocesser og som hjælp til forståelse af ord og tekster især ved nærlæsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Medier og business

Forløbet er et medieforløb, hvor vi arbejder med forskellige former for medier og journalistik. Da klassen er en businessklasse, har vi i forløbet fokus på dækning af business-relaterede emner.

Problemstillinger til forløbet:
- Hvor meget fylder forskellige former for business-stof i de danske medier?
- Hvordan forskellige former for business-stof i de danske medier?
- Hvordan bliver business og økonomi prioriteret i den danske nyhedsdækning?


Læringsmål for forløbet:
- I kan beskrive og forholde jer reflekteret til forskellige nyhedsmedier og deres rolle i nyhedsdækningen.
- I kan huske og beskrive nyhedskriterierne samt forklare, hvordan nyhedskriterierne opfyldes i forskellige nyhedstekster.
- I kan forholde jer kritisk og analytisk til nyhedstekster fra forskellige medier.
- I kan forholde jer kritisk og analytisk til falske nyheder og click bait.
- I kan forklare, hvad en dokumentar er samt genredefinere forskellige dokumentargenrer. Herunder kan I desuden forklare og identificere dokumentarens forskellige fremstillingsformer.
- I kan analysere et eksempel på en dokumentar med brug af relevante fagbegreber samt dokumentere jeres analyse med relevante citater.
- I kan definere, hvad reality-tv er samt analysere reality med brug af fagbegreber og citater.


Materiale:
Den iscenesatte virkelighed, side 27-34
Faktalink om Fake News
”Tv-nyhedens fremstillingsformer” fra Ryd forsiden!
Uddrag fra TV Avisen på DR kl. 7.00, 7. september 2023 (Indslag: ”Dobbeltstraf presser fængslerne”)
Uddrag fra TV Avisen på DR kl. 21.30, 12. september 2023 (Indslag: "Mange boligejere chokerede over nødløsning”)
Uddrag fra TV Avisen på DR kl. 18.30, 13. september 2023 (Indslag: ”Regeringstoppen mødt af protester”)
”De tre klassiske dokumentargenrer” fra DOX

"Det er ikke dig, der styrer dit newsfeed" (Information, 5. oktober 2018)
"Derfor spreder hadefulde nyheder sig på sociale medier" (DR, 19. maj 2019)
"SOCIALE MEDIER ER DE UNGES PRIMÆRE KILDE TIL NYHEDER PÅ INTERNETTET" (Kulturministeriet, 23. september 2021)


Om reality: https://indidansk.dk/reality-genretraek/
IT-boblen – ekstase og kollaps (DR-dokumentar fra 2023)
Løvens hule: ), ”Den danske Elon Musk” (2023) https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule_-den-danske-elon-musk_361247

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Oplysningstiden

Læringsmål for forløbet
I kan huske og gengive kendetegn ved oplysningstiden.
I kan huske og gengive kendetegn ved Holbergs komedieskrivning.
I kan identificere kendetegn ved oplysningstiden i Holbergs Erasmus Montanus.
I kan analysere og fortolke Erasmus Montanus med fokus på, hvordan dramaet tematiserer oplysningstiden.

Materiale
Brug litteraturhistorien, side 45-58 (minus det, der står om Jeppe på Bjerget – det har de ikke læst)
Erasmus Montanus af Ludvig Holberg (værklæsning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Bæredygtig branding

Forløbet handler om virksomheders branding med fokus på den rolle, bæredygtighed spiller i virksomhedernes branding. Eleverne får kendskab til og træner forskellige analysemetoder: kommunikationsanalyse, argumentationsanalyse, reklameanalyse og diskursanalyse. Forløbet tilrettelægges, sådan at vi sammen arbejder med Tivolis branding. Her skal vi bl.a. på ekskursion til Tivoli, hvor der vil være foredrag og undervisning i Tivolis måde at inddrage bæredygtighed i deres branding. Resten af forløbet vil være projektarbejde, hvor eleverne inddeles i grupper, der får ansvaret for hver deres virksomhed. De skal så analysere virksomhedernes branding med særligt fokus på bæredygtighedsperspektivet. Forløbet afsluttes med fremlæggelser fra alle grupperne.


Forløbets læringsmål
● I kan forklare, hvad bæredygtighed her, herunder redegøre for de tre bæredygtighedsdimensioner
● I kan forklare, hvad branding er
● I får kendskab til reklameanalyse, kommunikationsanalyse og diskursanalyse
● I kan analysere en virksomheds branding med særligt fokus på, hvordan de italesætter sig selv som bæredygtig virksomhed
● I kan anvende relevant fagterminologi og analysemodeller til jeres analyse af virksomheders branding


Materiale
Side 168-177, side 249-252 og side 263-271 i Håndbog til dansk
Tivolis hjemmeside + eksempler på reklamer for Tivoli
”Næstegenerationskærlighed” (reklame for PFA Pension)
Reklame for Dansk Pantspil

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kanonlitteratur

Læringsmål for forløbet:
I kan analysere og fortolke lyriske og episke tekster med anvendelse af relevant fagterminologi og dokumentation med citater.
I kan identificere karakteristika fra litteraturhistoriske perioder i tekster fra perioderne.
I kan diskutere, hvad god litteratur er.


