Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Rikke Hartmann
Hold 2022 DA/d (1d DA, 1d DA (puljetid), 2d DA, 2d DA (puljetid), 3d DA, 3d DA (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i dansk
Titel 2 Familie - lykke og forbandelse
Titel 3 Innovation: Pas på grundvandet
Titel 4 Oplysningstidstiden
Titel 5 Dansk-historie-forløb: Oplysning og nationalisme
Titel 6 I offentlighedens tjeneste
Titel 7 Mennesket og naturen
Titel 8 Dokumentar
Titel 9 Gennemslagskraft og signalværdi
Titel 10 Indignation. Kunst og samfund
Titel 11 Reflekterende tekster
Titel 12 Valg og eksistens
Titel 13 Samtaler
Titel 14 Metoder til det litterære arbejde
Titel 15 Kulturmøder
Titel 16 Vi samler op og fylder på
Titel 17 [Tilladte digitale hjælpemidler]

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i dansk

Grundforløbet i dansk har fokus på det sproglige stofområde og er en første introduktion til retorik, talegenrer, argumentation, appelformer, kropssprog og faglig formidling.

I sidste del af forløbet arbejder danskfaget sammen med samfundsfag, idet eleverne deltager i konkurrencen Policy Slam med 1.g-elever fra Roskilde Gymnasium og Himmelev Gymnasium. Her skal eleverne bruge deres opnåede evner til at holde en fængende og overbevisende tale om et samfundsfagligt indhold (social ulighed).

Læringsmål
Eleverne kender de tre talegenrer
Eleverne kan lave en analyse af den kommunikationssituation, der knytter sig til en tekst.
Eleverne kan analysere en teksts retoriske karakteristika.
Eleverne kan udarbejde og holde en tale, hvor de med formidlingsbevidsthed anvender retoriske virkemidler og viden om argumentation.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Familie - lykke og forbandelse

Efter grundforløbets fokus på sprog, retorik og taler drejer vi nu opmærksomheden hen på at arbejde med især litterær analyse og til dels mediemæssig analyse.

Vi arbejder med at gå til læsning af tekster i dansk. Klassen skal i den forbindelse gennem mødet med forskellige teksttyper repetere genretræk fra tidligere danskundervisning, og vi skal diskutere, hvordan man egentlig kan arbejde danskfagligt med de forskellige genrer.

Vi arbejder desuden med tekster fra nyeste tid og fra før 1700 samt med et perspektiv til Norden.

MÅL
Genrebevidsthed
Bevidsthed om, hvordan man kan analysere, fortolke og perspektivere tekster i gymnasiet
Bevidsthed om tematisk læsning som metode.

MATERIALE
Morten Pape: af: Guds bedste børn (2018) (roman), s. 190-195, s. 218-220
Leonora Christina Skov: af: Den der lever stille (2018) (roman)
Ebbe Skammelsøn (folkevise, riddervise)
Germand Gladensvend (folkevise, tryllevise)
Snehvide (folkeeventyr)
Gustaf Munch-Petersen: til mine forældre (1932) (lyrik)
Pär Lagerkvist: Far och jag (1924) (novelle)
Malou Reymann: En lykkelig familie (2020) (spillefilm)
Yayha Hassan: Yahya Hassan (2013) (digtsamling) - værk

VISUELT MATERIALE
Michael Kvium: En køkkenscene (1986)
Julie Nord: Siblings (2013) (maleri)
Katharina Meyer: Familia (2019) - europæisk perspektiv
Thomas Kluge: Kongehuset (2013)
Emil Bærentzen: Familiebillede (1828)

SUPPLERENDE MATERIALE
Schultz, Ole:; Håndbog til dansk (Systime 2015): Vejledninger, opslagsværk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Innovation: Pas på grundvandet

Dansk arbejder sammen med naturgeografi i dette innovative SRP-forløb om den fælles case "Pas på grundvandet".

Ud fra inspiration i to kampagner skal eleverne vha. innovative og faglige metoder udarbejde en kreativ, innovativ og moverende kampagne - og efterfølgende som del af en præsentation beskrive og reflektere over den innovative proces vha. modellen "Dobbeltdiamanten" samt reflektere over det faglige arbejde.
Kampagnen skal indeholde både en tryksag og et valgfrit supplerende produkt samt en vurdering af kommunikationens vellykkethed i forhold til valgt medie og valgt modtager.


DANSK
Ellen Holmboe: Lav en holdningskampagne i: "At argumentere for en holdning" (Dansklærerforeningens Forlag 2006), s. 60-65
True Story (antirygning):
https://www.sst.dk/da/Om-os/Kommunikation/Kampagner/True-Story
Sundhedsstyrelsen (corona):
Plakat med blå coronaråd + https://www.sst.dk/da/Om-os/Kommunikation/Kampagner/COVID-19
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Oplysningstidstiden

Forløbet sætter eleverne ind i oplysningstiden som periode og i de ønsker og idealer, der knytter sig til begrebet "oplysning". Med til forløbet hører en formidlingsopgave, som fungerer som optakt til efterfølgende danskhistorie-forløb (DHO) om 'Oplysning og nationalisme'.

ARBEJDSFORMER
Gruppearbejdet er en vigtig arbejdsform, da eleverne samarbejder om om produktion af en kreativ explainer (film), der skal henvende sig til andre danskelever i gymnasiet og introducere dem til oplysningstiden samt centrale tanker herfra. Værklæsning og læsning af et ældre sprog er også støttet af gruppearbejdet.
Remediering indgår i arbejdet med Erasmus Montanus/værklæsning.

MÅL
At eleverne får overblik over litterære tendenser og tanker i oplysningstiden.
At eleverne forstår og kan anvende begrebet karakterkomedie i en litterær analyse - og herunder har forståelse for at oplyse gennem brug af latter.
At eleverne tilegner sig og forstår nøglebegreber om perioden og kunstens samspil med samtiden.

NØGLEBEGREBER
Oplysning
Rationalisme
Fornuft
Den gyldne middelvej
Deisme
Karakterkomedie
Klassicisme


MATERIALE
Ludvig Holberg: Zille Hans Dotters Gynaicologia. 1721 (uddrag).
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus. 1723: side 1-67 – værk
Tony McNamara: "The Great" (2020, uddrag af S1:E1)

SUPPLERENDE MATERIALE
Ib Fischer Hansen, Jens Anker Jørgensen m.fl: Litteraturhåndbogen 1. 2001: side 119-121, 258
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje 2. udgave, Systime: side 108
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dansk-historie-forløb: Oplysning og nationalisme

I dansk-historieforløbet (DHO) arbejder fagene dansk og historie sammen om at belyse et fælles emne om 'Oplysning og nationalisme'. Dermed hænger forløbet i dansk sammen med det forgående emne om Oplysningstiden.

I dansk arbejder vi  med tekstlæsning ud fra en historisk kontekst og  med et skriftlighedsforløb, hvor eleverne gennem deløvelser træner skriveprocessen fra afkodning af opgaveformulering over brainstorm og forskellige udkast til færdigt produkt, og eleverne skriver en mini DHO som led i forløbet.
Øvelserne omhandler bl.a. akademiske skrivemåder, faglighed, tekstdokumentation, metakommunikation, kohæsion.

MÅL:
- Eleverne kan gøre rede for centrale tanker i oplysningstiden og i nationalromantikken.
- Eleverne kan forklare sammenhængen ml. de centrale overbevisninger i samfundet og den måde, hvorpå de skildres i kunst/litteratur.
- Eleverne kan reflektere over, hvordan nutidens opfattelse af de samme tanker afspejler sig i tekster, der produceres i vores tid.
- Eleverne har kendskab til skriveproces og faglig formidling/akademisk opgaveskrivning.

MATERIALER
Nikolaj Arcel: En kongelig affære (2012) (spillefilm)
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
Peter Faber: Lad en og anden have ret (1848)

- inkl. materiale om oplysningstiden fra forrige forløb og nutidigt, individuelt perspektiveringsmateriale fra materialebank.


SEKUNDÆRT MATERIALE
Fibiger og Lütken: Nationalromantik i: Litteraturens veje (Systime 2012) s. 148-150
Kjær-Hansen og Seerup Bertelsen: Nationalromantikken i Danmark
i: Litteraturhistorien – på langs og på tværs (Systime 2014), s. 98-100.
Knud Michelsen: (Opslag om) Nationalromantik i: Litteraturens perioder s. 50-51.
Schluz Larsen: Håndbog til dansk  (Systime 2015-17) - opslagsværk, analysevejledninger til film- og lyrikanalyse, til karakteristikker.






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 I offentlighedens tjeneste

I forløbet arbejder eleverne med forskellige typer af nyhedsmedier og mediernes rolle i en demokratisk offentlighed. Centralt står arbejdet med nyhedskriterier, kilder, vinkling og det journalistiske sprog, herunder sproglige billeder i fx rubrikker, konkretisering og perioder. Desuden arbejder eleverne med indre og ydre komposition. Undervejs i forløbet læser vi artikler fra forskellige nyhedsmedier og sammenholder, hvordan aviserne beretter om en sag på forskellig vis. I denne forbindelse taler vi også om, hvilken betydning nyhedsmediets målgruppe har for udformningen af nyheden. Som afrunding på forløbet arbejder eleverne med en hel nyhedsudsendelse (værk) med henblik på at sammenholde forskelle og ligheder på trykte og levende nyheder.
Skriveøvelser (mini-nyhedsartikel ud fra nyhedstrekant og nyhedskriterier) + reportagestil: show it - don't tell it)

FAGLIGE MÅL:
- At eleverne kan identificere forskellige nyhedsmedier, herunder målgrupper
- At eleverne kan karakterisere det journalistiske sprog i en artikel/nyhedsformidling, herunder brugen af sproglige billeder, konkretisering og perioder.
- At eleverne i deres analyse af nyhedsjournalistik kan inddrage observationer om genre, indre og ydre komposition, argumentation, ordvalg og nyhedskriterier
- At eleverne ved, hvad der kendetegner en nyhedsartikel og en reportage
- At eleverne kan sammenligne trykte og levende nyheder
- At eleverne kan vurdere en nyheds vellykkethed
- At eleverne ud fra konkrete eksempler kan diskutere nyhedsmediernes rolle og forpligtelse i et demokrati.

MATERIALER:

Berlingske:
- Utryghed i Aalborg efter 22-årige Mias forsvinden (09.02.22) Nyhedsartikel/avis
- To mænd sigtet for drab i sagen om 22-årige Mias forsvinden (10.02.22) Nyhedsartikel/avis
TV2: To mænd sigtet for drab i sag om savnet 22-årig kvinde (09.02.22) Nyhedsartikel på tv2.dk inkl. tv-indslag
Ekstrabladet:
- Bedste venner sigtet for at myrde Mia (10.2023) Interview/portræt/avis
Essensen P3:
- Hvor er drab på kvinder ofte forudsigelige? (dec. 2022) YouTube, explainer/baggrund
Politiken:
- "I det mindste er de mange døde russere gode som ..." (05.03.23) Reportage/avis

DR: TV Avisen 18:30 (www.drtv.dk, 17.09.23) - værk

Supplerende materiale:
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk (Systime 2015): side 198-200, 202- 212, 217-222 (af kapitel 5: "Medier")
Mimi Olsen m.fl: TV-journalistik i: Dansk i tiden (Systime 2021) s. 365-366
Jan Aasbjerg Pedersen: Den klassiske reportage (www.gymdansk.dk, 27.04.23) + Nyhedskompasset og vinkling (www.gymdansk.dk, 13.12.22)

Ekstrabladet: Revser puttefest: Den er uønsket (07.08.23)
TV2 Kosmopol: Her dropper mange 1.g'ere udskældt puttefest: "Det lyder lidt voldsomt" (09.08.23)







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Mennesket og naturen

Hvordan kommer menneskets forhold til naturen til udtryk i litteratur og kunst – og på tværs af tid? Vi tager afsæt i en undersøgelse af moderne perspektiver og vender os herefter mod romantikkens natursyn. Ligheder og forskelle mellem synet på menneske og natur i fortids litteratur og moderne tid undersøges og diskuteres.


MATERIALER:
Jens Blendstrup: Dette er det oversvømmede digt (2008)
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider (2014)
Maja Elverkilde: Når vi rejser til Mars (2021)
Kainz og Athey: The Rain (uddrag af episode 1, sæson 1, 2019), Netflix
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1802/1803)
Schack Staffeldt: Indvielsen (1804)
N.F.S. Grundtvig Danmarks Trøst (1820)
Steen Steensen-Blicher: Hosekræmmeren (1829)
Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838)
H.C. Andersen: Nattergalen (1843)
Gudrun Steen-Andersen: "HEADS UP!" (2019), kunstværk

FAGLIGE MÅL:
At eleverne får en forståelse for, hvad der kendetegner romantikken som litteraturhistorisk periode og herunder de litterære strømninger: Universalromantik, platonisme, nationalromantik, biedermeier, romantisme
At eleverne kan inddrage periode- og genreviden i analyse og fortolkning
At eleverne kan identificere stilistiske iagttagelser i lyrik fra romantikken, herunder billedsprog
At eleverne kan identificere og anvende begreber som interferens, redundans, asyndese, emfase, alliteration og besjæling
At eleverne kan lave en perspektivering til romantikken som periode, herunder den dualistiske tematik: det åndelige overfor det materielle
At eleverne kan lave en tematisk perspektivering til nyere tids litteratur og udtryksformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dokumentar

Dokumentaren fylder i mediebilledet i dag. Eleverne får her kendskab til dokumentaren, dens undergenrer og hvordan virkeligheden kan fremstilles vha. levende billeder og lyd - og hvordan virkelighedsfremstillingen kan analyseres, fortolkes og vurderes. Fokus er ungdomskultur, selvfremstilling og relationer.

MATERIALE
Julie Andem: "Skam" (afsnit 1, sæson 2, 00:00-4:39)
DR TV: "Prinsesser fra Blokken" (2015 afsnit 1, 00:00-06:13)
"Limbo - når sabbatår er fucked" (2019 afsnit 1, 00:00-04:10)
"Eskimo Diva" (2015, 00:00-06:20)
"Ung nøgen og udstillet" (2016, afsnit 1, sæson 1, 00:00-4:30)
"Historien bag historien: De perfekte piger" (2015) (00:00-04:36)
"Prinsesserne fra Blokken" (2016), (episode 2 1:20-6:20)
"Hård udenpå" (2016) episode 1
Third Ear: "I forhold med" (2013)
Nicole N. Horanyis: "En fremmed flytter ind" (2017)

"I forhold med" og "En fremmed flytter ind" udgør tilsammen et VÆRK.


SUPPLERENDE MATERIALE
M. Olsen m.fl.: "Dokumentar"/"Dokumentarens undergenrer"/"Fakta og fiktion"/"Analysemodel: Podcast"/"Remediering"  i "Dansk i tiden" (Systime 2021) s, 278-279, 104-107, 23-25, 134-135, 158-159, 58.
Ole Schultz: Oversigt til film. Filmiske virkemidler i : Håndbog til dansk, s. 293-299
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Gennemslagskraft og signalværdi

Forløbet handler om ord og billeder, der virker. Om budskaber, der når ud. Og om argumentation, der bliver hørt.

Vi skal arbejde med taler og kampagnemateriale. Med det, der kan irritere modtagerne og stoppe kommunikationen. Og med de signaler og budskaber, som afsender kan udsende via ordvalg, billeder og argumentation.

Eleverne skal træne de faglige værktøjer og analyseredskaber og det at forholde sig kritisk og vurderende til argumenterende tekster.

MATERIALER:
VisitDenmark: Don’t be a Tourist, Be an Explorist (www.vistdenmark.dk//YouTube 2023) // VisitCopenhagen: I am Copenhagen (YouTube, 05.01.21)
Andel: Giv plads (YouTube 17.02.23)
Anna Bjerre Johansen: Tale ved Roskilde Summer Days (Roskilde, Dyrskuepladsen, 26.06.21)
Alex Vanopslag: Tro, håb og kernekraft (Folkemøde, 06.09.23)
Liberal Alliance: Peder kan godt. Du kan godt (liberalalliance.dk, besøgt 26.0223)
Socialdemokratiet: Ansvarlighed handler om dem, der har mindst (FB, 16.08.22) Hvad er vigtigt for dig, når du bliver gammel (Facebook, Reel, 16.01.23)
Mette Frederiksen: Undskyld til Godhavnsdrengene (13.08.19)


SUPPLERENDE MATERIALE
Ole Schultz: Håndbog til dansk (Systime 2017), s.  150-151, 153, 154-155, 157-159, 161-167 + kapitlet om "Sprog" som oplagsværk: Sætninger, Ordklasser, Tale- og skriftsprog, Stil og tone.
VisitDenmark: https://www.visitdenmark.dk/corporate/om-os/nyheder/visitdenmark-lancerer-hidtil-stoerste-brandingkampagne (12.3.2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Indignation. Kunst og samfund

Forløbet fokuserer på kunst forstået som især litteratur, men også teater og malerkunst, der rummer en tydelig indignation over uretfærdige eller urimelige sociale samfundsforhold.
Omdrejningspunktet er primært det moderne gennembrud, hvor eleverne skal have kendskab til baggrunden for den litterære kursændring efter den romantiske periode samt de problemer, der nu sættes under debat af tidens kunstnere.
Det folkelige gennembrud samt senere, 'indignerede' perspektiver  inddrages også.

Begreber: Det moderne gennembrud, realisme, naturalisme, impressionisme, darwinisme, nihilisme, køn - klasse - kirke, det folkelige gennembrud.

MATERIALE
Holger Drachmann: Engelske Socialister (1870)
J.P. Jacobsen: To Verdener (1879)¨
Hermann Bang: Den sidste Balkjole (1887)
Amalie Skram: Karens Jul (1885)
Bjørnstjerne Bjørnson: En Hanske (1883) - norsk
Henrik Pontoppidan: Fra Hytterne (1887) - værk

Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (en Idyl) (1900)

Tue Biering: "Vredens bær" (2024, teaterforestilling, Republique)
John Steinbeck: Vredens druer (1939) - uddrag (verdenslitteratur)

SUPPLERENDE MATERIALE
B. Kjær-Hansen, m.f. "Det moderne gennembrud" (Systime 2014) s. 116-127
Sørensen & Rangvid: Brug litteraturhistorien (Systime 2014) s. 106-107
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Reflekterende tekster

Hvad vil det sige at reflektere? Hvordan skriver man reflekterende? Hvordan skriver man reflekterende i en danskfaglig sammenhæng?
Disse tre spørgsmål arbejder vi med i forløbet, der for eleverne kobler viden, opmærksom læsning og egen skrivning.

MÅL:
Du ved og kan beskrive, hvad det vil sige at reflektere.
Du kender og kan skrive ud fra genren 'reflekterende artikel', idet du:
- selv kan genkende, producere og veksle mellem konkrete og abstrakte afsnit
- kender til og kan anvende refleksionsmarkører
- kan lege med og gøre brug af din personlige stemme
- ved, hvordan du kan inddrage konkrete eksempler og behandle dem danskfagligt.

MATERIALE:
Lucia Odoom: Har du også oplevet et venskabsbrud? (Politiken, marts 2023)
Martin Bastkjær: Fælleshjernen (Gutkind, 2021)
Anonymiseret elevbesvarelse: Den gode fortælling (Studentereksamenen 2019)


SUPPLERENDE MATERIALE
Bødtker-Hansen og Mose: Den reflekterende artikel i: Eksamensgenrerne i dansk (www.systime.dk)
Albinus og Nehammer: Refleksion i: Skriv dig frem (www.systime.dk)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Valg og eksistens

Der indgår valg af mange slags i vores hverdag, og nogle af dem kan få stor indflydelse på vores måde at leve på og eksistere i verden på. Det eksistentialistiske valg introduceres og undersøges her, i dets kristne og dets ateistiske variant.

BEGREBER:
Valg
Angst
Fremmedgørelse
Meningsløshed
Absurd
Frihed
Arketyper: Spidsborgeren, Æstetikeren, Etikeren, Den religiøse

MÅL:
- at eleverne kan gengive kristen og etisk eksistentialisme
- at eleverne kan anvende denne viden i analysearbejdet med en tekst
- at eleverne kender kanonforfatterne: Martin A. Hansen, Karen Blixen, Klaus Rifbjerg, Peter Seeberg



MATERIALE
Halfdan Rasmussen: Noget om at være (1956)
Faber : Alle os på landet (2021) tekst og musikvideo
Søren Kierkegaard: af: Ligevægten (1843)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Albert Camus: af: Sisyfos-myten (1942)
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)
Peter Seeberg: Tegneserie (1962)
Naja Marie Aidt: Myggestik (2006)

SUPPLERENDE MATERIALE
Eksistentialisme i dansk (systime.dk) af Liselotte Henriksen:
- Eksistentialistisk læsning i praksis
- Grundtemaer i eksistentialistisk litteratur
Om eksistentialisme i: Fibiger og Lütken: ”Litteraturens veje”, Systime (2012) s. 513
1890-2000: Modernisme og realise i ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs”, https://litthist.systime.dk/?id=126


Litteraturportalen.gyldendal.dk:
Kierkegaards arketyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Samtaler

Samtaler favner i dette forløb både det talte og det skrevne ord - i den nære livsverden, det offentlige rum, fysisk og digitalt. Vi undersøger, hvordan vi bruger og tilpasser vores udsagn efter fx sociale normer og de formål og ønsker, vi har i kommunikationssituationen. Med samtalen kan vi etablere, styrke og nedbryde magtforhold, anseelse og status.

MÅL:
Du kan karakterisere en kommunikationssituation
Du kender og kan i en analyse anvende:
De fem sproghandlingstyper:
1. de følelses- og holdningsudtrykkende
2. de handlingsregulerende
3. de informationsudvekslende
4. de rituelle
5. de samtalestrukturerende og kontaktskabende.
Direkte og indirekte sproghandlinger
Faceteori: Facework, positivt og negativt face, ansigtstruende handlinger, op- og nedtoning.
Transaktionsanalyse: Forældrejeg, barnejeg, voksenjeg.
Samtaleprincipper: Turtagning, gambitter, dialogskik, samarbejdsprincipper, høflighedsprincippet, undertekst
Front stage, middle region, back stage

MATERIALER
Frederik Kulager: "Jeg fik en chatbot, der interesserer sig mere for mig end mine venner" (2017) i: Teknologiens tekster af Cecilie Lindeborg (www.systime.dk, 2025)
Iben Maria Zeuthen: Interview med Ghita Nørby (Radio 24Syv, 2019) (00:00-09.00)
Line Knutzon: Guitaristerne (2006) uddrag i: Begreb om dansk (20xx)
Stine Pilgaard: Meter i sekundet (Gutkind, 2020) s. 7, 11-21
"Big mistake!" uddrag fra Pretty Woman (https://www.youtube.com/watch?v=VxcU4q6KLyA&ab_channel=VIRG)
TV2: Balladen om kolonihaven. Andet vers (2. sæson, 2024, mitCFU)


SUPPLERENDE MATERIALE
Ole Schultz Hansen: "Kommunikationsanalyse" i: "Håndbog til dansk" (Systime 2015-17), s. 176-195 + 241 (Frontstage, backstage, middlestage)
Politikere på sociale medier - elevernes udvalg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Metoder til det litterære arbejde

Når vi læser og arbejder med litteratur, ser, oplever og undersøger vi litteraturen ud fra forskellige vinkler. Hver vinkel farver vores læseoplevelse som et sæt briller, der fremhæver bestemte ting i synsfeltet. Forløbet skal gøre eleverne bevidst om disse briller og deres betydning. Derfor skal de i arbejde her have kendskab til og blive bevidst om følgende faglige, litterære metoder:

Socialhistoriske og ideologikritisk metode
Biografisk metode
Psykoanalytisk metode
Nykritisk metode
Strukturalistisk metode
Læserorienteret metode

MÅL:
Eleverne får kendskab til metoderne og deres forskelle
Eleverne kan forklare betydningen af metodevalg for udbyttet af det litterære arbejde
Eleverne kan vælge og anvende relevante metoder ud fra konkrete tekster
Eleverne anvender den læserorienterede metode til arbejdet med en selvvalgt roman (værk) med fokus på steder, som engagerer eleverne, taler til dem, irriterer, morer, undrer, mm.

MATERIALE:
Pär Lagerkvist: Ångest (1916) svensk
Anders Bodelsen: Drivhuset (1965)
Michael Strunge: Natmaskinen (1981)


SUPPLERENDE MATERIALE:
Ole Schultz Larsen:  Litterære metoder i : Håndbog til dansk (Systime 2015-17), s. 87-99
Avantgarde og ideologisk realisme 1915-1945 i: Langdahl, m.fl: Krydsfelt (https://krydsfelt.systime.dk/?id=168&L=10)
Mellem to verdenskrige ii: Sørensen & Rangvid: Brug litteraturhistorien (https://bl.systime.dk/?id=128)
Michael Strunge i: https://forfatterweb.dk/oversigt/strunge-michael

PRODUKT
Små oplæg i grupper om metoders indvirkning på en analysen af en tekst.
Fremlæggelser digitalt og i grupper om arbejdet med den valgte roman.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Kulturmøder

Eventyrlyst, handel, turisme, job, adoption, konflikter, flytning. Meget bringer mennesker fra forskellige kulturer i kontakt med hinanden. Kulturmøderne har gennem tiden været et tema i samfundet og i litteraturen. I forløbet er fokus på fremstillinger af "det fremmede" og etnicitet i det 20. og 21. århundrede.

Eleverne arbejder ud fra en især litteraturhistorisk vinkel (postkolonialistisk og ideologikritisk læsning) og til dels også ud fra en sproglig/mediemæssig vinkel. De træner deres evne til at analysere og fortolke tekster, der tematiserer kulturmøder - og herunder: teksternes grundlæggende verdenssyn og syn på "den kulturelle anden".

BEGREBER
Postkolonialisme, orientalisme
Dem og os-diskurs, (nodalpunkt, ækvivalenskæde, konnotationer), semantiske felter
Den kulturelle anden, stereotyp, mimicry
Fremmedbilleder: venligt, fjendtligt, arrogant, eksotisk/romantisk, paternalistisk

MATERIALE
Rudyard Kipling: "Hvid mands byrde", 1899, verdenslitteratur
Johannes V. Jensen: af "Aandens stadier", 1928 (uddrag om Afrika)
Katrine Marie Guldager: Trafikulykke (2005)
Kim Leine: ”Profeterne i Evighedsfjorden” (2012) (uddrag)
Aki-Mathilda Høegh Dam: "Tale ved Folketingets debat om rigsfællesskabet" (12.05.23)
DR Lyd: 4500 spiraler: Episode 1 af Spiralkampagnen (0:00-08:10) https://www.dr.dk/lyd/p1/spiralkampagnen/spiralkampagnen-1/2-5-med-pandelampe-og-spekulum-16122293172 (06.05.22)
Edith Södergran: Vierge Moderne (1916) svensk
Tom Kristensen: Nat i Berlin (1921)
Christina Hagen: White Girl (2012) (uddrag)
Eva Tind: Min Kim (2024) (uddrag)


SUPPLERENDE MATERIALE
Katrine Haaning, m.fl: "Kulturmøder, globalisering og multikulturel danskhed" i: De seneste fem års litteratur, https://5aarslitt.systime.dk/?id=341&L=10 (25.11.24)
M. Rostgaard og L. Schou: "Kultur, fremmedbilleder og kulturmøder" i: Kulturmøder i dansk kolonihistorie (Gyldendal, 2010), s. 20-21
Martine Lind Krebs: "Postkolonialisme" https://www.levendegronland.dk/da/dansk/postkolonialisme/ (25.11.24)
G. Lütken & J. Fibiger: ”Den postkoloniale læsning" i "Litteraturens veje”, https://litteraturensveje.systime.dk/?id=760, (set 25.11.24).
Mimi Olsen m.fl.: "Orientalisme" i ”Dansk i tiden”, https://danskitiden.systime.dk/?id=283#c1158, (25.11.24)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Vi samler op og fylder på

MATERIALE (nyt)
Ludvig Holberg: Epistel 91 (1748)
Karoline Stjernfelt: I morgen bliver bedre: Kongen (værk - grafisk roman)
Helle Helle: En stol for lidt (1996)
Klaus Rifbjerg: Terminologi (1960)

Det grønne bord:
Kjeldsen og Jappe: De sårede (2017) (00:00-04:00) https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/de-saarede?unilogin=1
Jan Grarup: Hvor jernkorsene gror (uddrag) (2019)

SUPPLERENDE MATERIALE
Mimi Olsen, m.fl: "Grafiske romaner" (I Mimi Olsen m-fl: Dansk i tiden, Systime 20XX, s. 150-152)
Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: "Minimalisme" og "Konfrontationsmodernisme" i "Litteraturhistorien på langs og på tværs"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 [Tilladte digitale hjælpemidler]

Følgende digitale hjælpemidler fra undervisningen kan ikke downloades og må derfor gerne benyttes som opslagsværker (online) under mundtlige og skriftlige prøver i dansk:

Den danske ordbog: http://ordnet.dk/ddo/forside (dansk sprog fra ca. 1950 til i dag. Retskrivning og betydning).

Ordbog over det danske: http://ordnet.dk/ddo/forside (dansk sprog fra 1700 til 1950. Betydningsforslag).

Sproget.dk: https://sproget.dk/typiske-problemer/ (typiske fejltyper, kommatering, mm).

Danskgram: https://app.minlaering.dk/bog/3 (typiske fejltyper, kommatering, sætningsanalyse).

Oplæsningsfunktionen i Word.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer