Titel
7
|
Når sandheden skal frem VÆRK 3
Forløbet er to-delt og forankres i dokumentarens og nyhedernes forsøg på at vinkle en sag, så en given påstand understøttes. I første del af forløbet introduceres eleverne for de 3 forskellige dokumentargenrer: Den observerende dokumentar, den autoritative dokumentar og den deltagende dokumentar. Herefter arbejder klassen med dokumentaren "Herlufsholms hemmeligheder" fra TV2 (klassens medieværk). I forbindelse med arbejdet skal eleverne bl.a. beskæftige sig med genre, filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører, interviewtyper, sprog og vinkling. Desuden skal eleverne kunne diskutere, i hvilket omfang dokumentaren overholder de presseetiske regler. Endelig arbejder eleverne løbende med uddrag fra andre dokumentarer såsom ”På røven i Nakskov”. Også Operation X-dokumentaren ”Jagten på vores milliarder” (del 1) analyseres i klassen med særligt henblik på overholdelsen af de presseetiske regler.
I anden del af forløbet fokuseres der på, hvordan journalistikken kan vinkles afhængig af, hvilken sandhed der ønskes frem i lyset. Eleverne arbejder bl.a. med avistyper, levende nyheder, nyhedskriterier, kilder og det journalistiske sprog, herunder sproglige billeder, forenklinger og perioder. Desuden arbejder eleverne med både indre og ydre komposition, argumentation og ordvalg. Hele forløbet afrundes med fokus på reportage-genren, idet eleverne selv skal producere små reportager på baggrund af deres viden om genren.
Faglige mål:
- At eleverne kan skelne mellem de tre dokumentargenrer
- At eleverne kan forstå og anvende forskellige filmiske virkemidler i deres analysearbejde (fx. klipning, lyd, lys, billedbeskæring og perspektiv)
- At eleverne kan identificere autenticitetsmarkører i deres analytiske arbejde
- At eleverne kan inddrage sproglige iagttagelser i deres analyse af dokumentaren, såsom argumenttyper, sproghandlinger og appelformer
- At eleverne kan diskutere, om de presseetiske regler overholdes.
- At eleverne kan forstå og identificere de forskellige avistyper
- At eleverne kan anvende begreber som nyhedskriterier, kilder og vinkling
- At eleverne kan identificere journalistisk sprogbrug, herunder sproglige billeder, forenklinger og perioder.
- At eleverne kan vurdere, hvilken vinkling der er i spil i forsøget på at skabe et bestemt billede af sandheden.
Tekster:
- Dorte Granild og Mette Wolfhagen: DOX. Lindhardt og Ringhof. 2016: side 22-26
- Dorte Granild og Mette Wolfhagen: DOX. Lindhardt og Ringhof. 2016: side 32-44
- Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk. 2015: side 223-226, 293-299, 300-305
- Fattigdomsporno. Leder i Berlingske. 1/5 2015
- Mikkel Dyrting: TV2: Vi latterliggør ikke Nakskov. Berlingske, 6/5 2015
Dokumentarfilm:
- TV2: Herlufsholms hemmeligheder. 2022 (Medieværk)
- TV2: På røven i Nakskov. 2022
- Operation X: Jagten på vores milliarder, del 1, TV 2, 2019
- Advokaternes tag-selv-bord. 2015. Uddrag
- Dømt til behandling. Uddrag
|