Materiale i forløbet:
Uddrag fra Faktalink: ”Litteraturkanon”
1800-tallet på vrangen – ”Guld, hor og romantik”
St. St. Blicher: ”Det er hvidt herude” (1838)
”Naadsensbrød” af Henrik Pontoppidan
”Irene Holm” af Herman Bang
Johannes V. Jensen: ”Oktobernat”
Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag (En idyl)”
Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål”
Martin A. Hansen: ”Agerhønen”
Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 metode

Forløber "Litteraturanalyse " skal styrke de studerendes kompetencer i den eksakte videnskab: at analyserer litteratur.
I forløbet bliver der sat fokus på:
-Strukturalismen som som grundlæggende videnskabsteori
-Hermeneutik som grundlæggende erkendelsesteori
-De litteratur analytiske metoder:
-Den biografiske metode
-Den nykritiske metode
-Den psykoanalytiske metode
-Den social og ideologiske metode
-Den receptionsæstetiske metode (Den læserorienterede metode)
Der arbejdes indgående med begreber som:
-Tema, motiv, stof
-Komposition
-Udsigelse
-Stil

Teori: Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", Systime 2015-17, s. 8-11 (om danskfaget), 15-17 (om hermeneutik), 38-40 (om motiver), 46-52 (om komposition), 67 (om tema), 71-73 (om litterære genrer), 79-81 (om novelle og lyrik), 112-123 (sproglige billeder) og 87-99 (om litterære analysemetoder).

I forløbet læses teksterne:
-Klaus Rifbjerg Livet i badeværelset (1960)
-Martin A Hansen Agerhønen (1946)
-Emil Aarestrup En middag (1838).
- Michael Strunge væbnet med disse (1984)
-Bodil Bech Pige (1934)
-Mette Moestrup Om natten (2019)
-Mette Moestrup Dage med snusende bryster (2006, uddrag)
-Jens August Schade På café (1930)
-Katrine Marie Guldager Styrt (1995)
-Jørgen Leth Lyden af sproget (2011)
-Yahya Hassan UDEN FOR DØREN (2013)
-Hans Christian Andersen Skyggen (1847)
-Karen Blixen Ringen (1958)

Disse tekster læses med henblik dels på at træne og udvide de studerendes:
-Litterære horisont
-Metodebevidsthed
-Analysefærdigheder
-Læselyst

Forløbet har fokus på at formulerer en relevant analyse af en litterærtekst inden for de tre hovedgenre lyrik og epik, og indbefatter to skriftlig afleveringer af analyserende artikler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Fuck normen

Læringsmål til forløbet
- I kan reflektere over, hvad det vil sige at være normal, og hvilke normer vi har i Danmark i dag.
- I kan analysere og fortolke fiktive tekster med henblik på at kunne diskutere, hvordan de tematiserer norm-begrebet.  

Materiale:
Fuck normen af Helle Juhl Lassen (2016), side 7-11
Første afsnit i Pippi Langstrømpe
Uddrag fra Alice i Eventyrland af Lewis Carroll (Kapitel 1 + slutningen af romanen)
”Alice i anderledesland” (2014): https://www.information.dk/kultur/2014/12/alice-anderledesland  
”Patienten” af Peter Seeberg
Forfatterweb om Michael Strunge
Michael Strunge: ”Livets hastighed” (1978)
Michael Strunge: ”LIGEGLAD” (1980)
SKAM sæson 3 (VÆRKLÆSNING)
"Rend mig i traditionerne" (1958) af Leif Panduro (VÆRKLÆSNING)
Caspar Eric: Uddrag fra Nike (langdigt 2015)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Sprog er magt

Læringsmål for forløbet:
• I kan lave en sproglig analyse af forskellige typer tekster med anvendelse af relevante fagbegreber
• I jeres sproglige analyse kan I anvende diskursanalyse, kommunikationsanalyse og retorisk analyse til at undersøge den magt, der er til stede i en given kommunikationssituation
• I kan diskutere, hvornår og hvordan sprog fungerer som magt(redskab), herunder et middel til meningsdannelse

Materiale:
- ”Diskursanalyse” fra Håndbog til Dansk
- ”Det Danmark du kender” (Valgvideo for Socialdemokratiet 2015)
- Liberal Alliances kampagne, ”Du kan godt” (2022): https://www.youtube.com/watch?v=GbqdeNaZXiE
- Valgvideo for Alternativet 2015: https://www.youtube.com/watch?v=cm68P6Jaj7I
- Debatten: ”Uddanner vi til fremtiden?” (10. oktober 2024)
- Den Store Bagedyst (sæson 5, episode 4)
- "Når mænd græder" af Tobias Rahim (2022)
- Sørine Gotfredsen: "Den grædende mand er ikke et godt tegn" (Berlingske, 8. august 2021)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 13 Kulturmøder

Læringsmål for forløbet:
- I kan analysere og fortolke forskellige tekster, der tematiserer kulturmøder
- I kan anvende fagbegreber og citater i jeres analyser
- I kan give en grundig definition af realisme samt forklare, hvorfor en given tekst er (eller ikke er) realisme.
- I kan reflektere over, hvilken rolle litteratur spiller i samfundet
- I kan diskutere, hvorvidt litteratur/kunst/fiktion har en pligt til at belyse samfundets problemstillinger

Materiale i forløbet:
Sara Rahmeh: "Betonhjerter" (2023) (uddrag)
Uddrag fra "Yahya Hassan - digte" (2013)
Tobias Rahim: "Kurder i København" (2022)
Elias Sadaq – uddrag fra Djin (2024)
Uddrag fra "Liberty" af Jakob Ejersbo (2009)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Repetition og eksamenstræning

Vi repeterer og træner både mundtlig og skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer