Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Tine Almblad Egholm
Hold 2022 DA/b (1b DA, 1b DA (puljetid), 2b DA, 2b DA (puljetid), 3b DA, 3b DA (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 En eventyrlig fortælling (Værk 1 og 2)
Titel 2 Selvfremstilling og analyse af medie(værk 3)
Titel 3 DHO Køn i kontekst
Titel 4 Nyhedsformidling + artikelskrivning
Titel 5 Oplysningstiden og Holberg (værklæsning)
Titel 6 Ondskab
Titel 7 Romantik og romantisme
Titel 8 Sprogligt forløb om rap (værk)
Titel 9 Det moderne og det folkelige gennembrud
Titel 10 Selvstændig værklæsning + skriftlighed
Titel 11 Dokumentar
Titel 12 Realismer og modernismer
Titel 13 Reklamer
Titel 14 Eksamenstræning og repetition
Titel 15 Hjælpemidler ved eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 En eventyrlig fortælling (Værk 1 og 2)

INDHOLD OG FOKUS:
Fokus for dette forløb er middelalderlitteratur, samt metodisk danskfaglig analyse og fortolkning af folkeviser og folkeeventyr.  Der læses både et medieværk (queeranalyse af Frost) og et litterært værk  (H C Andersen "De vilde svaner") Begge værker analyseres, og der holdes mundtligt oplæg om filmen, og der skrives stil om "De vilde svaner"

NØGLEORD litteraturhistorisk periode: middelalder
Folkeviser som genre - trylleviser / ridderviser
Folkeeventyr som genre
Kunsteventyr

NØGLEORD danskfaglig metode (analyse og fortolkning)
Teksternes funktion i samtiden
Komposition - aktantmodel
Personkarakteristik
Fortæller og synsvinkel
Fortælleteknik
Tekstens tid
Motiv og tema
Perspektivering
Særligt i forbindelse med folkeviser: Formelvers og syrebadsteknik

SKRIFTLIGHED:
Som en del af dette forløb skriver eleverne en litterær analyse om Snedronningen

KERNESTOF:
Folkevise: "Harpens Kraft", Dansk litteratur Falkenstjerne 1
Folkevise: "Ebbe Skammelsøn", Dansk litteratur Falkenstjerne 1
Folkeeventyr: "De elleve svaner", Dansk litteratur Falkenstjerne 1
Kunsteventyr: Snedronningen


Værklæsning: H C Andersen "De vilde svaner"

Værklæsning filmen. Frost 1 - Disney

Litteraturhistorisk baggrundsstof:
Litteraturens Veje 2. udg. 10 opl. s. 40-44 og s. 58-71

NB: alle dokumenter ligger i 1.b- mappen "Folkeviser og folkeeventyr"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Selvfremstilling og analyse af medie(værk 3)

I dette forløb vil vi se på selvfremstilling i den postmoderne virkelighed. Herunder vil vi komme ind på brugen af hhv facebook, blogs og youtubekanaler og realityprogrammer. Vi vil beskæftige os med Roman Jacobsons kommunikationsmodel. Derudover vil vi drøfte Habermas, Goffman og Meyrowitz teorier om selv og selvfremstilling.
Vi vil i forlængelse heraf begive os over i en drøftelse af massemediernes indflydelse - og som følge heraf komme ind på realitygenren (hvad er reality, reaityserier og realityshows) og seersegmenter (herunder Bourdieu og Minervamodellen).

Vigtige begreber:
Kommunikationsmodellen
Habitus
Kapital
Minervamodellen
Frontstage, backstage, middleregion
Fakta og fiktionskoder

Formålet med dette forløb er, igennem analyse af de nye sociale medier samt diverse dokumentarformer, at få et indblik i og viden om denne tendens samt at opnå et kritisk, analyserende blik på vores aktuelle medievirkelighed.



Forløbet afsluttes med en analyse af selvvalgt medieværk


Øvrige materialer:
Lasse Vöge: "Hvad glor vi på" (Politiken 2002)
Gitte Horsbøl: "Den iscenesatte virkelighed" (2004)
Realityafsnit: De unge mødre



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af Frost 17-01-2023
Stil 3 06-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO Køn i kontekst

Dansk-historieforløbet er et fagligt samspil mellem de to fag, der har fokus på fordybelse i et historisk emne samt elevernes udtryksfærdigheder og relevante metoder i fagene. Endvidere skal der i forløbet indgå et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark.

Om forløbet står der i læreplanen, at danskfaget har særligt fokus på:
Tekstlæsning i en historisk sammenhæng.
Faglig formidling.
Danskfagets identitet og metode.

Mens historiefaget ifølge deres læreplan har særligt fokus på:
Elevernes evne til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet materiale.
Faglig skrivning herunder anvendelse af citater, henvisninger, figurer, illustrationer m.v.
Historiefagets identitet og metode.


Læringsmål for forløbet
I kan reflektere over, hvordan opfattelsen af køn og seksualitet har ændret sig over tid, og hvilke mål i forhold til ligestilling, der er blevet kæmpet for hvor, hvornår og hvorfor.

Problemstillinger i forløbet (I både Dansk og Historie):
Hvor kommer opfattelser og forventninger til kønnene fra?
Hvordan har kampene for at udfordre kønsopfattelser udspillet sig på forskellige tidspunkter i historien?
Hvilke årsager er der til, at nogle kampe lykkedes, mens andre stadig kæmpes?

Tekster:
Amalie Kram af "Forrådt"
Bjarne Reuter af "Når snerlen blomstrer"
Tove Ditlevsen "Til mit døde barn"
Vita Andersen "Lænken om min hals"
Trille "Mors lange cykeltur"
Shit og Chanel "Smuk og dejlig"

OMA-reklame fra 1936 og fra 2012


Podcast: om sædelighedsfejden (https://livefradetkglbibliotek.podbean.com/e/fire-danmarkshistorier/

Podcast:
Blackout – Pigen på billedet (https://www.dr.dk/lyd/p3/blackout-pigen-paa-billedet ) (2022)

Podcast: Genstart "Mænd uden venner" (2023)

Klip fra "Tro håb og kærlighed" (abortscenen)
Klip fra "Journal 64" (om sprogø-pigerne)

Film: De ustyrlige (2023)
Film: En frygtelig kvinde (2017)
https://www.dr.dk/drtv/program/en-frygtelig-kvinde_145143

Dokumentar: Øgendahl og de store forfattere "Tove Ditlevsen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nyhedsformidling + artikelskrivning

Vi  har særligt fokus på forskellene mellem de journalistiske genrer og hvad de bruges til. Vi skelner mellem nyhedsartikler, reportager og argumenterende artikler (leder, kronik, kommentar, politisk analyse). Vi skal se hvilket journalistisk arbejde der ligger bag artiklerne. Og vi skal se på kendetegn ved det journalistiske sprog.  

I skal lære noget om, hvad en nyhed er. Vi skal se på nyhedens funktion og rolle. I forlængelse heraf på afsenderorienteret vs modtagerorienteret formidling – herunder de fem nyhedskriterier, de forskellige nyhedsgenrer (og formål), argumentationen i nyheder samt nyhedslayoutet (både sprogligt og visuelt).
Derudover vil vi både beskæftige os med de skrevne nyheder (avisartikler) – og de mundtligt formidlede (tv-nyheder).

I skal selv skrive en artikel til en udvalgt avis, og vi har fokus på sproglig korrekthed

Læringsmål:
At kende til dansk nyhedsformidling og kunne analysere og fortolke nyhedsartikler med henblik på at forstå nyhedens rolle.

Succeskriterier:
-At kunne identificere forskellige nyhedstyper
- At have kendskab til de forskellige målgrupper
- At kunne forstå kommunikationssituationen
- At kunne analysere nyhedsartikler med afsæt i nyhedskriterier og komposition.
- At kunne analysere artiklernes sproglige virkemidler
- At kunne udforme en artikel selv

Materialer:
Håndbog til dansk 197 - 200, 203 - 207, 217 - 218
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Oplysningstiden og Holberg (værklæsning)

Litterært: Eleverne skal stifte bekendtskab med de litteraturhistoriske strømninger som var betydelige under Oplysningstiden. De skal desuden arbejde afgrænset med Holberg som forfatter. Der skal skabes paralleller med datiden strømninger og nutidens problematikker. Forløb skal give en forståelse for Holbergs komedier samt en forståelse for centrale begreber som fornuft, rationalisme, liberalisme og oplysning.

Eleverne skal desuden arbejde med "En kongelig affære" som værk, hvor de har arbejdet med:
• Kunne beskrive genrekendetegn for historiske film og diskutere genrens udtryk
• Få kendskab til Oplysningstiden og dens betydning for vores samfund i dag
• Prøve at vurdere forskellige beskrivelser af filmens personer som kilder

Forløbet afrundes med en medieret fortolkning af komedien.


Metoder: Eleverne skal arbejde med den ideologikritiske metode som værktøj i læsning af en given tekst. De skal desuden arbejde med dramaet og arbejde med, hvordan man analyse og fortolker et drama som værk.


Læringsmål:
Jeg kan:
- redegøre for oplysningstiden som periode
- forklare centrale begreber som fornuft, rationalisme, liberalisme og oplysning.
- forklare samspillet mellem Holbergs tekster og samtiden

Kernestof:
- Ludvig Holberg: ""Jeppe på bjerget", 1722 (værk)
- En Kongelig Affære (2012) af  Nikolaj Arcel (værk)
- Kilder: Brug litteraturhistorien, kap. om Oplysningstiden 45 - 60





.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende 13-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ondskab

" I vor tid opfattes det onde ikke længere som et selvstændigt begreb, det defineres i kun  forhold til det enkelte menneske og dets selvoholdelsesdrift" (Ondskab, vold og lidenskab" s.9)
I dette forløb skal vi undersøge, hvordan ondskab forklares i forskellige genrer - både ældre tekster og helt i nye medier. Vi skal se på, hvordan temaet ondskab er blevet behandlet i forskellige genrer og med forskelligt fokus - psykologisk, politisk og fysisk.
Idag er true crime genren meget populær ,og der findes et hav af dokumentarer, podcasts og andet, som viser vores syn på ondskab idag.
Vi kigger også lidt tilbage på 90' ernes film om meningsløs vold (ondskab) i bl.a. Seven, Pulp Fiction, Twin Peaks, Onskabens øjne osv.
Forløbet afsluttes med, at eleverne laver deres egen podcast om et mord eller et mysterie.
Vi diskuterer også det etiske aspekt ved true crime genre med en podcast fra DR.LYD "Baseret på frygtelige hændelser", og eleverve skriver senere en debatterende artikel om netop dette.

Grundbog: Ondskab, vold og lidenskab (Munk og Engelbrect - dansklæreforeningen)
Intro til forløbet s. 7-9

Psykologisk:
Det nødvendige drab (Berlingske 19.1.1997) s. 45-50
Det uartige barn  - Brødrene Grimm s.51
Flammer 81997) af Charlotte  weitze s.52-56

Religiøst: Intro
1. mosebog kapitel 4
Robert Bloch "Enoch" (1945)

Politisk: intro s. 71-73
Ekstra bladet: Smilende bødel angrer intet (om Breivik)


Øvrige tekster og klip:
Lars Svendsen - de fire ondskabstyper
https://www.information.dk/2002/07/onde-skabet
Freuds driftsteori s. 20-30
Podcast - Døden ligger i detaljen
Podcast - Mørkeland (minimord episode 3 Brødremordet - 10 minutter inde i programmet)
Seven - Scene: "The Box" (youtube)
Onskabens øjne - The escape scene : https://www.youtube.com/watch?v=s3nIw30hn4U
Hitchcock - Psyko - The shower scene: https://www.youtube.com/watch?v=0WtDmbr9xyY

Podcast:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022-01-01-00-00-112  Baseret på frygtelige hændelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Romantik og romantisme

Faglige mål:
Periodelæsning og analyse af relevante tekster i forhold til begreberne: universal romantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier, panteisme, poetisk realisme, romantisme, gotik, (elever skal kunne definere disse begreber samt identificere dem i periodens tekster) Eleverne skal også kende til de læste forfatteres litterære retning og evt., skift i retning i løbet af perioden  bl.a.- H C Andersen)



Tekster:
Oehlenschläger: Morgenvandring

Staffeldt:
Indvielsen

H.C.Andersen:
"I Danmark er jeg født"
"Hyrdinden og skorstensfejeren"


Aarestrup:
Angst

Blicher:
"Marie: En erindring fra Vesterhavet"

Andet:
"DBU VM-udtagelse" (Danmark udtager landsholdet 2022)
"Skulder ved skulder " (DBU officiel VM-sang 2022))
"Den er helt sikker" (Gulddrengs uoficielle VM-sang (2022)
"Vi vand i dag" (Nik og Jays VM-sang 2016)
Øgendahl og de store forfattere: H.C.Andersen (DR:TV)
Tim Burton "Corpse Bride" (trailer 2005)
Filmklip med gotiske træk
Romantikken 1800-1848 - En bid af historien (TV2 2016)

Teori:
Brug litteraturhistorien s. 61-100


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende 2 05-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Sprogligt forløb om rap (værk)

Målet med forløbet er at opnå indsigt i de ofte oversete litterære kvaliteter i rap-genren. Igennem læsningen af raptekster er målet at blive i stand til at analysere rappens sproglige virkemidler – med fokus på rim og rytme, billedsprog og ordspil samt at få et indblik i rappens koder, såsom det særlige hiphop-lingo. Derudover lærer eleverne at placere forskellige rap-sange i hoved - og undergenre.


Materialer:
Håndbog til dansk: 82 - 83 (rap)
Håndbog til dansk 168 - 175 (diskursanalyse)
Håndbog til dansk - s 300 (analysevejledning)
Håndbog til dansk s. 112 - 122 (sproglige billeder)

Forløbet afsluttes med en værkanalyse og produktion af et rapnummer.

Øvrige tekster:
Tobias Rahim: Bellevue (2024)
Lydklip fra alle mulige genrer
Sammenlignende analyse af Benals "Uh babe" (2017) og Jokerens "Kvinde din" (2004)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Det moderne og det folkelige gennembrud

Klassen arbejder med Det moderne Gennembrud og især Brandes. Perioden kontrasteres til romantikken, og det illustreres hermed, hvordan litteraturstrømningerne bevæger sig i pendulsvingninger. Teksterne læses litteraturhistorisk med paralleller til periodens store historiske begivenheder. Der er fokus på realisme, impressionisme og naturalisme samt litteraturen som debatterende forum (herunder sædelighedsfejden, ægteskab som institution, religion, samfundsmæssige uligheder) . Der arbejdes især med teksterne tematikker, sproglige aspekter og fortællerforhold. Under arbejdet med det folkelige gennembrud er især fortællervinkel, replikimpressionisme og sproget centrum for fortolkningerne.


Faglige mål:
- At eleverne kan give en litteraturhistorisk perspektivering til det moderne gennembrud samt Brandes krav om at sætte problemer under debat
- At eleverne kan karakterisere en teksts fremstillingsformer og vigtigste temaer
- At eleverne kan identificere impressionistisk fortælleteknik

Tekster:
Brug Litteraturhistorien s. 102- 144

Henrik Pontoppidan " Ane Mette  1887 (uddrag)
Amalie Skram: Constance Ring (uddrag),1888.
Herman Bang: Pernille (uddrag)
J P Jacobsens: To verdener 1879
Martin Andersen Nexø "Pelle Erobreren" 1909 (uddrag af 2. bind Den store kamp)
Johannes V Jensen "Arbejderen" 1997


Værk:
Filmen "Pelle Erobreren" (1987)

Dokumentarer:
Øgendahl og de store forfattere: Herman Bang (Dr.tv) (1.g DHO)
Øgendahl og de store forfattere: Henrik Pontoppidan (DR:TV)
Øgendahl og de store forfattere: Johannes V. Jensen (DR.TV)
1800-tallet på vrangen 1864-1890 (DR)




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 5 reflekterende 15-04-2024
Analyse af Pelle Erobreren 30-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Selvstændig værklæsning + skriftlighed

Eleverne læser et selvstændigt værk i sommerferien.

Produktet af dette er en "litteraturcafé" med mundtligt oplæg i starten af skoleåret.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Dokumentar

I forløbet arbejder eleverne analytisk, teoretisk og praktisk med dokumentargenren.

LÆRINGSMÅL:
- eleverne kan definere dokumentargenren
- eleverne kan udpege Fakta- og fiktionskoder i en dokumentarisk fremstilling. Samt udpege autencitetsmarkører.
- eleverne kan identificere kendetegn ved den observerende, deltagende og dybdeborende dokumentar.
- eleverne kan analysere filmiske og dramaturgiske virkemidler i en dokumentarfilm

Forløbet afsluttes med en debatterende artikel om dokumentarens etiske ansvar (Prinsesserne fra blokken afsnit 3 klip: 23.30-28)

Materiale:
Den Iscenesatte virkelighed (repetition)
Håndbog til dansk ( s. 223-228)

Prinsesser fra Blokken - otte år senere DR.TV 2024
https://www.dr.dk/drtv/saeson/prinsesser-fra-blokken-_-otte-aar-senere_464827  Afsnit 1 og 2

Herlufsholm (TV2 dokumentar 2022)
Emilie Meng - En efterforskning går galt (DR1 2019)
Den sorte svane afsnit 2  (TV2 2024)
Klip fra Operation x Heste (TV2 2024)
Klip fra Operation X Når lægen lyver

Eleverne har også arbejdet kreativ med selv at lave en kort dokumentar inden for genrerne: dybdeborende, deltagende og observerende


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Realismer og modernismer

Eleverne introduceres for realistiske og modernistiske træk i litteraturen. Formålet er, at eleverne ved forløbets afslutning selv kan udpege træk, der peger i både den ene og den anden retning. De skal således være i stand til at udpege både genkendelige og ikke-genkendelige træk i teksten.

Vi starter med en introduktion til Ekspressionismen og mellemkrigstiden. Derefter fungerer de udvalgte tekster som nedslag op gennem den nyere litteratur.  

Faglige mål:
- At eleverne skal kunne identificere realistiske og modernistiske træk i litteraturen
- At eleverne kan argumentere for, hvilken effekt henholdsvis realistiske og modernistiske træk skaber
- Eleverne skal kunne genkende ekspressionistiske træk
- Eleverne skal kunne redegøre for begreberne social realisme, eksistentialisme, konfrontationsmodernisme
og nyrealisme. Minimalisme og de tomme pladser.

Materiale:
Grundbøger:
Brug Litteraturen:
145-153 (mellemkrigstiden)
162-194 (kapitlerne : Efterkrigstiden 1950'erne og Forbrug og fremmedgørelse 1960'erne)
194- 230 Velfærdskrise (1970-80) og individ og identitet (1990érne)

Tekster:
Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt (Blod)
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål 1920)
Herdal: Før Jul
Det forsømte forår (Filmen fra 1993 baseret på bogen fra 1940))
Karen Blixen: uddrag af Babettes gæstebud (1952)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1963)
Anders Bodelsen: Signalet
Vita Andersen: Arkitektens specialitet (1977)
Michael Strunge: Det kommende (1978)
Helle Helle: Fasaner
Naja Marie Aidt: Ond i sulet
Lone Hersløv "Jeg ved ikke om den slags tanker er normale" (2009)
Yahya Hassan: Barndom (kun oplæst)


Værk:
Film: Det forsømte forår (1993)
Thomas Korsgaard "Hvis der skulle komme et menneske forbi"


Andet:
DR-dokumentar: Øgendahl og de store forfattere: Karen Blixen
DR-dokumentar: Øgendahl og de store forfattere: Michael Strunge

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2 Debat 28-10-2024
Opgave 3 Analyserende - Litteratur 16-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Reklamer

I forløbet om reklamer får eleverne kendskab til reklamernes virkemidler samt afsender - og modtagerforhold. Eleverne skal kunne bestemme, om en reklame f.eks. er modtagerorienteret eller afsenderorienteret.
Der laves en fremlæggelse/aflevering af en detaljeret analyse af en selvvalgt reklamefilm

Forløbet afsluttes med en produktion af en reklamefilm i grupper.

Begreber:
Laswellskommunikationsmodel
AIDA-modellen
Gallups kompasmodel

Materiale:
Håndbog til dansk (Systime) s.263 - 271 + s.318-319)
https://www.dr.dk/drtv/episode/fuckr-med-dn-hjerne_-den-perfekte-reklame_51884
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Eksamenstræning og repetition

I dette forløb repeterer vi de forløb, som eleverne ønsker at se nærmere på, og vi samler op på pensum for de tre år. Eleverne inddeles i grupper, som får ansvaret for at lave noter og fremlæggelse for klassen i hver deres tema.

Indhold:
En eventyrlig fortælling
Selvfremstilling og reality
Nyheder:
Romantik og romantisme:
Rap
Det moderne gennembrud:
Ondskab:
Dokumentar
Modernisme og realisme:
Reklamer



Eksamenstræning:
Film:
"Ved det grønne bord" ( STX dansk 2017 og 2020)
+ eksamensspørgsmål (gamle eksempler)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Hjælpemidler ved eksamen

I må ikke anvende digitale hjælpemidler. Det materiale, vi har anvendt i undervisningen kan downloades, og ellers er det i bogform og papir.

Husk at hente alt vores materiale fra drevet ned på din egen computer inden eksamen.

Dette gælder både skriftligt og mundligt.

I må gerne medbringe bøger fra undervisningen og noter.

I må bruge:
synonym-ordbog.dk
ordnet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer