Holdet 2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Denise Nielsen
Hold 2022 DA/m (1m DA, 1m DA (puljetid), 2m DA, 2m DA (puljetid), 3m DA, 3m DA (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #FORDANMARK
Titel 2 Eventyrlige fortællinger
Titel 3 Køn og ligestilling
Titel 4 Oplysningstiden
Titel 5 Dansk rap
Titel 6 Kanonlitteratur
Titel 7 Klima i medierne
Titel 8 Reflekterende artikel
Titel 9 Fuck normen
Titel 10 Sprog er magt
Titel 11 Kulturmøder
Titel 12 Akademisk skrivning
Titel 13 Værkstedet
Titel 14 Tilladte digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #FORDANMARK

Læringsmål for forløbet
- I kan forklare, hvad nationalromantikken gik ud på.
- I kan definere nationalromantiske træk i tekster fra 1800-tallet og fra nyere tekster i forskellige genrer.
- I kan reflektere over, i hvor høj grad tankerne fra nationalromantikken stadig er gældende i dag.

Materiale:
Kort tekst om nationalromantikken
”Der er et yndigt land” af Adam Oehlenschläger (1819)
”Danmarks trøst” af N.F.S. Grundtvig (1820)
”RE-SEPP-TEN” (1986)
”Vi vandt i dag” af Nik og Jay (2018)
”Helt sikker” af Gulddreng (2021)
”Den (u)officielle VM-sang” af Gulddreng (2022)
”Skulder ved skulder” (2022) af Burhan G, Ankerstjerne, Jarl Friis-Mikkelsen og Nicolai Seebach
Dokumentar: ”Landsholdet bag kulissen” (2021)
Offentliggørelse af VM-udtagelsen 2022: https://www.dbu.dk/nyheder/2022/november/hele-danmark-udtager-vm-truppen/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Eventyrlige fortællinger

Læringsmål til forløbet
I kan huske og gengive karakteristika ved folkeeventyret.
I kan skelne mellem skæmteeventyr og trylleeventyr.
I kan analysere og fortolke folkeeventyr med særligt fokus på genre og stilistiske virkemidler.
I kan huske og gengive karakteristika ved folkeviser.
I kan skelne mellem ridderviser og trylleviser.
I kan analysere og fortolke folkeviser med særligt fokus på genre og stilistiske virkemidler.
I kan dokumentere jeres analytiske iagttagelser med relevante teksteksempler.


Materiale:
”Om folkeeventyr” fra Litteraturens Veje
"Den kloge dronning"
"Kong Lindorm"
”Om folkeviser” fra Litteraturens Veje
"Ebbe Skammelsøn"
Harpens Kraft
"Snedronningen" (værklæsning)
"Frost" (værklæsning)  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Køn og ligestilling

"Køn og ligestilling" er klasens DHO-forløb, hvor vi har samarbejdet med Historie.

Læringsmål for forløbet
I kan reflektere over, hvordan opfattelsen af køn og seksualitet har ændret sig over tid, og hvilke mål i forhold til ligestilling, der er blevet kæmpet for hvor, hvornår og hvorfor.

Problemstillinger i forløbet (I både Dansk og Historie):
Hvor kommer opfattelser og forventninger til kønnene fra?
Hvordan har kampene for at udfordre kønsopfattelser udspillet sig på forskellige tidspunkter i historien?
Hvilke årsager er der til, at nogle kampe lykkedes, mens andre stadig kæmpes?

Materiale:
- Mathilde Fibiger: Af Clara Raphael (uddrag fra tredje brev).
- Amalie Skram: Uddrag fra "Forraadt" (1892)
- OMA-reklame fra 1936 og fra 2012
- Uddrag fra Bjarne Reuters "Når snerlen blomstrer" (abort-kapitlet)
- "Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø" af Tove Ditlevsen (1955)
- "Lænken om min hals" af Vita Andersen (1977)
- "Blackout - Pigen på billedet" (Podcast fra 2019)
- Tessa og Suspekt ved Zulu Awards 2020: "Vil du med"

Der har i forløbet desuden været fokus på skriftlighed og den debatterende artikel.

I forløbet er eleverne introduceret for ordnet.dk og ordbogen.com som værktøj til diverse skriveprocesser og som hjælp til forståelse af ord og tekster især ved nærlæsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Oplysningstiden

Læringsmål for forløbet
I kan huske og gengive kendetegn ved oplysningstiden.
I kan huske og gengive kendetegn ved Holbergs komedieskrivning.
I kan identificere kendetegn ved oplysningstiden i Holbergs Erasmus Montanus.
I kan analysere og fortolke Erasmus Montanus med fokus på, hvordan dramaet tematiserer oplysningstiden.

Materiale
Brug litteraturhistorien, side 45-58 (minus det, der står om Jeppe på Bjerget – det har de ikke læst)
Erasmus Montanus af Ludvig Holberg (værklæsning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dansk rap

Læringsmål:

• I opnår kendskab til dansk rap som lyrisk genre.
• I får indsigt i rappens historie i Danmark.
• I opnår kendskab til en håndfuld danske rappere og deres lyriske særpræg og kvaliteter.
• I opnår viden om stilistisk analyse, sociolingvistik og semantiske skemaer.
• I kan analysere danske rap-tekster og lyrik generelt med brug af relevante fagbegreber samt dokumentere jeres analyse med relevante citater.



”Om rap-genren” fra Håndbog til dansk
”Forholdet mellem tekstforfatter og rapper” fra Det’ sprog til et beat
”Sproglig analyse” fra Det’ sprog til et beat
”Tættere på himlen” af Nik & Jay og Burhan G. (2010)
”D.A.U.D.A” af Sivas ft. Gilli (2013)
”Velkommen hjem” af Suspekt og Shaka Loveless (2017)
”Vi tager fuglen på dig” af Malk de Kojn (2002)
”Del af mig” af Artigeardit (2019)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kanonlitteratur

Læringsmål for forløbet:
I kan analysere og fortolke lyriske og episke tekster med anvendelse af relevant fagterminologi og dokumentation med citater.
I kan identificere karakteristika fra litteraturhistoriske perioder i tekster fra perioderne.
I kan diskutere, hvad god litteratur er.


Materiale i forløbet:
Uddrag fra Faktalink: ”Litteraturkanon”
1800-tallet på vrangen – ”Guld, hor og romantik”
St. St. Blicher: ”Det er hvidt herude” (1838)
”Naadsensbrød” af Henrik Pontoppidan
”Irene Holm” af Herman Bang
Johannes V. Jensen: ”Oktobernat”
Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag (En idyl)”
Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål”
Martin A. Hansen: ”Agerhønen”
Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Klima i medierne

Problemstillinger til forløbet:
- Hvor meget fylder klima, klimaforandringer og klimakrise i de danske medier?
- Hvordan italesættes klima, klimaforandringer og klimakrise i de danske medier?
- Hvordan bliver klima prioriteret i den danske nyhedsdækning?
- Hvilken rolle spiller medierne i forhold til at synliggøre den aktuelle klimakrise?


Læringsmål for forløbet:
- I kan beskrive og forholde jer reflekteret til forskellige nyhedsmedier og deres rolle i nyhedsdækningen.
- I kan huske og beskrive nyhedskriterierne samt forklare, hvordan nyhedskriterierne opfyldes i forskellige nyhedstekster.
- I kan forholde jer kritisk og analytisk til nyhedstekster fra forskellige medier.
- I kan forholde jer kritisk og analytisk til falske nyheder og click bait.
- I kan forklare, hvad en dokumentar er samt genredefinere forskellige dokumentargenrer. Herunder kan I desuden forklare og identificere dokumentarens forskellige fremstillingsformer.
- I kan analysere et eksempel på en dokumentar med brug af relevante fagbegreber samt dokumentere jeres analyse med relevante citater.


Materiale:
Den iscenesatte virkelighed, side 27-34
Faktalink om Fake News
”Tv-nyheder” + ”Tv-nyhedens fremstillingsformer” fra Ryd forsiden!
”De tre klassiske dokumentargenrer” fra DOX
Uddrag fra TV Avisen på DR kl. 7.00, 19. marts 2024
TV Avisen på DR kl. 18.30, 1. april 2024
Afsnit 1 i dokumentarserien Vilde vidunderlige Danmark
Phie Ambos dokumentarfilm 70/30 - demokratiets kapløb med klimakrisen (VÆRKLÆSNING)

Artikler om nyheder på sociale medier: ”
Det er ikke dig, der styrer dit newsfeed" (Information, 5. oktober 2018)
"Derfor spreder hadefulde nyheder sig på sociale medier" (DR, 19. maj 2019)
"SOCIALE MEDIER ER DE UNGES PRIMÆRE KILDE TIL NYHEDER PÅ INTERNETTET" (Kulturministeriet, 23. september 2021)
Dokumentar: Vi kommer og dræber dig – Dødstrusler i indbakken (DR, 2021, afsnit 1)  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Fuck normen

Læringsmål til forløbet
- I kan reflektere over, hvad det vil sige at være normal, og hvilke normer vi har i Danmark i dag.
- I kan analysere og fortolke fiktive tekster med henblik på at kunne diskutere, hvordan de tematiserer norm-begrebet.  

Materiale:
Fuck normen af Helle Juhl Lassen (2016), side 7-11
Første afsnit i Pippi Langstrømpe
Uddrag fra Alice i Eventyrland af Lewis Carroll (Kapitel 1 + slutningen af romanen)
”Alice i anderledesland” (2014): https://www.information.dk/kultur/2014/12/alice-anderledesland  
”Patienten” af Peter Seeberg
Forfatterweb om Michael Strunge
Michael Strunge: ”Livets hastighed” (1978)
Michael Strunge: ”LIGEGLAD” (1980)
SKAM sæson 3 (VÆRKLÆSNING)
Caspar Eric: Uddrag fra Nike (langdigt 2015)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Sprog er magt

Læringsmål for forløbet:
• I kan lave en sproglig analyse af forskellige typer tekster med anvendelse af relevante fagbegreber
• I jeres sproglige analyse kan I anvende diskursanalyse, kommunikationsanalyse og retorisk analyse til at undersøge den magt, der er til stede i en given kommunikationssituation
• I kan diskutere, hvornår og hvordan sprog fungerer som magt(redskab), herunder et middel til meningsdannelse

Materiale:
- ”Diskursanalyse” fra Håndbog til Dansk
- ”Det Danmark du kender” (Valgvideo for Socialdemokratiet 2015)
- Liberal Alliances kampagne, ”Du kan godt” (2022): https://www.youtube.com/watch?v=GbqdeNaZXiE
- Valgvideo for Alternativet 2015: https://www.youtube.com/watch?v=cm68P6Jaj7I
- Mathias Tesfaye om den nye uddannelsesreform: https://www.dr.dk/engagement/taet-paa/stil-spoergsmaal-hvordan-vil-regeringen-sikre-at-alle-unge-faar-en-ungdomsuddannelse
- Debatten: ”Uddanner vi til fremtiden?” (10. oktober 2024)
- Den Store Bagedyst (sæson 5, episode 4)
- Reklame for Simple Feast: "Gør det nemmere at leve sundt" (2018
- "Fugle" af Djämes Braun
- "Når mænd græder" af Tobias Rahim (2022)
- Sørine Gotfredsen: "Den grædende mand er ikke et godt tegn" (Berlingske, 8. august 2021)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kulturmøder

Læringsmål for forløbet:
- I kan analysere og fortolke forskellige tekster, der tematiserer kulturmøder
- I kan anvende fagbegreber og citater i jeres analyser
- I kan give en grundig definition af realisme samt forklare, hvorfor en given tekst er (eller ikke er) realisme.
- I kan reflektere over, hvilken rolle litteratur spiller i samfundet
- I kan diskutere, hvorvidt litteratur/kunst/fiktion har en pligt til at belyse samfundets problemstillinger

Materiale i forløbet:
Karen Blixen: Uddrag fra "Den afrikanske farm"
Sara Rahmeh: "Betonhjerter" (2023) (VÆRKLÆSNING)
Sara Rahmeh: "Langt væk og lige om hjørnet: digte" (2021) (VÆRKLÆSNING)
Uddrag fra "Yahya Hassan - digte" (2013)
"Afrika" af Nanna Lüders (1985)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Akademisk skrivning

Forløbet havde fokus på den akademiske opgavegenre og de sproghandlinger, der hører hertil. Forløbet fungerede som optakt til SRP.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Værkstedet

Formålet med forløbet er at fintune elevernes analytiske færdigheder i alle tre stofområder.
Dertil vil der i forløbet indgå eksamenstræning i både mundtlig og skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Tilladte digitale hjælpemidler

Tilladte digitale hjælpemidler:

https://ordnet.dk/ddo/forside

https://www.ordbogen.com/da/

https://synonymet.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer